Zelf doden van huisdieren gaat verboden worden lijkt het

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:04

Hier in de omgeving al twee keer een dode hond in de openbare ruimte gevonden. Ik denk dat dankzij de nieuwe wet, de daders hiervan beter opgespoord en harder gestraft kunnen worden.

Het zelfstandig houdverbod dat nu mogelijk is, is echt een enorme vooruitgang. Daar zat ik al jaren op te wachten. De rest van de discussie laat ik langs me heen gaan, en ja ik ben zo'n gek die voor euthanasie van een vogeltje naar de DA gaat ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:06

Schapenwol schreef:
Sunnda schreef:
Eens met duopenotti

Al zie ik wel een kans voor bijvoorbeeld konijnenfokkers die stelselmatig alles wat niet perfect is qua uiterlijk (lees kleur) in een nestje de nek direct omdraaien.

Maar NL neemt wet na wet aan terwijl men gewoon absoluut geen slagkracht heeft om bestaande wetten te handhaven.

Klinkt allemaal zo mooi, maar handhaven is momenteel op veel wetsgebieden onmogelijk en als je al gepakt werd of wordt voor dierenmishandeling kom je er gewoon mee weg in 9/10 zaken.

We nemen niet "wet na wet aan". Een bestaande wet wordt uitgebreid met een nieuwe strafmaat zodat precies die excessen die jij noemt, áls ze tegen de lamp lopen, goed aangepakt kunnen worden. Omdat dat nu niet kan. Zo simpel is het meestal met dit soort wetgeving.

Het is denk ik niet de bedoeling van deze uitbreiding dat er nu extra dierenpolitie achter elke voordeur gaat controleren of jij je zieke goudvis niet doodmaakt.
Jammer dat veel mensen zo op hol slaan over eigenlijk niets bijzonders.

Precies dit.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:10

Dat vooral. Denk dat ze die ene dode kip niet gaan/kunnen controleren.

Echter zijn er onlangs onderzoeken gedaan over DNA op dierenvacht (in dit voorbeeld puppies). Worden die puppies verdronken terug gevonden, kunnen ze met deze wet daar wel consequenties aan binden. Dat was eerst niet het geval

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:12

Als een klein huisdier (konijn, cavia, kanarie) duidelijk lijdt en de eigenaar of een bekende weet wat hij doet, dan vind ik zelf doden toch echt beter voor het dierenwelzijn dan wachten tot de dierenarts een plekje heeft en alle stress van vervoer + dierenartsbezoek erbij.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:15

Mjelleke schreef:
Als een klein huisdier (konijn, cavia, kanarie) duidelijk lijdt en de eigenaar of een bekende weet wat hij doet, dan vind ik zelf doden toch echt beter voor het dierenwelzijn dan wachten tot de dierenarts een plekje heeft en alle stress van vervoer + dierenartsbezoek erbij.

Alleen dat 'duidelijk lijden' kunnen veel mensen niet inschatten. Daarbij vind ik het een gevaarlijke gedachte dat mensen maar direct overgaan tot doden ipv eerst onderzoek doen.

Waarom is dit bij een konijn, cavia of kanarie wel 'toegestaan' maar bij een hond of kat niet? Al deze dieren hebben net zoveel gevoel en recht van leven.

Dierenartsen hebben vaak op korte termijn echt wel plek om een doodziek dier in te slapen of te behandelen. En je zou de eerste niet zijn die denkt "mijn dier is doodziek en lijdt ondraaglijk" terwijl blijkt dat het iets is wat gemakkelijk te behandelen is.

