Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Daphne__ schreef:Ik heb mijn bericht even teruggelezen, maar ik zie nergens zeggen dat een kleine hond niet opgevoed moet worden?
Ik vind het alleen bijzonder dat ts een topic aanmaakt over haar angst, namelijk dat haar hond doodgebeten word door een grotere hond. En de reacties zijn: Ja, maar kleine hondjes zijn ook poedersuiker!
Je zou dus kunnen zeggen dat er een grote groep grote honden eigenaren zijn, die vinden dat hun honden best mogen doorbijten, als de andere hond onopgevoed is.
Het hondje waar ts in de op over spreekt, die doodgebeten werd. Dat was een chihuahua van een oude man, netjes aangelijnd en doodgebeten door een grote hond, die uitgelaten werd aan een rollijn, door een kind die hem niet kon houden.
Ik herken ts haar angst zo goed. Mijn jack x chihuahua is 16 jaar, loopt langzaam, ziet en hoort slecht.. Hij is altijd aangelijnd. Mijn buren hebben 2 Mechelse herders aan een rollijn, die man word door ze voortgetrokken en ze blaffen en doen. Als ik hun zie, pak ik mijn hond en maak ik dat ik binnen kom. Gaat het mis, dan zal dat vast zijn omdat mijn hond klein en poedersuiker is.
Edit: Ik heb nog even de OP doorgelezen, maar ts zegt zelfs dat haar hondje zich prima gevraagd. Dus de reacties over onopgevoede kleine honden, zijn offtopic.. Want ts is bang dat haar nette kleine hond word doodgebeten.
Jonnekee schreef:Dit is dus de reden dat ik met m’n staffords bijna niet meer in gebieden loop waar ze los mogen, ik heb dus zo’n Collie aanval overleefd met m’n reu, we werden ingesloten door een groep en Bootz bleef gelukkig netjes aan de voet en keek me echt zo aan van wtf ik heb er dus ook 1 een schop gegeven mensen liepen 2 weilanden verderop, mijn staffords kunnen gewoon los en luisteren komen er andere honden aan pak ik ze vast niet omdat ze bijten nee het is en blijven staffords en mensen hebben nu eenmaal vooroordelen maar als ze eenmaal zien hoe goed ze luisteren en met andere honden kunnen is het best grappig oh maar deze zijn niet zo gevaarlijk.
Bootz is gelukkig een goedzak die geleerd heeft andere honden te negeren die op hem afkomen en dat vind ik erg knap voor een internationale dekreu.
Ik ben van mening dat alles begint met opvoeding en je eigen energie
En idd hoe klein ze ook zijn til ze alsjeblieft niet op het kan echt een trigger zijn voor sommige honden
vevina schreef:Ik had fantastisch sociale cocker spaniëls. Liepen heerlijk elke dag in het losloopgebied. Ze kwamen rustig snuffelen, eventueel rustig even spelen en weer door. Maar helaas zijn ze zo vaak omver gerend door (de oh zo lieve hij wil alleen maar spelen hoor) lompe labradors. Vooral de labradors die vanaf 100 meter afstand al aan komen stuiteren, of de labradors die stil op de grond liggen en dan opeens uit het niks idioot op mijn honden komt duiken. Maar ze spelen alleen maar lief hoor. 30 kilo lompe hond konden mijn honden helaas niet waarderen. Inmiddels kunnen ze vanwege hun angst niet meer in het losloopgebied komen.
Ayasha schreef:Jonnekee schreef:Dit is dus de reden dat ik met m’n staffords bijna niet meer in gebieden loop waar ze los mogen, ik heb dus zo’n Collie aanval overleefd met m’n reu, we werden ingesloten door een groep en Bootz bleef gelukkig netjes aan de voet en keek me echt zo aan van wtf ik heb er dus ook 1 een schop gegeven mensen liepen 2 weilanden verderop, mijn staffords kunnen gewoon los en luisteren komen er andere honden aan pak ik ze vast niet omdat ze bijten nee het is en blijven staffords en mensen hebben nu eenmaal vooroordelen maar als ze eenmaal zien hoe goed ze luisteren en met andere honden kunnen is het best grappig oh maar deze zijn niet zo gevaarlijk.
Bootz is gelukkig een goedzak die geleerd heeft andere honden te negeren die op hem afkomen en dat vind ik erg knap voor een internationale dekreu.
En idd hoe klein ze ook zijn til ze alsjeblieft niet op het kan echt een trigger zijn voor sommige honden
Die trigger is toch echt jouw probleem.
