"Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:51

Ik maak melding als losloophond mijn hond grijpt en ik de losloophond er af moet trekken.
Keren dat ik opdringerige, grommende en happende herderkruisingen wegstuur maak ik geen melding van.

Eigenaren grijpen ook niet of te laat in.
Dat zou geleerd moeten worden. Ingrijpen voordat je hond uitvalt.
Het gebeurt niet ineens. Zijn zoveel signalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:58

Maar ook ingrijpen als jouw zogenaamd sociale hond ergens heen rent en meteen op de andere hond springt of zich opdringt. Dat hele naar andere hond toestormen is niet sociaal. Ook niet als de labrador dat doet. Dan is de andere hond die uitvalt of eigenlijk corrigeert op dat moment niet degene die de fout maakt of begint.
Dat soort honden en eigenaren zijn de reden dat wij niet meer in losloopgebieden te vinden zijn. Want als ze al eens luisteren naar mijn hond of ik ze heb kunnen blokken ben ik daarna de pineut en ik vind een hond die op mijn rolstoel probeert te springen niet grappig. Of tegen je aan zonder rolstoel ook niet.

Dat zijn allemaal al etiquette dingen die ooit 'normaal' waren om te kennen. En niet dat het 'recht' van jouw hond om los te lopen belangrijker is en een vrijbrief om anderen lastig te vallen. Losloopgebieden zijn geen synoniem voor alle honden moeten met elkaar spelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:09

MyWishMax schreef:
Ja, daar ben ik het mee eens. Die post had ik niet gezien. Hier is basis cursus toch vaak gericht op de kunstjes. Als ik aan omgeving vertelde wat vzh inhield qua buitengedeelte (zat ook stuk gehoorzaamheid met kunstjes bij, maar wel meteen test of hond kon blijven liggen als andere hond programma liep en of je door groep mensen heen kon lopen zonder dat de hond boj je vandaan ging) waren ze enorm verbaasd en vonden ze het bijna onzin. Terwijl dat dus wat realistischer was door gewoon op straat te moeten lopen en allerlei dingen doen die je in het echte leven ook elke dag wel tegenkomt zowat en hond dus niet mocht opspringen of reageren op alles behalve eens kijken of voorzichtig ruiken.

Leren dat loslopen een privilege is voor honden die goed luisteren en niet op andere honden of mensen afstormen en geen recht zou idd wel goed zijn haha.
Je zal je verbazen hoeveel honden mij lastig vallen in mijn rolstoel en hoeveel eigenaren dat grappig vinden

Wat verstaan jullie onder kunstjes?

Hier bestaat een cursus uit volgen, eerst met riem later los.
Hier komen en aan de voet zetten.

Commando's op afstand. Dus je hond afleggen, zelf 20 meter verderop gaan staan en je hond laten komen.
Maar ook met gebaren staan zit en af.
Maar ook afleggen, 20 meter verderop zelf bij de rest van de groep gaan staan en de hond moet 10 minuten blijven liggen.

Er waren ook de dingen als naar vak, pion en hoog sturen.
Dat zijn de kunstjes dan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:12

DuoPenotti schreef:
Verplicht met elke hond op cursus. Ja dat mag van mij. Ook de chiawawa.
Ook de labrador enz. Gewoon altijd.
Minimaal gedrag en gehoorzaamheid 1.

Vooraf gaat geen nut hebben.

.

Ik vind het veel belangrijker dat mensen weten hoe een hond in elkaar steekt en wat zijn (fysieke en mentale) behoeftes zijn.
Leuk dat je labrador kan zitten en blijven op commando, maar als je er 3x per dag een blokje om mee gaat en hem heel dag koekjes voert krijg je alsnog een verveelde (moddervette) lastpak.

