Kat onbeperkt brokjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:52

TheNovelist schreef:
@melzazu, ze is gevonden en had geen chip, maar ze hadden haar geschat rond een jaar of 3.
Geen idee dus ook hoe ze hiervoor heeft gewoond.

Ah wat mooi dat jullie haar hebben opgenomen!!
Veel plezier met elkaar.

Lianne007

Re: Kat onbeperkt brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:51

Onze katten hebben altijd brokjes staan. Hier krijgen ze royal canin sensible (1 heeft een wat gevoelige maag) in de avond elk een thee lepeltje gourmet vlees uit zo’n blikje. Gewoon voor de lekker en gaat al 14 jaar goed zo en niet te dik. Af en toe een snack

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:04

Dankjewel voor de tips, meteen weer ervaringen rijker en heel blij mee! :o Ik ben heel benieuwd naar de power of nature brokjes dus daar ga ik eens mee proberen of ze ze wil eten en hoe dat gaat. Voeren hier ook mensen KVV en zo ja wat?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:07

xPareltje schreef:
Dankjewel voor de tips, meteen weer ervaringen rijker en heel blij mee! :o Ik ben heel benieuwd naar de power of nature brokjes dus daar ga ik eens mee proberen. Voeren hier
ook mensen KVV ipv natvoer?

Ja ik. Alle kittens die hier geboren worden groeien op met Carnibest. De volwassen poezen krijgen ook carnibest.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:50

Hier 1 kat die snel blaasgruis heeft en de poes die snel te dik wordt. Ik heb gekozen voor fokker sterilized urinary en weight control. Hele fijne prijs.. misschirn zijn er betere merken maar ze lopen ook buiten op de boederij. De katten mogen onbeperkt eten en blijven mooi op gewicht.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:59

xPareltje

Onze poes eet KVV van de hond mee, wanneer ze zin heeft - dit is meestal specifieke diersoorten en van verschillende merken. Hier zit dan geen taurine in wat katten KVV bv wel erin heeft zitten, omdat dit voor katten belangrijk is, maar die krijgt ze via haar brok binnen. We geven ook nog vlees van applaws, almo nature en carnilove.

Er zijn ondertussen best wat KVV merken met een aparte katten lijn dus dat is leuk om naar te kijken ook (wij bestellen onze kvv merken via florivlees en daar kun je ook specifiek naar katten kvv kijken bv maar op voerwijzer.com staat er ook veel informatie). Carnibest oa alsook BARFmenu. Maar in principe kun je naar veel merken kijken. Mocht je echt volledig op KVV overgaan en je zou ook honden KVV voeren (al zijn er ondertussen bij de katten kvv merken en rollen wel genoeg keuzes om volledig mee te kunnen afwisselen) dan zou je bv handmatig taurine kunnen toevoegen. Wanneer ze ook nog brok erbij eten kan det in kleinere mate evt handmatig toegevoegd worden, afhankelijk van de verhoudingen. Hier word genoeg brok gegeten dus ik voeg handmatig geen taurine meer toe bv.

Power of nature brok ben ik so far heel tevreden over. Benieuwd of het bij jullie ook gaat bevallen. Katten zijn bij uitstek carnivoor dus alles wat je er qua kvv/vlees in krijgt is echt altijd mooi meegenomen. Onze dame eet helaas niet structureel genoeg kvv diersoorten om volledig kvv te voeren (wat mijn absolute voorkeur heeft maar jammer genoeg beslist de kat in deze :’) ), dus daarom toch ook brok erbij en dan vind ik de PoN echt een mooie aanvulling.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:46

De ene kat kan wel op onbeperkt, de andere niet. Op dit moment voer ik semi-onbeperkt: het gaat in een voerpuzzel die bij de volgende voerbeurt nog niet helemaal leeg is. Zou ik echt onbeperkt in een bakje of zelfs voerpuzzel mikken dan groeien ze dicht.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 11:14

Zitten nu op dag 3! Ik denk wel dat ze meer grammen eet dan dat ze eigenlijk moet krijgen haha.
Ze eet wel netjes meerdere keren op een dag en loopt er ook vaak genoeg gewoon langs, maar ze neemt wel flink wat happen. Ik hoop dat dit minder word uiteindelijk.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:15

Als ze dat blijft doen en te zwaar wordt, zou je ook de dagportie in één keer kunnen geven misschien? Dus afwegen, en op is op. Zal wellicht niet voor elke kat werken.

