Ik merk in dit topic een verschil in hoe mensen een losloopgebied willen gebruiken, enkel wandelen of ook om honden te laten spelen. Dat roept bij mij de vraag op waar losloopgebieden voor bedoeld zijn.
De eerste drie bronnen die ik vind als ik zoek op 'doel losloopgebied' zijn:
Wikipedia:
Citaat:
Een hondenlosloopgebied of uitrengebied is een speciaal gebied waar honden los mogen lopen. Deze gebieden zijn vooral in steden en andere grote woonplaatsen te vinden. Ze hebben enerzijds tot doel om honden een plek te geven om zonder leiband te kunnen bewegen en spelen en anderzijds om de overlast van ontlasting tegen te gaan. Vaak bestaan deze gebieden uit parkjes en/of grasvelden en worden zij aangegeven met borden. Er kunnen voorzieningen aangebracht zijn zoals schaduwplekken, drinkwater en banken voor de baasjes
Doggo.nl
Citaat:
Het doel van een losloopgebied is dat je er als hondeneigenaar samen met je hond kunt ontspannen en kunt genieten van de natuur. Je hond kan in vrijheid snuffelen, rennen en eventueel met andere honden spelen.
Natuurmonumenten
Citaat:
In hondenlosloopgebieden kunnen honden naar hartenlust los spelen en rennen.
Het valt me op dat die alle drie expliciet aangeven dat losloopgebieden óók zijn voor spelen, en niet enkel voor wandelen. Als dat het doel is, dan vind ik dat je ook mag verwachten dat andere honden jouw hond (beleefd!) benaderen om te snuffelen of spelen.
Zouden we dan onderscheid moeten maken tussen aanlijngebieden (geen contact met andere honden, alle honden aan de riem), losloopgebied (los lopen én spelen, niet voor aangelijnde honden) en gemengd gebied (los én aangelijnd, zie je een andere hond die aangelijnd is, dan doe je dat zelf ook)?
Ik filosofeer ook maar wat hoor