Eigenaren kleine hondjes: hoe omgaan met grote honden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:08

Ik ben niet eens bang voor dood bijten, is toch een bepaald slag honden die dat doet. Gelukkig kom ik die hier niet vaak tegen, dan zorg ik wel dat ik er niet in de buurt kom.
Ik ben eerder bang voor de gemiddelde speelse labradors, door zo'n hond heeft mijn hondje toen een zwaar gekneusde rug gehad.
En baasje maar zeggen, hij is wel lomp maar heel lief hoor. Maar ze kon haar hond ook niet te pakken krijgen, hij luisterde totaal niet naar haar.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-06-24 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:13

Daphne__ schreef:
Ik heb mijn bericht even teruggelezen, maar ik zie nergens zeggen dat een kleine hond niet opgevoed moet worden?

Ik vind het alleen bijzonder dat ts een topic aanmaakt over haar angst, namelijk dat haar hond doodgebeten word door een grotere hond. En de reacties zijn: Ja, maar kleine hondjes zijn ook poedersuiker!

Je zou dus kunnen zeggen dat er een grote groep grote honden eigenaren zijn, die vinden dat hun honden best mogen doorbijten, als de andere hond onopgevoed is.

Het hondje waar ts in de op over spreekt, die doodgebeten werd. Dat was een chihuahua van een oude man, netjes aangelijnd en doodgebeten door een grote hond, die uitgelaten werd aan een rollijn, door een kind die hem niet kon houden.

Ik herken ts haar angst zo goed. Mijn jack x chihuahua is 16 jaar, loopt langzaam, ziet en hoort slecht.. Hij is altijd aangelijnd. Mijn buren hebben 2 Mechelse herders aan een rollijn, die man word door ze voortgetrokken en ze blaffen en doen. Als ik hun zie, pak ik mijn hond en maak ik dat ik binnen kom. Gaat het mis, dan zal dat vast zijn omdat mijn hond klein en poedersuiker is.

Edit: Ik heb nog even de OP doorgelezen, maar ts zegt zelfs dat haar hondje zich prima gevraagd. Dus de reacties over onopgevoede kleine honden, zijn offtopic.. Want ts is bang dat haar nette kleine hond word doodgebeten.

Misschien moet je mijn laatste zin nog een keer lezen ;)

Hoe honden onderling met elkaar omgaan ligt over het algemeen aan de kennis en kunde van de eigenaar.
De opmerking dat de hond niets deed als ie op die van ons af kwam denderen had ik een grafhekel aan. En ik denk dat vrijwel elke eigenaar die weet wat hij of zij aan de riem of naast zich heeft lopen een bloedhekel heeft aan die zin. En dan maakt het formaat of type niet uit.

Een eigenaar van een kleine hond zou niet bezorgd hoeven wezen, dat zou niet nodig moeten zijn. Helaas is dat dus wel het geval omdat er ongeleide projectielen en reactieve honden zijn waar de baas niet proactief reageert. Andersom zijn er dus ook de voorbeelden die ik noemde. Waarom? Omdat ik vind dat je als hondeneigenaren samen moet zorgen dat het voor alle honden leuk en veilig blijft.

Nee, een grote hond wordt niet gesloopt door een kleine hond. Inderdaad. En optillen van een kleine hond zou ook geen gespring mogen triggeren.
Maar groot en klein blijven het honden. Levende dieren die opgevoed moeten worden en soms helaas niet helemaal voorspelbaar zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:19

Ik denk dat de frustratie vooral zit in het grote deel niet opgevoede kleine én grote honden in het algemeen. Ook van mensen die al 40 jaar honden hebben. Of soms juist...

Maar dat is een heel ander probleem dan TS vraagt, of eigenlijk loopt het parallel. Want ik kan me haar angst goed voorstellen, zeker met zó veel ongeleide projectielen die overal lopen (groot en klein) en persé maar los moeten en "alleen maar willen spelen".
Helaas ken ik ook een paar situaties waar het minder goed tot slecht is afgelopen..