Maar goed. Het hele idee en voorstel zijn leuk hoor, maar wie waarborgt de kwaliteit van de cursus? En wanneer gaat er een stop komen op de invoer van pups uit weetikveelwelkland en al die rescuehondjes uit weetikveelwelkland?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:15

Maar vertellen ze je dat dan niet op cursus, hier wel.
je kreeg bij aanvang puppy cursus een boekje mee.
Met diverse dingen er in. Zoals ook voeding. Maar ook gedrag en signalen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:20

Ik heb zitten denken, maar die verplichte theorie cursus zou je weinig mee opschieten bij een mismatch tussen baas en hond. Als mensen wel een simpele kleine gezelschapshond aankunnen maar geen hoog energie hond dan heb je nog niks aan een dergelijke cursus.

Helaas hier in de buurt is al 2 jaar een mismatch kwa baas en hond. Met de vorige hond ging het nog wel, met deze is het gewoon vanaf dag 1 vragen om een hoop ellende. Waar eerder de baas alleen werd voortgesleurd en onderuit getrokken door een over enthausiaste herder. Werd het uitvallen naar fietsen en autos en pas heeft bijt incident nummer 2 plaatsgevonden met aangifte.

En het sneue is er is helemaal niks mis met die lieve herder. :(:) Dier is dolblij maar ook barstend van de energie en heeft sturing nodig om dat te kunnen handelen, en veel beweging en beiden kan zijn baasje niet, :n die heeft ook geen overwicht en kan/wil de hond niet de beweging geven die hij nodig heeft. Dus de hond ziet nu te dichtbij opdringerige honden als een bedreiging voor zijn baasje en snept daarom om die op afstand te houden.

Geen erge doorbijt wonden maar de combinatie met de voortgesleepte baas heeft hij nu een stempel vals. Terwijl hij dat absoluut niet is, het is de meest lieve zachtaardige herder die ik ken en een heel stuk betrouwbaarder dan mijn herders destijds. Die nooit de kans hebben gehad hun tanden ergens in te zetten hoewel ze dat heel graag hadden willen doen

Ik zou het baasje echt heel graag willen helpen, en heb dat ook al 2 jaar aangeboden, maar baasje wil geen hulp want dan pak ik de hond af :\ en dat wil ik juist niet. Ik zeg al twee jaar er komt een dag dat de hond afgepakt wordt door instanties als het een keer mis gaat.
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-12-23 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:20

DuoPenotti schreef:
Maar vertellen ze je dat dan niet op cursus, hier wel.
je kreeg bij aanvang puppy cursus een boekje mee.
Met diverse dingen er in. Zoals ook voeding. Maar ook gedrag en signalen.

Geen idee, heb een herplaatser. Wel cursus gevolgd, maar dus niet in de startende puppygroep.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:26

Ik vind een cursus voor élk dier een goed idee. Ik durf namelijk wel te stellen dat de konijnen en cavia's in ons land een treurig bestaan hebben -O- .
Baseer zo'n cursus op de wettelijke verplichtingen en bv de informatie die op het LICG gegeven wordt, dan heb je ten minste een basis. Wellicht dat mensen dan liever een knuffel kopen dan een konijn eenzaam in een hokje te stoppen.

En bij honden; naast die verplichte cursus voor de aanschaf, ook een verplicht opvoedingstraject ongeacht het ras. Zorg ervoor dat mensen een ras kiezen dat bij hen past, maar dat ook de kleine hielenbijtertjes opgevoed worden.

Daarbij zou ik ook voorstander zijn van een castratieplicht, met name bij katten. Als je een fokker bent kun je daarvoor de juiste papieren overleggen zodat je uitgezonderd wordt, maar alle andere katten verplicht gecastreerd. Dat zou toch een hoop ellende voorkomen zeg -O- .

Maarja, ik vrees dat bovenstaande en utopie is :z

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:00

Laten we het idee voor die verplichte castratie voor honden in een heel diep gat begraven. ;) Katten vind ik anders gezien die toch vaak onbeheerd los lopen, konijnen ook geen overbodig luxe.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:04

Leo schreef:
Laten we het idee voor die verplichte castratie voor honden in een heel diep gat begraven. ;) Katten vind ik anders gezien die toch vaak onbeheerd los lopen, konijnen ook geen overbodig luxe.

