Kat braakt veel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Re: Kat braakt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:27

Ik heb hier 4 binnen-tijgers met catproof tuin.
3 komen van dezelfde fokker. En de eerste hiervan vertikt het om natvoer te eten. Geen enkele merk, ook niet recovery van de DA.
Juist om het vocht verhaal voer ik dus avonds ook natvoer... en meestal Felix of Kitekat . Kwaliteit niet echt maar daarvoor goede brok.
En voor de dame in kwestie kook ik iedere avond 2 koolvis filets ( snoepen de anderen ook mee) .
Wat ik wel vastgesteld heb is, dat voor de vochtopname toch echt de aard van water belangrijk is.
Mijn kereltjes zijn pas 6 en 7 en de tuin is pas 4 jaar catproof.
En waar ik ze voor de tijd alleen maar mondjesmaat heb water zien drinken , doen ze het uit de regenton dagelijks allemaal.
Honden geven ook de voorkeur aan regenwater.
Dus dat als alternatief voor natvoer is ook een idee

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:22

BF Petfood ken ik niet. Hopelijk lust ze het allemaal en houdt ze haar eten ook netjes binnen. Ze heeft in elk geval enorm geboft met zulke toegewijde baasjes :)

Kraanwater is inderdaad niet lekker. Regenwater is beter te doen. Kraanwater wat in beweging is (fonteintje) ook.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:52

Lokii schreef:
We hebben kattengras. Ze braakt ook echt alleen puur het voet, geen haarballen of iets dergelijks. Ze is rond de 1 jaar oud. Goeie tips!

Is ze goed ontwormd? Mijn kat braakt als het tijd is voor een worm kuur… meestal begint het met meer dan gemiddeld gras eten.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 10:58

SjonnieZ schreef:
Lokii schreef:
We hebben kattengras. Ze braakt ook echt alleen puur het voet, geen haarballen of iets dergelijks. Ze is rond de 1 jaar oud. Goeie tips!

Is ze goed ontwormd? Mijn kat braakt als het tijd is voor een worm kuur… meestal begint het met meer dan gemiddeld gras eten.

De vorige eigenaar had haar netjes ontwormt zij ze en ze zou pas over een maand weer moeten/mogen. Omdat ik niet weet of het schadelijk is om te snel te doen heb ik dat zelf nog niet gedurft. In haar ontlasting zitten ook geen wormen en kan verder ook geen symptomen daarvan zien. We hebben wel kattengras maar daar eet ze nauwelijks van. Wel een goede om ook op te letten bedankt!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:05

Ik lees dat je al goed op weg bent! Top! Ze boft met een baasje zoals jij! <3

Mijn kater heeft er ook een handje van om periodes veel te braken na het eten. Was ook een beetje radeloos want hij is sowieso een zeer kieskeurige heer en blieft alleen paté. Ik kreeg de tip om zijn voerbakje een stukje op te hogen, zodat hij niet meer van de grond at zeg maar. Schijnbaar - ook al zijn het geen schrokkers - zuigen katten soms teveel lucht mee naar binnen waardoor ze meer kunnen gaan braken.

Ik was sceptisch maar goed, baat het niet dan schaad het niet en wel ja, zijn braken is echt fors afgenomen. Heb zijn bakje gewoon op een dik boek gezet haha *\o/* Zo'n 3 cm van de grond denk ik! :)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:12

Ik heb er idd ook eentje die geregeld eet, zich omdraait en binnen 3 seconden zn net naar binnen gewerkte maaltijd op de grond neerlegt....

Het bakje omhoog zetten heeft wat geholpen.
Ik merk ook dat hem haarbalsnoepjes, als het vaker achter elkaar gebeurd, helpt. Het is een HTK kat met kort haar maar hij kotst eigenlijk nooit een haarbal uit. Ik heb het idee dat die dan soms toch in de weg zit ofzo; maagje zit al wat vol en als er dan te veel eten in een keer naar binnen komt is het te vol.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:29

Hier hetzelfde met supermarkt natvoer helaas. Goed te lezen dat je al stap omhoog gegaan bent in voer kwaliteit!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:07

Hier staat voor mijn kater zijn voerbakje ook op een verhoging (yogablok). En dat helpt. Bij hem is het omdat hij oud is en hij net wat makkelijker kan eten zo dan vanaf de grond.

Wat bij hem nog het allerbeste werkt is uit de hand voeren. Dus brokje voor brokje aan hem geven. Meestal eet hij er zo een stuk of 20 per keer. Met mijn andere kat gooi ik wel eens brokjes. Dus ik gooi een brokje en dan sjeest ze er achteraan. Extra leuk om dat op een kleed te doen want door de wat wollige structuur stuitert zo'n brokje allerlei kanten op. Ze wordt er heel fanatiek van :D Zelf vind ik het ook wat logischer om zo te eten: achter je eten aan rennen om het dan te vangen en op te eten. Zij jaagt ook op muizen, maar voor binnen zijn brokjes een heel geschikte vervanging voor het jagen.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-24 12:08

Het gaat tot nu toe goed met onze poes. Ik ben nog wel opzoek naar een gezonde "snack" voor haar. Een soort katten snoep zonder troep. Iemand tips?

