KimD schreef:Wat betreft het poepen en plassen, onze honden kennen wel degelijk de commando's "Plasje doen!" & "Ga eens poepen!", maar dat hebben we ze aangeleerd vanwege de sport en de nachten in de camper als ze niet naar buiten kunnen.
Daarnaast mogen onze reuen niet in/om & nabij voortuinen plassen, dat vind ik echt not-done en vies. Er is genoeg groen, veld en bos waar ze hun poot naar hartelust kunnen tillen.
Dus ja, dat kennen die van ons wel maar met enige nuance. Ze zijn in principe vrij om hun behoefte te doen wanneer ze willen.
Idd dat dus

ik woon in de stad en ga niet iedere wandeling naar het buitengebied. In het park en de groenstroken blijft hij aan de lijn en hem dan niet laten plassen vind ik ook weer zo wat. Succes ook met een jonge reu die op ieder blaadje met een ander geurtje wordt geconfronteerd, lang leve overbevolkt Nederland. Ik kom net terug van vakantie, waar we gewoon uren lopen zonder markeren. Dan besef je je weer hoe belachelijk veel informatie die hondenneus op een wandeling te verwerken krijgt..
Waarom? Ze kunnen hier hele dagen in de tuin rennen. Dat uurtje aan de voet is dan ineens dierenmishandeling?
. En niet leren markeren aan de lijn is op zich niet moeilijk. En natuurlijk gaat mijn puber nu achter elk geurtje aan. Alleen is het aan mij om dat te sturen en te begrenzen. En markeren op een losloopveld bijvoorbeeld is helemaal prima uiteraard. Het is ook vooral omdat ik het net als jij vies en niet netjes vindt als mijn reu elk object onder zeikt. En daarbij kom je dan nergens met die knul. Ik kan ook echt balen en er iets van zeggen als een reu tegen het muurtje van mijn tuin aan piest.
Ik red het helaas door omstandigheden niet om haar op dit moment meer uitdaging te bieden.