Waarom voor honden niet?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:08

Marjo schreef:
Leo schreef:

Waarom voor honden niet?

Omdat er ook een hele hoop nadelen kleven aan castratie. Ook mbt gedrag van de honden. Maar zeer zeker ook medisch.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:14

Marjo schreef:
Leo schreef:

Waarom voor honden niet?

Omdat er ook zeer grote nadelen zitten aan castratie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:18

Leo schreef:

Eens. Castratie is bij honden geen oplossing voor gedragsproblemen en kunnen het juist verergeren. Nog los van de medische nadelen.

En ja, DP dat zijn vooral kunstjes. Dat lost toch niks op aan bijtincidenten? Sommige dingen zijn nuttig, maar omgaan met fietsers, mensen die dichtbij komen en zulke dingen heeft veel meer nut.
Het afleggen met afleiding is nuttig, maar nooit dat ik in het normale leven mijn hond op meters afstand neer gooi en hem minutenlang laat liggen. Als je dat alleen kan als je ernaast staat is het nog steeds hetzelfde in het dagelijkse leven. Het vooruitsturen heb ik nooit in die vorm gebruikt. Wij werkten niet met een vak. Vooruitsturen heb ik 1 keer gebruikt toen mijn hond aangevallen werd en ik de andere hond er vanaf kon trekken. Maar was alsnog niet zoals het aangeleerd was, maar gewoon wegsturen.
En was nooit nodig geweest als mensen hun hond bij zich hielden en niet voordeur open laten staan met mooi weer, terwijl die hond vaker wegliep en andere honden lastig viel. Maar mijn hond die vooruitsturen nooit geleerd had kon dat doorlopen ook gewoon.

Een hond die geen zit en af op commando kan, laat staan op afstand, kan nog steeds wel goed kunnen deelnemen aan het dagelijkse leven. Zit en af kan nuttig zijn, maar niet noodzakelijk. Andere mensen en honden negeren, terugkomen als er geroepen wordt, fietsers en andere dieren negeren enzovoorts.
Bij ons was het buitengedeelte bijvoorbeeld ook expres niet volgend, maar gewoon meelopen. Zoals je in het echte leven doet. Ik verlang geen hele wandelingen een volgende hond, want uitlaten is ook hun ontspanning. Wel verwacht ik dat andere mensen en honden genegeerd worden.
Ik heb ook geen cursus bij elke hond nodig om ze zit en af te leren, zelfs volgen en vooruitsturen enzovoorts niet. Dat gebeurde vooral thuis en op training de puntjes op de i. Maar die puntjes op de i zijn niet belangrijk on het dagelijkse leven. Wanneer een hond los kan en mag vind ik nuttiger dan. En hoe in te grijpen als er een andere hond aankomt die je niet bij jouw hond wil hebben.

Enige nuttige wat ik ooit op een normale cursus geleerd heb is het optillen van hond, op tafel zetten en daar laten betasten door een vreemde zoals bij de da. Grootste gedeelte thuis aangeleerd, maar die vreemde was handig want ik mocht sowieso alles aanraken. Alleen jammer genoeg kwamen ze daar niet verder als hond het niet zo makkelijk toe liet. Had ik meer aan de da die ervaring had met dat type honden.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 19-12-23 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:20

Een theoretische cursus over het gedrag en de behoeften van honden zou ik heel erg interessant vinden. Een gehoorzaamheidscursus op de hondenschool heeft dan weer niet met voorkeur. Ik ben zelf niet zo de persoon die op die manier met honden omgaat (waarbij ik 'op die manier' niet negatief bedoel, maar mij boeit die gehoorzaamheid op commando niet echt, ik vind het prachtig om te zien, maar ik doe het anders).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:26

MyWishMax schreef:
Leo schreef:

Eens. Castratie is bij honden geen oplossing voor gedragsproblemen en kunnen het juist verergeren. Nog los van de medische nadelen.

