Corrigerende tik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:04

Als het hoofd is dat bijt is het hoofd het dichtste bij, zo simpel is dat voor mij.
Maar diezelfde toen nog hengst steigerde bij het halthouden van het poortje, naast mij, met zwaaiende voorbenen. Die heb ik een duw op zijn schouder gegeven zodat hij uit evenwicht ging. Daar was hij behoorlijk van onder de indruk dat dat ook kon :P
Het is echt niet dat ik bij alles de kop probeer te raken.
Maar ik corrigeer wel, met stem, altijd, maar ook met een tik een duw een por. Net hoe het dan uitkomt.
Het is een reflex en ga niet overdenken, oh jee nu was dat zijn snoet.
Plus het is hoogstens een paar keer... je moet achter de oren krabben als dat een dagtaak gaat zijn :D

Overigens ben ik ook enorm van het belonen.
Maar dat komt door het onderwerp hier niet naar voren.
Ik doe heel veel met stem. Goedzo!!! Ja braaaaaaf
Zowel bij paard als hond.

En ja voertjes doe ik ook aan.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:13

BaileyMix schreef:
Het gaat toch over honden, niet over paarden? Vind ik wel even wat anders.

Ja? Waarom vind jij dat je een paard dan wel een tik mag verkopen. Hoeveel ruiters rijden hier met zweep en nee hoor echt alleen als aanwijzing of kleine correctie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:14

Weet ik hoor DuoPenotti ik lees jouw reacties al langer op bokt en ben het enorm vaak met jou eens.

Ik ben met paarden best hard in de omgang (als het nodig is). Het mag niet gevaarlijk worden.

Ook met honden ben ik correct. Enerzijds zijn honden en paarden vergelijkbaar te trainen, anderzijds niet omdat de ene roofdieren zijn (en daardoor dichter bij ons als mens staan) en de andere vluchtdieren. Dat maakt ze nog enigszins verschillend.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:21

Ja soms verschillend maar soms ook niet. Net wat je zegt het mag niet gevaarlijk worden en als het kan al ver daarvoor ingrijpen.

Bij dingen die ze niet snappen heb ik echt veel geduld. Want ja ze moeten onze fratsen maar begrijpen :D
Ze krijgen bij mij echt niet op de kop als het op geen manier ooit een gevaar kan zijn.
Maar een hond die hapt, een paard die hapt, is voor mij hetzelfde. Of dat nu onbegrip was of niet.
Ze leven beide van nature in een kudde/roedel en dat happen oid durf je niet te doen naar je meerdere...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:30

Mijn paarden hebben tijdens hun opgroeiperiode echt wel tikken gehad als ze echt iets achterlijks flikten. Inmiddels zijn ze 4 en 9 en eigenlijk is er zelden correctie nodig nog.
Ik heb ook een (bijna) 5 jarige herder met enorme drift. En een lompe leonberger van 50kg.
Die grijp ik echt wel eens in hun nekvel als ze toch stiekem iets pakken van straat om het vervolgens uit hun strot te vissen (gebeurt gelukkig niet vaak maar een velletje van worst dat uit een plasticzak is gegaan is niet te weerstaan). Of als ze echt de dikke middelvinger opsteken en een plasje van een teefje is belangrijker dan luisteren naar je vrouwtje (als ze niet aangelijnd zijn) dan krijgen ze riem wel eens om de oren en kruipen ze terug naar de plek waar ze horen op dat moment.
Uiteraard hebben we veel geoefend en getraint. Vooral de herder is een uitdaging want aandachtsspanne van een potlood. Zelfs de training van de vereniging gaf hem na 2 rondjes proberen weer terug en zei: veel oefenen.... Ja dat moest jij dus proberen, knakker en ons tips geven hoe we de hond bij de les kunnen houden na alles al geprobeerd te hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:34

Waarom wordt in deze topics dan gelijk excessen genoemd waarbij velen dat wel zouden doen?
Kijk is sla mijn kinderen niet, ook geen corrigerende tik, nooit gedaan. En nee, ik had echt niet de makkelijkste kinderen.
Maar dan zijn er altijd mensen die zeggen: Maar wat als je 12 jarige je aanvalt met een mes? Dan ook niet?

