Eerste nacht nieuwe pup, help

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 21:01

Kabayo schreef:
Heb er nog nooit van gehoord een pup in bed. Zou ik ook niet willen als ze niet zindelijk zijn :o

Wellicht een optie om een mand of bench naast bed te doen? Hier slaapt de hond op een kleed naast bed

Dat zou je denken inderdaad. Maar ze waren bij mij allemaal direct vanaf de eerst nacht zindelijk. Natuurlijk moet je er wel uit als ze dan om half 6 (of wanneer dan ook) aangeven dat ze wat moeten doen.

Kabayo

Re: Eerste nacht nieuwe pup, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 21:03

Sintara je hebt gelijk :+ Komt vast door de warmte :')

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 21:44

Ze is idd zover zindelijk. Afgelopen nacht heeft ze niks gedaan en vanaf dst we haar hebben heeft ze ook nog niks in huis gedaan (of op de krant want bij de fokker was ze krant zindelijk) maar ze doet alles netjes buiten. Dus die gok durf ik wel te nemen. En als ze wakker is ben ik ook wakker.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 21:58

Veel honden zijn van nature nest-zindelijk, en dat begint al extreem jong (met 1.5-2 weken gaan ze al van hun uitgezochte slaapplekje weg. 2-3 zwembewegingen aan het begin, maar het zindelijk maken begint dan, dus zodra ze goed zelfstandig plassen). Het in een kleine bench opsluiten om ze zindelijk te maken is daar ook op gebaseerd. Maar zodra ze leren geen andere keuze te hebben (door langer dan dat ze het op kunnen houden in die kleine bench te houden), is het zindelijk maken daarna juist veel lastiger. Ook in zelden schoongemaakte kennels (bij broodfokkers) hebben ze geen andere keuze dan tussen ongelukjes te slapen als jonge pup en dan zie je dus ook dat zindelijk maken vaak dramatisch is. Ik ben zelf een sterk voorstander van een grote bench, zodat de pup zich kan ontlasten buiten het echte slaapgedeelte als hij het niet redt. Dat betekent namelijk dat jij te laat bent geweest/de lat te hoog heb gelegd, niet dat de pup niet genoeg zijn best heeft gedaan.

Bij het slapen op bed slapen pups vaak heel diep, waardoor ze pas relatief laat uitmoeten en je over het algemeen wakker wordt van het gedrentel of gepiep. Ze plassen zelden zo maar op bed, mogelijk uitgezonderd als de fokker met grote kleden werkte die ze voor het gemak gewoon uitwaste in plaats van te werken met welke vorm van toiletbak dan ook (uitgezonderd wasbare toiletmatjes, wat dus ook gewoon van stof is), waardoor de pups geleerd hebbben op kleden te plassen. Het ziet er wel netjes uit, maar leert enorm verkeerd gedrag aan. De meeste pups hebben wel een idee van waarop wel en waarop niet te plassen vanuit de fokker (maar eenmaal geleerd dat een kleed fijn plast omdat het niet spettert, moet je vaak wel tijdelijk de kleden weghalen. Maar dat is toch anders dan op de zachte slaapplaats plassen).

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:08

Een pup op bed <3 Hij sliep op mijn buik en ik kreeg ontelbaar veel kusjes, veel te vroeg in de ochtend maar wat mis ik die nachten. Nu is het een grote stinkerd die het bed wel gezellig vindt maar toch het liefst in zijn eigen bed slaapt.
Lekker bij je nemen dus. Ze zijn maar zo kort klein, lekker troost bieden en genieten van je nieuwe beste vriendje.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:17

Ik moet bekennen dat ik er nog nooit bij stilgestaan heb om een pup in bed te nemen en ik nog nooit gehoord heb dat iemand dat doet.

Mijn beide honden (niet gelijktijdig, achter elkaar) sliepen 's nachts in de woonkamer in de bench en ik lag er naast op een luchtbed..Beide keren ging dit probleemloos.

Langzaam aan ga ik open staan voor een derde en ik vraag me 1 ding af.

Op zich lijkt het me best een goed plan om de pup de eerste nachten in bed te nemen. Ik acht het niet uitgesloten dat de hond vervolges permanent in bed mag ;-)

Maar zijn jullie niet bang dat je 's nachts op de pup gaat liggen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:23

Ik heb de pup ook in de bench naast het bed hoor, maar de ongelukjes op bed zijn zeer ongebruikelijk. Ik slaap zelf niet met een hond op bed, als in: het houdt me wakker en als ik eenmaal slaap, slaap ik zeer licht en rust ik niet uit.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:29

Ik zou de pup ook bij me nemen. Ze hebben geborgenheid en veiligheid nodig. Laten janken is geen optie vind ik. Je wil ze graag een stabiele basis mee geven en geen paniek.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:32

Petpa schreef:
Ik moet bekennen dat ik er nog nooit bij stilgestaan heb om een pup in bed te nemen en ik nog nooit gehoord heb dat iemand dat doet.

Mijn beide honden (niet gelijktijdig, achter elkaar) sliepen 's nachts in de woonkamer in de bench en ik lag er naast op een luchtbed..Beide keren ging dit probleemloos.

