Leo schreef:Ik ben stille meelezer omdat ik voerdiscussies interessant vind.
Toch wil ik even inhaken op het omnivoor zijn: honden zijn carnivoren in basis, hun gebit is daar eerste aanwijzing voor. Tov mensen en varkens die een heel ander gebit hebben, gericht op een andere manier van eten.
Ze eten wel zaken náást vlees (itt katten) maar dat maakt honden geen omnivoren. Die randzaken zijn als het goed is niet meer dan 10% van wat de hond in totaal binnen krijgt, naast vlees en dierlijke producten (vacht, bot, organen, ei, etc.) Vergeet ook niet dat een hond groenten en fruit in veel gevallen niet eens kán verteren omdat het verteringsgestel er niet op is gemaakt. Pas als de celwanden kapot zijn gemaakt (bijv na koken en pureren) wordt groente en fruit goed verteerd.
Dat mijn hond verzot is op wortels en dagelijks groente en fruit bij zijn maaltje krijgt als aanvulling, maakt hem geen omnivoor.
En al absoluut geen veganist.
Ik ben van mening dat er zeker individuen zullen zijn die het beter doen op veganistisch voedsel dan ander voer. En is dat het geval: doen! Maar ik ben ook van mening dat je altijd bewust moet zijn van wát je voert en waaróm. Is die reden niet puur omdat de gezondheid van je hond het er beter op doet, dan vind ik dat je best achter je oren mag krabben wat je redenen zijn.
Ik vraag me ook af hoe de natuurlijke kauwbehoefte van honden die veganistisch eten wordt voorzien? Puur interesse hoor, want ik zie mijn hond heerlijk kauwen op zijn dagelijkse snacks en dat hij een fantastisch gebit heeft zonder poetsen.

Needje idd
Ik heb nooit voer dat stinkt, behalve pens en boekmaag dan. En maden ook geen last van 
Herr-Balou mijn Husky mix dacht er ook een beetje zo over. Maar het gold ook voor brokjes. Ze at het liefst met de pot mee. Maar ze at ook regelmatig niet.
Volgens mij zijn husky's hele slimme honden en erg sobere eters en heb ik me behoorlijk laten manipuleren
iets als gestoomd voer van Renske of goedkoop blikvoer at ze nog wel mondjesmaat.
Al mijn andere honden zijn op kvv overgegaan op de dag dat ze mijn huis binnenkwamen.
Ik weet dan ook niet wat er bedoeld wordt met "het gedoe van de hele transitie"
Edit: zelfs mijn alleseter trekt nog wel even de wenkbrauwen op bij nadrukkelijke smaken als fazant.
Iets als haas daarentegen lusten ze allemaal graag