Koppelen van 2 poezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Koppelen van 2 poezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:08

Is allemaal normaal gedrag, lekker laten gaan.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:08

Ze wordt zo wel moe gewoon laten gaan. Komt wel goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:09

SnuitjeLove schreef:
We hadden ze net zelfs even weer apart gedaan omdat de kitten geen moment rust kreeg, onze poes ging haar telkens volgen en in haar ruimte zitten. Maar naar 5 minuten rende de kitten al weer gillend door de kamer opzoek naar onze poes. Dus toch maar weer samen gelaten. Het is een proces van elkaar volgen, in de gaten houden en wat blazen, maar daar blijft het bij. Ik denk dat zodra de kitten zich 'overgeeft' en zich kan ontspannen dan onze poes snel bij haar zal komen. Ze toont zo rustig en geduldig, maar wel heel nieuwsgierig.

Ga er nou niet tussen zitten en dat soort processen verstoren. Ze lagen net samen op de bank. Ze zoeken elkaar op. Het gaat fantastisch.

Voor iedereen is het denk ik het prettigste als je uitademt en je niet meer druk maakt.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 23:21

Er wordt nu wel flink gevochten onder de bank...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 23:34

Flink vechten als in blazen en mauwen en af en toe een mep of flink vechten als in dat ze elkaar lelijk verwonden? Onder de gemiddelde bank is niet genoeg ruimte voor wat de meeste mensen een flink gevecht zouden noemen.

Blazen, grommen, een stukje achterna rennen, een tik met een voorpoot, kitten in nekvel pakken en tegen de grond duwen enz is allemaal niet vechten. Dat is een proces van elkaar aftasten en orde op zaken stellen in een nieuwe situatie.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 00:12

Het is een slaapbank, die uitgeklapt was dus we konden er zelf niet goed bijkomen. Heb niet goed gezien wat er gebeurde, maar het klonk alsof onze poes de kitten in de haren vloog. Kitten was ook flink aan het krijsen. Mijn vriend wilde ze toch wel graag uit elkaar halen voor de nacht, hij is erg voorzichtig met de kitten. Van mij mocht het wel aangekeken worden, maar hij wil het graag langszaam opbouwen. Dus nu dan toch maar apart voor de nacht.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 06:34

Toen ik een kitten erbij kreeg had ik ook gelezen over langzame introductie, maar dacht ach zo'n kitten en iedereen zet katten toch gewoon bij elkaar... dus gewoon bij elkaar gezet.
Achteraf had ik het graag anders gedaan :\
Ging redelijk, maar de oudere kat vond het niet per se leuk. En is daarna vertrokken om bij verschillende buren (wel ook met katten) te gaan wonen en komt inmiddels helemaal niet meer thuis.
Of het aan de kitten lag of aan andere factoren weet ik natuurlijk nooit zeker, maar zou het een volgende keer denk ik toch anders doen

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:46

Op kattenherplaatsing.nl staat een heel artikel over koppelen. Nooit laten uitvechten is 1 van de tips

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:55

Ik ben inmiddels voor langzame introductie.
"Vroegaah" ( zowat 30 jaar lang) ook altijd alles bij elkaar gezet en laten lopen en ging altijd goed.

Tot ik mijn "trauma-katje" kreeg en met haar ook zo deed.
Ok, die was al 9 maanden maar het gevolg is dat nu naar 6 jaar zij nog steeds hier een "shaduw" in huis is.
Het was toen met mijn oude katers (beiden inmiddels overleden) weliswaar geen gevecht maar alleen accepteren op afstand en voor haar schuwheid (let: echt angst) tegenover de mens was meteen het hele huis ook geen succes.

Die 3 die hierna erbij kwamen heb ik de eerste week een aparte kamer gegeven.
Eerst kwam kitten Nurah.
Heeft ook het voordeel gehad dat door daar te slapen en veel te spelen (manlief huis / ik kamer) Nurah ook meteen interactie met mens kreeg.
Dan een half jaar later nog 2 kittens (broer en zus) hier ook hetzelfde plan.
En ook altijd even de spray over mijn handen en daar mee de katjes licht ingevreven, dekens en mandjes verwisseld en ook af en toe de kattenbak.
Zijn dus alle 3 knuffelkatjes geworden en vanaf dat ze via de deur iedere dag even contact konden maken , geen gevecht, geblaas of iets.
En zelfs Qui heeft zich dan tenminsste een echt vriendje "uitgezocht"
Dus ik ken beide varianten en voor mij past inmiddels de langzame introductie het beste

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:57

Weet je, je kunt ook té voorzichtig zijn. Maar goed, je hebt ze uit elkaar gehad en vermoedelijk inmiddels weer bij elkaar zonder te veel gedoe.

Hoe is de kitten eraan toe? Heeft ze wonden? Jullie poes is er niet op uit om de kitten kwaad te doen. Kan best dat ze in de war is, of bang is dat er een "indringer" is. Maar met steeds de kitten weghalen ga je dat niet oplossen. Sterker nog, dan geef je haar "haar zin" waardoor je het gedrag aanmoedigt.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 09:02

Ik heb ze nu weer bij elkaar. De poes is heel nieuwsgierig en die wil eigenlijk graag spelen met de kitten, ze verstopt zich en springt op de kitten af, loopt door huis te pruttelen en geeft mij kopjes. De kitten echter is bang en gromt en blaast als de poes in de buurt komt. Poes loopt dan weg maar als poes uit zicht is word kitten toch wel nieuwsgierig. Wanneer kitten erg begint te blazen en grommen lijkt poes ook wat geprikkeld te worden en gromt ze terug of verkoopt ze een tik. Kitten heeft zichzelf nu weer laten insluiten onder de bank door de poes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:50

Heeft de kitten een plek waar ze naartoe kan en waar de poes niet kan komen? Iets wat klein genoeg is voor haar, en te klein voor de volwassen kat? Onder de bank lijkt de kitten zich het veiligst te voelen. Kun je daar niet een doos neerzetten met een opening waar alleen de kitten en en uit kan?