Ja duhhh dat is toch wat anders? Als mijn hond mij nu aanvalt en volledig doorbijt en in mijn arm hangt, dan schop ik hem ook dood (bij wijze van spreken) of sla met iets wat in mijn buurt staat totdat hij los laat.
Maar dat zijn excessen die ik gelukkig nog nooit heb meegemaakt. ben ik wel eens gehapt, zeker maar dan had slaan geen zin, was een hond die mega bang was en al veel klappen had gehad.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:52

Rex_Rolfo schreef:
Ik heb het even aan onze kat gevraagd en die heeft er geen enkel probleem mee een corrigerende tik uit te delen.

:') onze kat kan ik het niet meer vragen (nee dat komt niet door de hond, de kat was gewoon heel oud en op) maar die zou hetzelfde antwoord gegeven hebben. Het heeft overigens nooit geholpen, hond leerde er niets van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:55

Dat is een heel goede nuance Brainless.

Ik heb al enkele gruwelijkheden meegaakt met honden, waaronder mijn eigen hondje die verscheurd werd door een van onze andere honden.
Dan gaat het ook niet meer om een corrigerende tik, maar om letterlijk vechten voor je leven / dat van je hond.

Dit topic gaat om een corrigerende tik in dagdagelijkse situaties.

DuoPenotti

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:59

Maar de voorbeelden die ik gaf zijn "dagdagelijks".
Gewoon hond van onszelf, 1 van de pensionstal. Gewoon waar je op dat moment iets mee van doen hebt.
Paard net zo, gewoon eigen gekocht paard, wat wel eerst door een ander is verpest dat wel.

Dus hoezo excessen? Gewoon voorbeelden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:04

Ging niet zozeer om jou, toch niet wat mij betreft.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:13

Ik hanteer 'zo hard als het moet, zo zacht als het kan'.
En ja, dat betekent dat een hond die zich ernstig misdraagt of zichzelf/anderen in gevaar brengt een tik/schop kan krijgen.
In het dagelijkse leven komt het eerder neer op stem en soms een aanraking/porretje met hand of voet.

Overigens is bij mijn teef een rustige 'nee >;)' en in uitzonderlijke gevallen een zachte aanraking méér dan voldoende.
Aanraken in die context is voor haar al een zware straf, doen we dus ook alleen als alles daarvoor (rustige stemcorrectie, op plaats sturen, lichte stemverheffing, afleiding, dé blik etc) niets uithaalt. :)

Mijn reu daarentegen is wat volhardender/eigenwijzer, bij hem moet ik weleens een stemverheffing of een porretje/duwtje gebruiken.
Timing vd correctie is een groot goed, als ik mijn reu op een bepaalde manier zie kijken weet ik al dat hij wat gaat uitspoken en dan kan ik hem stoppen met een 'doe maar niet ventje :*'.
Hij stopt dan ook gelijk met rottigheid bedenken want hij weet dat ik hem door heb. :')
Tegelijkertijd heeft hij ook de speelruimte nodig om ondeugend te zijn, we hebben kaders afgesproken waarbinnen hij dat kan en mag en dat zorgt dat hij veel minder rottigheid verzint.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:20

Neuzen slaan nooit, maar keer tikje op de flank met een stemverheffing wel. Dan zijn ze meestal al zwaar onder de indruk. Maar net als DP zegt, het gaat om de timing. Bij paarden is dat ook zo. Je moet snel en consequent zijn. En ook altijd belonen bij gewenst gedrag. Dan houd je blije dieren met vertrouwen, dan weten ze namelijk precies waar ze aan toe zijn. Dieren worden angstig als ze je reactie niet snappen en niet weten wat ze moeten. Ze worden echt niet bang van een klein tikje. Ze zijn onderling vaak veel hardhandiger namelijk.