Ik zou ten alle tijden het hondje optillen in situaties die je niet vertrouwd. Jij bent de veiligheid van je hond en je neemt het van hem over. Hij leert dat hij het over kan laten aan jou en het niet zelf hoeft op te lossen. Springt een andere hond omhoog, wegdraaien (je rug naar hem toe) en zorgen dat hij alleen je schouder ziet. Als een eigenaar dan nog steeds niet heeft ingegrepen een hele flinke uitbrander geven.

Ik ben eigenaar van een "grote" hond en ik herken wat er gezegd wordt dat de grote hond het altijd heeft misdaan als die een keer voor zichzelf op komt. Daar ben ik me ook heel goed van bewust en hoop van harte dat hij nooit het gevoel krijgt dat hij iets terug moet doen. Helaas heb ik wel al meer dan eens een hond(je) van hem af moeten trekken of zelfs schoppen (ik zou nooit een dier zomaar schoppen maar als hij in mn hond zn kraag hangt en zich niet weg laat duwen blijft er weinig keuze over. Niet omdat die kleine hond mijn hond serieuze schade zou toebrengen fysiek (mentaal hebben we het maar niet over %) ) maar omdat mijn hond dat wél zou kunnen doen als hij zichzelf in die situatie zou verdedigen. Maar gelukkig is hij veel te lief en tolerant en zolang hij maar weet dat wij het voor hem oplossen en hij het zelf niet hoeft te doen...

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:22

Ik heb een kleine hond en we gaan gewoon om met grote honden. Ik zou niet weten waarom niet. Ik grijp alleen in als ze te ruw spelen en hij bang wordt ipv van zich af bijt (niet echt bijten natuurlijk, maar een keertje netjes corrigeert). Tot nu toe voornamelijk bij labradors en op de een of andere manier diverse Rhodesian Ridgebacks reuen.

Echt lelijk naar hem doen ze eigenlijk nooit, maar spelen echt veeeeel te ruw. Je kan niet met zoveel kilo's bovenop mijn hondje van 8,5 kilo springen. Hij is heel stoer, maar dan merk je dat hij bang wordt en zn gekrulde staart laat hangen. Hij wil dan wel komen als ik hem roep en komt ook mijn richting op, maar krijgt de kans dan niet doordat die de hele tijd ondersteboven wordt gegooid.

Hij is één keer aangevallen door een Duitse herder, maar dat was in een beschermde omgeving tijdens de obedience les op de kynologenclub. Toen heb ik hem opgetild (lees: aan zijn haar omhoog geslingerd en een hele harde schreeuw gegeven naar de andere hond) en beschermd. Zo zie je maar dat het heel onverwachts kan zijn.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 19:26

Bedankt Daphne__ :)
Ik begrijp de reacties wel over keffende, uitvallende rotzakjes waar de mensen om staan te lachen (al vind ik ook niet dat die dan maar aangevallen moeten worden) maar dat is in mijn geval totaal niet waar.

Die van mij kijkt niet naar andere honden als ze naderen, gaat achter mij lopen of de struiken in, er met een boog omheen en daarna gewoon verder zonder om te kijken. Geen kef of blaf of kijken wat dan ook. Hier gaat het van: "dat is toch een chihuahua hé, of niet?" Waarop ik dan zeg "inderdaad" en dan de reactie komt van "oh, maar die blaft niet?" Ik zeg dan altijd maar dat ze niet weet hoe dat moet :+

Ben wel blij dat het optillen op zich toch meer en meer normaal is, of vaker gedaan wordt. Ik heb ook altijd geleerd dat het 'slecht' is maar heb er nooit over moeten nadenken (want iets grotere honden) en nu lijkt het mij soms toch interessant.
Las ook over dat loslaten de oplossing is maar hoop niet dat dit algemeen bedoeld is, want ik loop niet in losloopgebieden en loslaten is haar zeker kwijt zijn.. Ik vind ook niet dat ik mijn hond moet loslaten, met alle risico's van dien, omdat anderen vinden dat hun hond moet kunnen spelen, of wat het dan ook is wat er gebeurd.

