Vegatarisch hondenvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:20

Ik vind de voer discussies altijd wel interessant :j

Als je hond het prima doet op insecten brokken , prima
Maar persoonlijk denk ik wel dat het altijd goed is om, zo nu en dan, van eiwit te wisselen
Ons hondje krijgt hypoallergeen ivm een allergie voor kip en lam.
Maar ik wissel wel af qua eiwitten
Soms een zak zalm en soms eend en konijn
Ook houdbare hypoallergeen worst, soms de rund en soms konijn

Iedereen heeft er zijn eigen ervaringen mee en meningen over.
Maar altijd je hond op hetzelfde voer houden kan ( maar dat is mijn mening ) ook een tekort opleveren van een voedingsstof
En dat zou dus een langdurig te kort kunnen worden , waardoor er problemen zouden kunnen ontstaan
Daarom ben ik voor afwisseling. Bovendien is het voor de hond ook fijn om eens wat anders te krijgen toch

Ik zie altijd Acana als goede brok staan. Ons hondje deed het daar juist heel slecht op, dus daar moet je ook altijd naar kijken. Ze zijn allemaal verschillend

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:30

Nikass schreef:
Ben benieuwd naar haar visie, want ik kan daar niets over vinden.

Zelf kan ik mij vinden in de visie van Tannetje Koning;

https://www.centrumoase.nl/index.php?page=19&sid=1

Ik denk ook dat dit voor de meeste honden het beste is, daarom probeerden we dat ook eerst. Maar goed er zijn dus kennelijk uitzonderingen. Ik denk dat hormonen, antibiotica etc in het vlees ook een rol kunnen spelen.

Ik zal vanavond nog eens op zoek gaan naar het artikel. Maar als je benieuwd bent kan je vast ook een mail met je vraag sturen naar deze dierenarts.

candalisa

Re: Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 15:00

Ik vind vooral de excuus ik voer geen vers vlees want het is vies en Ik vind het stinken. Sorry maar in mijn ogen ben je dus heel egoïstisch bezig.
Mijn honden krijgen 1x per week boekmaag het is ontzettend goor maar erg goed voor ze dat is voor mij het allerbelangrijkst. Wat IK vind staat onderaan zolang hun het goed doen en het lekker vinden ben ik blij.
Zo krijgen ze natuurlijke botten met haar wat ik soms van gruwel maar voor hun tanden en darmen is dit super goed.
Ze krijgen bij mij ook groenten en fruit door het voer maar eten eerst altijd het vlees op en uiteindelijk netjes de rest.
Het is niet voor niks dat er steeds meer aanbod komt met vlees producten.
Kwa kosten voer ik 3 honden van gemiddeld 25 kilo voor totaal €3 per dag het vlees is zo compleet dat ze met z’n drieën genoeg hebben aan een rol van 1 kilo.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 15:08

Slmt9 schreef:
Nikass schreef:
Nou een belachelijke advies om je kat te voeren met brokjes waar al het vocht is uitgeperst, en er dan maar water bij te doen om dat weer te compenseren 8)7
Katten zijn van nature geen drinkers. Honden ook niet overigens. Ze kunnen niet drinken zoals een paard bijvoorbeeld. Ze lepelen het water een beetje naar binnen.
Ze nemen voldoende vocht op als ze gewoon eten als een carnivoor: barf. Of in elk geval kvv.
Barf eten is ook meer werk en geeft meer voldoening. Daarbij is het veel beter voor het gebit.
De nierproblemen ontstaan dus niet doordat ze te weinig drinken, maar doordat ze verkeerde voeding krijgen.

Niet perse een belachelijk advies. Onze katten kregen altijd goed merken kvv. Toch kreeg een kat nierproblemen. Het fosfor gehalte in vlees is veel hoger dan (selectief) natvoer. En ook met alleen kvv krijgen ze niet voldoende vocht. Ook het eiwitgehalte is vaak te hoog voor een nierpatient.