SparklingApp schreef:Ik heb ook gelukkig geen echt kleine honden meer, maar hier de hondenschool was duidelijk: iedereen die zegt dat je je hondje niet op zou moeten pakken, zou zelf moeten zorgen dat hun hond onder appel zou staan en niet ongevraagd op vreemde honden af zou gaan, dan zou er ook geen noodzaak zijn om een hond op te pakken. En triggert dat iets bij een grote hond, dan is het dus dubbel zo duidelijk dat een eigenaar echt geen grip op het gedrag van de hond heeft en het probleem van zijn niet opvoeden bij een ander probeert te leggen.
pateeke schreef:Ik persoonlijk heb het niet zo op een heleboel kleine honden die door de eigenaar niet opgevoed worden. Eenmaal aangevallen en gebeten door een kleintje die zonder toezicht op straat liep en mij en mijn herder niet door wilde laten. Mijn herder is daardoor onzeker geworden naar andere honden, terwijl ze andere honden daarvoor gewoon negeerde.
Meer recent nog tweemaal meegemaakt dat er een kleintje losliep op een drukke steenweg. Eigenaren vonden het niet nodig hun hond te komen halen die naar die van mij toerende, de weg op. (En dan hadden die mensen heel veel geluk dat alle auto’s stopten en bleven stilstaan) Ook een aantal keer meegemaakt dat mensen een kleine hond naar de hoeven van mijn pony lieten vangen. “Ja maar hij doet niks”, tja, mijn pony reageert er nauwelijks op, maar als ie z’n been strekt is het wel gedaan met hondlief… Of op de bus, mensen met een kleine hond die hun hond de hele lijn de ruimte geven, aan mijn hond komen snuffelen oid en een grote mond opzetten wanneer ik zeg of vraag hun hond bij zich te houden.
Dat gezegd hebbende ben ik vaak ook geen fan van labradors, border collies enz. Ook die worden niet altijd voldoende opgevoed en zijn vaak niet zo sterk in hondentaal aflezen. Mijn honden kunnen, ook als ze loslopen, andere honden prima negeren, maar sommigen weten echt van geen ophouden, ook niet als de mijne met hun lichaamstaal aangeven dat ze er genoeg van hebben.
Veel hangt echt af van de eigenaar. Dat is vaak het frustrerende; dat je moet dealen met mensen die heel anders kijken naar hun hond en diens gedrag dan dat jij dat doet.
vevina schreef:pateeke schreef:Ik persoonlijk heb het niet zo op een heleboel kleine honden die door de eigenaar niet opgevoed worden. Eenmaal aangevallen en gebeten door een kleintje die zonder toezicht op straat liep en mij en mijn herder niet door wilde laten. Mijn herder is daardoor onzeker geworden naar andere honden, terwijl ze andere honden daarvoor gewoon negeerde.
Meer recent nog tweemaal meegemaakt dat er een kleintje losliep op een drukke steenweg. Eigenaren vonden het niet nodig hun hond te komen halen die naar die van mij toerende, de weg op. (En dan hadden die mensen heel veel geluk dat alle auto’s stopten en bleven stilstaan) Ook een aantal keer meegemaakt dat mensen een kleine hond naar de hoeven van mijn pony lieten vangen. “Ja maar hij doet niks”, tja, mijn pony reageert er nauwelijks op, maar als ie z’n been strekt is het wel gedaan met hondlief… Of op de bus, mensen met een kleine hond die hun hond de hele lijn de ruimte geven, aan mijn hond komen snuffelen oid en een grote mond opzetten wanneer ik zeg of vraag hun hond bij zich te houden.
Dat gezegd hebbende ben ik vaak ook geen fan van labradors, border collies enz. Ook die worden niet altijd voldoende opgevoed en zijn vaak niet zo sterk in hondentaal aflezen. Mijn honden kunnen, ook als ze loslopen, andere honden prima negeren, maar sommigen weten echt van geen ophouden, ook niet als de mijne met hun lichaamstaal aangeven dat ze er genoeg van hebben.
Veel hangt echt af van de eigenaar. Dat is vaak het frustrerende; dat je moet dealen met mensen die heel anders kijken naar hun hond en diens gedrag dan dat jij dat doet.
Maar worden alleen kleine honden niet opgevoed? Want wat ik in jouw verhaal lees zie ik op mij heen met zowel groot en klein gebeuren. Alleen dat een kleine hond minder snel schade aan zou richten dan een grote hond bij een kleine.
Goof schreef:Ze zegt letterlijk dat ze geen fan is van labradors, border collies etc omdat die ook niet altijd goed opgevoed worden
Ayasha schreef:Jonnekee schreef:Dit is dus de reden dat ik met m’n staffords bijna niet meer in gebieden loop waar ze los mogen, ik heb dus zo’n Collie aanval overleefd met m’n reu, we werden ingesloten door een groep en Bootz bleef gelukkig netjes aan de voet en keek me echt zo aan van wtf ik heb er dus ook 1 een schop gegeven mensen liepen 2 weilanden verderop, mijn staffords kunnen gewoon los en luisteren komen er andere honden aan pak ik ze vast niet omdat ze bijten nee het is en blijven staffords en mensen hebben nu eenmaal vooroordelen maar als ze eenmaal zien hoe goed ze luisteren en met andere honden kunnen is het best grappig oh maar deze zijn niet zo gevaarlijk.
Die trigger is toch echt jouw probleem.