Op zich lijkt het me best een goed plan om de pup de eerste nachten in bed te nemen. Ik acht het niet uitgesloten dat de hond vervolges permanent in bed mag ;-)

We hebben onze jack russel als pup ook in bed gehouden (terwijl ons plan de bench was, no way dat er een hond in bed zou komen :') ).
Ze heeft nog nooit in bed gepiest op gepoept. En we zijn er nog nooit op gaan liggen. Je wordt of zelf wakker of de pup wurmt zich wel los. Ze sliep heerlijk bij ons. Na 4 weken waren we er wel klaar mee, ze kroop 's nachts steeds langs je rug naar boven of beneden.. alsof er een rat over je rug kroop :=
We sliepen zelf erg onrustig. Toen is ze eigenlijk probleemloos naar de kamer verhuisd.
We hebben vaker pups gehad maar nu voor het eerst bij ons in bed. Ik weet niet of het toeval is maar de band met deze hond en het vertrouwen wat ze in ons heeft is groter dan ooit met elke andere hond die we hebben gehad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:08

Petpa schreef:

Nee daar ben je of in elk geval ik wel waakzaam op. De eerste dagen slaap je natuurlijk ook wel licht maar zodra het goed gaat slaap ik gewoon goed.

Ik kwam er jaren geleden achter net als TS. Ik had een pup in een doos naast het bed en nam haar bij me tot ze sliep om haar daarna terug te leggen. Dag 2 viel ik in slaap en we werden om 6 uur samen wakker. Sinds dien nooit meer anders gedaan. Mijn laatste pup, nu 7 maanden, ook direct meegenomen naar bed. Zij kroop ook echt tegen me aan met het hoofdje in mijn nek en viel direct in slaap.

Ik vind het zelf ook heerlijk, zo’n kleine zachte baby! Heel knus!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:12

Ik sliep eerst op een luchtbed naast de bench in de woonkamer, het luchtbed legde ik steeds wat verder weg, daarna naar boven gegaan en de camera met geluid detectie aan zodat ik wel wakker werd als pup er uit moest. Zo sliep pup gelijk op zijn plekje en hoefde hij niet weer te wennen aan dat beneden zijn slaapplek is.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 14-05-24 07:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:15

Ik vind wel dat er hard wordt geoordeeld in dit topic. Iedere pup is anders en je bent daar toch altijd wat zoekende in. Alleen laten huilen tot het stil wordt is wellicht niet zo handig, maar voor de rest zie ik TS echt geen dingen doen waar je de dierenbescherming voor moet bellen hoor :n

Hier 10 jaar geleden onze Stabij pup gekregen. De eerste nachten heb ik die gewoon in de bench laten slapen, en lag ik met mijn matrasje op de grond meteen naast de bench. Ik heb hem af en toe aan mijn hand laten ruiken en dat ging eigenlijk allemaal prima. Heel keurig rond 02.00u een piepje dat hij moest plassen, verder ging het prima. En verpest? Nee totaal niet. Wel de bench de deur uit gedaan zodra die niet meer nodig was, hij ligt nu al jaren gewoon op zijn kussen te slapen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:00

Je moet uiteindelijk doen wat voor jou en je hond werkt en het is vaak ook geen probleem om het later weer aan te passen. Als een pup wat ouder en zekerder is in zijn nieuwe situatie gaat alles meestal wat makkelijker.

Mijn honden mogen ook op het meubilair maar als er visite is dan gaan ze in de mand. Zo ook op bed. Gaat hier altijd prima. Maar nogmaals doe wat voor jou en je hond goed voelt en werkt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:16

Voordat onze hond kwam was mijn man heel stellig nee ze komt NIET op de bank. Drie keer rade wie er in week 1 al als een klein prinsesje bij mijn man op de bank lag :') op bed is wel een no go voor mij. Al ligt ze er toch soms stiekem op als de slaapkamer deur open staat.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:30

Ik vind dat er helemaal niet zo hard wordt geoordeeld in dit topic, maar wel lief en leuk om te lezen hoe iedereen zijn best doet om de pup zo goed mogelijk op te vangen de eerste nachten <3
En goed om te weten dat ik zeker niet de enige ben wiens hond op bed mag slapen, soms vinden mensen t namelijk gek als ik t zeg. Maar toen ik nog single was vond ik het ook wel heel knus en gezellig. Nu heeft Hond een eigen bed in de kamer en gaat hij zelf graag op liggen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:34

Puppies slapen altijd in bed, vaak tussen de andere honden die er ook op liggen, ik heb dan ook nog nooit een pup gehad die huilde of onrustig was...Ik kan me er dan ook niets bij voorstellen dat je een baby hondje in een kooi stopt, ze zijn nog zo afhankelijk, ze worden naarmate ze ouder worden vanzelf onafhankelijker , dan kan je langzaam leren elders te gaan slapen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:41

De pup kwam wel bij ons op bed na het ochtend plasje, ik vond dat echt super gezellig altijd. Zo’n lief warm zacht bolletje tegen je aan. Als ik dan zie wat voor joekels het nu zijn :D
Ze slapen nu normaal beneden, behalve als mijn man niet thuis is, dan gaan ze met mij mee naar boven. Of als ik ziek ben ofzo. Ze vinden het namelijk (vooral de oudste van de 2) helemaal fantastisch.