Bedankt trouwens voor alle reacties, het is interessant om te lezen hoe anderen dingen ervaren of dingen zouden aanpakken/aangepakt hebben. En bedankt ook voor het begrip over mijn angsten en twijfels :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:46

Jonnekee schreef:
Dit is dus de reden dat ik met m’n staffords bijna niet meer in gebieden loop waar ze los mogen, ik heb dus zo’n Collie aanval overleefd met m’n reu, we werden ingesloten door een groep en Bootz bleef gelukkig netjes aan de voet en keek me echt zo aan van wtf ik heb er dus ook 1 een schop gegeven mensen liepen 2 weilanden verderop, mijn staffords kunnen gewoon los en luisteren komen er andere honden aan pak ik ze vast niet omdat ze bijten nee het is en blijven staffords en mensen hebben nu eenmaal vooroordelen maar als ze eenmaal zien hoe goed ze luisteren en met andere honden kunnen is het best grappig oh maar deze zijn niet zo gevaarlijk.
Bootz is gelukkig een goedzak die geleerd heeft andere honden te negeren die op hem afkomen en dat vind ik erg knap voor een internationale dekreu.
Ik ben van mening dat alles begint met opvoeding en je eigen energie

En idd hoe klein ze ook zijn til ze alsjeblieft niet op het kan echt een trigger zijn voor sommige honden

Die trigger is toch echt jouw probleem.

BeFunny

Re: Eigenaren kleine hondjes: hoe omgaan met grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:54

Mijn ukken chihuahuas lopen waar het kan ook gewoon los. Ook als we honden tegenkomen. Ik ontwijk wel drukke gebieden.

En als het optillen een trigger kan zijn voor jou hond dan moet je jou hond daar vandaan houden. Kinderen kunnen gillen dat kan ook een trigger zijn en daar hou je je hond die daardoor gek kan doen toch ook bij weg.

Een enkele keer til ik ook op.

Mijn mini's

Afbeelding

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:46

Ik had fantastisch sociale cocker spaniëls. Liepen heerlijk elke dag in het losloopgebied. Ze kwamen rustig snuffelen, eventueel rustig even spelen en weer door. Maar helaas zijn ze zo vaak omver gerend door (de oh zo lieve hij wil alleen maar spelen hoor) lompe labradors. Vooral de labradors die vanaf 100 meter afstand al aan komen stuiteren, of de labradors die stil op de grond liggen en dan opeens uit het niks idioot op mijn honden komt duiken. Maar ze spelen alleen maar lief hoor ;( . 30 kilo lompe hond konden mijn honden helaas niet waarderen. Inmiddels kunnen ze vanwege hun angst niet meer in het losloopgebied komen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:54

vevina schreef:
Ik had fantastisch sociale cocker spaniëls. Liepen heerlijk elke dag in het losloopgebied. Ze kwamen rustig snuffelen, eventueel rustig even spelen en weer door. Maar helaas zijn ze zo vaak omver gerend door (de oh zo lieve hij wil alleen maar spelen hoor) lompe labradors. Vooral de labradors die vanaf 100 meter afstand al aan komen stuiteren, of de labradors die stil op de grond liggen en dan opeens uit het niks idioot op mijn honden komt duiken. Maar ze spelen alleen maar lief hoor ;( . 30 kilo lompe hond konden mijn honden helaas niet waarderen. Inmiddels kunnen ze vanwege hun angst niet meer in het losloopgebied komen.

Herkenbaar, alleen gebeurde dit toen mijn hond nog een pup was. Nu is hij maatje keukentafel en 45 kg en vinden de labrador baasjes het een poedersuiker, want hij is na 9 keer gegrepen te zijn en meerdere keren omver gelopen, over de kop gevlogen tot 16 weken het niet zo leuk dat hij direct ingrijpt.

