Eenden houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:05

superpony schreef:
Algemene vraag; hoe oud kwamen jullie eendjes?

Fokkers bieden ze vrij jong aan. Natuurlijk om tam te krijgen, maar ik vind de eerste weken en onder een lamp spannend. Had nu iemand gevonden die ze puur natuur laat opgroeien.

Valt me ook wel op hoe snel het gaat met eenden. Eigenlijk hoor je weinig mensen over eenden en toch als je contact met iemand hebt over een stel eenden zijn ze ook wel snel weer weg.

Die van ons kwamen op twee jaar oud maar zijn nu (drie jaar later) nog steeds wat schuw en angstig.

Muskuseenden zijn ook helemaal niet zo'n vliegers, die waggelen liever rond op de grond.

Ons nachthok is ingegraven (40 cm) martergaas, wij willen ook écht geen slachtoffers en hebben vos en marter in de wei rondlopen. Voorlopig lijkt dat nog steeds prima te werken.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:04

Ik had mijn loopeenden gekocht toen ze nog niet "waterdicht" waren (aka nog niet in de volwassen veren) maar wel zonder warmtelamp konden. Toen nog twee? weken in huis gehad en daarna naar buiten in hok met afdak, midden zomer dus temperaturen waren prima. Ze waren tam als in aten uit je hand en kwamen aan rennen als we floten voor eten, optillen bewust nooit gedaan schijnt niet zo goed te zijn voor de veren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 14:49

Solleke_Noah schreef:
superpony schreef:
Algemene vraag; hoe oud kwamen jullie eendjes?

Fokkers bieden ze vrij jong aan. Natuurlijk om tam te krijgen, maar ik vind de eerste weken en onder een lamp spannend. Had nu iemand gevonden die ze puur natuur laat opgroeien.

Valt me ook wel op hoe snel het gaat met eenden. Eigenlijk hoor je weinig mensen over eenden en toch als je contact met iemand hebt over een stel eenden zijn ze ook wel snel weer weg.

Die van ons kwamen op twee jaar oud maar zijn nu (drie jaar later) nog steeds wat schuw en angstig.

Muskuseenden zijn ook helemaal niet zo'n vliegers, die waggelen liever rond op de grond.

Ons nachthok is ingegraven (40 cm) martergaas, wij willen ook écht geen slachtoffers en hebben vos en marter in de wei rondlopen. Voorlopig lijkt dat nog steeds prima te werken.

Dat is wel netjes. Ik vind het vreselijk als ze overlijden, maar bij watje staat mijn hoofd in de v Dale.......

Tam hoeft van mij niet, als ze maar geen stress krijgen als ik in de buurt bent en ze ook durven te komen als je roept, mochten we ze wel loslaten overdag.

XladyX schreef:
Ik had mijn loopeenden gekocht toen ze nog niet "waterdicht" waren (aka nog niet in de volwassen veren) maar wel zonder warmtelamp konden. Toen nog twee? weken in huis gehad en daarna naar buiten in hok met afdak, midden zomer dus temperaturen waren prima. Ze waren tam als in aten uit je hand en kwamen aan rennen als we floten voor eten, optillen bewust nooit gedaan schijnt niet zo goed te zijn voor de veren.

Nee, snap ik. Ik hoef ze ook niet op te pakken, tenzij het nodig is voor het een of ander.

Hier in de omgeving ook iemand die ze natuurlijk laat uitkomen en opgroeien, dus die zitten altijd al buiten. Vind ik dan iets minder spannend om het fout te doen als we daarvoor gaan.

Heb op dit moment wel iets meer twijfels gekregen.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:47

Mocht er nog iemand belangstelling hebben voor jonge muskus-eenden :D

Ze zijn nu al zo groot dat ze wel bij moeders weg kunnen.

Ze zijn al weer ouder dan op de foto.

Op te halen in Kamperveen

Afbeelding

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 20:03

Hier 2 loopeenden, 2 kwakers en een 1 kuifeend
Zijn als kuiken bij ons gekomen, nu roepen ze me iedere morgen m’n bed uit :Y) }:0 :')

Afbeelding

superpony

Re: Eenden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 13:49

Wat een leuke foto's!!

Ik lees veel positieve dingen over muskuseenden, maar heel eerlijk? Ik vind dat rode een heel klein beetje eng. Misschien zie je dat niet meer als het je eigen eenden zijn.

Ben lid geworden van een paar eenden groepen en zie veel leuke foto's en filmpjes ook voorbij komen. Maar vooral vaak aangelegde vijvers en niet zoals wij hebben een natuurlijke poel.

De vrees voor wild blijft een beetje overheersen. Of dat je dan toch flink wat geheel moet afsluiten, maar ik ken mezelf en dan zou ik het altijd te weinig ruimte vinden en wil ze toch overdag kunnen laten ronscharrelen.