Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MyWishMax schreef:Ja, daar ben ik het mee eens. Die post had ik niet gezien. Hier is basis cursus toch vaak gericht op de kunstjes. Als ik aan omgeving vertelde wat vzh inhield qua buitengedeelte (zat ook stuk gehoorzaamheid met kunstjes bij, maar wel meteen test of hond kon blijven liggen als andere hond programma liep en of je door groep mensen heen kon lopen zonder dat de hond boj je vandaan ging) waren ze enorm verbaasd en vonden ze het bijna onzin. Terwijl dat dus wat realistischer was door gewoon op straat te moeten lopen en allerlei dingen doen die je in het echte leven ook elke dag wel tegenkomt zowat en hond dus niet mocht opspringen of reageren op alles behalve eens kijken of voorzichtig ruiken.
Leren dat loslopen een privilege is voor honden die goed luisteren en niet op andere honden of mensen afstormen en geen recht zou idd wel goed zijn haha.
Je zal je verbazen hoeveel honden mij lastig vallen in mijn rolstoel en hoeveel eigenaren dat grappig vinden
DuoPenotti schreef:Verplicht met elke hond op cursus. Ja dat mag van mij. Ook de chiawawa.
Ook de labrador enz. Gewoon altijd.
Minimaal gedrag en gehoorzaamheid 1.
Vooraf gaat geen nut hebben.
.
Marjo schreef:Leo schreef:Laten we het idee voor die verplichte castratie voor honden in een heel diep gat begraven.Katten vind ik anders gezien die toch vaak onbeheerd los lopen, konijnen ook geen overbodig luxe.
Waarom voor honden niet?
Leo schreef:Laten we het idee voor die verplichte castratie voor honden in een heel diep gat begraven.Katten vind ik anders gezien die toch vaak onbeheerd los lopen, konijnen ook geen overbodig luxe.
MyWishMax schreef:Leo schreef:Laten we het idee voor die verplichte castratie voor honden in een heel diep gat begraven.Katten vind ik anders gezien die toch vaak onbeheerd los lopen, konijnen ook geen overbodig luxe.
Eens. Castratie is bij honden geen oplossing voor gedragsproblemen en kunnen het juist verergeren. Nog los van de medische nadelen.
En ja, DP dat zijn vooral kunstjes. Dat lost toch niks op aan bijtincidenten? Sommige dingen zijn nuttig, maar omgaan met fietsers, mensen die dichtbij komen en zulke dingen heeft veel meer nut.
Het afleggen met afleiding is nuttig, maar nooit dat ik in het normale leven mijn hond op meters afstand neer gooi en hem minutenlang laat liggen. Als je dat alleen kan als je ernaast staat is het nog steeds hetzelfde in het dagelijkse leven. Het vooruitsturen heb ik nooit in die vorm gebruikt. Wij werkten niet met een vak. Vooruitsturen heb ik 1 keer gebruikt toen mijn hond aangevallen werd en ik de andere hond er vanaf kon trekken. Maar was alsnog niet zoals het aangeleerd was, maar gewoon wegsturen.
En was nooit nodig geweest als mensen hun hond bij zich hielden en niet voordeur open laten staan met mooi weer, terwijl die hond vaker wegliep en andere honden lastig viel. Maar mijn hond die vooruitsturen nooit geleerd had kon dat doorlopen ook gewoon.
Een hond die geen zit en af op commando kan, laat staan op afstand, kan nog steeds wel goed kunnen deelnemen aan het dagelijkse leven. Zit en af kan nuttig zijn, maar niet noodzakelijk. Andere mensen en honden negeren, terugkomen als er geroepen wordt, fietsers en andere dieren negeren enzovoorts.
Bij ons was het buitengedeelte bijvoorbeeld ook expres niet volgend, maar gewoon meelopen. Zoals je in het echte leven doet. Ik verlang geen hele wandelingen een volgende hond, want uitlaten is ook hun ontspanning. Wel verwacht ik dat andere mensen en honden genegeerd worden.
Ik heb ook geen cursus bij elke hond nodig om ze zit en af te leren, zelfs volgen en vooruitsturen enzovoorts niet. Dat gebeurde vooral thuis en op training de puntjes op de i. Maar die puntjes op de i zijn niet belangrijk on het dagelijkse leven. Wanneer een hond los kan en mag vind ik nuttiger dan. En hoe in te grijpen als er een andere hond aankomt die je niet bij jouw hond wil hebben.