En ja, DP dat zijn vooral kunstjes. Dat lost toch niks op aan bijtincidenten? Sommige dingen zijn nuttig, maar omgaan met fietsers, mensen die dichtbij komen en zulke dingen heeft veel meer nut.
Het afleggen met afleiding is nuttig, maar nooit dat ik in het normale leven mijn hond op meters afstand neer gooi en hem minutenlang laat liggen. Als je dat alleen kan als je ernaast staat is het nog steeds hetzelfde in het dagelijkse leven. Het vooruitsturen heb ik nooit in die vorm gebruikt. Wij werkten niet met een vak. Vooruitsturen heb ik 1 keer gebruikt toen mijn hond aangevallen werd en ik de andere hond er vanaf kon trekken. Maar was alsnog niet zoals het aangeleerd was, maar gewoon wegsturen.
En was nooit nodig geweest als mensen hun hond bij zich hielden en niet voordeur open laten staan met mooi weer, terwijl die hond vaker wegliep en andere honden lastig viel. Maar mijn hond die vooruitsturen nooit geleerd had kon dat doorlopen ook gewoon.

Een hond die geen zit en af op commando kan, laat staan op afstand, kan nog steeds wel goed kunnen deelnemen aan het dagelijkse leven. Zit en af kan nuttig zijn, maar niet noodzakelijk. Andere mensen en honden negeren, terugkomen als er geroepen wordt, fietsers en andere dieren negeren enzovoorts.
Bij ons was het buitengedeelte bijvoorbeeld ook expres niet volgend, maar gewoon meelopen. Zoals je in het echte leven doet. Ik verlang geen hele wandelingen een volgende hond, want uitlaten is ook hun ontspanning. Wel verwacht ik dat andere mensen en honden genegeerd worden.
Ik heb ook geen cursus bij elke hond nodig om ze zit en af te leren, zelfs volgen en vooruitsturen enzovoorts niet. Dat gebeurde vooral thuis en op training de puntjes op de i. Maar die puntjes op de i zijn niet belangrijk on het dagelijkse leven. Wanneer een hond los kan en mag vind ik nuttiger dan. En hoe in te grijpen als er een andere hond aankomt die je niet bij jouw hond wil hebben.

Enige nuttige wat ik ooit op een normale cursus geleerd heb is het optillen van hond, op tafel zetten en daar laten betasten door een vreemde zoals bij de da. Grootste gedeelte thuis aangeleerd, maar die vreemde was handig want ik mocht sowieso alles aanraken. Alleen jammer genoeg kwamen ze daar niet verder als hond het niet zo makkelijk toe liet. Had ik meer aan de da die ervaring had met dat type honden.

oh ja wandelen zat er ook bij. was ik alweer vergeten.
En ja aanraken en de lip op kunnen tillen zat er ook bij.
Maar niet bij de latere cursussen wel bij puppy en bij G&G1

Maar een hond gehoorzaam laten zijn zijn de dingen die met vooruitsturen of commando op afstand, maar ook laten liggen op afstand wel leert.
Ik vind dat dus geen kunstjes, maar leren dat de hond op jou let en niet op de 20 andere op het veld (waren meerdere groepen aan het trainen)
En ja er sjeesde er ook wel eens 1 over het veld en dan is het niet de bedoeling dat die van jou mee gaat doen :D
Ook niet als hij niet naast je ligt.

Dus nee kan het niet helemaal met je eens zijn.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:27

Het zou heel fijn zijn als meer honden-eigenaren de etiquette en hondentaal leren. Daar gaat het fout. Je hond is niet aan het “spelen”, je hond is mijn hond aan het opjagen. En wanneer ik daar iets van zeg of m’n hond bescherm krijg je een grote bek.

