ene reu bespringt onze andere reu , constant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:10

Nee zeker zijn ze niet allemaal best, maar ik zou nog steeds liever iemand uitzoeken die ergens een serieuze opleiding heeft gevolgd + Ervaring (dat stukje ervaring is dan vooral heel belangrijk natuurlijk want papier zegt ook niet altijd alles nee, maar dankzij social media en het online platform kun je veel vinden aan ervaringen ook van mensen met professionals bv en met een beetje onderzoek en rondvragen binnen het honden wereldje, vind je echt wel een geschikt iemand), als dat je elk advies hier op bokt gaat aannemen. Want jij kunt wel zeggen ik heb genoeg gezien en gedaan, maar kan ik net zo goed ook zeggen terwijl ik misschien heel wat anders geef als advies en wie is dan 'fout'? Dus dat blijf je hoe dan ook houden. En hier op bokt zitten net zo goed ook mensen met expertise die echt wel weten waar ze over praten, maar ja het is wel erg lastig om het kaf van het koren te onderscheiden in een topic waar tig mensen mening en kennis neer pennen.

En er zijn gelukkig ook genoeg experts te vinden die Wel weten wat ze doen en zo iemand bedoel ik dan...
Het is in ieder geval key dat mensen beoordelen uiteindelijk op het zelf zien van wat de honden doen, ipv puur op tekst hier op bokt af gaan, dat stukje vind ik wel belangrijk wanneer je echt verder wilt met (probleem) gedrag. Dus of dat nu een bokker is die langsgaat bij TS, die veel ervaring met honden heeft, of wel een therapeut met de nodige papieren en kennis... Ik zou het met dit soort dingen vooral zoeken bij mensen die in ieder geval ervaring ermee hebben en thuis komen om te kijken en je als eigenaar te helpen, Live.

Edit:
In dit geval van TS kan er een scala aan opties zijn wat qua oorzaak en 'aanpak' eventueel nodig is (want daar hebben velen een andere visie over hier) en dat is belangrijk om idd goed te doen en dat kan gewoon uiteindelijk niet met advies wat je zo van internet plukt. Je kunt er wel mee op weg geholpen worden, maar wanneer je zelf idd het gedrag niet goed weet aan te pakken, is hulp inschakelen gewoon beter en niks mis mee - en dat kan ze dan beter doen als iets van hier van bokt klakkeloos overnemen, wat geschreven word aan de hand van haar OP, zonder dat wij de honden zien.

dierenfan

Re: ene reu bespringt onze andere reu , constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:41

Wat de reden ook mag zijn van dit gedrag ik accepteer onderling rijden niet. Ze mogen vanalles onderling maar niet rijden. Hier veel vrijheid maar zou ik dit onderling zien dan grijp ik gewoon in als eigenaar. Ik ben niet van dominantie methode maar wel van duidelijkheid. Ze mogen hier op alle manieren met elkaar communiceren maar niet met rijden of vechten. Mijn taak als eigenaar om dat in goede banen te leiden. Hier doe ik dat al zolang ik honden heb. Dus nooit dit probleem gehad omdat ik het geen probleem laat worden. Mijn oplossing nu zou zijn voorkomen en als het gebeurd duidelijk aangeven dat je het niet wil hebben. Hier is 'nee' voldoende om iets aan te geven wat ik niet wil hebben. Gaan ze daar dan kunnen ze de ren of kennel in of lijn ik aan. Echt niet dat ik een volwassen hond dan ga afleiden met een spel of wat dan ook. Voor je het weet dwingt hij door poging te rijden een activiteit af en daar pas ik voor.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:56

Als ze nooit de grenzen geleerd hebben volstaat een simpele Nee niet. Zeker niet als ze al een tijdje de kans gehad hebben dit wel te doen.

Wij verlangen bepaalde "niet hondse" gedragingen. Honden moeten zich aanpassen aan ons. Maar dan moet je wel consequent en eerlijk blijven tegenover de hond.

Het afdwingen van een activiteit is simpeler te verhelpen door die activiteit niet te doen door afdwingen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 17:59

Wow ,mensen jullie gaan hard haha, zal dit weekend eens alle reactie's verder goed lezen.
En ja inderdaad we zijn zoekende naar een goede gedragsdeskundige, dus als iemand een goede weet in een straal van 50 km van Zwolle, dan hoor ik het graag!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:32

karrij schreef:
Wow ,mensen jullie gaan hard haha, zal dit weekend eens alle reactie's verder goed lezen.
En ja inderdaad we zijn zoekende naar een goede gedragsdeskundige, dus als iemand een goede weet in een straal van 50 km van Zwolle, dan hoor ik het graag!

