Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:05

Dan is het voor mensen ook niet meer gezond..............

Als ik iets niet vertrouw zijn het "industriële" eieren, en dat geldt ook voor vlees, groenten en zo'n beetje alles wat je in de supermarkt koopt.

Het is wel een mooie stunt om eieren van hobbykippen te veroordelen; als men die nu gaat opruimen dan heeft de overheid straks weer een stukje voedselproductie in handen...................[/quote]

Heeft toch niks met een ‘mooie stunt’ te maken? Er zijn logische verklaringen voor waarom hobbyeieren op PFAS-vlak slechter kunnen scoren dan een industrieel eitje. Ik ben juist blij dat men waarschuwt. Dan zijn mensen op de hoogte en kunnen ze voor zichzelf een geïnformeerde keuze maken. Op andere vlakken dan PFAS-gehalte zal een hobby eitje waarschijnlijk weer veel beter scoren, en overall zal een hobbykip ook een stuk beter leven hebben.[/quote]

Dat is nog maar de vraag. Ik heb die test resultaten nergens kunnen zien jij wel? Ik vind dat zo logisch verklaarbaar nog niet. Het water en eten zou in theorie dezelfde kwaliteit moeten zijn. Is de buitenlucht (vervuilde neerslag) dan van zo’n belabberde kwaliteit? Dan zit het ook in het door ons geconsumeerde vlees en echt alles wat in de openlucht groeit

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:58

Paardjes83 schreef:
Dat is nog maar de vraag. Ik heb die test resultaten nergens kunnen zien jij wel? Ik vind dat zo logisch verklaarbaar nog niet. Het water en eten zou in theorie dezelfde kwaliteit moeten zijn. Is de buitenlucht (vervuilde neerslag) dan van zo’n belabberde kwaliteit? Dan zit het ook in het door ons geconsumeerde vlees en echt alles wat in de openlucht groeit

Maar daar zit het dus ook in hè? Vlees, vis, melk, groente, fruit, koffie etc het is ook in heel veel andere voedingsmiddelen terug te vinden. In sommige dus alleen meer, of in meer verontrustende mate dan in andere.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 15:16

Cheytjuh schreef:
Het wordt steeds gekker in dit land, nog even en je mag niets meer eten uit eigen tuin , ze zijn aardig op weg om die angstcultuur te creëren, verbaas me er ook over dat er best veel mensen zijn die er in mee gaan (no offense voor hier, maar waarom bij elke kik van de overheid direct dingen gaan testen, de overheid wist dit jaren geleden al)

Hopelijk blijven mensen gewoon hun nuchtere boeren verstand gebruiken in plaats van als een kip zonder kop achter al het geneuzel aan te lopen.
Hier gewoon eieren van iemand met kippen, vertrouw die industriële ellende al helemaal niet :+

En inderdaad, de overheid heeft mooie betaalde inzage straks en kan weer meer regeltjes gaan opleggen in het kader van zogenaamd onze gezondheid. :roll:

Dit heeft niets te maken met niet "mogen". Het gaat om de vervuiling die steeds meer overal zit en wij creeeren met z'n allen. Je kunt er rekening mee houden als je gezondheid van belang vindt. Nuchter verstand wil in mijn ogen zeggen dat je onderzoeken serieus neemt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 15:29

PFAS komt niet alleen van fabrieken maar zit ook in een aantal gewas"beschermings"middelen en biocides die gewoon over de naastliggende akkers gespoten mogen worden. Dus het is helemaal niet vreemd dat PFAS in de eieren van hobby-kippen terecht komen, veel hobby kiphouders wonen aan de rand van agrarisch gebied.
https://www.groentennieuws.nl/article/9 ... scherming/

Ladyson

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 15:53

Oprechte vraag. Als het overal tocg in zit, heeft het dan nog wel nut om eieren te vermijden/te testen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 15:55

Nee naar mijn mening.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:13

De ratten die de laatste jaren op de kippenren afkomen vind ik irritanter. Dat was vroeger nooit, heb al 20 jaar kippen. Maar goed, dat is een heel ander verhaal natuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:15

Paardjes83 schreef:
Dat is nog maar de vraag. Ik heb die test resultaten nergens kunnen zien jij wel?

https://www.nvwa.nl/binaries/nvwa/docum ... lieren.pdf

Het is wel fors hoger hoor. Hoe representatief dat is: geen idee.