MyWishMax

Re: Zelf doden van huisdieren gaat verboden worden lijkt het

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:18

Voor spoed heb ik altijd meteen een plekje kunnen bemachtigen bij een da. Overdag sowieso, ook buiten spreekuren om, maar ook tijdens. Dus dat wachten als het echt spoed is herken ik echt niet. Niet met honden, katten en ook niet met konijnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:19

Binnen onze familie heeft de stiefvader van mijn neefje eens de degoes van mijn neefje buiten in de vorst gezet omdat hij er vanaf wilde.. Dat soort idioten kunnen met zo'n wet veel makkelijker worden aangepakt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:20

Schapenwol schreef:
Sunnda schreef:
Eens met duopenotti

Al zie ik wel een kans voor bijvoorbeeld konijnenfokkers die stelselmatig alles wat niet perfect is qua uiterlijk (lees kleur) in een nestje de nek direct omdraaien.

Maar NL neemt wet na wet aan terwijl men gewoon absoluut geen slagkracht heeft om bestaande wetten te handhaven.

Klinkt allemaal zo mooi, maar handhaven is momenteel op veel wetsgebieden onmogelijk en als je al gepakt werd of wordt voor dierenmishandeling kom je er gewoon mee weg in 9/10 zaken.

We nemen niet "wet na wet aan". Een bestaande wet wordt uitgebreid met een nieuwe strafmaat zodat precies die excessen die jij noemt, áls ze tegen de lamp lopen, goed aangepakt kunnen worden. Omdat dat nu niet kan. Zo simpel is het meestal met dit soort wetgeving.

Het is denk ik niet de bedoeling van deze uitbreiding dat er nu extra dierenpolitie achter elke voordeur gaat controleren of jij je zieke goudvis niet doodmaakt.
Jammer dat veel mensen zo op hol slaan over eigenlijk niets bijzonders.

We nemen wel wet na wet aan (nieuwe wetten is namelijk bijna makkelijker dan handhaven van bestaande wettem want daar is geen personeel/tijd/geld voor.)
Ik had het alleen niet speciefiek over dierenwelzijnswetten. (Hoewel ik dit wel een goed voorbeeld vind, de slagkracht in de huidige wetgeving stelt niets voor namelijk)

Er wordt ook flink voor gewaarschuwd inmiddels want door de hoofdproblemen te negeren en maar wetten te maken met als doel wat gaatjes in de overstromende emmer te dichten, voorkom je A) niet dat de emmer alsnog overstroomt, zij het met een klein beetje vertraging)
En b)maak je op bepaalde terreinen zo'n juridische choas dat je jezelf uiteindelijk in de voet schiet als de raad van state zich er weer eens over moet buigen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:24

Sunnda schreef:
We nemen wel wet na wet aan (nieuwe wetten is namelijk bijna makkelijker dan handhaven van bestaande wettem want daar is geen personeel/tijd/geld voor.)
Ik had het alleen niet speciefiek over dierenwelzijnswetten. (Hoewel ik dit wel een goed voorbeeld vind, de slagkracht in de huidige wetgeving stelt niets voor namelijk)

Er wordt ook flink voor gewaarschuwd inmiddels want door de hoofdproblemen te negeren en maar wetten te maken met als doel wat gaatjes in de overstromende emmer te dichten, voorkom je A) niet dat de emmer alsnog overstroomt, zij het met een klein beetje vertraging)
En b)maak je op bepaalde terreinen zo'n juridische choas dat je jezelf uiteindelijk in de voet schiet als de raad van state zich er weer eens over moet buigen.

Naar mijn inziens gaat dit juist werk wegnemen bij de inspecteurs. Even een situatieschets:

Paul koopt een hond, een labrador. Lekker makkelijk. Hij gooit de hond in de tuin en laat hem nooit uit. Op een gegeven moment is Paul erg druk met zijn werk en vergeet hij de hond. Hij laat het dier vermageren.
Er wordt melding gedaan, en bij Paul worden maatregelen opgelegd.
Hier gaat enkele tijd overheen want Paul krijgt de kans om de situatie te verbeteren.
Dit doet Paul niet, dus na meerdere controles wordt de hond in beslag genomen.

Opgelost!

