Niet sociale honden in losloopgebied

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:37

BeFunny schreef:
Nee. Maar vaak ligt zo'n stuk dan op de route. En losloop gebied betekend niet verbod om aangelijnd te lopen. En ook niet verbod voor andere recreanten. Je mag er je hond los laten. Niks meer en niks minder. Maar dat betekend niet dat je daarmee niet alsnog je hond niet onder appèl hoort te houden. En zorg hoort te dragen dat anderen geen hinder van jou hond ondervinden.

Goed gezegd :j

Los prima, in het zicht en onder appel.
Hier zijn ze aangelijnd, ze zijn niet asociaal, maar zitten niet te wachten op van de loslopende niet luisterende raketten.
Ze hoeven het ook helemaal niet te accepteren dat er een onbekende hond aan hun kont wil snuffelen.
Kun je je hond niet bij houden, hoort hij ook niet los, nergens. Ja in je eigen tuin.

BeFunny

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:44

Maar tegelijkertijd vind ik ook dat honden geen robots zijn en dat als je er met een aangelijnde hond loopt je ook om je heen kan kijken wat er gebeurd en desnoods even stil kan staan zodat iemand fatsoenlijk de hond bij zich kan roepen/aanlijnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:45

Ik heb nog nooit gemerkt dat stilstaan de oplossing is voor een niet luisterend ongeleid projectiel....
En ja dat doe je automatisch al, tenminste ik wel.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:56

DuoPenotti schreef:
Ik heb nog nooit gemerkt dat stilstaan de oplossing is voor een niet luisterend ongeleid projectiel....

Het is niet altijd een onherleidbaar projectiel. Soms is voorbij lopen en blijven lopen een trigger om door te blijven gaan met gedrag ;) elke situatie vergt ook weer een andere oplossing. Maar vaak is het zo dat er van de ander iets verwacht wordt terwijl je zelf ook iets kunt aanpassen ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:01

Dat is met wat ik tot nu toe tegen ben gekomen niet de trigger.
Wij lopen al nooit door. En ja een hond die niet naar zijn baas luistert maar op andere honden af stormt vind ik wel een ongeleid projectiel en gewoon niet los horen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:21

xxCYNNxx schreef:
losloopgebied geeft aan dat de hond los MAG, het is geen MOETEN. Daarnaast betekent een losloopgebied ook niet dat honden maar lekker aan de rol mogen gaan en van god los; ook dan dien je rekening te houden met anderen.

Iemand die zijn/haar hond om wat voor reden dan ook aan de lijn wil houden heeft net zoveel recht op lopen in dat losloopgebied. Vaak zijn dat ook de gebieden waar het een stuk leuker lopen is voor de hond; veel bosjes, gras, eventueel zandpad ipv alleen maar trottoir en asfalt. Dus vrij logisch dat ook baasjes met honden die niet los kunnen of mogen daar graag willen lopen.

Honden die wel los mogen; mijn mening is dat de baas altijd dient te zorgen dat het dier in zicht blijft en dus niet zomaar een bocht omgaat en uit het zicht verdwijnt. Ten eerste is dat asociaal, want voor hetzelfde geld loopt daar iemand met een hond die angstig wordt van enthousiaste honden of die angst heeft voor een bepaald ras vanwege slechte ervaringen en ten tweede; door reden nummer 1 kun jij dus nooit op tijd ingrijpen als je hond om de hoek een verkeerde tegen komt en daardoor ongewild in een gevecht terecht komt.