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:52

Er wordt vaak voorbij gegaan aan de reden waarom een hond bepaald gedrag vertoond, de onderliggende emotie. Als een hond uitvalt uit angst en je gaat dit gedrag corrigeren (met je stem, ruk aan de lijn of erger) misschien wordt het uitvallen inderdaad minder maar je veranderd niks aan de emotie van de hond. De hond zal niet meer uitvallen om de correctie te voorkomen maar voelt zich nog steeds ellendig. Dit is precies de reden waarom ik geen fan ben van methodes van een Cesar Milan of Anniek Winters. Er wordt compleet voorbij gegaan aan de emoties van de hond. Dus nee, hier worden geen tikken uitgedeeld.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:00

Damon26 schreef:
Er wordt vaak voorbij gegaan aan de reden waarom een hond bepaald gedrag vertoond, de onderliggende emotie. Als een hond uitvalt uit angst en je gaat dit gedrag corrigeren (met je stem, ruk aan de lijn of erger) misschien wordt het uitvallen inderdaad minder maar je veranderd niks aan de emotie van de hond. De hond zal niet meer uitvallen om de correctie te voorkomen maar voelt zich nog steeds ellendig. Dit is precies de reden waarom ik geen fan ben van methodes van een Cesar Milan of Anniek Winters. Er wordt compleet voorbij gegaan aan de emoties van de hond. Dus nee, hier worden geen tikken uitgedeeld.

Cesar milan is juist een methode waarbij je leert herkennen waarom een hond uitvalt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:01

Maar als de hond niet uitvalt uit angst zoals in mijn 2 voorbeelden?
dat was 2 keer dominantie

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:05

Ik en mijn man steken rustig een voet tussen onze hond en een hond die de onze aanvalt.
Helemaal als de onze ook nog eens braaf vast loopt en de andere hond los en de eigenaar geen reet doet.

Dat kan worden gezien als schoppen.
Hoewel er geen geweld verder aan te pas komt, zorgt het er wèl voor dat er even een "snap out of it" moment plaats vindt.

Onze reu hoef je alleen met stem te corrigeren. Die heeft klappen genoeg gehad van de vorige eigenaar (vermoeden wij...)

De teef is knettergek, ook daarbij heeft een corrigerende tik geen zin.
Maar sinds dat ze volwassen is, luistert zij ook echt knetter goed.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:47

Rex_Rolfo schreef:
Ik heb het even aan onze kat gevraagd en die heeft er geen enkel probleem mee een corrigerende tik uit te delen.

:') _/-\o_

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:59

Amy111 schreef:
Ik zal wel gek zijn, maar ik vind dat er niets mis is met een corrigerende tik op de neus..

Waarom speciaal de neus?
Het is het één van de belangrijkste en gevoeligste plekken van een hond.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:09

Corrigeren begeleiden en leren hoort bij leven

Daarom zijn er zoveel onopgevoeden honden katten mensen en kinderen paarden
Ik heb niks met op oog hoogte praten

Hond is geen mensen en corrigerende tik is niet mishandelen
Nee ik heb geen hond maar zo te lezen in dit topic zijn honden mensen nog erger dan paarden mensen

En ja ik mep hond als ie tegen me op springt in bos
Ik hou niet van vreemden honden ik raak hun niet aan ik kijk hun niet aan en laat mij dan ook met rust kom de hond te dichtbij waarschuw ik de baasjes en de hond eerst met praten maar als ie tegen me opspringt duw ik hem echt hardhandig weg

Als op mijn paard zit probeer ik honden sowieso te ontwijken in het bos
Zweep altijd bij me en ook 2x gebruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:22

Vroeger was het heel gebruikelijk dat paarden tijdens het stallen mesten met de riek in de buik werden geklopt als ze niet opzij gingen.

Of een hoefsmid gaf ook weleens een klap met de hamer.

Honden lagen buiten aan de ketting, die hadden immers een functie.

Dit zijn zéér verouderde praktijken (gelukkig) en het is niet omdat corrigeren bij het leven hoort, dat we onze methodes niet in vraag moeten stellen.

Het is je volste recht om een bedreiging (vreemde hond) tijdens je buitenrit weg te slaan met een zweep, maar dat valt niet onder een corrigerende tik.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:33

Ik geef ook een corrigerende tik als het moet maar probeer zoveel mogelijk positief te belonen.
Ik heb wel het idee dat sinds het niet meer mogen corrigeren en een andere manier van les geven dat reactief gedrag zeer veel is toegenomen. Zowel bij honden als kinderen
En natuurlijk zijn er zat mensen die gewoon goed opvoeden en weten waar ze mee bezig zijn maar dat zijn er niet veel. Hoeveel mensen lopen te wandelen met de telefoon voor hun neus en zijn totaal niet bezig met hun hond... of kind.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:48

