Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Paardjes83 schreef:Dat is nog maar de vraag. Ik heb die test resultaten nergens kunnen zien jij wel? Ik vind dat zo logisch verklaarbaar nog niet. Het water en eten zou in theorie dezelfde kwaliteit moeten zijn. Is de buitenlucht (vervuilde neerslag) dan van zo’n belabberde kwaliteit? Dan zit het ook in het door ons geconsumeerde vlees en echt alles wat in de openlucht groeit
Cheytjuh schreef:Het wordt steeds gekker in dit land, nog even en je mag niets meer eten uit eigen tuin , ze zijn aardig op weg om die angstcultuur te creëren, verbaas me er ook over dat er best veel mensen zijn die er in mee gaan (no offense voor hier, maar waarom bij elke kik van de overheid direct dingen gaan testen, de overheid wist dit jaren geleden al)
Hopelijk blijven mensen gewoon hun nuchtere boeren verstand gebruiken in plaats van als een kip zonder kop achter al het geneuzel aan te lopen.
Hier gewoon eieren van iemand met kippen, vertrouw die industriële ellende al helemaal niet
En inderdaad, de overheid heeft mooie betaalde inzage straks en kan weer meer regeltjes gaan opleggen in het kader van zogenaamd onze gezondheid.
Paardjes83 schreef:Dat is nog maar de vraag. Ik heb die test resultaten nergens kunnen zien jij wel?
Bloodymary schreef:De ratten die de laatste jaren op de kippenren afkomen vind ik irritanter. Dat was vroeger nooit, heb al 20 jaar kippen. Maar goed, dat is een heel ander verhaal natuurlijk.
Bloodymary schreef:De ratten die de laatste jaren op de kippenren afkomen vind ik irritanter. Dat was vroeger nooit, heb al 20 jaar kippen. Maar goed, dat is een heel ander verhaal natuurlijk.
Sizzle schreef:Paardjes83 schreef:Dat is nog maar de vraag. Ik heb die test resultaten nergens kunnen zien jij wel?
https://www.nvwa.nl/binaries/nvwa/docum ... lieren.pdf
Het is wel fors hoger hoor. Hoe representatief dat is: geen idee.
Even ter vergelijk voor wat nou eigenlijk veel of weinig is: De norm voor drinkwater ligt ongeveer bij 3-4 ng/l.
Citaat:1. Een wetenschappelijk artikel uit 2016 van Zafeiraki en collega’s waarin PFASgehalten van Nederlandse eieren van particulieren (n=73) en eieren uit de supermarkt (n=22) zijn gerapporteerd (Zafeiraki et al., 2016). Monstername in 2014
2. Monitoringsdata van PFAS in eieren uit de supermarkt (n=160) geanalyseerd door Wageningen Food Safety Research (WFSR) (periode 2017 tot en met 2022).
3. PFAS-gehalten in eieren uit de supermarkt (n=9) die zijn gebruikt in een recente risicobeoordeling door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) naar de gezondheidsrisico’s van PFAS in de Nederlandse voeding en drinkwater (Schepens et al., 2023)
Citaat:De wekelijkse PFAS inname door de consumptie van eieren van particulieren overschrijdt de gezondheidskundige grenswaarde (i.e. de maximale veilige inname) fors. De verhouding van de totale wekelijkse PFAS inname door kinderen en volwassenen door de consumptie van eieren van kippen van particulieren en de maximale veilige inname ligt tussen 2,7 en 102. Dit betekent dat de wekelijkse PFAS inname door de consumptie van deze eieren gedurende een langere periode tot gezondheidsrisico’s kan leiden. Voor de consumptie van commerciële eieren geldt dit niet.
In deze risicobeoordeling met betrekking tot de consumptie van eieren is geen rekening gehouden met de achtergrondblootstelling aan PFAS door de consumptie van andere levensmiddelen. De totale PFAS inname van de Nederlandse consument is volgens RIVM te hoog.
tengeltje11 schreef:Hier geef ik ze dagelijks een portie graan die direct helemaal opgegeten wordt en zo is er nooit wat te vinden voor ongedierte. De rest van de dag scharrelen ze rond.
Wij wonen, door een veel te grote fabriek, ook in risico gebied en hoorde deze week ook dat schuin dat de brandweer gebruikt voor vervuiling zorgt, dus alle oude brandweerkazerne plaatsen zouden gesaneerd moeten worden, idem met alle plekken waar er ooit geblust is met schuim?
Wat blijft er op de duur nog over?
_Chip schreef:De commerciele eieren zoals al ik al eerder noemde worden gecontroleerd, dus daarin worden geen als het goed is geen gehalte's overschreden.
8nnemiek schreef:Maar op GenX wordt dus bv helemaal niet getest?
Sowieso bizar dat producenten hun eigen producten moeten keuren. We hebben gezien hoe dat afloopt bij Chemours en 3M..
Hoe zit dat met de testen bij de kippeneieren? Welke pfas stoffen worden daar getest?
Sizzle schreef:Citaat: „Sinds 1 januari 2023 gelden er EU-normen voor het maximumgehalte van 4 soorten PFAS in eieren, vis- en vleesproducten. Voor eieren zijn de maximumgehalten uitgedrukt in ug per kg vers gewicht: 1 (PFOS), 0,30 (PFOA), 0,70 (PFNA), 0,30 (PFHxS) en de som 1,7.
Producenten van vis, vlees en eieren zijn verplicht hun producten te controleren op de aanwezigheid van 4 soorten PFAS: PFOS, PFOA, PFNA en PFHxS. De controle gebeurt in opdracht van de bedrijven. Dit is dus geen onafhankelijk onderzoek.“
https://www.eurofinsfoodtesting.nl/nieu ... ducten/amp
Sizzle schreef:8nnemiek schreef:Maar op GenX wordt dus bv helemaal niet getest?
Sowieso bizar dat producenten hun eigen producten moeten keuren. We hebben gezien hoe dat afloopt bij Chemours en 3M..
Hoe zit dat met de testen bij de kippeneieren? Welke pfas stoffen worden daar getest?
Dat laatste staat er toch?
PFOS, PFOA, PFNA en PFHxS