Onze hond is ook sociaal, maar zij wordt altijd terug geroepen als we een onoverzichtelijke bocht naderen, want ik wil niet dat ze in de problemen komt., dus dan moet ze even aan de voet lopen voor ze weer vooruit mag dartelen.
En ze mag dan sociaal zijn, ze is en blijft een mechelse herder en bvb een zeer timide, maar grote hond; mevrouw trekt gelijk de dominantiekaart ( bij hele kleintjes gelukkig dan weer niet, dan blijft ze wat verbouwereerd staan). Een grote hond die agressief reageert, reageert zij negatief op; dan loopt mevrouw ook terug te schelden en te grommen, dus ook om die reden en om escalatie te voorkomen en het echt op vechten aankomt.
Kom ik een andere hond tegen die aan de lijn is; gaat zij ook aan de lijn, want ik weet de reden niet; is het een wegloper? Is het een straatvreter? Is het een agressief dier? Of is het een hond die erg angstig is naar anderen toe ( wat zich weer kan uiten in bvb in paniek er vandoor gaan...of in de aanval gaan= angstbijten)?

Dus nope; nooit uit het zicht; niet veilig voor jouw hond en asociaal naar anderen toe. Mijn mening dan. Kleine moeite om even de hond bij je te roepen, of te laten wachten; is op zn hoogst 1 minuut vaak en dan kan de hond weer rennen.

Hier komen hele groepen van een ras wandelen, alle baasjes staan gezellig pal voor de ingang te kletsen, honden zijn nergens meer te bekennen, dan moet je denken aan meer dan 20+ honden. Het interesseert ze niet wat ze uitspoken, want ja dit vinden ze helemaal geweldig, ze zien dus niet dan hun enorme groep honden boven op een hond duikt die er samen met zijn baasje aan het wandelen is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:29

DuoPenotti schreef:

Ik merk dus dat het stilstaan vaak de reden is waarom het fout gaat hier in het gebied. Elk bijtincident is ontstaan op het veld, mensen gaan daar samen staan kletsen, zien niet of te laat dat het fout gaat omdat ze druk zijn met kletsen waardoor ze de signalen missen dat een van de honden (zelfs niet van hun eigen hond) het niet meer leuk vindt en dat durft te laten merken. Of mensen zien door het kletsen met een ander niet dat de energie veranderd (vaak ten slechte) van een groep honden als er nog een hond zich er bij toevoegt. Gevolg is een gevecht vaak met aardige wonden. Ik zeg altijd als mijn man vroeg gaat op zondagochtend, doorlopen niet blijven staan en kletsen, goedemorgen en een zwaai en doorlopen. Nooit geen gedoe dan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:35

Beetje ongenuanceerd Wintu.
Heb je alles écht gelezen wat ik schrijf?
Ik heb geen problemen met wel of niet aangelijnd, wel met mensen die geen rekening houden met anderen, en mensen die met gevaarlijke honden in losloopgebieden lopen.

Als je een keer hebt meegemaakt dat een lief klein onschuldig hondje wordt doodgebeten door een AmStaff - die aan de lijn liep in losloop, maar wel bij passeren een ruk aan de lijn gaf richting het hondje en de baas was er niet op voorbereid dus werd een paar meter meegesleurd voordat hij zijn hond tot stilstand had. Maar toen zat het kleintje al in de bek en was totaal kansloos - dan weer je dat een lijn geen garantie geeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:35

Ik heb het niet over kletsen.

Ook heb het over iemand tegen komen die ik niet eens ken.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:59

Daarom kent mijn hond het commando "wachten". Voor de bocht wachten, en als er weer overzicht is weer vrij.
Niet dat dat altijd 100% lukt hoor :') maar hij weet wat er van hem verwacht wordt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:09

meggiemeg schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik merk dus dat het stilstaan vaak de reden is waarom het fout gaat hier in het gebied. Elk bijtincident is ontstaan op het veld, mensen gaan daar samen staan kletsen, zien niet of te laat dat het fout gaat omdat ze druk zijn met kletsen waardoor ze de signalen missen dat een van de honden (zelfs niet van hun eigen hond) het niet meer leuk vindt en dat durft te laten merken. Of mensen zien door het kletsen met een ander niet dat de energie veranderd (vaak ten slechte) van een groep honden als er nog een hond zich er bij toevoegt. Gevolg is een gevecht vaak met aardige wonden. Ik zeg altijd als mijn man vroeg gaat op zondagochtend, doorlopen niet blijven staan en kletsen, goedemorgen en een zwaai en doorlopen. Nooit geen gedoe dan.