Kijk eens op de site van annorlunda campus onder het kopje afgestudeerden. Ik zit in het hoge noorden dus ik durf qua afstand niet direct iets te zeggen. Maar Janine & Honden in Deventer is zeker een aanrader en anders als kynologisch instructeur die ook wel goed onderlegd is in gedrag Fabina Mos van Flexdogs in Apeldoorn :)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 23:32

dierenfan schreef:
Wat de reden ook mag zijn van dit gedrag ik accepteer onderling rijden niet. Ze mogen vanalles onderling maar niet rijden. Hier veel vrijheid maar zou ik dit onderling zien dan grijp ik gewoon in als eigenaar. Ik ben niet van dominantie methode maar wel van duidelijkheid. Ze mogen hier op alle manieren met elkaar communiceren maar niet met rijden of vechten. Mijn taak als eigenaar om dat in goede banen te leiden. Hier doe ik dat al zolang ik honden heb. Dus nooit dit probleem gehad omdat ik het geen probleem laat worden. Mijn oplossing nu zou zijn voorkomen en als het gebeurd duidelijk aangeven dat je het niet wil hebben. Hier is 'nee' voldoende om iets aan te geven wat ik niet wil hebben. Gaan ze daar dan kunnen ze de ren of kennel in of lijn ik aan. Echt niet dat ik een volwassen hond dan ga afleiden met een spel of wat dan ook. Voor je het weet dwingt hij door poging te rijden een activiteit af en daar pas ik voor.

+1
Rijden ongeacht om wat voor reden doog ik niet. Als ik zie dat ze poging doen tot grijp ik al in. Een duidelijke nee klaar is genoeg.
Er zijn honden die dit uit dominantie doen dus dat het achterhaalt is is niet helemaal waar. Wel werd rij gedrag altijd onder het kopje dominantie gedrukt en dat is lang niet altijd het geval. Uit en verhaal kan je helaas geen goed beeld schetsen. Ik krijg vaak berichten van eigenaren ja mijn hond viel uit het niets een andere hond aan. Ga ik de hond beoordelen zie ik minstens 5 signalen dat de hond aangeeft het er niet mee eens te zijn.
Na aanleiding van het verhaal zou als eerste overprikkeling in mij opkomen. Ik vind 3,5 uur lopen op een dag best veel (dagelijks gezien) En ook over de rest van de dag geef je aan dat ze eigenlijk veel in de weer zijn. Ik zou eerder meer rust inbrengen. Evt met wat hersenwerk of Kong tijd. Probeer evt voor een wandeling een speur spelletje te doen gewoon wat brokjes in het hoge gras gooien of in een kartonnen doos met ballen. Kijk of dat effect heeft op de wandeling.
Ook ou het kunnen dat de jonge reu ongemerkt wat onzeker is met de wandeling of juist te druk en dat de oudere reu wilt ingrijpen wat zou verklaren waarom hij het alleen bij hem doet. Daarin ook gewoon duidelijk zijn dat als er iemand in grijpt in welke situatie dan ook dat jij dat bent. Een correctie hoeft geen negatief iets te zijn want op het moment dat jij “nee” roept en de hond richt zijn aandacht op jou kan je met een “ja” meteen belonen en een redirection creëren. Kijk naar je hond wat gaat er aan vooraf … hijgt hij ineens, gaat hij actiever lopen, maakt hij zich groter? Maakt hij een speelboog enz
Mbt castreren bij de ene hond werkt het sneller in als bij de andere het kan zo snel als 2-4 weken al effect hebben maar kan tot 6-8 weken duren voor je iets merkt. Jij merkt verschil dus dan heeft het een positieve inwerking. Een reu wat met zichzelf in de knoop zit met loopse teven ervaart heel veel stress en kan leiden tot explosieve uitingen. Dat je hem eerst chemisch heb laten castreren is alleen maar goed want je hebt het goed overwogen om dit eerst te proberen.
Persoonlijk zou ik niet wachten tot het is uitgewerkt met castreren of een andere te zetten. Uit ervaring heb ik mensen dit zien doen om te kunnen bevestigen dat het met de chemische castratie had te maken en de hond dus uit de chemische castratie kwam, weer mega hoog in hormonen kwam en daarna weer een castratie kreeg waardoor hij weer moest wennen en eigenlijk een hormoon bommetje werd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 06:41

Overigens een 3,5 jarige boxer uit asiel gehaald vele jaren geleden. Deze was intact en deed niets anders dan proberen mijn gecastreerde reu te berijden. 3 dagen later besloten te houden en direct laten castreren (werkte in het asiel dus kon via daar direct terecht). Sindsdien heeft hij nooit meer andere honden bereden.
Daarna met een husky reu van 5 jaar hetzelfde gedaan en binnen 1 week was zijn rij gedrag weg en zelfs zijn reu agressie was volledig weg. Was echt enorm genieten die laatste jaren dat hij zonder te willen vechten overal mee wou spelen!!
Daar tegenover een x herder die vroeg gecastreerd is en die nu 11 jaar later gelukkig nog gezond en wel leeft. Zeer sociaal en zachtaardig maar rijdt alles en iedereen buitenom eigen roedel het liefst plat. Hoe sociaal ook hij kan nooit lekker los in losloopgebied oid want je moet hem letterlijk van alle honden af plukken. Geen zin in dus brengen we hem niet in zo'n situatie. Hij was met 6 maanden al gecastreerd. Dit kan er natuurlijk mee te maken hebben hoewel het berijden ook wel een familie kwaaltje is. Nestgenoten waarmee we contact hadden deden dit ook en maakte geen verschil wel of niet geholpen.