Drie maanden later koopt Paul een andere hond. Het hele riedeltje begint weer van voor af aan...

Is er bij Paul een houdverbod opgelegd, kan de inspecteur al direct deze hond in beslag nemen. Is dit houdverbod er niet, begint het hele riedeltje weer van voor af aan...

Het is dus veel gemakkelijker om veelplegers met deze wetgeving aan te pakken waardoor inspecteurs minder lang bezig zijn met dezelfde persoon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:26

Fijn dat de wet er is. Nu nog een verbod op reptielen en dat soort 'zogegaamde'huisdieren die niet in huis horen. Geen ronde vissenkommen meer en geen binnenhok voor cavia of konijn. Scheeld ook weer de nek om draaien voor als het mis gaat of als er gevoerd moet worden. O:)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:32

Marjo schreef:
Sunnda schreef:

Naar mijn inziens gaat dit juist werk wegnemen bij de inspecteurs. Even een situatieschets:

Paul koopt een hond, een labrador. Lekker makkelijk. Hij gooit de hond in de tuin en laat hem nooit uit. Op een gegeven moment is Paul erg druk met zijn werk en vergeet hij de hond. Hij laat het dier vermageren.
Er wordt melding gedaan, en bij Paul worden maatregelen opgelegd.
Hier gaat enkele tijd overheen want Paul krijgt de kans om de situatie te verbeteren.
Dit doet Paul niet, dus na meerdere controles wordt de hond in beslag genomen.

Opgelost!

Drie maanden later koopt Paul een andere hond. Het hele riedeltje begint weer van voor af aan...

Is er bij Paul een houdverbod opgelegd, kan de inspecteur al direct deze hond in beslag nemen. Is dit houdverbod er niet, begint het hele riedeltje weer van voor af aan...

Het is dus veel gemakkelijker om veelplegers met deze wetgeving aan te pakken waardoor inspecteurs minder lang bezig zijn met dezelfde persoon...

Ik snap je helemaal. :)
Maar je vergeet de belangrijkste factor waar het nu ook misgaat: de rechter die het houdverbod op moet leggen.
De kans dat je voor het simpelweg niet goed verzorgen van een dier een houdverbod krijgt van een rechter is denk ik heel naief.
Dus de inspecteur komt gewoon weer terug, en weer terug.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:33

Nederland slaat weer eens helemaal door. Die dierenactivisten hebben op sommige punten best gelijk, maar niet overal.

Als je bijvoorbeeld konijnen, eenden of kippen (of eventueel andere dieren) hebt dat kan het zijn dat je die hebt voor de slacht. Anders gezegd om zelf op te eten. Dan moet je uiteraard ook wel weten hoe je ze het beste kunt doden zonder ze te laten lijden. En ook weten hoe je ze verder moet verwerken. Op het platteland zal dat nog heel gewoon zijn.

Laatst riep mijn zoon me om een kat te doden. Het was een totaal verwaarloosde kat die hinkte, compleet ontstoken ogen had en er verder ook nogal scharrig uitzag. Het was duidelijk dat deze kat geen baasje had en het beste uit zijn lijden verlost kon worden.

Omdat ik zo 1, 2, 3 niet wist wat de beste methode ter plaatse was om deze kat te doden ben ik naar de dierarts gegaan (de gemeente waar we de kat gevonden hadden heeft geen beleid op zwerfkatten en ik wilde de kat ook niet met de auto overrijden). Rekening 100 euro!!!

Een volgende keer doe ik dat anders.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:36

Sunnda schreef:
Ik snap je helemaal. :)
Maar je vergeet de belangrijkste factor waar het nu ook misgaat: de rechter die het houdverbod op moet leggen.
De kans dat je voor het simpelweg niet goed verzorgen van een dier een houdverbod krijgt van een rechter is denk ik heel naief.
Dus de inspecteur komt gewoon weer terug, en weer terug.

