Kat laten halen door dierenamublance, nu spijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:46

SnuitjeLove schreef:
Ja nu terugkijkend hadden we haar ook liever niet laten ophalen en hadden we zelf de zoektocht gestart naar het baasje. Maar dat is achteraf denkend...

Laten we hopen dat er nog een kleine kans is voor ons en anders dat het beestje of door haar baasjes word gehaald of een ander goed plekje krijgt.

Ja dat is achteraf, jullie hebben op dat moment gedaan wat je het beste leek :)
Hopelijk kan je het op een gegeven moment een beetje loslaten. Wie weet komt ze toch bij jullie, en anders op een ander goed plekje inderdaad.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:01

SnuitjeLove schreef:
We hebben het asiel gebeld met ons verhaal. Ze deden helaas een beetje moeilijk, begonnen over kosten en dat ze eerst gestillariseerd moest worden wat een maand kon duren. We gaven vriendelijk aan dit helemaal geen probleem te vinden.
Toen zeiden ze dat we maar een formulier in moesten vullen en dat mensen dan komen checken of wij in een geschikte woning wonen. De poes moest wel naar buiten kunnen en werd liever niet in de omgeving geplaats waarin ze is gevonden.

We denken nu dat we geen kans maken, omdat we in een klein appartement wonen en de poes niet zelfstandig naar buiten kan (vandaar het willen wennen aan een tuigje), dus we voelen ons een beetje down.

Uiteindelijk natuurlijk goed dat het asiel zo kieskeurig is want dan krijgt het diertje vast een goed plekje alleen vermoed ik niet dat wij dan ooit kans maken op een asiel katje.

Belachelijke reactie.

Zo fantastisch is naar buiten voor katten imo helemaal niet. Als je ziet wat voor ziektes ze daar kunnen oplopen, aangereden kunnen worden en weet ik wat niet, is imo een binnenleven voor een kat veel fijner. Eventueel veilig aan een tuigje en een lijn, of een ren.

Een appartement is echt prima voor een kat. Sowieso maakt de grootte van de behuizing imo niet heel veel uit, als ze maar genoeg te doen hebben binnen. Sterilisatie makes sense, maar dat kunnen jullie ook eventueel zelf laten doen lijkt me.
Ik vind dit zo bizar he, op die manier ontmoedig je mensen om een dierenambulance te bellen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:04

Marjo schreef:
Ik kan mij voorstellen dat het meer te maken heeft met het feit dat deze kat buiten al kent. En als ze buiten kennen is het vaak verdomd moeilijk om ze binnen te houden :)

Hmm nou die van ons zijn allebei van de straat geplukt en leven nu beiden al vijf jaar binnen. Die van mij vind buiten nog steeds wel interessant, maar zeurt er niet expliciet om. Die van mijn vriend die zet nog geen poot over de drempel al kreeg ze er geld voor :')

Wil niet zeggen dat dat bij alle katten zo is, maar ze kunnen de overgang prima maken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:24

xPabloBokt schreef:
Marjo schreef:
Ik kan mij voorstellen dat het meer te maken heeft met het feit dat deze kat buiten al kent. En als ze buiten kennen is het vaak verdomd moeilijk om ze binnen te houden :)

Hmm nou die van ons zijn allebei van de straat geplukt en leven nu beiden al vijf jaar binnen. Die van mij vind buiten nog steeds wel interessant, maar zeurt er niet expliciet om. Die van mijn vriend die zet nog geen poot over de drempel al kreeg ze er geld voor :')

Wil niet zeggen dat dat bij alle katten zo is, maar ze kunnen de overgang prima maken.

Dat is ook mijn ervaring! Veel katten vinden het helemaal niet erg om binnenkat te worden, mits er binnen ook wat uitdaging is en de mogelijkheid om op hoogte te slapen (daar voelen veel katten zich veiliger bij).
Als je een ren of afgezette tuin/balkon kunt bieden is dat natuurlijk helemaal super. Er zijn maar weinig katten die echt niet binnen kunnen wennen.
Zeggen dat een kat vrij buiten moet kunnen lopen, is imo hetzelfde als zeggen dat een hond vrij buiten moet kunnen lopen. Ja er zijn honden die wat hoger in de energie zitten en echt een uitlaatklep nodig hebben, maar doorgaans kun je van elke hond een huishond maken. Hetzelfde geld voor katten, diegene met een hoger energie gehalte moet je wat uitdaging geven (speelgoed en klimmogelijkheden in huis, eventueel een kattenrad voor de echter racers).