Ik loop dus altijd aan de lijn en met een muilkorf.

Kleine hondjes daarintegen.......daar is ie enorm voorzichtig mee.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:03

Ayasha schreef:
Jonnekee schreef:
Dit is dus de reden dat ik met m’n staffords bijna niet meer in gebieden loop waar ze los mogen, ik heb dus zo’n Collie aanval overleefd met m’n reu, we werden ingesloten door een groep en Bootz bleef gelukkig netjes aan de voet en keek me echt zo aan van wtf ik heb er dus ook 1 een schop gegeven mensen liepen 2 weilanden verderop, mijn staffords kunnen gewoon los en luisteren komen er andere honden aan pak ik ze vast niet omdat ze bijten nee het is en blijven staffords en mensen hebben nu eenmaal vooroordelen maar als ze eenmaal zien hoe goed ze luisteren en met andere honden kunnen is het best grappig oh maar deze zijn niet zo gevaarlijk.
Bootz is gelukkig een goedzak die geleerd heeft andere honden te negeren die op hem afkomen en dat vind ik erg knap voor een internationale dekreu.

En idd hoe klein ze ook zijn til ze alsjeblieft niet op het kan echt een trigger zijn voor sommige honden

Inderdaad. Daarbij, als degene die het hondje optilt, zich omdraait, is de kans groot dat de trigger daarmee ook weg is. Want dan is het hondje uit zicht. Ik zie het trouwens altijd goed gaan, als iemand een klein hondje optilt. Ik heb al jaren geen honden meer gezien die dan alsnog proberen het opgetilde hondje te grijpen. Toen mijn man een hondje optilde om een aanval op dat hondje te voorkomen, sprong de aanvallende hond ook niet naar het kleine hondje, dat door mijn man werd vastgehouden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:07

SparklingApp schreef:
Ik heb ook gelukkig geen echt kleine honden meer, maar hier de hondenschool was duidelijk: iedereen die zegt dat je je hondje niet op zou moeten pakken, zou zelf moeten zorgen dat hun hond onder appel zou staan en niet ongevraagd op vreemde honden af zou gaan, dan zou er ook geen noodzaak zijn om een hond op te pakken. En triggert dat iets bij een grote hond, dan is het dus dubbel zo duidelijk dat een eigenaar echt geen grip op het gedrag van de hond heeft en het probleem van zijn niet opvoeden bij een ander probeert te leggen.

Juist! :j

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:57

Ik persoonlijk heb het niet zo op een heleboel kleine honden die door de eigenaar niet opgevoed worden. Eenmaal aangevallen en gebeten door een kleintje die zonder toezicht op straat liep en mij en mijn herder niet door wilde laten. Mijn herder is daardoor onzeker geworden naar andere honden, terwijl ze andere honden daarvoor gewoon negeerde.
Meer recent nog tweemaal meegemaakt dat er een kleintje losliep op een drukke steenweg. Eigenaren vonden het niet nodig hun hond te komen halen die naar die van mij toerende, de weg op. (En dan hadden die mensen heel veel geluk dat alle auto’s stopten en bleven stilstaan) Ook een aantal keer meegemaakt dat mensen een kleine hond naar de hoeven van mijn pony lieten vangen. “Ja maar hij doet niks”, tja, mijn pony reageert er nauwelijks op, maar als ie z’n been strekt is het wel gedaan met hondlief… Of op de bus, mensen met een kleine hond die hun hond de hele lijn de ruimte geven, aan mijn hond komen snuffelen oid en een grote mond opzetten wanneer ik zeg of vraag hun hond bij zich te houden.
Dat gezegd hebbende ben ik vaak ook geen fan van labradors, border collies enz. Ook die worden niet altijd voldoende opgevoed en zijn vaak niet zo sterk in hondentaal aflezen. Mijn honden kunnen, ook als ze loslopen, andere honden prima negeren, maar sommigen weten echt van geen ophouden, ook niet als de mijne met hun lichaamstaal aangeven dat ze er genoeg van hebben.
Veel hangt echt af van de eigenaar. Dat is vaak het frustrerende; dat je moet dealen met mensen die heel anders kijken naar hun hond en diens gedrag dan dat jij dat doet.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:35

