Hoeveel lopen/doen jullie met hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:16

Bij mijn vorige hond was het op m'n vrije dag rond 8.00 45 minuten lopen, in de middag 20/30 minuten en in de avond rond 21.00 ook ongeveer 20 minuten. Langer dan 45 minuten hoefde van hem ook niet, in de laatste 3 jaar begon hij dan echt te slenteren met zijn staart hangend als ik wat verder wou, dus liep ik soms zelfs ook nog alleen omdat ik het fijn vind om te wandelen :')

Hij liep altijd los daardoor train je eigenlijk wel elke wandeling, wachten bij de stoep, links van het pad lopen of rechts, naast, doorlopen als er genoeg gesnuffeld is. Elke dag deden we ook wel spelletjes en oefeningen, of buiten met de bal of binnen met ander speelgoed. We wonen aan een park, maar waar het kon gingen we 2x per week ook ergens wandelen.

Op werkdagen liet ik hem vroeg kort uit en ging hij daarna naar de oppas, die hield wel ongeveer hetzelfde schema aan. De wandelingen soms op minder hoog tempo maar wel langer.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:24

Ik vergat nog aan m'n vorige post toe te voegen, dat ik soms dagen heb dat ik ook maar 3x 10 minuten met ze loop.

Vandaag was zo'n dag, vanochtend hadden ze gepoept en geplast en toen keken ze alsof ze liever ter plekke dood neer zouden vallen als nog langer buiten zijn in de regen.
Zelfde vanmiddag; al heb ik ze toen wel langer mee naar buiten genomen maar ze vonden het niet heel geweldig. Ze lopen dan steeds met hun hoofd in m'n knieholtes, ze vinden zulk weer als vandaag echt absoluut niet leuk... Ze hangen dan echt liever op de bank, desnoods nog een puzzeltje of snuffelmatje.

Vanavond heb ik een vergadering en gaan ze mee, ik laat ze dan van te voren even hun behoefte doen en kunnen ze daar binnen een beetje ravotten omdat we in een grote ruimte vergaderen, dan doe ik verder geen ronde meer maar dan laat ik ze als ik vanavond thuis kom nog even plassen en dan gaan we lekker naar bed.

Maar die van mij zijn wel echt extreem makkelijk hoor, de jongste zou na een paar dagen zo weinig doen wel een beetje zeurderig worden maar Otje zou er niet eens echt enorm veel moeite mee hebben (als ze maar op zondag naar de renbaan mag :') )

Oja; wat mijn honden echt onwijs leuk vinden is "koek zoek". Koekjes in hoog gras gooien, verstoppen in boomstammen enzo en dat ze die dan moeten zoeken. Gebruiken ze gelijk hun hersentjes :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:30

Die van mij hield gelukkig ook niet van regen :P wel van zwemmen :')

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:41

Bij mij ligt het ook wel aan het weer, als het veel regent dan wandelen we vaak korter en dan probeer ik binnen wat meer aan te bieden. Onze hond vindt het ook niet fijn om nat te zijn. Helaas had ik ons vandaag buitengesloten, dus stonden we alsnog driekwartier in de regen. :+ Bij mooi weer lopen we dan weer vaak wat langer, al is het in de zomer ook snel te warm mede dankzij zijn zwarte vacht.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 23:04

moonsparkle schreef:
Die van mij hield gelukkig ook niet van regen :P wel van zwemmen :')

Die van mij ligt met 5 graden nog in de zee, maar als het miezert wil ze al niet naar buiten :')
Windhonden 8)7 :roll:

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 01:00

Leuk al die schema's!

mijn kneusjes lopen niet zo veel meer, rond 4 uur(nacht) de eerste ronde van ongeveer 30 min. Dan rond 7 uur eten, 8 a 9 uur even voor een plas rond 11 a 12 grotere ronde van een uurtje, rond 16, 17 korte wandeling voor de oudjes. De jongere gaan voor een wandeling van ongeveer 2 a 3 uur. Daarna gaan ze nog een keer uit voor een plasje als ze willen, maar meestal slapen ze zoet. Overigens veranderd dit als het warm weer is dan is de grote ronde in de nacht (meestal is dat dan rond 3 uur, tis vroeg licht hier in de zomer) en overdag met de airco binnen, met alleen wat plasje, zodra het echt warm is dan willen ze niet meer wandelen overdag :')