Maar goed, de meeste asiels kijken niet zover, wat gek is, want als iedereen hun katten op eigen terrein zouden proberen te houden, dan zouden de asiels imo echt minder vol zitten.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:26

SnuitjeLove schreef:
We hebben het asiel gebeld met ons verhaal. Ze deden helaas een beetje moeilijk, begonnen over kosten en dat ze eerst gestillariseerd moest worden wat een maand kon duren. We gaven vriendelijk aan dit helemaal geen probleem te vinden.
Toen zeiden ze dat we maar een formulier in moesten vullen en dat mensen dan komen checken of wij in een geschikte woning wonen. De poes moest wel naar buiten kunnen en werd liever niet in de omgeving geplaats waarin ze is gevonden.

We denken nu dat we geen kans maken, omdat we in een klein appartement wonen en de poes niet zelfstandig naar buiten kan (vandaar het willen wennen aan een tuigje), dus we voelen ons een beetje down.

Uiteindelijk natuurlijk goed dat het asiel zo kieskeurig is want dan krijgt het diertje vast een goed plekje alleen vermoed ik niet dat wij dan ooit kans maken op een asiel katje.

Het asiel in Zwolle gok ik als ik dit lees. In mijn ogen goed hoor dat ze zulke eisen stellen. Maar toen ik 2 katten wilde adopteren moest ik ook aangeven hoeveel ik werk en gezien ik alleen woon, kwam ik niet in aanmerking omdat ik "te lang" van huis zou zijn icm werk en paarden. Heb uiteindelijk 2 katten gevonden in een ander asiel. Ze vermaken zich uitstekend. Zijn ook zwervers geweest en wilde daarom inderdaad wel al snel naar buiten. Na een paar dagen probeerde ze al door het kattenluik te beuken en toen moesten ze nog 5 weken binnen :+ . Dus de eis dat ze weer naar buiten moet kunnen snap ik wel.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 11:28

Ja dat is ook wel hoe ik erover denk. Maargoed nu kunnen we helaas niets anders doen dan afwachten.
Ik zag wel dat ze op hun pagina een kat hadden staan die voor binnen was. Maar dat is natuurlijk niet de poes waar wij verliefd op zijn geworden en die hier zo lekker op de bank lag te slapen.

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Kat laten halen door dierenamublance, nu spijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:31

Ik snap dat ook niet, katten slapen 16 uur per dag. :')

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:54

wij hebben jaren terug ook een zwerver opgevangen. Die wilde ook nog amper naar buiten toen die eenmaal weer ergens naar binnen mocht. Overdag even een uurtje, maar dan was die meestal wel weer terug....en bleef dicht bij huis. En dat ging nog om een intacte kater ook nog.
Vriendin van me heeft sinds 2 jaar een zwerver in huis. Heeft minstens 2 jaar bij een camping moeten zien te overleven ( net als de zwever bij ons; ook jaren moeten zien te overleven) en ook die zit liever binnen dan buiten. Ook die gaat maar even naar buiten en komt vrijwel niet verder dan de tuin.

Mijn door en door verwende huiskat daar in tegen, maakte je helemaal knettergek tijdens het voorjaar en begin zomer...mevrouw was nogal een rover, dus tijdens broedperiode en jonge vogeltijd zat ze verplicht binnen. Moord en brand werd er geschreeuwd door dr, want naar buiten, dit was de hel volgens haar.

Maar de zwerver.....nee hoor; die wist maar al te goed hoe verrot het buiten kan zijn als je niet later op de dag een warm huis kunt opzoeken met lekkere kussentjes om op te liggen en een gevulde voerbak die klaar staat.
En die ervaring had mijn verwende huiskat natuurlijk niet....Denk dat dat toch verschil maakt in hoe een kat kan wennen aan een leven binnen. Verwende huiskat met vrije uitloop; die maken je het leven zuur als je ze wil omturnen tot huiskat zonder vrije uitloop. Tenzij de vrije uitloop huiskat het wel zalig vind; onze rooie ex kater bvb was ontzettend lui, die maakte het niet uit of die naar buiten mocht of niet. Die ving ook nooit wat of haalde ( zoals mijn liederpoes) nesten leeg; was die veel te lui voor. Die lag liever de hele dag op de bank, nog mooi dichtbij de voerbak ook nog.
De kat die het zwerversbestaan kent en heeft moeten knokken voor zn kostje en een droge plek om te slapen; die vinden het wel lekker om heerlijk de luie bankhanger uit te hangen.