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:38

Cosma snackies
Gevriesdroogd vlees

Grote hit hier. Toen mijn kat dat niet meer at wist ik dat er iets mis was

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:46

Cosma inderdaad. Bij voorkeur de kip volgens mijn kat en het lokale dierenasiel.
Van die groene buisjes zit het in.
Fijn dat het beter gaat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:48

Traiectum schreef:
Bij Petsplace / Boerenbond kun je losse blikjes natvoer kopen van merken zoals Almo Nature en Renske. Veel keuze ook.

Renske vinden de katten hier een zware no go.

Almo, schesir en de visselectie van Carny zijn heel populair hier.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 09:56

Het ging een tijdje goed op de Almo nature tonijn. Helaas heeft ze het laatste bakje volledig uitgebraakt en wil ze sindsdien niet meer het natvoer eten. De brokken eet ze ook nauwelijks. Wel is het braken gestopt sinds ze dus het natvoer niet meer eet. We beginnen te denken dat ze misschien helemaal niet tegen natvoer kan. We willen wel dat ze genoeg vocht binnen krijgt maar als ze alles uitbraakt is natvoer niet de oplossing. Dus we beginnen de zoektocht naar brokjes die ze misschien wel lekkerder vind als die we nu hebben. We voeren nu deze: https://www.brekz.nl/bf-petfood-kattenv ... gI7gvD_BwE

Heeft iemand tips? Waar we proefsetjes kunnen kopen? Of waar we kleinere zakjes kunnen kopen? Graag dus goede kwaliteit en wat de meesten katten wel lekker vinden. Daarbij nog tips om het waterdrinken zo makkelijk mogelijk te maken voor haar? Ze drinkt wel uit zichzelf maar willen het drinken zoveel mogelijk aanmoedigen omdat ze het dus niet meer krijgt van het eten.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:13

Heb je überhaupt een aanleiding om aan te nemen dat ze niet genoeg vocht binnenkrijgt? Heb je een fonteintje staan hoe reageert ze daarop (bij mij wilt de snel misselijke kat nooit uit de fontein drinken)?

Ik blijf erbij dat in de gemiddelde menkng graanvrij voer te snel voer met granen erin overstijgt. Bij mijn “kotskatje” helpt het enorm om niet graanvrij te voeren. Ik sta nu veel minder vaak op te ruimen en vaak is het alleen zo nu en dan een haarbal. Vooral durven te zoeken en neem ook de tijd. Snelle wisselingen zijn vaak ook niet bevorderlijk voor de eetlust en misselijkheid in mijn ervaring. Weet je wel al welke smaken ze echt lekker vind? De ene kat is meer van de vis en de ander van de gevogelte.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 10:20

Renee schreef:
Heb je überhaupt een aanleiding om aan te nemen dat ze niet genoeg vocht binnenkrijgt? Heb je een fonteintje staan hoe reageert ze daarop (bij mij wilt de snel misselijke kat nooit uit de fontein drinken)?

Ik blijf erbij dat in de gemiddelde menkng graanvrij voer te snel voer met granen erin overstijgt. Bij mijn “kotskatje” helpt het enorm om niet graanvrij te voeren. Ik sta nu veel minder vaak op te ruimen en vaak is het alleen zo nu en dan een haarbal. Vooral durven te zoeken en neem ook de tijd. Snelle wisselingen zijn vaak ook niet bevorderlijk voor de eetlust en misselijkheid in mijn ervaring. Weet je wel al welke smaken ze echt lekker vind? De ene kat is meer van de vis en de ander van de gevogelte.

Nee geen aanleiding voor het te weinig vocht. Alleen weet ik dat de meesten katten te weinig vocht binnen krijgen door droog brok. Omdat ze van echt elk type natvoer braakt willen we daar vanaf stappen. Voor ons en voor haar niet fijn. Omdat het slecht te peilen is of ze genoeg vocht binnenkrijgt willen we het zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk maken voor haar om te drinken. We hebben geen fontein maar gewoon een dispenser die we vaak verschonen. Fontein is wel een idee, geen idee of ze dat wat vind. Graanvrij brok is idd ook een goede bedankt! Volgensmij vind ze alles wel lekker kwa smaken. Ze at het namelijk gewoon op. Ik heb het vermoeden dat ze het niet meer eet omdat ze ervan moet braken. Brok eet ze altijd al slecht op helaas. Ook de brokken die we meegekregen hebben van de vorige eigenaar gingen er niet in

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:29

Wat een zorgen voor je. Je doet zo je best en dan snap ik wel dat het ellendig is als het weer niet lukt.