2 keer per week doen we weightpulling met jinx dan is de lange ronde van 2 a 3 uur een training. Balto loopt dan voor de leuk mee, die is echt lui en vind werken helemaal niks :+

In het begin vond ik dat ze echt wel elke paar uur naar buiten moesten, echter kijk ik nu naar wat de honden willen. Probeer wel iets van een ritme te houden, tis nu alleen alweer boven de 15 graden ( bah veels te warm :p ) en merk al dat ze wat luier worden haha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 01:14

Gypsy schreef:
Jeetje wat een tijd! Bij mij (we hebben een 4jarige kooiker reu) is het meestal wat hij zelf aangeeft. In de ochtend gaan we samen (vaak op de fiets) naar de paarden, dit kan 1 tot 3 uur duren. Dan hoor je hem niet meer tot 1 of zelfs 3 uur smiddags. Tegen die tijd komt hij melden dat hij wel weer wat wil doen en gaan we een uurtje wandelen in het park. S'avonds mag hij ook nog een keer 30 min mee naar de paarden voor zijn laatste ronde, dit is meestal wel met de auto.

Eigenlijk maar een heel zielig hondje haha als ik het nu vergelijk.

Zielig? Volgens mij besteed je juist veel tijd samen met je hondje. Klinkt juist heel prima. :j

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Hoeveel lopen/doen jullie met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 02:12

Interessant, hier is over het algemeen het schema zo:

Ochtend : 07:00u 30-60minuten lopen
Middag : 13:00u 15-20 minuten lopen
Middag : 17:00u 30 min lopen
Avond : 23:00u 30-45min lopen

We hebben een 6 jarig 'straathondje' en een 8 maanden oude Beagle.
Ze doen het goed op dit schema. Al gaan ze ook geregeld mee naar stal dan lopen ze daar 3 uur lang rond te banjeren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 06:54

Wel fijn om te lezen dat er hier best wat tijd aan de honden wordt besteed, hier in de buurt is dat bij veel hondeneigenaren wel anders :P

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:31

Leuk om te lezen hoe iedereen zijn tijd indeelt!

Hier een jonge (15 maanden) kruising Mechelse Herder en 5 jarige Roemeen. De Mechel is onuitputtelijk :+ Meestal zien onze dagen er zo uit:

6 uur: losloop ronde van 30 minuten, training voor Mechelaar en het Roemeentje laat ik altijd speuren

Dan ga ik rond 8 uur naar mijn werk en krijgen ze Kong aangeboden, kluif en hun voer. Meestal ben ik rond 13 uur thuis.

13 uur: beetje afhankelijk van het weer soms plas ronde maar eigenlijk altijd gaan we naar het train veld om lekker te rausen. De Mechel wilt alleen maar met de bal spelen en de Roemeen mag lekker struinen, word ‘ie blij van. :D

17 uur: plas ronde of andere activiteit

20 uur: plas ronde en als ik ga hardlopen (3x per week) gaat de Mechel mee

Helaas heeft de Mechel een behoorlijk probleem met andere honden en loop ik sinds ze bij mij is nooit meer op strand, toen ik alleen nog mijn Roemeen had liep ik elke dag 1-1,5 uur op strand. Maar dat gaat nu echt (even) niet. Dus nu loop ik meestal zo’n 2 uur per dag op het veld (1,5 keer voetbal veld) en probeer ik 2-3x per week met het Roemeentje nog lekker naar strand te gaan.

Daarnaast train ik 1x per week op de club met haar en de Roemeen mag op zaterdag mee op speur en jachttraining. Ik zou met de Mechel graag nog 1x extra willen gaan trainen (frisbee of agility) op een hondenschool, maar omdat ze nog niet los kan met andere honden is dat voor nu even geen optie.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:53

Hier verschillen de tijden dat ik werk of thuis ben ( hij is dan bij de oppas heeft ook een hond).
Thuis:
4.30-5.00 plas rondje
9.30 thuis rondje waarbij hij lekker los kan racen
12.30-13.00 plasrondje en 2x per week naar het bos
15.30 plasrondje
18.00 rondje racen
22.00 plasrondje
2x per week is zijn speelmaatje bij ons dus dan ravotten ze ook heel wat af

Werk:
4.30-5.00 plas rondje
9.30 plas rondje
10.00-11.00 naar de oppas
11.30 grote ronde wandelen van minimaal een uur.
15.00-15.30 plasrondje
18.00 plas rondje (rond half 7 haal ik hem op)
22.00 plasrondje