Ik heb het ook niet over kletsen. Maar over iemand de tijd geven om een hond aan te lijnen. Zeker jolige jonge honden die willen nog wel eens een extra rondje rennen want dat is leuheuk. Ik sta stil dan en mijn wawas tussen mijn benen en wacht gewoon tot zo'n hond weer rustig is en aangelijnd.

Natuurlijk zijn er ook andere situaties waarbij stil staan niet werkt. Als je zelf een hond hebt die niet relaxt kan blijven staan wordt dat ook al moeilijker.

Maar mijn punt was dat je elkaar ook de ruimte moet geven om te handelen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:16

IMO ben je sowieso al onverantwoord bezig als je je hond uit het zicht laat gaan.
Onze honden kunnen prima los lopen en in losloopgebieden mogen ze dus ook los maar nooit uit het zicht. Ik wil zien wat mijn hond doet en wat er gebeurt rondom hem. Het is niet alleen mijn verantwoordelijkheid om hem op te voeden en onder apèl te hebben maar ook om hem te beschermen en ik kan niet beschermen wat ik niet zie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:32

Aranel schreef:
Ik open dit topic vooral om gedachten van anderen te horen en ben benieuwd naar jullie inzichten :)

Hier in de buurt is een losloopgebied. Ik loop er regelmatig met mijn hond. Het is een lang pad met aan weerszijden hoog gras met wilde bloemen (wordt weinig tot niet gemaaid dus het gras staat echt wel hoog). Er zitten ook wat bochten in het pad waardoor ik niet altijd direct kan zien wat of wie er om de hoek loopt.

Nu is het me dus een paar keer gebeurd dat er mensen in dat losloopgebied lopen met een niet- sociale hond aan de riem. Als ik dat op tijd zie, roep ik mijn hond terug en doe ik haar aan de riem. Maar het gebeurt ook wel eens dat mijn hond voor me uitloopt, de bocht omgaat en tegen de tijd dat ik de bocht om ben, is zij al vlakbij of bij de hond die zich blijkbaar daar bevond. En dan wordt ze dus afgesnauwd of aangevallen. Nu ben ik niet zo bang voor aanvallen van andere honden gezien mijn hond een Rottweiler kruising van een goeie 40 kilo betreft, ze blaft dus ook wel terug en komt voor zichzelf op. Ze stopt altijd als ik haar corrigeer en gaat nooit over tot aanval, maar ik baal altijd wel van zulke confrontaties. Mede ook omdat dit vaak gepaard gaat met mopperende baasjes.

Nu ben ik dus benieuwd, wie hierin 'fout' zit wat bokt betreft. Ik merk dat ik me erger aan de mensen die in een losloopgebied gaan wandelen met hun asociale of angst agressieve hond. Anderzijds moet ik misschien mijn hond dichterbij me houden, maar zij geniet juist zo van het struinen langs en door het gras en ze komt terug op het moment dat ik haar roep.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden :)

Ik denk dat jij hierin 'fout' zit. Een losloop gebied is natuurlijk geen vrijbriefje om geen zicht (dus controle) op je hond te hebben. Andere honden los of vast mogen daar ook komen en niet elke hond is gediend van een andere hond.

Als ik zo'n hond zou hebben zou ik de zogenaamde speelveldjes (zo ver mogelijk) wel vermijden. Ik ken een aantal plekken die echt gebruikt worden om honden met elkaar te laten ravotten op een groot open veld. Mijn hond houdt daar niet zo van, dus ik kom daar ook niet. De rest van het gebied is bos en mag je hond ook los. Daar loop ik wel. Als ik een andere hond tegenkom op het pad is het vrij snel in de schatten of contact wel of niet gewenst is. Vaak heb je al oogcontact met de eigenaar en zie je wel hoe jouw hond en de andere hond op elkaar reageren. Zie ik een hond aan de lijn dan roep ik mijn hond direct naast mijn been en moet ze volgen.

