Wat kost een hond nou eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:11

Huidige vaste kosten momenteel van 2 honden. Beagle en een PoedelxBeagle

23 euro verzekering voor de jongeman
68 euro Librela voor de oude man

Variabel;
Voor de jongeman 50 euro voer, maar kan hij even mee vooruit.
De oude man ook zo'n 50 euro voer en snacks via Marktplaats (nierdieet) en kan hij ook nog even mee vooruit. Dus ik weet niet exact voor hoeveel ze eten per maand.

Dierenarts in juli was 243 euro. 1x seniorenconsult (bloedcontrole en urine) en een echo voor de oude man. Voor de jongeman een Rabies vaccinatie.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:16

Petpa schreef:
pillow schreef:
Waarom zou ik dat uitrekenen. Ik heb honden omdat ik van ze houd en ze krijgen wat nodig is. Ik zou de vraag gaan stellen, wat kost een kind per maand.

Misschien iets voor een nieuw topic?

Ik denk dat ik mijn kinderen dan weg doe

Mizora

Re: Wat kost een hond nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:19

Leuk! Ik ga het bijhouden. Augustus wordt in ieder geval een beetje angstaanjagend, want de heb ruim 450 euro aan cursusgeld (3 cursussen per week 9-10 weken achter elkaar, verdeeld over 2 honden).

Voedsel is juist minimaal, daar kom ik waarschijnlijk de maand helemaal mee door.

Maar er komen altijd dingen bij. Dus ik ga het noteren.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:24

€65,- voer
€957,- dierenarts (eentje besloot zelfstandig zijn staart te amputeren)
€ 70,- aan kluiven
€74,- Twee nieuwe halsbanden
Het was een dure juli maand met 2 honden

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:33

Ik ga het ook eens bijhouden.
Ik heb 2 honden. Een border collie van 7 met artrose en incontinentie en een Jack Russel van 8 weken.

Voer voor de border collie is een 40 euro per maand. Supplementen voor de border collie moet ik eens uitrekenen. Met het supplement voor artrose doet ze ongeveer 6 maanden en het supplement voor incontinentie heeft ze gelukkig maar een half pilletje van nodig dus doet ze hier 2 maanden mee.

Juli was zoiezo een dure maand met aankoop van de pup, een kleinere bench, een reismand, heel veel speelgoed, ...
Afbeelding
Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:49

Afbeelding

Voor mijn 10 jarige border collie per maand:

Brokken, 2 kg €20
Vlees 10 pakjes Smuldier €17
Dierenarts €10 1/12 van de jaarlijkse senioren check met bloedonderzoek en vaccins
Rimadyl 30 pillen €24 ivm artrose
Gedroogde snacks €15
Spullen als mand, riem, tuig etc. €10

Dit is een beetje gemiddeld, soms nog een keer naar de trimsalon voor haar ondervacht, maar kan ik ook zelf dus niet persé nodig.
Spullen is ook zo’n ding, kan ook goedkoop maar voor een oude hond is een mand met traagschuim €100 wel comfortabeler dan een kleedje van de action.
Net weer een voerbaktafeltje gekocht €60

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:55

Haha ja ik heb dit dus recentelijk allemaal overzichtelijk gemaakt je lacht je een scheur. :')

Afgelopen maand maar :$ 220 overigens! Geloof me daar verdien ik een schouderklop voor! _O-

Ik heb maar 1 hond van 18,5 kilo.

Mn beste argument is dat ze ook mijn hobby is :))

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:04

Wij hebben vijf honden. Als ik dan naar onze vaste kosten kijk kom ik ongeveer op deze bedragen uit. Kosten in shows variëren want soms hebben we maar één show in de maand en andere maanden hebben we drie of vier shows.

€500,- voer
€100,- snacks
€150,- training
€200,- tot €800,- inschrijfkosten shows per maand
€100,- dierenarts

Gelukkig is het ook de hobby van mijn man O:)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:13

Wij hebben een kortharige collie van 20kg. Momenteel in een traject met een voedingsdeskundige dus tijdelijk geen KVV meer. Dat is normaal gezien goedkoper dan wat we nu voeren.

Verzekering 32
Voer 120
Beloningssnoepjes 20
Overige 20
Snacks 70
Supplementen 72

Totaal: 334 euro :')

Nu is hij ook nog jarig volgende week waardoor hij nog extra dingen heeft gekregen, maar die heb ik niet meegerekend. Ik hoef het komende jaar tenminste geen snacks meer te kopen O:)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:58

Lightninggg schreef:
Ik ga het ook eens bijhouden.
Ik heb 2 honden. Een border collie van 7 met artrose en incontinentie en een Jack Russel van 8 weken.

Voer voor de border collie is een 40 euro per maand. Supplementen voor de border collie moet ik eens uitrekenen. Met het supplement voor artrose doet ze ongeveer 6 maanden en het supplement voor incontinentie heeft ze gelukkig maar een half pilletje van nodig dus doet ze hier 2 maanden mee.

Juli was zoiezo een dure maand met aankoop van de pup, een kleinere bench, een reismand, heel veel speelgoed, ...
[ [url=m/4loMJv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/I3Sl8S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ooooh die pup!! <3 <3 <3
Wat een ongelooflijk schatje.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:04

Wij hebben maar een klein hondje en kopen altijd 20 kg zakken, die gaan wel 3 maanden mee ongeveer gok ik. Verder af en toe wat vers vlees. Indien geen klachten geen hoge DA kosten. Enten doen wij al jaren niet meer. :)

Jeetje sommige honden komen in de buurt van stallingskosten pm :') Maar dan heb je ook wel een leuke grote hond!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:11

Een hond kost over het algemeen minder dan een paard. Verder wil ik niet rekenen, want dat paard heb ik ook _O-

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:12

_Mir schreef:
Wij hebben maar een klein hondje en kopen altijd 20 kg zakken, die gaan wel 3 maanden mee ongeveer gok ik. Verder af en toe wat vers vlees. Indien geen klachten geen hoge DA kosten. Enten doen wij al jaren niet meer. :)

Jeetje sommige honden komen in de buurt van stallingskosten pm :') Maar dan heb je ook wel een leuke grote hond!