Het betreft een Franse Bull dog
Plas rondje kan 5 minuten zijn of 20 minuten, net hoeveel zin hij heeft. Soms is hij echt heel moe van het spelen met andere honden en dan heeft hij weinig puf meer haha.
Qua energie is hij echt wel actief, speelt heel wat af

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:16

Mijn toller van een jaar doet 's morgens een p&p rondje. Een paar keer per week doe ik nog een kleine training in de tuin, wat apporteren of gehoorzaamheid.
Rond 11 u beginnen we met honden ophalen en om 12 u zijn we in het bos. We wandelen dan ongeveer een uur met een max 5 andere honden in een losloopgebied. Op dinsdag hebben we twee wandelingen en wandelt ze 2x een uur mee, ik lijn haar dan tussendoor nog wel aan zodat ze ook stukken rustig loopt.
Rond etenstijd nog een p&p rondje of een klein rondje park, soms met wat training er bij.
En dan tegen bedtijd nog een p&p rondje.

Een keer in de week gaan we naar de hondenschool, we doen nu gehoorzaamheid A. En een keer in de twee weken gaan we naar jachttraining.

Om te voorkomen dat ze hyper blijft moet ze thuis gewoon rusten, anders blijft ze aan staan en is er niks meer mee te beginnen. Veel mensen maken de fout om steeds maar meer en meer te gaan doen ipv de hond voldoende rust te geven.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:39

Ik zou wel oppassen dat de hond van je moeder straks niet met een dijk van een conditie terug gaat na die paar maanden en dat je moeder misschien helemaal niet zo veel kan lopen met hem/haar. Ik zou persoonlijk wat minder lang lopen en dan meer hersenwerkjes doen. Het blijft natuurlijk wel een teckeltje met kortere pootjes dan een grote hond.

Onze jonge kleine keeshond (9kg, dus geen dwergkees) heeft het volgende schema:
07.00-09.00: plasrondje (10-20 minuten)
12.00-14.00: rondje park aan de flexiriem/los (30 minuten)
16.00-17.30: plasrondje (10-20 minuten)
19.00-20.00: groter rondje dorp (30 minuten)
22.00-23.00: mini plasrondje (5-10 minuten)

Het is geen vast schema en er wisselt nog wel eens wat (afhankelijk van het weer, jaargetijde, maar ook hoe energiek hij is). Het rondje aan het begin van de avond valt nog wel eens af als het rondje aan het einde van de middag pas laat is en langer dan een klein plasrondje. Dan doen we het laatste mini rondje vaak wat naar voren halen.

Een keer of 4-5 in de week heeft hij een intensievere activiteit dan het normale schema. Ongeveer 3 keer per week wordt een ronde vervangen voor een grote ronde bos/strand (1-1,5u). Daarnaast gaat hij gemiddeld één keer per week met de uitlaatservice mee en is dan ook ruim 1 uur aan het ravotten met zijn vriendjes (en daarna helemaal verrot _O- ). Op woensdagavond doen we gehoorzaamheidscursus en vanaf juli wordt dit één keer per week behendigheid.

En er is niks leukers dan een vies en tevreden hondje <3
Afbeelding

Spoiler:
als het aan hem lag dan was elke dag een sloot/baggerdag :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 11:39

Leuk om ieders schemaatjes te zien, dank!

En schattig, die smeerkees hierboven <3

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:49

BaileyMix schreef:
Leuk om ieders schemaatjes te zien, dank!

En schattig, die smeerkees hierboven <3

Hij is nu ruim één jaar, maar was ook echt hyperactief. Meer wandelen hielp bij ons helemaal niet en de conditie werd alleen maar beter :=

Nu pakt hij zelf veel rust, maar in de periodes dat hij dat niet doet/deed lag hij bij ons binnen aan de riem (bench werkt niet bij ons, slaapt hij snachts ook niet in) om verplicht tot rust te komen. Dan ligt hij echt binnen een paar minuten te slapen en dan gerust een hele poos. Daarna is hij ook weer een stuk leuker _O-

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:47

Het klinkt alsof je goed nadenkt, en dat is super.

Wel nog een kleine nadenker extra;

De hond komt twee maanden bij je, en gaat daarna in principe terug als ik het goed begrijp.

Denk niet alleen na over wat hij nu nodig heeft, maar ook aan het feit dat er weer een overgang komt de andere kant op, terug naar wat hij nu kent.