Dus het is een gebied waar iedereen gebruik van mag maken en waarbij je rekening met elkaar moet houden. Hond in zicht houden zodat je kan zien wat ze doet en ingrijpen indoen nodig. (er kunnen ook konijntjes oid in het gras zitten)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:46

Nikass schreef:
Ik heb geen problemen met wel of niet aangelijnd, wel met mensen die geen rekening houden met anderen, en mensen die met gevaarlijke honden in losloopgebieden lopen.

Als je een keer hebt meegemaakt dat een lief klein onschuldig hondje wordt doodgebeten door een AmStaff - die aan de lijn liep in losloop, maar wel bij passeren een ruk aan de lijn gaf richting het hondje en de baas was er niet op voorbereid dus werd een paar meter meegesleurd voordat hij zijn hond tot stilstand had. Maar toen zat het kleintje al in de bek en was totaal kansloos - dan weer je dat een lijn geen garantie geeft.

Ik vind het niet ongenuanceerd, het is de werkelijkheid zoals die zich hier afspeelt. Ik pak jouw post er bij vanwege de 0.0001%. En de TS die klaagt.

Jij hebt het constant over agressieve honden aan de lijn, evenzo goed niet genuanceerd, aangezien honden om vele redenen aan de riem kunnen zitten. In jouw voorbeeld had de eigenaar van de amstaff beter op moeten letten, maar ook de eigenaar van het kleine hondje had er voor moeten zorgdragen dat diens hond niet op anderen af gaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:36

DuoPenotti schreef:
BeFunny schreef:
Nee. Maar vaak ligt zo'n stuk dan op de route. En losloop gebied betekend niet verbod om aangelijnd te lopen. En ook niet verbod voor andere recreanten. Je mag er je hond los laten. Niks meer en niks minder. Maar dat betekend niet dat je daarmee niet alsnog je hond niet onder appèl hoort te houden. En zorg hoort te dragen dat anderen geen hinder van jou hond ondervinden.

Goed gezegd :j

Los prima, in het zicht en onder appel.
Hier zijn ze aangelijnd, ze zijn niet asociaal, maar zitten niet te wachten op van de loslopende niet luisterende raketten.
Ze hoeven het ook helemaal niet te accepteren dat er een onbekende hond aan hun kont wil snuffelen.
Kun je je hond niet bij houden, hoort hij ook niet los, nergens. Ja in je eigen tuin.

Ik ben het met jullie eens, ik plaats alleen de kanttekening dat het wel een dier blijft, en dat je m dus nooit 100% onder controle hebt.
Tenzij een hond gevaarlijk is, is dat imo ook helemaal geen probleem, zolang HET BAASJE zich maar sociaal gedraagt.
Niet de hond is het probleem, maar de eigenaar.
Als het goed is ken je je hond en kun je anticiperen op de situatie, waardoor je gedoe kunt voorkomen.
Maar asociale mensen hou je helaas altijd.

Ik ben het er NIET mee eens dat een hond aan een lange lijn vrijwel net zoveel kan als los. Zeker niet als je met meerdere honden loopt, of als honden samen ravotten.
Daarbij is de ervaring voor een hond veelal een compleet andere. (waarmee ik niet zeg dat elke aangelijnde hond per definitie zielig is)
Contact met vreemde honden is bij mij een no go als mijn honden aan de lijn lopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:37

BeFunny schreef:
Maar tegelijkertijd vind ik ook dat honden geen robots zijn en dat als je er met een aangelijnde hond loopt je ook om je heen kan kijken wat er gebeurd en desnoods even stil kan staan zodat iemand fatsoenlijk de hond bij zich kan roepen/aanlijnen.