Onze kat is daardoor noodgedwongen dus weer van vers af, krijgt 5x per dag natvoer met extra water en voor de nacht een ‘veilige’ brok, zodat hij elke drie uur eten heeft. Zijn dieet heb ik nu zo kunnen aanpassen dat hij weer gezonde waarden heeft, maar vers past daar helaas niet bij. Hij krijgt alleen nog 1x per week een kippennekje voor zn gebit :+

Ja ik vind het wel een raar advies, want het is een advies om het gedrag en instinct van een kat te gaan veranderen (hij moet meer gaan drinken)
Je hebt ook speciaal kvv voor nierpatiënten (bijvoorbeeld Bandit)
En dat jij in jouw individuele geval misschien tot zo'n oplossing komt, vind ik nog wat anders (je probeert van alles uit als je dier ziek is) dan het presenteren als een deskundig advies.

Verder eens met xDenies en KimD
En ook met Candalisa trouwens.[/quote]

Ik denk dat ik dit verkeerd snap dus verbeter me als dat zo is.

Het is tegen het instinct van een kat om water toe te voegen aan brokken om dat ze instinctief weinig drinken?

Of bedoel je dat het geven van brokken tegen de natuur is en dat als je ze een natuurlijk dieet van vlees geeft ze geen extra water toegevoegd hoeven te krijgen?

Dat tweede is natuurlijk kloppend maar er zijn ook katten die geen vers vlees of überhaupt natvoer eten. Voor die katten is het toevoegen van water aan brokken best oke. Net als het toevoegen van water aan natvoer.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 15:26

Nikass schreef:
Esther "bacteriën doen niks voor de maag/darmen" serieus..? Wel eens van pro biotica gehoord?

Ja, de enige die werken zijn pillen waarbij de bacteriën in de darm pas vrij komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:25

candalisa schreef:
Ik vind vooral de excuus ik voer geen vers vlees want het is vies en Ik vind het stinken. Sorry maar in mijn ogen ben je dus heel egoïstisch bezig.
Mijn honden krijgen 1x per week boekmaag het is ontzettend goor maar erg goed voor ze dat is voor mij het allerbelangrijkst. Wat IK vind staat onderaan zolang hun het goed doen en het lekker vinden ben ik blij.
Zo krijgen ze natuurlijke botten met haar wat ik soms van gruwel maar voor hun tanden en darmen is dit super goed.
Ze krijgen bij mij ook groenten en fruit door het voer maar eten eerst altijd het vlees op en uiteindelijk netjes de rest.
Kwa kosten voer ik 3 honden van gemiddeld 25 kilo voor totaal €3 per dag het vlees is zo compleet dat ze met z’n drieën genoeg hebben aan een rol van 1 kilo.

Ik ben het helemaal met je eens. Als je een huisdier neemt heeft dat consequenties en als dat betekent dat je het voer dat het meeste geschikt is zelf niet altijd aantrekkelijk vindt, tja dan zet je je daar toch overheen.
Mijn honden vinden boekmaag ook echt supertof. En ach, het stinkt wel, maar toch ook weer niet zó erg vind ik :D
Voor mijn honden geldt in veel gevallen: hoe harder het stinkt, hoe lekkerder. Mijn ene hond doe je het meest plezier met Barf. Zij kan ook alles goed eten. Mijn andere hond kan niet zo goed vleesbot eten. Dus voor hem werkt kvv met aanvulling van spiervlees, groenten en ei prima.

Ik vind het wel knap dat je voor 3,- per kilo kan voeren. Ik vind het voer zo duur geworden. Ik kom al gauw uit op zo'n vijf tot zes euro per kilo.
Welke merken voer je?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:43

Amber Anne ik bedoel dat ik het raar vind als er geadviseerd wordt om katten onnatuurlijk voer te geven (brokken) en als ze het dan aan hun nieren krijgen het probleem bij de kat leggen (hij drinkt te weinig) en dit oplossen door hem met een trucje (water toevoegen aan het eten) meer te laten "drinken" (vocht binnen krijgen)
Een kat is van nature geen drinker, kan het zelfs fysiek niet zo goed, en moet vocht uit voeding halen. Dus waarom zou je een kat op voer zetten waar elke druppel vocht is uitgeperst?