Zorg dat die overgang niet te extreem wordt, anders is dát heel sneu.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:48

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:48

Veel lopen maakt niet altijd rustiger, ik vind wat in je schema staat best lang. Hier lopen de kleine hondjes niet zo lang.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:57

Ik heb 2 heel energieke honden.
Afbeelding

Hier op werkdagen vor werk zo'n 5 kilometer wandeling en daarvoor eerst plas doen en ontbijten. Daarna ga ik werken en tussen de middag plas doen aan de overkant en na werktijd 2 a 3 kilometer wandeling. In huis lekker spelletjes doen s avonds en uiteindelijk nog plas aan de overkant. Dat is 4 dagen per week en gewoon genoeg. Vooral lekker buiten snuffelen naast wandelen.

Op vrije dagen gaan ze overal mee naartoe als het maar even mogelijk is. Heel veel beweging, autorijden enz dus. Meer dan genoeg zo voor mijn actieve honden. Ik doe ook regelmatig (op dagen zoals gisteren met veel regen) een rustdag. Dan snacken ze lekker met stevig knaag werk en minder lange wandelingen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:09

Het schema voor de teckel lijkt mij vrij veel, soms worden ze juist heel hyper en druk van teveel doen. Rust is minstens zo belangrijk. Ik zou denk ik iets korter/minder doen en eventueel later uitbouwen. Als hij weer terug naar z’n eigenaar gaat moet het ook niet zo zijn dat hij zich ineens dood verveelt daar.

Mijn Toller reu gaat 5 keer per dag uit: 2 keer een mini plasrondje (na het opstaan en voor het slapengaan), 2 keer wandelen (polder rondje 15-30 minuten) en 1 keer naar het strand/bos/duin (1-2 uur) OF jacht training. Ik doe nooit strand en jacht training op één dag, dat is teveel voor zijn koppie.
De jachttraining is wekelijks 1 keer les en tussendoor train ik nog een keertje zelf of met iemand uit m’n groepje.

Dit werkt zo perfect voor hem, in huis hoor je ‘m niet en ligt hij zo’n beetje de hele dag te maffen tussendoor.

Afbeelding

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 13:29

Even voor mijn duidelijkheid voor de laatste paar reacties, hebben jullie het dan over het schema in de OP of over wat ik later in een reactie zeg (ochtend kwartier, middag lang, vooravond 30 min, avond kwartier)?

Dank weer voor de reacties (en foto's, haha)!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:30

Ik zou voor het tweede schema gaan.
Hij loopt in het schema in de OP meer als mijn Belgische herder.

Plasjes etc. doen is normaal bij een teckel. Ik ken geen teckel die 100% zindelijk is.

Succes!
Heeeeeel wat anders als een Friese stabij. Ik ben benieuwd hoe het je bevalt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:44

BaileyMix schreef:
Even voor mijn duidelijkheid voor de laatste paar reacties, hebben jullie het dan over het schema in de OP of over wat ik later in een reactie zeg (ochtend kwartier, middag lang, vooravond 30 min, avond kwartier)?

Ik had het inderdaad over het schema in de OP. Je tweede schema klinkt beter en zelfs dat uur wandelen tussen de middag zou ik niet elke dag doen, maar dat is meer omdat de hond daarna natuurlijk weer terug gaat naar je moeder en dan mogelijk weer minder zal lopen.

Overigens gaat die van mij ook regelmatig mee ergens naar toe. Visite, winkels, restaurant etc. Dat kost hem door alle prikkels ook veel energie zonder dat hij veel loopt (en dus veel conditie krijgt).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:02

BaileyMix schreef:

Excuses, tweede schema overheen gelezen.
Die klinkt inderdaad beter en zou het uur tussen de middag een beetje afwisselen qua lengte. Ik denk dat je vooral zijn koppie lekker bezig moet houden met een denkspelletje, snuffelmat etc.

Leuke hond en super dat je er zo mee aan de gang gaat. Straks gaat hij het nog jammer vinden om weer naar huis te gaan :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 14:04

Ah, thanks!

Mijn moeder loopt er vrij veel mee hoor, heeft ook een karretje voor achter de fiets :)) Maar wel altijd dezelfde rondjes. De omslag zit meer in het mentale en bepaalde dingen trainen, denk ik.

Inderdaad heel anders dan een Friese Stabij, dat was echt mijn engeltje <3 En dit echt een deugnietje, haha. En ach, misschien blijft hij wel O:) Haha.