Wij hebben voorheen ook een 'kotskat' gehad. Ontwormen is inderdaad een eerste ding.
Onze kat deed het altijd goed op een blikje tonijn. Dan de naturel versie. Niet met kruiden ed., en zeker niet met olie. Gewoon puur tonijn in water.
Dat blikje legde ik dan een aantal uren voor het voeren op kamertemperatuur. Als het voer te koud is, dan kan dat ook weer een kotsreactie geven. Als je de tonijn mengt met wat (niet te koud) water, dan krijgen ze meteen wat vocht binnen.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 10:31

Oscar schreef:
Wat een zorgen voor je. Je doet zo je best en dan snap ik wel dat het ellendig is als het weer niet lukt.

Wij hebben voorheen ook een 'kotskat' gehad. Ontwormen is inderdaad een eerste ding.
Onze kat deed het altijd goed op een blikje tonijn. Dan de naturel versie. Niet met kruiden ed., en zeker niet met olie. Gewoon puur tonijn in water.
Dat blikje legde ik dan een aantal uren voor het voeren op kamertemperatuur. Als het voer te koud is, dan kan dat ook weer een kotsreactie geven. Als je de tonijn mengt met wat (niet te koud) water, dan krijgen ze meteen wat vocht binnen.

Bedankt voor de tip! Tonijn gewoon van de supermarkt? Hoevaak geef je dit en ook nog brok erbij of echt alleen tonijn? Dit kunnen wij zeker eens proberen! Ontwormen mag binnenkort weer en dan gaan we dat ook direct doen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:33

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:35

Ik heb erg veel gehad aan de website catmoneo.nl en ook via haar de geanalyseerde voerlijsten gekocht. Geeft best wat inzicht.

Hopelijk vind je voer dat ze graag eet en waar ze goed op gaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:36

Ik zou het dan voorlopig ook bij alleen droge brokken houden. Het is belangrijk dat ze eet. Als droog voer wel goed gaat dan geef je dat. Eventueel kun je, als ze dat wel binnen houdt, Liquid snacks geven. Ik ben nog geen katten tegengekomen die ze niet lusten. Echt heel gezond zal het niet zijn maar het is wel veel vocht.

Mocht ze beschadigingen hebben aan de maag of het maagslijmvlies dan kun je dat dmv een echo zien. En mocht dit de uitslag zijn dan zul je mogelijk vers (uit de diepvries) moeten voeren. Heb ik een tijdje moeten doen met een kat. Ze vond het niet reuzelekker, en ik vond het stinken, en vooral 's ochtends vond ik het een ellende om voor ze klaar te maken) maar ze at het en het bleef meestal binnen. Maand na maand.

Succes... wat naar dat het natvoer wat je gevonden had niet goed valt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:47

Liquid snacks of wat kattenmelk erbij inderdaad :j
Maar eerlijk, ik zou de kat toch ook even laten checken door de dierenarts. De kans is groot dat het door het voer komt, maar je weet nooit. Er kunnen andere oorzaken zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:27

Geef geen Edgar Cooper is echt niet goed, mijn dieren reageren er echt niet goed op.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:49

Wat Koper zegt klopt wel: ik ken ook geen katten die de liquids niet lekker vinden!

Wel een kleine 'maar': wij hadden onlangs een bestelling geplaatst voor liquids (en nu ben ik dus het merk kwijt......) en onze kat moest er van kotsen. Kan gebeuren, dus aan de buurtjes en hun katten gegeven. En die moesten er ook allemaal van kotsen. Er zijn blijkbaar ook soorten die niet goed vallen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:58

Ik heb niet alles door gelezen want je hebt al veel nuttige tips. Maar let er wel op dat het natvoer compleet is! Zeker omdat ze amper brokjes eet.
Almo nature is goed spul alleen 80% is geen complete voeding. Alle jelly etc allemaal niet. Alleen degene waar letterlijk complete bij staat, zijn compleet. En dat zijn maar 4/5 smaken helaas.
Hoe het bij ander natvoer zit weet ik zo niet maar wel iets om even te checken.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:16

Zoveel mogelijk bij gelezen,maar veel herkenning!
Hier ook een kat dat direct na eten overgeeft en na whiskas helemaal inderdaad. Da heeft hem onderzocht en niets uitgekomen. Uiteindelijk rond gaan vragen bij diverse winkels en uitgekomen op Devini natvoer en Nature Health qua brokken. Beide vind ik goed qua voer en daarnaast de lik matten gaan proberen, maar uiteindelijk uitgekomen bij de anti schrok bak die normaal voor honden is. Daarmee schept hij het voer in beetjes eruit en moet hij veel rustiger eten. Nu is het alleen een haarbal die er zo af en toe uitkomt en bij ruien moet ik extra op hygiëne letten, maar tot nu toe lijkt dat hier hem te helpen.