Heel simpel: Bij een loslopende hond die in mijn ogen te groot / te lomp is, gaat hij op de arm. Klaar.
Better safe than sorry.
En wat iedereen daarvan mag vinden, maakt me niet meer zoveel uit. Ik ken mijn hondje, en ik weet waarom ik dingen doe zoals ik ze doe.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 06:43

pateeke schreef:
Ik persoonlijk heb het niet zo op een heleboel kleine honden die door de eigenaar niet opgevoed worden. Eenmaal aangevallen en gebeten door een kleintje die zonder toezicht op straat liep en mij en mijn herder niet door wilde laten. Mijn herder is daardoor onzeker geworden naar andere honden, terwijl ze andere honden daarvoor gewoon negeerde.
Meer recent nog tweemaal meegemaakt dat er een kleintje losliep op een drukke steenweg. Eigenaren vonden het niet nodig hun hond te komen halen die naar die van mij toerende, de weg op. (En dan hadden die mensen heel veel geluk dat alle auto’s stopten en bleven stilstaan) Ook een aantal keer meegemaakt dat mensen een kleine hond naar de hoeven van mijn pony lieten vangen. “Ja maar hij doet niks”, tja, mijn pony reageert er nauwelijks op, maar als ie z’n been strekt is het wel gedaan met hondlief… Of op de bus, mensen met een kleine hond die hun hond de hele lijn de ruimte geven, aan mijn hond komen snuffelen oid en een grote mond opzetten wanneer ik zeg of vraag hun hond bij zich te houden.
Dat gezegd hebbende ben ik vaak ook geen fan van labradors, border collies enz. Ook die worden niet altijd voldoende opgevoed en zijn vaak niet zo sterk in hondentaal aflezen. Mijn honden kunnen, ook als ze loslopen, andere honden prima negeren, maar sommigen weten echt van geen ophouden, ook niet als de mijne met hun lichaamstaal aangeven dat ze er genoeg van hebben.
Veel hangt echt af van de eigenaar. Dat is vaak het frustrerende; dat je moet dealen met mensen die heel anders kijken naar hun hond en diens gedrag dan dat jij dat doet.

Maar worden alleen kleine honden niet opgevoed? Want wat ik in jouw verhaal lees zie ik op mij heen met zowel groot en klein gebeuren. Alleen dat een kleine hond minder snel schade aan zou richten dan een grote hond bij een kleine.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 06:48

vevina schreef:
pateeke schreef:

Maar worden alleen kleine honden niet opgevoed? Want wat ik in jouw verhaal lees zie ik op mij heen met zowel groot en klein gebeuren. Alleen dat een kleine hond minder snel schade aan zou richten dan een grote hond bij een kleine.

Ze zegt letterlijk dat ze geen fan is van labradors, border collies etc omdat die ook niet altijd goed opgevoed worden :):)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 07:53

Goof schreef:
Ze zegt letterlijk dat ze geen fan is van labradors, border collies etc omdat die ook niet altijd goed opgevoed worden :):)

In mijn ervaring is dat ook echt zo hoor. Geldt natuurlijk niet alleen voor die rassen, maar er zijn nog altijd teveel mensen die denken dat labradors (o.a.) zichzelf opvoeden want ze staan nou eenmaal te boek als makkelijk opvoedbare gezinshonden, hetzelfde geldt voor labradoodles en alle afgeleiden daarvan. En hier in de omgeving zie ik de laatste jaren opvallend veel meer border collies dan voorheen, waar dan nog eens amper iets mee gedaan wordt.