Zal voor jullie duimen dat jullie toch uiteindelijk het katje mogen adopteren als er geen eigenaar naar voren komt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 12:08

Ik duim heel hard voor je!
Misschien een idee om van de week gewoon langs te gaan bij het asiel (persoonlijk gesprek) en dam bvb ideeën operen als balkon katproef , enz.
Het is wel goed dat asiels strenge eisen hebben maar binnenkort is het weer kittenseisoen (als niet al begonnen) dan zitten ze snel vol.
Dat met vrij lopen snap ik alleen bij echte zwervers, die het niet meer kunnen.
Mujn 2 actuele dumpies op stal, zou je ook niet meer binnen kunnen houden, maar mijn katjes thuis? Die hebben een 2 onder 1 kap plus ons achtertuintje die katproof gemaakt is - maar ook daa alleen als wij thuis zijn.
N paar jaar geleden heeft een van de staldumpies (oudere ongecastreerde kater) besloten mee naar huis te lopen... hij zat 2 weken iedere nacht onder de auto ... op een gegeven moment kon ik niet meer tegen, dus hop naar binnen.
Afspraak gemaakt voor castratie en gehoopt dat hij en mijn toenmalige thuiskaters elkaar niet afmaken...
Vanaf dag 1 is hij couchpotatoe geworden, knuffelkont en uiterst beleefd tegenover de andere 2.
Tot aan zijn dood heeft ie nooit meer een poot naar buiten gezet

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 12:55

Dank jullie wel voor het mee duimen. Als het goed is krijg ik over 5 dagen een reactie op het aanvraagformulier. En ik ga volgende week denk ik ook even weer contact op nemen of even langs met de vraag of zich al een eigenaar gemeld heeft. Verder laat ik het voor nu even rusten anders blijf ik er teveel mee bezig in mijn hoofd. Ik zal jullie uiteindelijk op de hoogte houden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:25

Tja, en wat is die eis nu helemaal waard? Ik heb 2 asielkatten geadopteerd toen ik nog vrijstaand woonde met tuin. Inmiddels verhuisd naar een appartement dus dan zou ik ze nu terug moeten brengen. :+ .
Moet ik wel bijzeggen dat de échte zwerver soms wel gefrustreerd kan doen als hij vogels ziet en er niet bij kan. Die nam ook wel regelmatig iets mee naar binnen als ‘kado’. Maar ja, hij heeft een half jaar op Verhuisdieren gestaan en er kwam niemand voor. Dan doe je zo’n dier toch niet terug naar het asiel.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:43

Kun je de kat niet laten ophalen door een kennis als zijnde haar/zijn weggelopen katje?
Verhaaltje erbij dat ze er nog maar 3 dagen was en er nog geen tijd was om te chippen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:47

Albert schreef:
Kun je de kat niet laten ophalen door een kennis als zijnde haar/zijn weggelopen katje?
Verhaaltje erbij dat ze er nog maar 3 dagen was en er nog geen tijd was om te chippen.

Dit was nou precies mijn gedachte.
Beetje creatief zijn!!

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 13:52

thequeensmum schreef:
Albert schreef:

Dit was nou precies mijn gedachte.
Beetje creatief zijn!!

Maar wat nou als een dag later zich wel de echte eigenaar meldt. Dan val je door de mand. En om nou te gaan liegen ben ik ook niet zo van. Dan moet ik een heel toneelstuk in gang brengen, voelt voor mij niet juist.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:58

Maar als ze heel moeilijk doen is die optie er misschien over 14 dagen wel. Als er geen eigenaar gemeld heeft. Ouders/vrienden die haar willen adopteren en doorgeven?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 14:00

ja, dan zou ik inderdaad mijn ouders kunnen vragen of zij willen doen of ze het katje adopteren

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:02

Dat kan je sowieso doen hoor :) ik gun je gewoon echt dat je dit katje krijgt <3

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:38

Ik snap zo’n asiel niet. Lekker moeilijk doen over iets wat niet moeilijk is. Iemand die dierenambulance laat komen voor zwerver, zich later bedenkt en de ziel wil adopteren? Gelijk regelen zou ik zeggen. Geen claim op het dier? Steriliseren, chippen en gelijk meegeven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:25

Ik vind het vrij frappant dat een asiel zegt dat een kat naar buiten moet. Bij verwilderde katten snap ik het, maar die kan je dan ook alleen op een boerderij ofzo plaatsen. Deze poes was duidelijk niet verwilderd en is nog geen dag in het asiel.

Ik hoop dat jullie het katje kunnen adopteren <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:13

Toen ik op zoek ging naar een kat, zei bijna ieder asiel dat. Persoonlijk wil ik geen katten buiten hebben.