Als jij je kat die gewend is brokjes te eten met geen mogelijkheid over kan zetten op natvoer (want ook dat is al veel beter dan brok) of kvv of barf en dan uiteindelijk maar water toevoegt aan de brokjes om toch nog iets voor elkaar te krijgen, dan snap ik dat. Want dan moet je toch iets.
Maar dierenartsen, fokkers en alle anderen met enige deskundigheid zouden moeten adviseren om katten van jongs af aan natuurlijk te voeren, zoals past bij hun voedingsbehoefte, en daarbij te waarschuwen voor nierproblemen op latere leeftijd als gevolg van het structureel voeren van een niet-passend dieet.

Dat is dus imo hetzelfde concept als een hond van pup af aan veganistisch gaan voeren en op latere leeftijd de tekorten en huidproblemen met allerlei supplementen of medicijnen gaan compenseren.
Dan kun je je hond net zo goed altijd op konijnenvoer zetten?

Half bokt valt over te weinig ruwvoer voor paarden (en vaak terecht), maar waarom honden op een soort saai-in-één-hap- weg astronauten voer zetten en katten op een totaal ongeschikt dieet waarvan je op voorhand weet dat de nierschade in het verschiet ligt?
Ik vind dat zo onlogisch.
Ik weet niet of je "jungle in huis" kijkt? De vrouw die een aap als huisdier houdt en hem agv te eten geeft met alle tekorten vandien. Dat vinden we toch ook niet normaal?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:44

Een hond is een alleseter. Net zoals een mens en een varken.

Het verbaast me niets dat honden het ook goed kunnen doen op een ander type voer.
Wel een fijn idee ook.
Ik koop al wel alles bio en verantwoord en heb alleen afdankertjes in huis.

Maar wanneer ik vlees wat zou kunnen minderen en dat voor hen net zo gezond is, vind ik het wel de moeite waard dat goed te onderzoeken.

Dus bedankt voor dit topic!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:48

Esther schreef:
Nikass schreef:
Esther "bacteriën doen niks voor de maag/darmen" serieus..? Wel eens van pro biotica gehoord?

Ja, de enige die werken zijn pillen waarbij de bacteriën in de darm pas vrij komen.

Pillen?
Volgens mij begrijp je het niet helemaal.

Lees dit eens:

Afbeelding

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:51

Er zijn in mijn ogen meerdere dingen waarom ik over het algemeen tegen vegetarisch voeren ben van honden en katten. Dan laten we het gedeelte van ze zijn van nature carnivoren even achterwegen.
Om te beginnen de minimale nutrientwaarde die bepaald zijn voor hond en kat zijn gebaseerd op vleesmeel. De vertering van plantaardige producten en dan doel ik vooral op plantaardig eiwit is heel anders en er is nooit echt onderzocht hoeveel een hond en kat tot zich zou moeten nemen om dus geen tekorten op te lopen bij het eten van plantaardig materiaal.

Dan de eiwitbron. Vaak zijn dit legumes wat betekend een hoger aandeel anfs dat ook weer een negatief effect heeft op de vertering en opname van deze producten. Het gebruik van soja ben ik al helemaal geen fan van in petfood en dan vooral in kattenbrokken. Soja staat er namelijk bekent om om de productie van schildklierhormonen te beïnvloeden. zeker bij katten die al een verhoogde kans hebben op schildklier problemen is dit in mijn ogen een no go.

Daarnaast is vaak het koolhydraat gehalte vrij hoog. nou is opname vaak het probleem niet ivm de ontsluiting die tijdens het proces plaats vind. Maar katten en honden kunnen het daarna moeilijk gebruiken aangezien ze meer ingesteld zijn op eiwitvertering.