Mijn hond gaat altijd mee op vakantie en in landen als Schotland, Oostenrijk, Zwitserland etc. gaat dit zó anders. Werkelijk nooit problemen daar met andere honden/eigenaren. De mentaliteit in Nederland lijkt gewoon zo anders. Nederlandse kinderen pik je er ook zo tussenuit op vakantie :o

Bewustwording van hondentaal en wat voor ras je hebt zou echt zoveel schelen. Ik vraag me oprecht af of zo’n verplichte cursus ook maar iets zal uithalen. Ik zou het wel heel fijn vinden als er meer met meldingen gedaan zou worden. Bij ons in het dorp lopen mensen met een hond die al diverse bijt incidenten op z’n naam heeft staan, zowel naar mens als dier, hier zijn al talloze meldingen van gemaakt en er wordt bijzonder weinig aan gedaan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 13:20

Even over Gekke Gerie. Dit staat er in de begeleidende brief over de cursus:
Citaat:
Maatregel 2: vergroten van kennis bij houders met een verplichte cursus
• Onvoldoende hondenkennis bij de eigenaar is één van de belangrijkste factoren bij het ontstaan van bijtincidenten.
• Een verplichte theoriecursus vóór aanschaf, in combinatie met een verplichte praktijktraining met de aangeschafte hond, kan het risico op bijtincidenten verminderen door het tegengaan van impulsaankopen, verbeterde herkenning van stresssignalen van de hond en betere waarborging van het welzijn van de hond.
• Dit kan verplicht worden bij algemene maatregel van bestuur.
• Voor deze maatregel moet een theoriecursus ontwikkeld worden en is accreditatie van kynologisch instructeurs noodzakelijk, om de kwaliteit van de praktijktraining te borgen

Dit is het idee erachter. En het is nog een voorstel en niet uitgewerkt nog.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:27

Ik heb in Oostenrijk een hele nare ervaring gehad juist. Of mijn hond dan vooral. Mensen hadden een mega grote Bernersennen formaat bijzettafel, die liep los. Zij hield de hond eerst nog bij haar maar toen vroeg ze of ik een teef of reu had, en toen bleek dat mijn hond een teefje was vond ze dat ze haar hond wel even kon laten snuffelen. Ben zo snel mogelijk weg gelopen ( ik zat op een bankje te pauzeren en van het mooie uitzicht te genieten) want mijn hond was gewoon bang zo dominant was die hond. Ook daar dus domme mensen die hondentaal niet snappen. Was behoorlijk bedreigend.

Ik weet niet of een cursus vooraf helpt. Het gaat ook vaak mis met de plekken waar mensen honden kopen en waar men niet kijkt naar match hond/eigenaar. Wij mochten bij de fokster waar wij de hond vandaan hebben, alleen een hond daar aanschaffen als we er ook mee gingen werken. Dat werken mag ook trainen zijn, in ons geval jachttraining. Ook koos zij de pup uit naar wat zij passend vond. Ze heeft amper mismatches gehad in de 20 jaar dat ze fokt.

Wij hebben hiervoor een hond uit Turkije gehad, met die hond bewust bij de hondenclub gegaan om samen een band op te bouwen. Daar helpen kunstjes leren ook bij. Dat vergeten veel mensen. Het gaat niet alleen om de kunstjes maar juist ook om het samen bezig zijn. Elkaar leren kennen en een band opbouwen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:41

Als ik een klein oud hondje van iemand zou overnemen, zou ik dan ook op verplichte cursus moeten? Als het nu verplicht zou worden voor hr-honden dan kan ik me daar wel in vinden. Maar voor een bejaard boomertje of zoiets? En dan nog een cursus VOORAF terwijl zo'n oudje je vaak ineens in de schoenen wordt geschoven wegens acute omstandigheden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:45

anjali schreef:
Als ik een klein oud hondje van iemand zou overnemen, zou ik dan ook op verplichte cursus moeten? Als het nu verplicht zou worden voor hr-honden dan kan ik me daar wel in vinden. Maar voor een bejaard boomertje of zoiets? En dan nog een cursus VOORAF terwijl zo'n oudje je vaak ineens in de schoenen wordt geschoven wegens acute omstandigheden.