Even ter vergelijk voor wat nou eigenlijk veel of weinig is: De norm voor drinkwater ligt ongeveer bij 3-4 ng/l.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 17:06

Bloodymary schreef:
De ratten die de laatste jaren op de kippenren afkomen vind ik irritanter. Dat was vroeger nooit, heb al 20 jaar kippen. Maar goed, dat is een heel ander verhaal natuurlijk.

Trapbakken gaan gebruiken helpt enorm. Mijn moeder had enorm muizen, die zich zelfs door de betonvloer hadden gewerkt, en is daarom toch maar overstap gegaan (en is daarom een oude trapbak van mij gaan gebruiken). Het probleem was binnen enkele weken opgelost, alleen de jongste muisjes hebben nog een tijdje gezworven omdat die er aan de bovenkant in konden (aansluiting klep is van deze niet zo best meer) maar eenmaal volwassen was dat voor hen te krap geworden en zijn ook deze verdwenen. Ik heb iedere begin van de winter een tijdje ratten om mijn huis vanwege de slootkant en het geoogste akker aan de andere kant van de sloot. Toen ik nog geen trapbak had, plunderden ze mijn kippen en vermenigvuldigden ze zich rap. Nadat de trapbak er stond was dat rap afgelopen. Nu zijn ze steeds na enkele weken ook weer vertrokken.

De bak is verrassend waterdicht, hoewel hij uiteraard beter onder een afdakje kan staan. Er is wel enige leercurve voor de kippen en je kunt er geen gemengd graan in voeren, alleen legkorrel, anders gooien ze er voer uit met het zoeken naar het lekkerste hapje.
https://www.junai.nl/junai-trapbak-7-kilo.html
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 17:06

Bloodymary schreef:

Trapbakken gaan gebruiken helpt enorm. Mijn moeder had enorm muizen, die zich zelfs door de betonvloer hadden gewerkt, en is daarom toch maar overstap gegaan (en is daarom een oude trapbak van mij gaan gebruiken). Het probleem was binnen enkele weken opgelost, alleen de jongste muisjes hebben nog een tijdje gezworven omdat die er aan de bovenkant in konden (aansluiting klep is van deze niet zo best meer) maar eenmaal volwassen was dat voor hen te krap geworden en zijn ook deze verdwenen. Ik heb iedere begin van de winter een tijdje ratten om mijn huis vanwege de slootkant en het geoogste akker aan de andere kant van de sloot. Toen ik nog geen trapbak had, plunderden ze mijn kippen en vermenigvuldigden ze zich rap. Nadat de trapbak er stond was dat rap afgelopen. Nu zijn ze steeds na enkele weken ook weer vertrokken.

De bak is verrassend waterdicht, hoewel hij uiteraard beter onder een afdakje kan staan. Er is wel enige leercurve voor de kippen en je kunt er geen gemengd graan in voeren, alleen legkorrel, anders gooien ze er voer uit met het zoeken naar het lekkerste hapje.
https://www.junai.nl/junai-trapbak-7-kilo.html
Afbeelding

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 17:28

Sizzle schreef:
Paardjes83 schreef:
Dat is nog maar de vraag. Ik heb die test resultaten nergens kunnen zien jij wel?

https://www.nvwa.nl/binaries/nvwa/docum ... lieren.pdf

Het is wel fors hoger hoor. Hoe representatief dat is: geen idee.

Even ter vergelijk voor wat nou eigenlijk veel of weinig is: De norm voor drinkwater ligt ongeveer bij 3-4 ng/l.

Om hier even op aan te vullen, de data in de tabellen zelf gaat mij net wat te ver om volledig uit te leggen, maar:
De gehele risicobeoordeling is gebaseerd op de volgende data:

Citaat:
1. Een wetenschappelijk artikel uit 2016 van Zafeiraki en collega’s waarin PFASgehalten van Nederlandse eieren van particulieren (n=73) en eieren uit de supermarkt (n=22) zijn gerapporteerd (Zafeiraki et al., 2016). Monstername in 2014
2. Monitoringsdata van PFAS in eieren uit de supermarkt (n=160) geanalyseerd door Wageningen Food Safety Research (WFSR) (periode 2017 tot en met 2022).
3. PFAS-gehalten in eieren uit de supermarkt (n=9) die zijn gebruikt in een recente risicobeoordeling door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) naar de gezondheidsrisico’s van PFAS in de Nederlandse voeding en drinkwater (Schepens et al., 2023)

En in de conclusie staat het volgende:
Citaat:
De wekelijkse PFAS inname door de consumptie van eieren van particulieren overschrijdt de gezondheidskundige grenswaarde (i.e. de maximale veilige inname) fors. De verhouding van de totale wekelijkse PFAS inname door kinderen en volwassenen door de consumptie van eieren van kippen van particulieren en de maximale veilige inname ligt tussen 2,7 en 102. Dit betekent dat de wekelijkse PFAS inname door de consumptie van deze eieren gedurende een langere periode tot gezondheidsrisico’s kan leiden. Voor de consumptie van commerciële eieren geldt dit niet.