Ja ik weet dat al deze punten ook regelmatig bij vleesbrokken voorkomen maar bij vegabrokken komen ze vaak wat sterker naar voren. En daarom vind ik dat vegabrokken echt alleen een laatste optie zouden moeten zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:53

Ninx schreef:
Een hond is een alleseter. Net zoals een mens en een varken.

Het verbaast me niets dat honden het ook goed kunnen doen op een ander type voer.
Wel een fijn idee ook.
Ik koop al wel alles bio en verantwoord en heb alleen afdankertjes in huis.

Maar wanneer ik vlees wat zou kunnen minderen en dat voor hen net zo gezond is, vind ik het wel de moeite waard dat goed te onderzoeken.

Dus bedankt voor dit topic!

Ik ben het met je eens dat honden opportunistische eters zijn, en in dat opzicht zijn ze wat makkelijker dan katten.
Maar in basis zijn ze carnivoor.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 17:18

Als de hond vegetarisch of vegan lekkerder vind dan iets met vlees, lijkt het me prima omdat te voeren. Enige dat ik dan nog wel zou doen is afwisselen qua merk.
Mensen kunnen ontkennen dat het mogelijk is dat honden allergisch zijn voor dierlijke eiwitten maar het komt voor, de hond van TS is echt niet de enige.

Bij mijn hond hoef ik niet aan te komen met vega(n) voer. Beetje gepureerde groentes krijg ik er met moeite in. Zuivelproducten zijn ook geen favoriet. Vega(n) snacks worden uitgespuugd of sowieso geweigerd.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 17:21

Ik ben stille meelezer omdat ik voerdiscussies interessant vind.
Toch wil ik even inhaken op het omnivoor zijn: honden zijn carnivoren in basis, hun gebit is daar eerste aanwijzing voor. Tov mensen en varkens die een heel ander gebit hebben, gericht op een andere manier van eten.
Ze eten wel zaken náást vlees (itt katten) maar dat maakt honden geen omnivoren. Die randzaken zijn als het goed is niet meer dan 10% van wat de hond in totaal binnen krijgt, naast vlees en dierlijke producten (vacht, bot, organen, ei, etc.) Vergeet ook niet dat een hond groenten en fruit in veel gevallen niet eens kán verteren omdat het verteringsgestel er niet op is gemaakt. Pas als de celwanden kapot zijn gemaakt (bijv na koken en pureren) wordt groente en fruit goed verteerd.

Dat mijn hond verzot is op wortels en dagelijks groente en fruit bij zijn maaltje krijgt als aanvulling, maakt hem geen omnivoor.

En al absoluut geen veganist.

Ik ben van mening dat er zeker individuen zullen zijn die het beter doen op veganistisch voedsel dan ander voer. En is dat het geval: doen! Maar ik ben ook van mening dat je altijd bewust moet zijn van wát je voert en waaróm. Is die reden niet puur omdat de gezondheid van je hond het er beter op doet, dan vind ik dat je best achter je oren mag krabben wat je redenen zijn.

Ik vraag me ook af hoe de natuurlijke kauwbehoefte van honden die veganistisch eten wordt voorzien? Puur interesse hoor, want ik zie mijn hond heerlijk kauwen op zijn dagelijkse snacks en dat hij een fantastisch gebit heeft zonder poetsen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 17:33

Ik vraag me af welk KVV je gaf als je aangeeft dat het stinkt want goed vlees stinkt nl niet.
(blikvoer daarentegen :r )
Ik heb ook nog nooit last gehad van maden door KVV want m'n katten eten alles op :D
Je moet het alleen niet laten staan.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 17:46

Needje schreef:
Ik vraag me af welk KVV je gaf als je aangeeft dat het stinkt want goed vlees stinkt nl niet.
(blikvoer daarentegen :r )
Ik heb ook nog nooit last gehad van maden door KVV want m'n katten eten alles op :D
Je moet het alleen niet laten staan.