Het is een simpel voorbeeld, maar het gaat wel gemakkelijker worden om veelplegers aan te pakken op deze manier.

Ik begrijp echt, met de beste bedoelingen, niet dat je tégen deze wetgeving kan zijn. Er is zo ontzettend veel leed met dieren in dit land...

pjotrg schreef:
Nederland slaat weer eens helemaal door. Die dierenactivisten hebben op sommige punten best gelijk, maar niet overal.

Als je bijvoorbeeld konijnen, eenden of kippen (of eventueel andere dieren) hebt dat kan het zijn dat je die hebt voor de slacht. Anders gezegd om zelf op te eten. Dan moet je uiteraard ook wel weten hoe je ze het beste kunt doden (en verder verwerken). Op het platteland zal dat nog heel gewoon zijn.

Er is wel een dingetje, je moet dan wel weten hóe je dat moet doen.

Laatst riep mijn zoon me om een kat te doden. Het was een totaal verwaarloosde kat die hinkte, compleet ontstoken ogen en er verder ook nogal scharrig uitzag. Het was duidelijk dat deze kat uit zijn lijden verlost diende te worden.

Omdat ik zo 1, 2, 3 niet wist wat de beste methode ter plaatse was om deze kat te doden ben ik naar de dierarts gegaan (de gemeente waar we de kat gevonden hadden heeft geen beleid op zwerfkatten en ik wilde de kat ook niet met de auto overrijden). Rekening 100 euro!!!

Mag hopen dat je de volgende keer gewoon een dierenambulance belt. Die zijn er voor elke gemeente ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:37

pjotrg schreef:

Als je bijvoorbeeld konijnen, eenden of kippen (of eventueel andere dieren) hebt dat kan het zijn dat je die hebt voor de slacht. Anders gezegd om zelf op te eten. Dan moet je uiteraard ook wel weten hoe je ze het beste kunt doden (en verder verwerken). Op het platteland zal dat nog heel gewoon zijn.

Er is wel een dingetje, je moet dan wel weten hóe je dat moet doen.

Laatst riep mijn zoon me om een kat te doden. Het was een totaal verwaarloosde kat die hinkte, compleet ontstoken ogen en er verder ook nogal scharrig uitzag. Het was duidelijk dat deze kat uit zijn lijden verlost diende te worden.

Ja die kosten zijn bizar. Daar mag ook wel wat aan gedaan worden in het belang v dierenwelzijn.

Maar goed als je een halfdode kat op straat vind met zn hoofd in het asfalt geplakt te creeperen. Dan pak je ook liever een schep (of wijs je iemand aan die t voor je doet :o ), dan dat je t zorgvuldig van het asfalt peuterd en naar de DA toe rijdt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:41

Evamarie schreef:
Fijn dat de wet er is. Nu nog een verbod op reptielen en dat soort 'zogegaamde'huisdieren die niet in huis horen. Geen ronde vissenkommen meer en geen binnenhok voor cavia of konijn. Scheeld ook weer de nek om draaien voor als het mis gaat of als er gevoerd moet worden. O:)

Denk je dat konijnen binnen niet gelukkig kunnen zijn?

Is wel een hele andere discussie natuurlijk, maar toch.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:45

Marjo;

Het houdverbod zal gelden als maximale straf. Het is namelijk een zeer grote inbreuk op iemands privesfeer.

Je kunt 15 keer met alcohol achter het stuur zitten en toch nog een rijbewijs hebben..
Je kunt straks ook 15 keer gepakt worden en dan mag je nog steeds dieren houden..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:47

pillow schreef:
Met een kuiken naar de dierenarts om in te slapen, daar zou ik nou echt nooit over nadenken om te doen. Een konijn cavia of kip ook niet trouwens, ik kan dat prima zelf. Als ze die wet er door willen krijgen zullen ze ook de dierenartsen moeten aanpakken. Doe tarieven zijn gewoon veel te hoog voor dit soort kleine dieren. Staat gewoon niet in verhouding vindt ik. En als het strafbaar gaat worden gaan ze daar ms ook nog een slaatje uit slaan.