Dat precies ja _/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:42

DuoPenotti schreef:
Dat is met wat ik tot nu toe tegen ben gekomen niet de trigger.
Wij lopen al nooit door. En ja een hond die niet naar zijn baas luistert maar op andere honden af stormt vind ik wel een ongeleid projectiel en gewoon niet los horen.

Maar het gaat niet alleen om dit soort honden (bazen)
Mijn reu kan bijvoorbeeld soms een andere reu intimiderend vinden. Hij staat dan stil als de hond nadert en kijkt naar mij: hoe lossen we dit op?
Sommige mensen geven je nog geen twee seconden om dan even afstand te nemen of je hond aan te lijnen, maar komen met grote passen op je af gestapt. Of leuker nog: achter je aan. Zodat je geen kant op kunt.
Hou ook afstand als je hond aangelijnd is. Laat niet je flex lekker tot het einde uitrollen zodat je hond aan die van mij kan snuffelen. En dan vooral boos worden als mijn hond gromt omdat hij daar geen in heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:45

Onze hond is niet agressief aan de lijn.
Heeft ook braaf de club gevolgd en moest daar met liggen en de baas zich verstopt achter een doek uit zicht, vredesbewaker zijn tussen 2 honden die elkaar niet mochten. Hij lag er dus tussen.

En toen pas een hond, gelukkig ook aan de lijn waarvan ik bang was dat die zou knappen, enorm naar ons uitviel.
Bleef hij na 1 commando braaf aan de voet.

Maar nee, dan wil ik nog geen andere honden dichtbij.
Kunnen dan wel geen robots zijn, maar tot nu toe heb ik alleen nog maar honden gezien of onder appel of met bananen in de oren. Niets er tussen in.

En waar het topic om begon, je houd je hond in zicht.
Hoe moeilijk is dat die paar meter.

Op een post later want we waren tegelijk aan het typen. :)
De onze zit aan een flex, maar die is alleen uitgerold zonder andere in de buurt. Anders loopt hij aan de voet.
Daar waar elke hond hoort als je een ander tegen komt.

Als de onze wel een keer uit valt is er meteen flinke schade en zullen wij het gedaan hebben ook nog....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:49

Ayasha schreef:
IMO ben je sowieso al onverantwoord bezig als je je hond uit het zicht laat gaan.
Onze honden kunnen prima los lopen en in losloopgebieden mogen ze dus ook los maar nooit uit het zicht. Ik wil zien wat mijn hond doet en wat er gebeurt rondom hem. Het is niet alleen mijn verantwoordelijkheid om hem op te voeden en onder apèl te hebben maar ook om hem te beschermen en ik kan niet beschermen wat ik niet zie.

Op zich mee eens, maar in een bos verdwijnt de hond wel eens een seconde achter een boom? Of lopen alle honden in het gelid op het pad?
Honden die krijgertje spelen, kunnen toch even achter een struik verdwijnen?

En sowieso, stel drie honden zijn heerlijk aan het ravotten op een grasveld. Dan komt er iemand met een aangelijnde hond aan, en volgens de hier genoemde "regels" roepen de eigenaren alledrie hun hond bij zich en lijnen ze aan? Want dat is zo sociaal? En dat lukt ook altijd per direct?
Dat vind ik dus echt totale onzin.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:51

Wintu schreef:
Nikass schreef:

Ik vind het niet ongenuanceerd, het is de werkelijkheid zoals die zich hier afspeelt. Ik pak jouw post er bij vanwege de 0.0001%. En de TS die klaagt.

Jij hebt het constant over agressieve honden aan de lijn, evenzo goed niet genuanceerd, aangezien honden om vele redenen aan de riem kunnen zitten. In jouw voorbeeld had de eigenaar van de amstaff beter op moeten letten, maar ook de eigenaar van het kleine hondje had er voor moeten zorgdragen dat diens hond niet op anderen af gaat.