Krijgt ze ook natvoer? Gaan ze ook lekker vol van zitten als je een goede portie geeft.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:18

Lisette0 schreef:
Als ze dat blijft doen en te zwaar wordt, zou je ook de dagportie in één keer kunnen geven misschien? Dus afwegen, en op is op. Zal wellicht niet voor elke kat werken.

Krijgt ze ook natvoer? Gaan ze ook lekker vol van zitten als je een goede portie geeft.

Dit werkt voor geen enkele kat en is een behoorlijk gevaarlijk advies. Een kat moet echt Meerdere keren verdeeld over de dag eten, dus in 1x alles geven en 'op is op', met als gevolg dat ze misschien 3/4e van de dag niets meer te eten hebben… dan zit je binnen de kortste keren bij de dierenarts.

Mocht de kat echt te grote happen blijven nemen, zou je slowfeeders/voer speeltjes kunnen overwegen of idd een voerautomaat, genoeg opties, maar ik zou met een dier wat in 1x veel eet nooit alles neerzetten en op = op doen.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:31

Beter lezen. Zo bedoel ik het ook niet. Als ze die portie over de dag verdeeld is het toch ook goed? Dat bedoelde ik. Komt bijna op hetzelfde neer als onbeperkt, alleen zou ze dan moeten leren om het beter te verdelen over de dag.
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 14-08-24 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:33

Dan komt het misschien anders over zoals ik het las idd - maar jammer dat je meteen bewerkt en zo’n belerend toontje eraan geeft dat ik beter moet lezen, want zulke dingen gebeuren nu eenmaal op een forum. En iets beter uitleggen kan dan ook op een andere toon/manier.

Maar nee; sommige katten leren het niet, dus dat is wel een ding en dan is de kans groot dat ze dus veel te lang zonder eten zitten, dus je moet daar echt wel mee oppassen :j Al heb ik ook tegen TS gezegd dat ze natuurlijk Ergens moet gaan kijken wat idd werkt en dat kan alleen door iets uit te proberen, maar je moet gewoon met katten wel echt opletten dat er niet te lang niet gegeten word dus op = op is gewoon never nooit niet een goede optie want een kat snapt dat niet dat als het op is ze het zelf schuld zijn en het maar beter hadden moeten verdelen en je wilt het risico niet lopen dat er zolang overheen gaat met niet eten dat je naar de dierenarts kunt omdat je kat doodziek is.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 14-08-24 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:37

Nee jouw toon was lekker. Iedereen snapt toch dat het niet de bedoeling is dat ze het in 1x op eten, en dan de rest van de dag niks meer hebben...

Daarom zei ik ook dat het wellicht niet voor elke kat geschikt is. Ze moet het dan eerst 'leren'. Eet ze wel alles te snel op, dan gaat het alsnog niet werken nee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:39

Lisette0 schreef:
Daarom zei ik ook dat het wellicht niet voor elke kat geschikt is. Ze moet het dan eerst 'leren'. Eet ze wel alles te snel op, dan gaat het alsnog niet werken nee.

En hoe leer je dat een kat dan aan?

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:54

Dat zullen ze zelf moeten uitvogelen lijkt me. :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:24

En protip voor alle ouders: gewoon 1 keer per week geld storten op de rekening van je 5-jarige, dan vogelen ze vast wel uit hoe je boodschappen doet en kookt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:27

Als ze grote happen neemt zou ik toch kijken naar een slowfeeder

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:26

Shadow0 schreef:
En protip voor alle ouders: gewoon 1 keer per week geld storten op de rekening van je 5-jarige, dan vogelen ze vast wel uit hoe je boodschappen doet en kookt.

Wat is dit nou voor achterlijke reactie? :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:50

Lisette0 schreef:
Shadow0 schreef:

Wat is dit nou voor achterlijke reactie? :')

Zo lees ik jouw reactie ook eigenlijk.

Als een kat alles in 1 keer opeet gaan ze niet zelf denken “oh nee dat is niet goed voor mij, laat ik het maar gaan verdelen”. Zo werkt het gewoon niet

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:01

Dat zeg ik toch ook helemaal niet?! Dat bedoel ik met leren/wennen. Niet elke kat kan dit, ook dat zei ik al.

De vergelijking sloeg hélemaal nergens op. Dat snapt ze zelf ook wel. Maar goed, ik ga er niet meer op reageren, hoop dat ze trots is op dr dolkomische (not) reactie.