Alles staat en valt met de timing en intensiteitm ik heb een hond die helemaal nergens van onder de indruk is. Soms is een snoepje minder leuk dan wat ze zelf wil doen. Dan komt er toch echt een correctie, en dan wel een waar daadwerkelijk een reactie op komt. Alleen maar positief trainen word zij helaas een enorm vervelende hond van. Onze andere hond is gelukkig veel makkelijker "om te kopen" of met een stemverheffing terug te zetten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:36

Ik heb hier 4 jack russels in verschillende leeftijden waarvan 1 bijna 19 jaar is. Ik heb die beestjes nog nooit maar dan ook echt nooit een tik hoeven geven.
Is ook heel niet nodig geweest. Een stem verheffen doet al genoeg. Ze luisteren dan ook enorm goed. 1x zeggen op je plaats en ze rennen naar binnen.
Het ligt geheel aan je houding of je hond naar je luisterd.
Onze Presa ( molosser) heeft ook nooit een tik gehad. Je moest wel stevig in je schoenen staan en consequent zijn maar slaan...no way!

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:59

De meeste honden zijn echt onder de indruk van een fysieke correctie, tik, duw, por etcetera.
Maar wat doe je dan met een hond die daar niet van onder de indruk is? Zich afsluit voor pijn zoals vechthonden? Of er zelf ook fysiek op reageren en dus zelfs na een fysieke correctie nog een weerwoord geven?

Nou, zo'n hond hadden wij. Een kangal, soort Turkse berghond, reu, 1 jaar oud en uit het asiel. Het beest woog zo'n 60 kilo. En reageerde fel op andere honden. En ik moest er mee over straat...

In principe is belonen de basis. Dus met snacks/brokjes de hond afleiden. Dat werkte niet.

Fysiek, mijn vriend gaf hem wel eens een tik (zo ging dat bij hem thuis) sloot hij zich voor af en gaf hij een weerwoord op. Grommen en dreigen.

Wat dan?

Zorgen voor een kalme duidelijke energie bij jezelf. En leiding nemen.
Dus bij het passeren van andere honden liet ik hem liggen/zitten/pootjes geven etcetera. Gehoorzamen aan mij, aandacht richten naar mij.
Met name vanuit rust werkte heel goed.

Uiteindelijk kon ik alles met hem.

Nu hebben we 2 Newfy's. Ik hoef maar mijn stem te verheffen of ze duiken al onderdanig in elkaar. Heel ander type hond.

Ik begrijp het als mensen een hond corrigeren met een tik. Maar niet elke hond accepteert dat! Dus moet je je afvragen of dat dan de manier is.
Of zoeken naar een andere aanpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:12

Yvette81 schreef:
De meeste honden zijn echt onder de indruk van een fysieke correctie, tik, duw, por etcetera.
Maar wat doe je dan met een hond die daar niet van onder de indruk is? Zich afsluit voor pijn zoals vechthonden? Of er zelf ook fysiek op reageren en dus zelfs na een fysieke correctie nog een weerwoord geven?

Nou, zo'n hond hadden wij. Een kangal, soort Turkse berghond, reu, 1 jaar oud en uit het asiel. Het beest woog zo'n 60 kilo. En reageerde fel op andere honden. En ik moest er mee over straat...

In principe is belonen de basis. Dus met snacks/brokjes de hond afleiden. Dat werkte niet.

Fysiek, mijn vriend gaf hem wel eens een tik (zo ging dat bij hem thuis) sloot hij zich voor af en gaf hij een weerwoord op. Grommen en dreigen.

Wat dan?

Zorgen voor een kalme duidelijke energie bij jezelf. En leiding nemen.
Dus bij het passeren van andere honden liet ik hem liggen/zitten/pootjes geven etcetera. Gehoorzamen aan mij, aandacht richten naar mij.
Met name vanuit rust werkte heel goed.

Uiteindelijk kon ik alles met hem.

Nu hebben we 2 Newfy's. Ik hoef maar mijn stem te verheffen of ze duiken al onderdanig in elkaar. Heel ander type hond.

Ik begrijp het als mensen een hond corrigeren met een tik. Maar niet elke hond accepteert dat! Dus moet je je afvragen of dat dan de manier is.
Of zoeken naar een andere aanpak.

Goed gedaan +:)+ die kalme energie is een heel belangrijke factor.