Uiteraard zorg je ervoor dat de volwassen kat ook een plekje heeft waar alleen zij kan komen en de kitten niet. Bij voorbeeld ergens bovenop een kast.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 10:06

De grotere poes heeft wel plekjes waar ze bovenop kan springen. Voor de kitten zijn niet echt smalle verstopplekjes, de grotere poes kan ook overal bij. Net had de kitten zich wel achter de wasmachine verstopt maar zels daar kan de poes bij komen em haar insluiten. Tot nu toe lijkt de kitten haar mannetje wel te staan en kan ze de poes op afstand houden, ze lijkt ook steeds sneller te ontdooien en zot nu 5 minuten naar een flinke tik brokjes te eten in dezelfde ruimte als de poes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:18

Wat dan vaak is bordje natvoer in dezelfde ruimte, maar wel op gepaste afstand.

Samen wat lekkers eten schept vaak ook een band.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:22

SnuitjeLove schreef:
De grotere poes heeft wel plekjes waar ze bovenop kan springen. Voor de kitten zijn niet echt smalle verstopplekjes, de grotere poes kan ook overal bij. Net had de kitten zich wel achter de wasmachine verstopt maar zels daar kan de poes bij komen em haar insluiten. Tot nu toe lijkt de kitten haar mannetje wel te staan en kan ze de poes op afstand houden, ze lijkt ook steeds sneller te ontdooien en zot nu 5 minuten naar een flinke tik brokjes te eten in dezelfde ruimte als de poes.

Dan ga je nu een plekje maken waar alleen de kitten in kan. Zodat die een plek heeft waar ze zich terug kan trekken wanneer ze overprikkeld of bang is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:25

Gewone simpele grote doos met eventueel kussentje erin en kleine opening waar kitten net doorheen past en zich goed in kan terug trekken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:27

Precies. En je zorgt dat die doos onder de bank past want dat vindt de kitten blijkbaar een betrekkelijk veilige plek.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 10:36

Top, ga ik dat doorgeven aan mijn vriend. Die is nu thuis bij de poezen ik ben net naar mn werk.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:28

Zorg voor voldoende schuilplekken voor beide katten (zeker voor de kitten) en speel met hengeltjes oid met beide katten, veel spelen zorgt voor ontspanning en richt de aandacht op iets anders dan op die 'vreemde andere kat'. Beide katten in elkaars nabijheid om en om kattensnoepjes geven werkt soms ook goed.

Ik heb heel veel katten bij elkaar gezet en dat ging eigenlijk vrijwel altijd heel snel goed, maar jouw kitten is nog erg jong en ook jouw andere kat is nog een puber, en het zijn poezen. Katers zijn meestal wat makkelijker is mijn ervaring.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 12:02

Ik kreeg een update dat ze inmiddels weer op de bank liggen te slapen een metertje uit elkaar. En dat ze naast elkaar snoepjes hebben gegeten zonder te grommen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:05

SnuitjeLove schreef:
Ik kreeg een update dat ze inmiddels weer op de bank liggen te slapen een metertje uit elkaar. En dat ze naast elkaar snoepjes hebben gegeten zonder te grommen

Dat is hartstikke fijn. Maar gisteren lagen ze ook samen op de bank en gingen ze elkaar later ónder die bank weer te lijf.

Dus het is denk ik toch wel slim als je vriend even een kittenschuilplek knutselt. Gewoon voor het geval dat ;)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 12:20

Ja dat heeft hij inmiddels gedaan. Kitten blijkt er nog niet veel gebruik van te maken, want vind poes toch wel interessant.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:48

Dat is natuurlijk heel positief! En ook goed dat je vriend meteen in actie is gekomen, en dat er nu een kittenverstopplek/terugtrekplek is voor het geval ze die nodig heeft :)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 23:19

We hadden ze afgelopen nacht nof weee uitelkaar gedaan omdat gisteravond de kitten weer van de bank werd gelanceerd en toegetakeld werd. Vandaag weer bij elkaar en het leek steeds beter te gaan. Af en toe nog blazen maar poes mag steeds dichter bij kitten komen en deze lijkt zelf ook minder bang. Eet inmiddels goed en poept ook. Ze hebben overdag vrij veel geslapen en er zijn wat momentjes geweest dat ik met ze heb gespeeld. Nu wilden we ze vanacht niet meer scheiden omdat het zo rustig verliep overdag. Toch zit nu de poes ineens achter de kitten aan te rennen en te jagen door het hele huis. Vind het zo bijzonder dat het steeds s avonds laat gebeurd dat het 'mis' lijkt te gaan. Alsof het dan ineens omslaat. Ik laat het nu wel even gaan, omdat ik denk dat ze hier ook doorheen moeten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 23:29

Is het niet de dolle 5 minuten tijd.