Hier trouwens een grote hond, en dan ook nog eens van een type dat niet door de maatschappelijke deugbeugel kan. Hij loopt altijd aangelijnd (en in aanlijngebied) en ook wij hebben regelmatig last van aanstormende loslopende grote honden. Sinds een paar ongezellige ontmoetingen (niet op initiatief van mijn hond) is ie niet meer zo dol op grotere reuen. Ik zou WILLEN dat ik 'm op zou kunnen pakken zodat ie iig nooit iets terug kan doen (heeft hij nog nooit gedaan) maar met 37 kilo wordt dat wat lastig. Dus loopt hij als het onoverzichtelijk is met korf, en ik loop met een bodycam.
Kleine hondjes vindt ie altijd leuk, maar daar komt hij op een heel enkele uitzondering na niet bij in de buurt omdat hij nog weleens te lomp kan doen en met zijn postuur/gewicht onbedoeld zo een ruggetje kan breken. Dus ik snap de bezorgdheid van mensen met kleine hondjes heel goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 08:03

Ayasha schreef:
Jonnekee schreef:

Inderdaad. Want wat als het geen hondje maar een kind op de arm is?

Dat hebben wij laatst gehad. Om hier in het bos te wandelen moet je door een losloopgebied. Wij liepen daar met de kleinkinderen (die zelf overigens 4 staffords thuis hebben, dus wel wat gewend zijn). Komt er een grote hond aanlopen, op het eerste gezicht vooral enthousiast. Maar toch de jongste opgetild. Hond wordt getriggerd en wil serieus opspringen om het kind te grijpen. Grommen, bovenlip omhoog, springen, happen. Wij zijn er met 2 volwassenen tussen gaan staan en de 3e bij het andere kleinkind tot we een keer een baas zagen.
Die nog doodleuk zegt: hij wil alleen maar spelen hoor.

Nou mevrouw, dat denk ik niet. En dan nog, niet met een kind van 2, dat is veel te kwetsbaar. De dame zag het probleem niet zo, het was een Roemeense opvanger, moest nog wennen in Nederland. Hond niet mee te krijgen en bleef gefocust op het kind. Doodeng.
Uiteindelijk met langzaam achteruit lopen het hek van het bos bereikt en daar achter gekomen. Maar hond bleef dreigen tot we echt buiten bereik waren. Waarom ga je met zo’n hond in hemelsnaam naar een losloopgebied?

Losloopgebied prima. Maar houd je hond onder controle. Een trigger hoort niet het probleem van de eigenaar van de kleine hond te zijn. Jij moet zorgen dat hij niet getriggerd wordt. En als eigenaar van een kleine hond: ik zou ook voor optillen kiezen. Juist omdat je hondje zo kwetsbaar is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:48

Inderdaad goof, ik zeg inderdaad ook dat ik niet zo houd van border collies, labradors enz. Omdat die ook regelmatig niet opgevoed zijn. Dat zijn doorgaans de grotere honden waar ik het meest last van heb. Ze zijn regelmatig niet goed opgevoed en weten van geen ophouden. Ze willen spelen maar kennen geen “genoeg” of “nee”. Negeren helpt vaak niet, dan worden ze “duidelijker”. Ooit zelfs een golden retriever die in mijn been beet omdat ik niet met hem speelde, maar hem negeerde.
Nee, het is niet bij alle honden van een ras hetzelfde. Ook onder de kleintjes en labradors, border collies enz zijn er die prima opgevoed en sociaal zijn. Maar persoonlijk ben ik met deze honden vaak wel voorzichtiger.
En ja, dat zeg ik als labrador-baasje. Ik heb - om deze redenen - altijd gezegd dat ik geen labrador wilde. Sinds enkele jaren heb ik nu wel een labrador, eentje uit een werklijn. Hij is niet direct de “standaard”labrador, ubersociale gezinshond. Hij zal wel eens gaan kijken bij andere honden, even spelen als de andere dat wil, maar houdt spelen met andere honden snel voor bekeken en laat andere honden ook met rust als hij aangelijnd is of de hond aangeeft zijn gezelschap niet te willen. Als er een conflict is tussen enkele honden komt ie uit zichzelf naar mij en blijft bij mij zitten tot het voorbij is en hij van mij weer mag vertrekken. Hij heeft een sterk karakter en is heel gefocust op mij.
Zoals gezegd hangt, vind ik, ongeacht de grootte van de hond heel veel af van de eigenaar. En dat is frustrerend want dat heb je niet onder controle. Maar als iemand zijn hond niet luistert en ons lastigvalt, ja, dan kom ik tussenbeide. Vaak zonder een van de honden pijn te doen of geweld te gebruiken, maar wel door mijn hond te beschermen (tussen de honden in gaan staan, andere hond op afstand houden met mijn stem of been of hand of…). Ik heb doorheen de jaren ook geleerd om m’n mond open te doen als anderen hun hond niet onder controle hebben en deze mijn hond(en) lastigvallen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:57