Juist dan moet je inderdaad een cursus doen, want er zijn zoveel mensen die onwetend een ouder dier aanschaffen en dan niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.

Ook boomers en chihuahua's hebben zorg nodig, en dan is het toch wel verstandig dat je weet hoe je daarmee om moet gaan als het een oudere hond betreft.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:47

Even los van hypothetische situaties waarin honden bij iemand terecht komen, vind ik zeker niet dat een cursus puur voor HR honden moet gelden.
Het zijn vaak de kleine hondjes die vuil uitvallen aan de lijn naar mijn hond (die ze gelukkig inmiddels kan negeren) en onopgevoed rondlopen (flexlijn binnenhengelen is geen opvoeden).
Of de gemiddelde uitvallende vervilte doodle hier in de wijk. De hond die ik laatst van mijn hond af moest brullen was ook een "doet-ie-anders-nooit-Doodle" die los liep.
Dus ras maakt imo niet uit.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:23

beert schreef:
Even over Gekke Gerie. Dit staat er in de begeleidende brief over de cursus:
Citaat:
Maatregel 2: vergroten van kennis bij houders met een verplichte cursus
• Onvoldoende hondenkennis bij de eigenaar is één van de belangrijkste factoren bij het ontstaan van bijtincidenten.
• Een verplichte theoriecursus vóór aanschaf, in combinatie met een verplichte praktijktraining met de aangeschafte hond, kan het risico op bijtincidenten verminderen door het tegengaan van impulsaankopen, verbeterde herkenning van stresssignalen van de hond en betere waarborging van het welzijn van de hond.
• Dit kan verplicht worden bij algemene maatregel van bestuur.
• Voor deze maatregel moet een theoriecursus ontwikkeld worden en is accreditatie van kynologisch instructeurs noodzakelijk, om de kwaliteit van de praktijktraining te borgen

Dit is het idee erachter. En het is nog een voorstel en niet uitgewerkt nog.

Ik ben absoluut voor opvoeding van de mens en ergens moet mee begonnen worden, maar ik zie het somber in. Ik had ook speciaal via houden van honden een hondenschool gezocht zodat de cursussen door kynologisch instructeurs gegeven zouden worden. Want dat zou zo heilig zijn. Nou dat was dus alleen maar kunstjes leren, uitleg en hoe omgaan met kreeg ik niet. Ik weet niet hoe cursussen in het buitenland zijn, maar ik heb deze zomer half (Oost-)Europa gezien en nergens waren mensen/honden zo aso en vies (qua hondenstront (niet) opruimen) als in Nederland. Nu loop ik wel met een stafford dus dat kleurt wellicht de beleving, maar het was een verademing op vakantie dat mensen rekening met elkaar houden en het begrijpen dat als ik netjes aan een kant loop met m'n hond bij mij dat ze datzelfde met hun hond doen aan de andere kant. In Nederland ken ik dat nauwelijks, hier is het meer oh jij hebt je hond kort, mooi dan kan mijn hond z'n gang wel blijven gaan, lijn blijft lang en oh oeps hij komt je lastig vallen wie had dat nou verwacht en vooral geen excuses geven en liefst ook nog boos op mij worden als ik dan mopper of m'n hond durft te blaffen.