In deze risicobeoordeling met betrekking tot de consumptie van eieren is geen rekening gehouden met de achtergrondblootstelling aan PFAS door de consumptie van andere levensmiddelen. De totale PFAS inname van de Nederlandse consument is volgens RIVM te hoog.

En ik denk dat dit laatste stukje heel belangrijk is, we krijgen al te veel binnen door o.a. consumptie van vis, drinkwater en melkproducten, mocht je ook nog alleen eitjes uit eigen tuin eten die mogelijk dus verhoogde gehaltes PFAS bevatten, dan zou dat kunnen leiden tot gezondheidsrisico's. De commerciele eieren zoals al ik al eerder noemde worden gecontroleerd, dus daarin worden geen als het goed is geen gehalte's overschreden.

Het uiteindelijk advies is ook om eitjes uit eigen tuin af te wisselen met commerciële eieren, je hoeft niet volledig te stoppen met ze te eten. En of je 10 of 2 eieren per week eet maakt natuurlijk ook een groot verschil. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 17:28

Wij hadden er wel gemengd graan in, in de trapbak, dat ging hier prima. Er groeide wel altijd wat onkruid naast de bak van het graan dat geknoeid werd, maar dat werd ook weer gewoon gegeten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 17:32

Hier geef ik ze dagelijks een portie graan die direct helemaal opgegeten wordt en zo is er nooit wat te vinden voor ongedierte. De rest van de dag scharrelen ze rond.

Wij wonen, door een veel te grote fabriek, ook in risico gebied en hoorde deze week ook dat schuin dat de brandweer gebruikt voor vervuiling zorgt, dus alle oude brandweerkazerne plaatsen zouden gesaneerd moeten worden, idem met alle plekken waar er ooit geblust is met schuim?

Wat blijft er op de duur nog over?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:40

tengeltje11 schreef:
Hier geef ik ze dagelijks een portie graan die direct helemaal opgegeten wordt en zo is er nooit wat te vinden voor ongedierte. De rest van de dag scharrelen ze rond.

Wij wonen, door een veel te grote fabriek, ook in risico gebied en hoorde deze week ook dat schuin dat de brandweer gebruikt voor vervuiling zorgt, dus alle oude brandweerkazerne plaatsen zouden gesaneerd moeten worden, idem met alle plekken waar er ooit geblust is met schuim?

Wat blijft er op de duur nog over?

We zorgen voor onze eigen ondergang. Onze omgeving zit vol met PFAS, nano/microplastics, zware metalen en andere vervuiling waarvan men nog niet weet wat de invloed op het leven is.
Een aantal mensen die in dit topic reageren (o.a. kinel, speurneusc, Cheytjuh) zouden inderdaad Dark Waters moeten zien.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:39

Top dat je laat testen TS! Benieuwd naar het resultaat, eitjes gaan in ieder geval goed ingepakt op pad.

Zag dat Radar a.s. maandag aandacht aan PFAS op groente en fruit besteedt. Hoop dat we nog wel iets kunnen eten...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:40

_Chip schreef:
De commerciele eieren zoals al ik al eerder noemde worden gecontroleerd, dus daarin worden geen als het goed is geen gehalte's overschreden.

Is dat echt zo? Worden de eieren die je in de supermarkt koopt inderdaad op PFAS gecontrolleerd of is er alleen ooit eens een handjevol eieren gedaan voor dat vergelijkend onderzoek tussen Griekse en Nederlandse hobby-eieren en supermarkt-eieren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:55

Citaat: „Sinds 1 januari 2023 gelden er EU-normen voor het maximumgehalte van 4 soorten PFAS in eieren, vis- en vleesproducten. Voor eieren zijn de maximumgehalten uitgedrukt in ug per kg vers gewicht: 1 (PFOS), 0,30 (PFOA), 0,70 (PFNA), 0,30 (PFHxS) en de som 1,7.
Producenten van vis, vlees en eieren zijn verplicht hun producten te controleren op de aanwezigheid van 4 soorten PFAS: PFOS, PFOA, PFNA en PFHxS. De controle gebeurt in opdracht van de bedrijven. Dit is dus geen onafhankelijk onderzoek.“

https://www.eurofinsfoodtesting.nl/nieu ... ducten/amp

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:00

Maar op GenX wordt dus bv helemaal niet getest?

