Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dierenfan schreef:Onlangs een onderzoek tegen gekomen dat in bepaalde situaties/sporten een tuig erg begrijpelijk is ivm moeten trekken en deze zijn daar ook speciaal voor ontworpen. Echter bijna alle tuigen belemmeren honden in hun bewegingen van de schouders. Eigenlijk zijn veel tuigen zelfs slechter voor je hond dan de gemiddelde halsband.
Mijn laatste boxer was fan van tuig die had echt tuig voorkeur. Wij gebruikten oud model rogz for dogz en tre ponti forza. Een simpel tuig is tre ponti forza maar ontsnappen is onmogelijk. Jarenlang getest door 2 husky's met veel ontsnappings ervaring bij hun eerdere eigenaar waar ze na ontsnappen ook vaak katten, kippen enz gepakt hadden. Ze wisten alle trucjes maar hier zijn ze nooit uit kunnen komen. Deze trekt als halfcheck strak op de rug namelijk en dan kunnen ze er nooit uit. Mits je natuurlijk goed af stelt.
Ik heb echter al de andere honden zelden aan tuig lopen. De husky's waren langere tijd gebruikt voor treksport. Vandaar tuig keuze en rollijnen voor ruimte. Anders waren ze niet fijn om mee te wandelen. Gebruik altijd halfcheck, choker of slipbanden als halsbanden ivm makkelijk om doen en niet uit kunnen ontsnappen wat voor mijne ene hond zeer belangrijk is. Mijn terrier loopt zelden vast dus heb ik jachtlijntjes voor. Loopt dus gewoon bloot. Vind ik uiteindelijk het fijnst.
Nyaleti schreef:Ik laat me even buiten de 'discussie' over tuigjes vs halsband. Simpelweg niet genoeg kennis over.
Allemaal weer bedankt voor de reacties. Ook de pb's! Ik reageer morgen op alles![]()
-
Voorlopig blijf ik bij zijn huidige halsband. Hier ontsnapt hij 100% niet uit en heb ik toch meer te vertellen dan met een tuig. Het moet ook voor mij veilig en leuk blijven.
Als het beter gaat door de trainingen en hij het sneller los kan laten, is een tuigje weer een optie.
Ik heb een sliphalsband gevonden met 2 stops. Ontsnappings gevaar is iets groter dus als iemand nog tips heeft hoe ik 2 halsbanden aan elkaar / de riem krijg hoor ik het graag.
Kwa riem: 3 meter. Liefst zo'n politie riem maar krijg echt bar weinig gevonden. Alles is 2meter en ziet er zo fragiel uit. Vriendin heeft een ronde Nylon (denk ik? Of Polyester als ik het goed heb onthouden) en dat is ook onbreekbaar.
Het kunnen verstellen met clips lijkt mij heel fijn zodat je altijd op dezelfde lengte loopt met trainen.
Iemand tips specifiek voor bovenstaande?
Nyaleti schreef:Kwa riem: 3 meter. Liefst zo'n politie riem maar krijg echt bar weinig gevonden. Alles is 2meter en ziet er zo fragiel uit. Vriendin heeft een ronde Nylon (denk ik? Of Polyester als ik het goed heb onthouden) en dat is ook onbreekbaar.
Het kunnen verstellen met clips lijkt mij heel fijn zodat je altijd op dezelfde lengte loopt met trainen.
Iemand tips specifiek voor bovenstaande?