Gelukkig snapt de wet nog dat de eigenaar van de AmStaff aansprakelijk is, en dat het hondje helemaal niet naar de AmStaff toeging. Als je goed had gelezen had je begrepen dat de AmStaff naar het hondje trok.

Het gedrag van de eigenaar is bepalend. Niet de lijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:54

DuoPenotti schreef:
Onze hond is niet agressief aan de lijn.
Heeft ook braaf de club gevolgd en moest daar met liggen en de baas zich verstopt achter een doek uit zicht, vredesbewaker zijn tussen 2 honden die elkaar niet mochten. Hij lag er dus tussen.

En toen pas een hond, gelukkig ook aan de lijn waarvan ik bang was dat die zou knappen, enorm naar ons uitviel.
Bleef hij na 1 commando braaf aan de voet.

Maar nee, dan wil ik nog geen andere honden dichtbij.
Kunnen dan wel geen robots zijn, maar tot nu toe heb ik alleen nog maar honden gezien of onder appel of met bananen in de oren. Niets er tussen in.

En waar het topic om begon, je houd je hond in zicht.
Hoe moeilijk is dat die paar meter.

Op een post later want we waren tegelijk aan het typen. :)
De onze zit aan een flex, maar die is alleen uitgerold zonder andere in de buurt. Anders loopt hij aan de voet.
Daar waar elke hond hoort als je een ander tegen komt.

Als de onze wel een keer uit valt is er meteen flinke schade en zullen wij het gedaan hebben ook nog....

Ja, als jouw hond schade aanricht ben jij aansprakelijk. Gelukkig wel.
Maar als ik jou tegen zou komen hebben wij waarschijnlijk geen probleem, want wij letten allebei op onze honden en onze omgeving.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:56

En dat is wel krom dat ik aansprakelijk zou zijn als een ander zijn hond op die van mij laat vliegen.
Ik vind dat hij zich dan best zou mogen verdedigen. Maar nee zo is onze wet niet....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:02

Ik heb z’n hond die hapt.

Ik ga nooit het losloop gebied in.
Ik ga geen situaties opzoeken die niet handig zijn.

Maar als ik gewoon hier op het voetpad loop en er komt een onstuimige loslopende hond op mij af, die ondanks herhaaldelijk vragen of ze hem terug willen roepen niet ingrijpen.
Dan ben ik NIET schuldig als die van mij hapt.

Ik heb mijn hond aan een korte lijn, ik laat hem naast mij zitten (wat hij ook keurig doet) dan is het jouw eigen schuld als je hond binnen een halve meter van die van mij komt!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:20

DuoPenotti schreef:
En dat is wel krom dat ik aansprakelijk zou zijn als een ander zijn hond op die van mij laat vliegen.
Ik vind dat hij zich dan best zou mogen verdedigen. Maar nee zo is onze wet niet....

Nee dat is niet krom.
Je bent te allen tijde aansprakelijk voor het gedrag van jouw eigen dier.
Eigen rechter spelen doen we in dit land gelukkig niet aan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:23

Ja is wel krom.
Ik word in een situatie gebracht door de onkunde van een ander.

Zouden ze beide los of aangelijnd zijn zou ik het anders vinden.
Maar de ander voed zijn beest niet op en ik zou de pineut zijn... Kromme wereld ja

daantjuhhh schreef:
Ik heb z’n hond die hapt.

Ik ga nooit het losloop gebied in.
Ik ga geen situaties opzoeken die niet handig zijn.

Maar als ik gewoon hier op het voetpad loop en er komt een onstuimige loslopende hond op mij af, die ondanks herhaaldelijk vragen of ze hem terug willen roepen niet ingrijpen.
Dan ben ik NIET schuldig als die van mij hapt.

Ik heb mijn hond aan een korte lijn, ik laat hem naast mij zitten (wat hij ook keurig doet) dan is het jouw eigen schuld als je hond binnen een halve meter van die van mij komt!

Precies dat :j