Goeie vraag want ik heb een kieskeurige eter en die weigert heel veel soorten KVV.
Ooit probeerde ik fazant te voeren, zelfs na 5 dagen niets eten bleef het staan dus dat probeer ik niet meer. In die 5 dagen heb ik nog van alles geprobeerd tot gemalen marineren in een pens. Hond bleef het vergif vinden. Vis is ook heel smerig volgens de hond, behalve heel af en toe zalm.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:15

Leo schreef:
Ik ben stille meelezer omdat ik voerdiscussies interessant vind.
Toch wil ik even inhaken op het omnivoor zijn: honden zijn carnivoren in basis, hun gebit is daar eerste aanwijzing voor. Tov mensen en varkens die een heel ander gebit hebben, gericht op een andere manier van eten.
Ze eten wel zaken náást vlees (itt katten) maar dat maakt honden geen omnivoren. Die randzaken zijn als het goed is niet meer dan 10% van wat de hond in totaal binnen krijgt, naast vlees en dierlijke producten (vacht, bot, organen, ei, etc.) Vergeet ook niet dat een hond groenten en fruit in veel gevallen niet eens kán verteren omdat het verteringsgestel er niet op is gemaakt. Pas als de celwanden kapot zijn gemaakt (bijv na koken en pureren) wordt groente en fruit goed verteerd.

Dat mijn hond verzot is op wortels en dagelijks groente en fruit bij zijn maaltje krijgt als aanvulling, maakt hem geen omnivoor.

En al absoluut geen veganist.

Ik ben van mening dat er zeker individuen zullen zijn die het beter doen op veganistisch voedsel dan ander voer. En is dat het geval: doen! Maar ik ben ook van mening dat je altijd bewust moet zijn van wát je voert en waaróm. Is die reden niet puur omdat de gezondheid van je hond het er beter op doet, dan vind ik dat je best achter je oren mag krabben wat je redenen zijn.

Ik vraag me ook af hoe de natuurlijke kauwbehoefte van honden die veganistisch eten wordt voorzien? Puur interesse hoor, want ik zie mijn hond heerlijk kauwen op zijn dagelijkse snacks en dat hij een fantastisch gebit heeft zonder poetsen.

_/-\o_

Needje idd
Ik heb nooit voer dat stinkt, behalve pens en boekmaag dan. En maden ook geen last van :n

Herr-Balou mijn Husky mix dacht er ook een beetje zo over. Maar het gold ook voor brokjes. Ze at het liefst met de pot mee. Maar ze at ook regelmatig niet.
Volgens mij zijn husky's hele slimme honden en erg sobere eters en heb ik me behoorlijk laten manipuleren _O-
iets als gestoomd voer van Renske of goedkoop blikvoer at ze nog wel mondjesmaat.

Al mijn andere honden zijn op kvv overgegaan op de dag dat ze mijn huis binnenkwamen.
Ik weet dan ook niet wat er bedoeld wordt met "het gedoe van de hele transitie"

Edit: zelfs mijn alleseter trekt nog wel even de wenkbrauwen op bij nadrukkelijke smaken als fazant.
Iets als haas daarentegen lusten ze allemaal graag :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:24

Hier ook nooit stinkend vlees (sommige soorten ruiken hooguit wat naar gehakt en vis vind ik zelf niet zo smakelijk ruiken) gehad.
Maden ook niet. Ja ik zag net een made in de grijze bak ( :r ) maar niet verwonderlijk met dit weer... had ik ook wel eens voor ik een hond had.

KVV of ander vers voer moet je idd niet laten staan, dat wordt heel vies... bij niet eten zou ik het eerder afdekken en in de koelkast zetten tot een volgend voermoment.