Ik heb er zoveel ellende van gezien, en een heel lief poesje wat nog maar 5 maanden oud was, meegemaakt dat die doodgereden was. Het brak mijn hart en ik heb gezworen dat ik dat nooit meer wilde meemaken. Echt nooit meer, en als ik haar toen binnengelaten had was het niet gebeurd.

Zoveel veiliger voor je kat om binnen te leven..... anyway, het is een reden waarom ik met een raskat thuiskwam.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:16

SnuitjeLove schreef:
ja, dan zou ik inderdaad mijn ouders kunnen vragen of zij willen doen of ze het katje adopteren

Kijk daar wel mee uit. Asiels doen vaak een nacontrole op het adres wat het adoptiegezin opgeeft.

Ik zal voor je duimen TS. Mijn katten komen dan niet uit een asiel maar hebben prima geleefd in een appartement. Ze vonden zelfs een manier om lekker buiten te komen (via balkon onder schot door naar de naastgelegen galerij en dan de brandtrap af :P ) Mijn oudste nam zelfs mijn jongere kat onder zijn hoede, je zag ze dan samen beneden rondlopen, de jongere een paar meter achter de oudere vandaan. De oudste kwam zo ongeveer om de 3 kwartier naar boven, keek even of alles nog goed ging, gaf mij een ferme kopstoot en stommelde dan weer naar buiten. Ik heb katten die reageren als ik ze roep, dus als ik bij voorbeeld van huis ging en wilde dat ze binnen zouden komen riep ik, en een klein stukje stoep (stoep is donkergrijs, de jongste kat is ook donkergrijs) kwam dan in beweging en 10 seconden later zag ik haar al in volle galop over de galerij naar mij toe rennen.
Katten weten zich heel vaak erg goed aan te passen aan de wereld van de mensen. Ook als ze in een appartement wonen. We hebben na het appartement een tijdje op een boerderij gewoond, en nu op de 2e verdieping met balkonnetje en onder begeleiding kunnen ze op het dakterras een verdieping lager. Ik loop dan met ze mee om de deur open te doen en dan komen ze op een dakterras op een soort hofje. Een afgesloten en veilige omgeving.

Katten passen zich gewoon vaak heel goed aan. Helemaal als ze nog jong zijn is dat meestal geen probleem.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:19

Asiels stellen rare eisen soms. Idd dat bijna elke kat doodgaat als ie niet buiten komt (en wat een 'afgeschermd balkon' nou voor meerwaarde heeft voor een kat vraag ik me af) en ik zag laatst ook een duo dat wel alleen binnen gehouden kon (mocht :+ ) worden, maar dan wel op minimaal 60 vierkante meter 'zodat ze elkaar konden ontlopen als dat nodig was'. Ik heb er hier twee die ook echt niet gek op elkaar zijn op de helft daarvan, en die ontlopen elkaar prima, maar ik heb ze dan ook inderdaad niet bij een asiel vandaan want daar kwam ik nooit door de ballotagecommissie heen :')

Ik hoop dat het jou of anders desnoods je ouders wel lukt om het katje terug te halen TS :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:27

N0a schreef:
SnuitjeLove schreef:

Het asiel in Zwolle gok ik als ik dit lees. In mijn ogen goed hoor dat ze zulke eisen stellen. Maar toen ik 2 katten wilde adopteren moest ik ook aangeven hoeveel ik werk en gezien ik alleen woon, kwam ik niet in aanmerking omdat ik "te lang" van huis zou zijn icm werk en paarden. Heb uiteindelijk 2 katten gevonden in een ander asiel. Ze vermaken zich uitstekend. Zijn ook zwervers geweest en wilde daarom inderdaad wel al snel naar buiten. Na een paar dagen probeerde ze al door het kattenluik te beuken en toen moesten ze nog 5 weken binnen :+ . Dus de eis dat ze weer naar buiten moet kunnen snap ik wel.

Het asiel in Zwolle heb ik sowieso geen goede ervaringen mee helaas. Kleine kittens terug zetten op straat onder het mom 'wild' geen moment geprobeerd tam te maken en nog veel meer.

Ik heb afgelopen winter een wilde kitten gevonden en besloten deze te houden ipv daar af te geven.

Ts ik hoop heel erg dat je de kat kan adopteren!! Het asiel zit zo vol het zou belachelijk zijn als ze een goede baas zouden afwijzen om deze reden

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:21

Koper schreef:
SnuitjeLove schreef:

Kijk daar wel mee uit. Asiels doen vaak een nacontrole op het adres wat het adoptiegezin opgeeft.

Dan is hij net lekker ergens buiten aan het spelen met zijn buurtvriendjes...

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:30

Ja, want hij moest toch naar buiten? :D