Weet gelijk weer waarom ik nooit in dit soort huisdieren topics reageer. Dat gebitch op elkaar, bah. Iedereens eigen manier is heilig, en de rest verkeerd. En als je niet het beste van het beste voert, tel je niet meer mee.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:06

Nou ja, je zegt dat ze het zelf uit moeten vogelen, dat vind ik wel verwarrend.

(Al kan ik die woordspeling wel weer waarderen trouwens maar ik weet niet of dat expres was)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:25

Het type brok kan hierin ook veel uitmaken.
Ik had eerder een brok die ze eigenlijk te lekker vonden. Dan lukt onbeperkt niet.
Daarna had ik een brok die ze ook lekker vonden, maar minder. Die kon ik wel mooi onbeperkt aanbieden.

Brok van goede kwaliteit met liefst een laag graanpercentage is ook altijd fijn.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:37

Maar onbeperkt is ook niet altijd wenselijk.. een kat eet niet 25 keer per dag.. een leeuw vreet zich 1 keer vol en daarna dagen niets als die niets vangt. Nu is een kat zeker geen leeuw, maar onbeperkt is ook niet altijd aan te raden wil ik even aangeven..

2-5 porties per dag is wel gewenst, waarbij 5 fijner is. 1, je weet wat de kat eet. 2 je kan zien hoe ze eten, dus merkt ook sneller op als ze lastiger kauwen/ knoeien/ minder eten dan normaal, of niet meer gaan liggen bij het eten maar blijven staan bijv.

Dus dan zouden meerdere voermomenten bij mij toch voorkeur hebben over onbeperkt.
Dat is net een beetje extra controle op zowel inname als hoe is die inname..
En mocht dat lastiger zijn, zijn er idd gelukkig veel automaten die echt prima werken :)

Teveel te dikke katten gezien (bijna nooit 1 mooi op gewicht in de praktijk helaas..)
en teveel suikerziekte ook, wat gewoon echt vervelend is en dan zit je wel weer aan vaste momenten vast ..

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:40

Niobe schreef:
Nou ja, je zegt dat ze het zelf uit moeten vogelen, dat vind ik wel verwarrend.

(Al kan ik die woordspeling wel weer waarderen trouwens maar ik weet niet of dat expres was)

Ja, uitvogelen (uitkippen? :P) dat ze er gewoon genoeg aan hebben, en het niet in 1 of 2 keer op hoeft.
Dat bedoel ik, niet meer, niet minder.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:01

wendy1987 schreef:
Maar onbeperkt is ook niet altijd wenselijk.. een kat eet niet 25 keer per dag.. een leeuw vreet zich 1 keer vol en daarna dagen niets als die niets vangt. Nu is een kat zeker geen leeuw, maar onbeperkt is ook niet altijd aan te raden wil ik even aangeven..

2-5 porties per dag is wel gewenst, waarbij 5 fijner is. 1, je weet wat de kat eet. 2 je kan zien hoe ze eten, dus merkt ook sneller op als ze lastiger kauwen/ knoeien/ minder eten dan normaal, of niet meer gaan liggen bij het eten maar blijven staan bijv.

Dus dan zouden meerdere voermomenten bij mij toch voorkeur hebben over onbeperkt.
Dat is net een beetje extra controle op zowel inname als hoe is die inname..
En mocht dat lastiger zijn, zijn er idd gelukkig veel automaten die echt prima werken :)

Teveel te dikke katten gezien (bijna nooit 1 mooi op gewicht in de praktijk helaas..)
en teveel suikerziekte ook, wat gewoon echt vervelend is en dan zit je wel weer aan vaste momenten vast ..

Hier thuis twee katten. Het "jonkie" (inmiddels ook 6..) krijgt 2x per dag eten maar wel in een voerbal, waardoor hij niet direct alles opeet en wat meer verdeelt over de dag. Vaker voeren zou sommige dagen wel haalbaar zijn, maar niet altijd en ik houd liever een vast voerschema aan voor mezelf.

De opa (geschatte leeftijd, ergens tussen de 16 en 19) krijgt afgewogen voer, maar dat is in de praktijk "onbeperkt" in die zin dat hij het zelden allemaal op heeft, en we regelmatig wat lekkerders moeten aanbieden om hem op gewicht te houden... wisselen voor een smaakvollere brok is hierbij lastig ivm blaasgruis verleden