Dat is ook waarom ik niet alleen naar de honden kijk maar ook naar de baasjes. Zag ik in de verte iemand aankomen met de neus in een telefoon en een hond erbij die groot en druk oogt, dan ging de hond op de arm. Vaak waren dat honden die minder goed opgevoed waren en eigenaren die in ieder geval niet aan het opletten waren. Of als ik zo'n zelfde hond aan zag komen met alleen een kind erbij. Die verantwoordelijk wilde ik überhaupt niet bij een kind leggen dus tilde ik de kleine ook op. Zo zag ik dus vaak ook al wanneer de hond rustiger en ouder was dat mini gewoon kon blijven lopen. Of wanneer eigenaren met duidelijke trainings middelen liepen als beloningstasjes, dan was dat vaak ook een signaal van een beter opgevoede hond.

Overigens las ik hierboven al kleinere honden van ruim 8 kilo. Ik zit natuurlijk met een hondje van nog geen 2 kilo. Hoe kleiner, hoe sneller andere honden te groot zijn. Een hondje van 'maar' 5 kilo kan hem al heel makkelijk pijn doen. Daarom moet ik zelfs alert zijn bij de minder grote rassen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:29

Ook ik ben doorgaans niet blij met labradors (border collies nooit moeite mee) maar op de èèn of andere manier zijn labradors echt altijd lomp, onbehouwen en hebben ze een doet ie anders nooit baas. Daar zullen heus uitzonderingen zijn maar het is oprecht het enige ras waar ik bij oversteek of heel snel doorloop met de mini's. Ik doe dat niet standaard bij staffords. En ook niet bij giganten als new foundlanders ofzo. Maar dat lompe is zo gevaarlijk voor die ukkies voor mij. En bazen die dat niet snappen dat maakt dat ik dat geen match vind.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 11:05

Het probleem bij border collies is voor mij vnl. dat ze gaan drijven en/of blijven staren. Een border collie heeft doorgaans uitdaging en (veel) beweging nodig. Krijgen ze die niet, dan gaan ze soms heel erg staren en/of drijven en doen dat onophoudelijk. Mijn honden kunnen dat wel even handelen, maar het is echt niet prettig als zo’n border heel de tijd aan je hond plakt en de signalen van je hond dat het genoeg geweest is niet oppikt. Maar ook dat ligt doorgaans aan de eigenaar. Zo ooit in een losloopzone, waar ze als ze dat echt willen de snelweg op kunnen, eentje gehad die niet weg te slaan was bij mijn honden en ons bleef volgen. Eigenaar nergens te bespeuren. Na telefoontje naar de politie bleek de eigenaar “zijn hond kwijt te zijn”. Aangegeven waar ik stond en dat meneer zijn hond moest komen ophalen. Heeft nog een uur geduurd omdat meneer 500m verder op café zat. “Hij kon toch niet blijven staan toen zijn hond niet terugkwam”.