Helaas blijft een opengemaakte zak hondenvoer echt maar maximaal een maand goed :=

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:13

Ik ga het ook eens bijhouden :D

Juli:
Zak voer: €54,95 :=
Dat was het voor die maand haha

En een winterse foto van de boef.
Afbeelding

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:37

mavantos schreef:
_Mir schreef:

Helaas blijft een opengemaakte zak hondenvoer echt maar maximaal een maand goed :=

Blijft ook niet in de zak, maar in een afgesloten bak ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 23:00

Voor mijn Shiba Inu teefje Naoki, 6 jaar betaal ik omgerekend zo’n 41,- per maand.

Per jaar:
1x verplichte inentingen tussen 40,- en 70,- /keer
4x2 pillen tegen wormen/teken/vlooien 43,- /keer
3,5x 12kg zakken graanvrije brokken + een paar pakken snacks 70,- /zak

Ik klop het even af, maar ik heb geluk dat ze gewoon een super gezonde hond is.

Naast haar sterilisatie heeft ze één keer een winkelhaak in het pootje gehad en dat was 160,- en dat in 6 jaar.

Foto van mijn mooie meisje:
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 23:15

Oh my ik denk niet dat ik dit wil uitrekenen _O-

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 23:17

Ik wil nog wel even "echt" meedoen en noteer daarom voor juli:

Tweedehands extra Annyx tuig: €20
Brok: €24,95
Supplement: €47.84
Snacks: €31.84
Vlees: €84,69
Bijtrol: €9,99
Hondenspeeltuin: €2

Niet alle uitgaven komen maandelijks terug maar ik verzin elke keer wel wat nieuws obviously :')

@Leo ik ben zo super benieuwd _O-

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 23:26

Hier 3 honden, een 10,5 jarige dwergschnauzer (6kg), 3,5 jarige koningspoedel (20kg) en 2,5 jarige koningspoedel x dwergpoedel x puli kruising (23kg).

De kosten voor juli:
Voer: 145 voor 6 weken, ongeveer 100 euro per maand
Snacks, kluifjes ed: 50 euro per maand
Een nieuw vetbed voor in de keuken, 30 euro
Alle 3 naar de trimsalon, 240 euro. Ze gaan om de 8 weken dus 120 euro per maand.

150 euro per maand naar de aparte spaarrekening voor dierenartskosten, ipv verzekeren.

Even afkloppen maar de laatste 2 jaar alleen DA kosten voor het enten en ontwormen, 75 euro per hond, 225 per jaar.
Ruim 2 jaar geleden de laatste dure DA rekening gehad.
Spaarpotje is dan ook zo goed gevuld dat ik er ook de DA kosten van de paarden mee betaal.
Dat is ook jaarlijks alleen maar enten en ontwormen *klopt het nogmaals heel hard af*

En nog jaarlijks een nieuwe seresto band, de poedels delen er een en de schnauz doet 2 jaar met 1 band, ongeveer 50 euro per jaar totaal.

Denk dat ik zonder gekke dingen gemiddeld op zo’n 350-400 euro per maand uit kom voor de 3 honden.
Incl 150 euro sparen wat gelukkig vooral rente staat te vangen…

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 23:40

Ik ga eens uit rekenen wat de laatste zes weken gekost heeft + wat hij normaal kostte per maand. To be continued _O-

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 00:21

Mijn god wat een prijzen. Hier een 8 jaar oude golden. Voer 20 euro per maand. Trimmer 65 per 3 maand. Dierenarts incl enting 80 per jaar.
Hondenpoepzakjes 2 euro per maand
Hondenbelasting 100 per jaar
Uitlaatmeisje 2 x per week 3.50
1 x per jaar ontwormen 20 euro.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 02:52

Ik heb de berekening nog niet uitgewerkt maar weet dat mijn hondje een flinke kostenpost is.

- voer
- beloningen en kluisjes
- trainingen
- inschrijfgeld proeven
- workshops
- dierenarts
- trainingsmateriaal (laatst nog een setje paaltjes gekocht; nieuwe fluit, paar dummies)
- ontworming buitenland

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 06:42

Ik scroll heel snel langs de antwoorden en ga het ook niet uitrekenen. Ik hou heel bewust niet bij wat de honden financieel kosten...
Ik hou wel bij wat ze me mentaal/fysiek opleveren... Veel beweging, knuffels, liefde, 100% inzet met training of inzetten, maken me aan het lachen, altijd blij om me te zien of met me op pad te gaan, de beste collega's en samenwerkingspartners.

Dus dat ik een te groot deel van mijn inkomen aan ze uitgeef, so be it. :)

Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 07:16

_Mir schreef:
mavantos schreef:

Blijft ook niet in de zak, maar in een afgesloten bak ;)

Dat maakt niet uit. Zodra er zuurstof bij komt begint het oxidatie proces.

Hetzelfde als met je eigen eten dat het na openen maximaal een x aantal dagen goed blijft.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 07:43

Ik zie bij veel reacties incidentele kosten er tussen staan. Zoals dierenarts, fotoshoot, vaccinaties, nieuwe mand... Dat doe je toch niet iedere maand, dus waarom zou je die er bij optellen?
Iets jaarlijks terugkerend iets delen door 12 en de rest buiten beschouwing laten voor een maandelijks overzicht