Dus ja graag betere opvoeding voor de mens, dan volgt de opvoeding voor de hond vanzelf.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:32

Leuk voor de bühne allemaal. Ik zie er weinig in. In dat opzicht ga ik mee met MWM. Ik ben op school doodgegooid met kennis over honden en zit niet te wachten op verplichtingen eerlijk gezegd. Ook niet omdat het een farce is. Het gaat niks veranderen in mijn ogen. Al helemaal niet als het je interesse niet heet en je het ook niet bijhoudt.
En inderdaad, de opleiding kynologisch instructeur zegt me niks. Bij het gros wil ik echt niet lessen. Daar wordt mijn hond alleen maar slechter van. Vergelijkbaar wat mij betreft met met instructeurs die bij de KNHS een opleiding hebben gedaan.

Christina, dat dus! Ik werk hard om mijn Duitser goed op te voeden maar dacht je ju serieus dat andere hondenbezitters daar op anticiperen? Nee hoor. En o wee, als hij dan 1 haar verkeerd doet.......

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:50

Ik ben laatst zelfs uitgescholden toen de ander z'n hond helemaal leip ging, hoewel mijne zelfs niet eens een piep gaf. "Gelukkig" ben ik er intussen achter dat die man waarschijnlijk niet meer helemaal goed is (is een oude man), maar ik vind dat daar ook op mag worden gehandhaafd. Die man is klaarblijkelijk niet (meer) in staat zijn hond uit te laten en waarschijnlijk reageert die hond daarom ook zo fel op andere honden. Ik kom 'm gelukkig niet zo vaak tegen en voorkom dat ook graag, want ik ben bang voor het moment dat hij die hond echt niet meer kan houden.

Qua aanschafhandhaving zou het al een begin zijn als je een aankoopbewijs (asiel)/FCI registratie (stamboom) moet overleggen bij aanmelding bij zowel dierenarts, als ook de gemeente. Heb je dat niet, dan mag je de hond niet houden (alleen is dan wel de vraag wat er dan met de hond moet gebeuren).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:12

beert schreef:
Vandaag zijn een aantal maatregelen gepubliceerd die mogelijk genomen worden om bijtincidenten bij honden te verminderen.

Er worden in de Kamerbrief 5 maatregelen voorgesteld. Die worden nog verder uitgewerkt. Dit is dus een voorstel, het is nog niet vastgesteld. Het wordt voorgelegd aan de kamer.

1. Verbieden van hoog-risicohonden zonder stamboom
Er worden dus geen rassen verboden. Met de Raad van Beheer op kynologisch gebied zal afgestemd worden welke aanvullende voorwaarden er gesteld moeten worden aan het fokken met deze honden. Zo blijft het voor liefhebbers mogelijk om honden van de aangewezen rassen te houden en gebeurt d it op verantwoorde, gecontroleerde wijze.

2. Vergroten van kennis bij eigenaren, met een verplichte cursus
Bij het verplicht stellen van de cursus vóór aanschaf van een hond, kan deze ook ingezet worden als een soort houderschapsbewijs.

3. Instellen van een landelijk meldpunt en volledigere registratie

4. Landelijk geldende muilkorf- en aanlijnplicht voor honden die gevaarlijk gedrag vertonen
Dit is nu nog gemeentelijk geregeld.

5. Euthanasie van honden die ernstige schade hebben toegebracht
Met als aanvulling dat als honden terug worden geplaatst, dat een cursus voor de eigenaar verplicht is.

Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... oor-honden

En de lekker leesbare artikelen:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... r-stamboom
Minister wil verplichte cursus vóór aanschaf van een hond - https://nos.nl/l/2502063

Wat vinden jullie hiervan? Welke maatregel zou het beste werken?

Ik las in de krant dat er ergens een baby is doodgebeten door de hond (herder) van de oppassende grootouders. Die hond had al eerder een oude kat doodgebeten. Hij had eigenlijk een muilkorf moeten dragen maar dat hadden ze niet gedaan. De hond is afgemaakt. Ik denk dat het vooral gaat om dit soort toestanden te voorkomen en niet over eigenaren van grote honden die last hebben van chihuahua's die zij onopgevoed vinden.Want die zijn niet in staat om iemand dood te bijten.