Edit:

Laatst voor het eerst fazant voorgezet en hij vond het fantastisch :') het enige wat hij met lange tanden eet tot nu toe is vismix (enkelvoudig zalm gaat wel), maar op gaat het altijd.
Laatst bijgewerkt door Leo op 14-06-23 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:24

Nope, hier ook niet. Er ligt al jaren 9kg KVV in de ijskast in curver bakken, links wordt uit gevoerd en de vak rechts komt uit de diepvries. Zo ontdooit het in twee dagen in de ijskast.

Ijskast ruikt niet en ook geen last van maden, nergens. De verpakking moet bij het plastic dus dat gaat in de zomer terug de vriezer in.

Het is ook vooral uit egoïstisch oogpunt dat TS geen KVV wilt geven aangezien overal 'te' voorstaat. Wat verder de keuze van TS is maar dan kun je niet stellen dat dit effectief geëlimineerd is.

En nogmaals, bij brok kun je niet bepalen of een hond iets lekkerder vind dan het ander want de smaken en samenstellingen zijn te verschillend van elkaar.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:53

Nikass schreef:
Amber Anne ik bedoel dat ik het raar vind als er geadviseerd wordt om katten onnatuurlijk voer te geven (brokken) en als ze het dan aan hun nieren krijgen het probleem bij de kat leggen (hij drinkt te weinig) en dit oplossen door hem met een trucje (water toevoegen aan het eten) meer te laten "drinken" (vocht binnen krijgen)
Een kat is van nature geen drinker, kan het zelfs fysiek niet zo goed, en moet vocht uit voeding halen. Dus waarom zou je een kat op voer zetten waar elke druppel vocht is uitgeperst?

Als jij je kat die gewend is brokjes te eten met geen mogelijkheid over kan zetten op natvoer (want ook dat is al veel beter dan brok) of kvv of barf en dan uiteindelijk maar water toevoegt aan de brokjes om toch nog iets voor elkaar te krijgen, dan snap ik dat. Want dan moet je toch iets.
Maar dierenartsen, fokkers en alle anderen met enige deskundigheid zouden moeten adviseren om katten van jongs af aan natuurlijk te voeren, zoals past bij hun voedingsbehoefte, en daarbij te waarschuwen voor nierproblemen op latere leeftijd als gevolg van het structureel voeren van een niet-passend dieet.

Dat is dus imo hetzelfde concept als een hond van pup af aan veganistisch gaan voeren en op latere leeftijd de tekorten en huidproblemen met allerlei supplementen of medicijnen gaan compenseren.
Dan kun je je hond net zo goed altijd op konijnenvoer zetten?

Half bokt valt over te weinig ruwvoer voor paarden (en vaak terecht), maar waarom honden op een soort saai-in-één-hap- weg astronauten voer zetten en katten op een totaal ongeschikt dieet waarvan je op voorhand weet dat de nierschade in het verschiet ligt?
Ik vind dat zo onlogisch.
Ik weet niet of je "jungle in huis" kijkt? De vrouw die een aap als huisdier houdt en hem agv te eten geeft met alle tekorten vandien. Dat vinden we toch ook niet normaal?

Nee dan snap ik het inderdaad goed en ik ben het er helemaal mee eens hoor! Ik dacht inderdaad al dat ik het verkeerd begreep

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 19:10

candalisa schreef:

Wetenschappelijk gezien (aka echte onderzoeken, niet een random holistisch dierenarts met een financieel incentive in dat advies) heeft vers geen gezondheidsvoordelen tov brok. Ook al hoor je dat in de volksmond wel, er is voor zover ik weet niks van daadwerkelijk bewezen. Dus als je vers vies vindt en vindt stinken dan is er werkelijk niks egoïstisch aan het voeren van een alternatief zoals brok.

Dat jouw persoonlijke voorkeur en wellicht waar jouw individuele hond het goed op doet is iets heel anders.