Sowieso bizar dat producenten hun eigen producten moeten keuren. We hebben gezien hoe dat afloopt bij Chemours en 3M..

Hoe zit dat met de testen bij de kippeneieren? Welke pfas stoffen worden daar getest?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:10

8nnemiek schreef:

Sowieso bizar dat producenten hun eigen producten moeten keuren. We hebben gezien hoe dat afloopt bij Chemours en 3M..

Hoe zit dat met de testen bij de kippeneieren? Welke pfas stoffen worden daar getest?

Dat laatste staat er toch?
PFOS, PFOA, PFNA en PFHxS

Dat bedrijven hun eigen verificaties moeten doen is uiteraard standaard. Er gaat ook niemand van de overheid alle steriele producten verificeren.
Opzettelijk bedrog is gewoon fraude en strafbaar als dat bij een inspectie opvalt.

Voor HFPO-DA schijnt nog geen gevalideerde meetmethode beschikbaar te zijn. Die komt vast nog wel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:18

Sizzle schreef:
Citaat: „Sinds 1 januari 2023 gelden er EU-normen voor het maximumgehalte van 4 soorten PFAS in eieren, vis- en vleesproducten. Voor eieren zijn de maximumgehalten uitgedrukt in ug per kg vers gewicht: 1 (PFOS), 0,30 (PFOA), 0,70 (PFNA), 0,30 (PFHxS) en de som 1,7.
Producenten van vis, vlees en eieren zijn verplicht hun producten te controleren op de aanwezigheid van 4 soorten PFAS: PFOS, PFOA, PFNA en PFHxS. De controle gebeurt in opdracht van de bedrijven. Dit is dus geen onafhankelijk onderzoek.“

https://www.eurofinsfoodtesting.nl/nieu ... ducten/amp

thx _/-\o_

Maar als PFAS uit de bodem komt waar de kippen scharrelen zou je toch verwachten dat er ook groente en fruit van akkers regelmatig problemen moeten opleveren om binnen de normen te blijven? Ik vraag me nu af of we in Nederland überhaupt nog de mogelijkheid hebben om veilig voedsel te produceren?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:29

Het ligt er ook helemaal aan in hoeverre een plant/dier PFAS opneemt/vasthoudt en vervolgens weer achterlaat in de eetbare delen. De ene plant/dier is daar ‘beter’ in dan de ander. Even heel simpel gezegd. Of bepaalde planten/dieren kunnen gemiddeld genomen in andere omstandigheden worden gekweekt of gehouden waardoor er überhaupt (gemiddeld) minder mogelijkheid tot PFAS opname is. Dat kan allebei leiden tot verschillen in teruggevonden PFAS gehaltes in verschillende voedingsgroepen, waardoor de een wel een risico kan vormen en de ander niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:30

Ik neem aan dat het met alles is waarbij je te maken hebt met bioaccumulatie.
Zolang je enkel dingen eet die onder in de voedselketen staan (planten dus) dan valt het nog mee, maar dat stapelt in de lagen erboven.
Net als zware metalen in roofvis.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:00

Sizzle schreef:
8nnemiek schreef:

Dat laatste staat er toch?
PFOS, PFOA, PFNA en PFHxS

Ik bedoelde bij de test voor kippen van particulieren.
Pfos/pfoa mogen sowieso niet meer worden geproduceerd, dus het heeft volgens mij niet veel zin om daar op te testen, terwijl de bedrijven nu massaal GenX produceren.

Ik wist niet dat genx niet eens te testen is. Dat betekent dus dat het probleem nog veel groter kan zijn dan we nu weten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:11

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:18

Via de lucht zal ook zeker, maar het water schijnt ook een heel grote verspreider te zijn. Onze westerschelde zit natuurlijk vol pfas van oa 3M, en overal waar die zeestroom komt, spoelt de pfas weer aan en besmet alles wat er in die zee leeft.
Ik vind het dan ook echt niet te bevatten dat zo'n bedrijven gewoon in open water mogen lozen 8)7