Enige nuttige wat ik ooit op een normale cursus geleerd heb is het optillen van hond, op tafel zetten en daar laten betasten door een vreemde zoals bij de da. Grootste gedeelte thuis aangeleerd, maar die vreemde was handig want ik mocht sowieso alles aanraken. Alleen jammer genoeg kwamen ze daar niet verder als hond het niet zo makkelijk toe liet. Had ik meer aan de da die ervaring had met dat type honden.
Citaat:Maatregel 2: vergroten van kennis bij houders met een verplichte cursus
• Onvoldoende hondenkennis bij de eigenaar is één van de belangrijkste factoren bij het ontstaan van bijtincidenten.
• Een verplichte theoriecursus vóór aanschaf, in combinatie met een verplichte praktijktraining met de aangeschafte hond, kan het risico op bijtincidenten verminderen door het tegengaan van impulsaankopen, verbeterde herkenning van stresssignalen van de hond en betere waarborging van het welzijn van de hond.
• Dit kan verplicht worden bij algemene maatregel van bestuur.
• Voor deze maatregel moet een theoriecursus ontwikkeld worden en is accreditatie van kynologisch instructeurs noodzakelijk, om de kwaliteit van de praktijktraining te borgen
anjali schreef:Als ik een klein oud hondje van iemand zou overnemen, zou ik dan ook op verplichte cursus moeten? Als het nu verplicht zou worden voor hr-honden dan kan ik me daar wel in vinden. Maar voor een bejaard boomertje of zoiets? En dan nog een cursus VOORAF terwijl zo'n oudje je vaak ineens in de schoenen wordt geschoven wegens acute omstandigheden.
beert schreef:Even over Gekke Gerie. Dit staat er in de begeleidende brief over de cursus:Citaat:Maatregel 2: vergroten van kennis bij houders met een verplichte cursus
• Onvoldoende hondenkennis bij de eigenaar is één van de belangrijkste factoren bij het ontstaan van bijtincidenten.
• Een verplichte theoriecursus vóór aanschaf, in combinatie met een verplichte praktijktraining met de aangeschafte hond, kan het risico op bijtincidenten verminderen door het tegengaan van impulsaankopen, verbeterde herkenning van stresssignalen van de hond en betere waarborging van het welzijn van de hond.
• Dit kan verplicht worden bij algemene maatregel van bestuur.
• Voor deze maatregel moet een theoriecursus ontwikkeld worden en is accreditatie van kynologisch instructeurs noodzakelijk, om de kwaliteit van de praktijktraining te borgen
Dit is het idee erachter. En het is nog een voorstel en niet uitgewerkt nog.
beert schreef:Vandaag zijn een aantal maatregelen gepubliceerd die mogelijk genomen worden om bijtincidenten bij honden te verminderen.
Er worden in de Kamerbrief 5 maatregelen voorgesteld. Die worden nog verder uitgewerkt. Dit is dus een voorstel, het is nog niet vastgesteld. Het wordt voorgelegd aan de kamer.
1. Verbieden van hoog-risicohonden zonder stamboom
Er worden dus geen rassen verboden. Met de Raad van Beheer op kynologisch gebied zal afgestemd worden welke aanvullende voorwaarden er gesteld moeten worden aan het fokken met deze honden. Zo blijft het voor liefhebbers mogelijk om honden van de aangewezen rassen te houden en gebeurt d it op verantwoorde, gecontroleerde wijze.
2. Vergroten van kennis bij eigenaren, met een verplichte cursus
Bij het verplicht stellen van de cursus vóór aanschaf van een hond, kan deze ook ingezet worden als een soort houderschapsbewijs.
3. Instellen van een landelijk meldpunt en volledigere registratie
4. Landelijk geldende muilkorf- en aanlijnplicht voor honden die gevaarlijk gedrag vertonen
Dit is nu nog gemeentelijk geregeld.
5. Euthanasie van honden die ernstige schade hebben toegebracht
Met als aanvulling dat als honden terug worden geplaatst, dat een cursus voor de eigenaar verplicht is.
Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... oor-honden
En de lekker leesbare artikelen:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... r-stamboom
Minister wil verplichte cursus vóór aanschaf van een hond - https://nos.nl/l/2502063
Wat vinden jullie hiervan? Welke maatregel zou het beste werken?