Vegetarisch voer weet ik niet wat ik ervan vind. Dan zou ik eerst wat onderzoeken willen lezen. Heeft iemand wat linkjes toevallig? Ik meen dat plantaardige eiwitten minder goed opgenomen worden dus gevoelsmatig / zonder onderbouwing zou ik zeggen dat ik er geen fan van zou zijn. Maar echt een stelling zou ik zonder research niet willen nemen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 19:29

Sowieso zijn dierlijke eiwitten compleet qua aminozuren en plantaardige weiwitten niet en moet je dus voldoende afwisselen (en uiteindelijk meer eten) om alles binnen te krijgen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 19:36

Albert schreef:
En ook een herbivoor eet wel eens vlees...
https://youtube.com/shorts/Mrj1nDP9iRU?feature=share3

Mijn man zag koeien ook doodleuk nesten van weidevogels leegeten... en zijn konijnen grepen jonge duiven en aten daar ook van.

Van bepaalde apen dachten onderzoekers ook dat die herbivoren waren... tot ontsteltenis van die onderzoekers bleken die leuke lieve sociale apen net zo efficiënt drijfjachten te houden als mensen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:06

DuoPenotti schreef:
KimD schreef:
Ik kan er heel kort over zijn, ik vind het dierenmishandeling. Imo valt het onder nalatigheid, je ontzegt een dier bewust een natuurlijke behoefte.

Net zoals een goudvis in een ronde kleine kom of een hamster in zo'n klein akelig draadkooitje.

Ik zou persoonlijk ook nooit een pup verkopen aan iemand die aangeeft plantaardig te voeren, of dit gedeeltelijk zou willen.

Eens.
En dan een hoge uitzondering met een ziekte daar gelaten.
Al zou ik persoonlijk dan eerst kijken naar mogelijkheden die dichtbij de natuur liggen.

Maar mensen die dat bij voorbaat doen bij een gezonde hond.. Geen goed woord voor over. Hou dan een konijn. Die ga je ook geen hondenbrokken voeren.

Hou in elk geval dan TWEE konijnen, want één vind ik persoonlijk dierenmishandeling :o .
Laten we ophouden om sociale groepsdieren alleen te houden.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:14

Leo schreef:
Hier ook nooit stinkend vlees (sommige soorten ruiken hooguit wat naar gehakt en vis vind ik zelf niet zo smakelijk ruiken) gehad.
Maden ook niet. Ja ik zag net een made in de grijze bak ( :r ) maar niet verwonderlijk met dit weer... had ik ook wel eens voor ik een hond had.

KVV of ander vers voer moet je idd niet laten staan, dat wordt heel vies... bij niet eten zou ik het eerder afdekken en in de koelkast zetten tot een volgend voermoment.

Edit:

Laatst voor het eerst fazant voorgezet en hij vond het fantastisch :') het enige wat hij met lange tanden eet tot nu toe is vismix (enkelvoudig zalm gaat wel), maar op gaat het altijd.

Ik hoop niet dat jij denkt dat ik 5 dagen achtereen dezelfde bak met fazant (karkas met orgaan en veel spiervlees) heb aangeboden. Dag 1 ochtend aangeboden, geweigerd, koelkast in, 's avonds weer aangeboden, geweigerd, koelkast in. Dag 2 in de ochtend eten van vorige dag aangeboden, weer geweigerd, daarna gft-bak in en 's avonds nieuwe portie met extra spiervlees van ander dier, werd geweigerd. Totaal 4 nieuwe porties aangeboden waarvan laatste door de vleesmolen inclusief pens, alles geweigerd...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:21

Twiggy2008 schreef:
Hou in elk geval dan TWEE konijnen, want één vind ik persoonlijk dierenmishandeling :o .
Laten we ophouden om sociale groepsdieren alleen te houden.

Daar heb je gelijk in :j

Ik heb mijzelf niet verdiept in het houden van konijnen. Omdat ik er zelf geen heb.
Maar wat je zegt klinkt logisch. Zie ze zo in het wild ook nooit alleen.