Want de spreekuur tarieven (die ook gelden bij inslapen) moeten minder zijn bij een klein huisdier dan bij een groot huisdier, ondanks dat de tijd die erin gaat hetzelfde blijft?

Het inslapen van zo'n klein dier is goedkoper dan een hond, omdat er minder spul in gaat (ik merk het prijsverschil qua medicatie al tussen mijn shet en paard bv.) Maar spreekuur blijft dezelfde tijd en zelfde mankracht, dus zelfde tarief. Dat vind ik niet zo gek.

Ik vind het een goede wet, zodat er niet zomaar dieren gedood kunnen worden en dat blijkbaar betere strafmaatregelen kunnen worden genomen dat nu blijkbaar niet kan (schandalig trouwens). Dat dieren minder als 'ding' worden gezien, maar als iets levends met rechten.

Kan mij voorstellen dat voor fok van productiedieren (bv voer voor reptielen) er wellicht iets is van een ontheffing of iets dat je kan aanvragen.

@ Pjotrg, daar zijn ook dierenambulances voor, als zij de kat naar de DA hadden gebracht was het niet op jou rekening gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:50

Urbanus schreef:
Evamarie schreef:

Denk je dat konijnen binnen niet gelukkig kunnen zijn?

Is wel een hele andere discussie natuurlijk, maar toch.

Dat staat niet in mijn post. En nu ontopic verder..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:52

Evamarie schreef:

Maar waarom ben je dan tegen binnenkonijnen?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:52

Een interessante wet waarvan ik mij afvraag wat het uiteindelijke resultaat zal gaan zijn. Ik vind het ook interessant dat consumptiedieren (of dieren bestemd voor consumptie) hier niet in meegenomen worden.

Kippen mogen nog steeds particulier geslacht worden en dan lijkt mij dat konijnen, bestemd voor consumptie, ook nog steeds geslacht mogen worden.

Mocht het zo zijn dat dat ook niet meer mag, dan wordt het zelfvoorzienend leven wel erg lastig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:54

HopeMyDay schreef:
Een interessante wet waarvan ik mij afvraag wat het uiteindelijke resultaat zal gaan zijn. Ik vind het ook interessant dat consumptiedieren (of dieren bestemd voor consumptie) hier niet in meegenomen worden.

Kippen mogen nog steeds particulier geslacht worden en dan lijkt mij dat konijnen, bestemd voor consumptie, ook nog steeds geslacht mogen worden.

Mocht het zo zijn dat dat ook niet meer mag, dan wordt het zelfvoorzienend leven wel erg lastig.

Maar ik denk dat deze wet zich meer richt op fokkers die verkeerde kleurtjes 'uitselecteren' dan voederdieren fokken of zelfvoorzienend leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:56

Urbanus schreef:
Evamarie schreef:

Maar waarom ben je dan tegen binnenkonijnen?

Ook dat staat er niet. Wil je ontopic blijven?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:58

Evamarie schreef:
Geen ronde vissenkommen meer en geen binnenhok voor cavia of konijn.

Evamarie schreef:
Ook dat staat er niet. Wil je ontopic blijven?

Ja maar het is iets wat je aanhaalt en ik blijkbaar verkeerd lees, wat bedoel je hier dan mee?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:59

Marjo schreef:
Mag hopen dat je de volgende keer gewoon een dierenambulance belt. Die zijn er voor elke gemeente ;)

Tancreda4 schreef:
@ Pjotrg, daar zijn ook dierenambulances voor, als zij de kat naar de DA hadden gebracht was het niet op jou rekening gekomen.

pjotrg woont in landelijk Frankrijk.

Als je in Nederland zo'n kat vindt is de dierenambulance inderdaad een goede optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:59

Dat is een andere discussie, laten we ontopic blijven.