Labradors, zeker showlijnen, zijn inderdaad vaak nogal lomp. En de eigenaren zien daar meestal ook totaal geen probleem in, maar noemen hun hond “sociaal”. Ik heb grotere honden die best wel tegen een stootje kunnen, maar zo’n hond die maar blijft proberen en geen nee kent, daar word ik echt niet vrolijk van. Ik zal ook sneller weg gaan van labradors dan van andere grote honden. Rottweilers, Staffords,… heb ik nog geen problemen mee gehad.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 11:22

Dat stuk van Ewout was voor mij de rede om niet meer naar de losloopgebieden te gaan met mijn 2 honden onder de 2,5 kg.
Mijn oudste chi was altijd super sociaal tot mijn jack aangevallen werd door een rottweiler en ze mij zag vechten met de rottweiler. "Gelukkig" was ik zo slim om de chi's los te laten zodat ie iig de grootste zou pakken.
Sindsdien gooide ze dr rughaar omhoog als we andere honden passeerden en zij aan de lijn liep. Los was nooit een probleem.

Tot ik vorig jaar dat stuk van Ewout zag.. toen dacht ik... beestje is 13, ik neem geen risico meer, ze hoet geen km's meer te lopen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 11:26

Hele jonge kinderen in een druk losloopgebied vind ik sowieso onverantwoord. Waarom zou je dat op willen zoeken? Je moet al zoveel in de gaten houden als je daar loopt met je hond(en).

Overigens zie je dat onopgevoede bij zoveel verschillende formaten en soorten. Ik ben er inmiddels ook mee gestopt dat als honden niet naar hun baasje toe komen om dan te wachten tot ze hun hond hebben gepakt. Loop gewoon verder als ze zelf niet vragen of ik even wil wachten (als ze het vragen wacht ik uiteraard wel) en ze zoeken het maar uit. Misschien dat ze dan leren hun hond te trainen _O-

Mijn kleintje is 8,5 kg. Ik zou met nog kleinere hondjes niet in drukke losloopgebieden gaan wandelen. Te risicovol en de reden dat ik gekozen heb voor een net wat meer hond formaat.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 11:44

Je hebt helaas gewoon mooie wandelgebieden waar je als wandelaar opeens stukken losloopgebied kruist. Het kan dus prima dat je daar mensen met kinderen treft. Of zelfs paarden, want hier zijn de losloopgebieden vaak de plek waar ruiterpaden lopen. Heel onhandig, maar uiteindelijk ben je als eigenaar zelf verantwoordelijk dat jouw dier onder appèl staat. Wat je ook tegenkomt. En zie je iets waarvan je niet weet of jouw hond daar goed mee gaat (kleine hond, kinderen, paarden, een veld met ganzen, etc.) dan roep je de hond tijdig bij je en lijn je deze even aan. Op die manier zou iedereen met wat voor formaat hond dan ook gewoon een losloopgebied in kunnen gaan.

Er schijnen bij ons losloopgebied het laatste jaar (dat we er al niet meer komen) meerdere bijtincidenten geweest te zijn door flinke honden. Wij lopen er gelukkig al een tijdje niet meer maar zelfs mijn ouders met hun grote hond vermijden nu die plek. Het is gewoon niet veilig meer. Zo jammer..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:04

Wij wonen aan het bos. Om daar te komen moet je een stukje over een pad dat losloopgebied is gemaakt. Daar ontkom je niet aan, er is namelijk geen andere route. En ze hebben de hekken niet tegenover elkaar gemaakt, dus je moet er zo’n 100 meter overheen lopen voor je het bos (wat aanlijngebied is) weer in kan.
Is toch van de zotte dat ik niet even een wandeling kan/mag maken met de kleinkinderen omdat iemand anders zijn hond niet onder appèl heeft in een losloopgebied?
Kinderen zijn honden gewend, die zijn gelukkig niet bang. Maar een hond die blijft hangen, gaat grommen, lip optrekken en happen is gewoon niet okee. Ook niet in losloopgebied.