Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:26

Avalanche schreef:
Cheytjuh schreef:
Onze Sint Bernard werd o.a. omschreven als pup als 'dominant'aanwezig, drukste van het nest. Als volwassen hond was het een allesmansvriend, was liever lui dan moe en was erg onzeker.

Die onzekerheid ligt in de lijn van de verwachting als de hond als pup druk en aanwezig is, dat zijn meestal niet de meest stabiele honden. Niet geschikt voor een gezin met kinderen, wel voor bijvoorbeeld een koppel of zelfs een persoon met ervaring.

Cheytjuh schreef:
Onze Beagle was o.a. de rustigste van het nest en een onzeker meisje, inmiddels op 8 maanden oud een mega stoere dame die lekker hieperdepiep is en ondernemend en ik denk niet dat ze over het aankomende jaar veel zal veranderen.

En weer ligt dat volledig in de lijn der verwachting. De ervaring leert dat een rustige, afwachtende pup vaak uitgroeit tot een stoere, stabiele hond.

Dus ik begrijp je verbazing hierover niet echt, maar toont wel aan dat fokkers vaak een veel beter idee hebben van wat het karakter van de hond gaat worden dan kopers. Dan is het toch best een goed idee dat de fokker kiest.

Als dat zo is dan snap ik dus niet waarom de fokkers beide keren dus niet deze pups adviseerden. We hebben ze wel gekozen, maar dus niet naar fokkersadvies.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:26

LV19952 schreef:
Dat kan ook met de opvoeding te maken hebben. Mijn ouders hebben enkele jaren terug een 1,5 jarige hond als herplaatser gekregen. Hond was ontzettend druk en hyperactief. Was niks mee aan te vangen. 2 andere gezinnen hadden geprobeerd hem op te vangen maar daar moest die van ellende steeds na 1 weekend weg tot dat die uiteindelijk bij ons kwam.

Hond bleek compleet verkeerd opgevoed te zijn. Is een mega lieve hond maar door (onbewust) foute opvoeding was die ontzettend vervelend geworden.

Iedere hond kun je bang, vals of weet ik wat allemaal krijgen. Ook als dat als puppy zijnde niet in het karakter zit.

Absoluut alles valt en staat met opvoeding. Beetje zoals Cheytjuh zegt hierboven. Een rustige pup in het nest vind wellicht haar voeten in een nieuw huis en word ineens uitbunding en is vooralsnog niet zo rustig.

En zekere pup in het nest kan gemakkelijk een onzekere hond worden in een nieuwe situatie.

Maar uiteindelijk komt het allemaal meer neer op opvoeding dan op een karakter test van 8 weken.
En voornamelijk het kiezen van het juiste ras.

Wil je een hond die niet achter de kinderen aanrent en in de hielen bijt: geen blue heeler dan.
Wil je geen super waakhond? Neem geen Cane Corso.
Wil je een hond die makkelijk los kan? Wellicht sla de beagle over.

Denk dat die beslissingen veel belangrijker zijn dan een karakter test. En kijken naar het ouder dier. Ouders moeite met kinderen en jij hebt er 4? Blijf maar zoeken. Wil je een terughoudende hond maar beide ouders zijn super uitbundig? Overslaan.

Tenminste, zo kijk ik er na.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:28

Ben wel benieuwd om welk ras het gaat, gewoon nieuwsgierig.

Het is tegenwoordig vrij gebruikelijk dat de fokker de pup matcht met de kopers. Bij “mijn” ras wordt dit door de meeste fokkers ook gedaan. Natuurlijk kan een koper wel zijn voorkeur bespreken. Ik heb hier persoonlijk geen moeite mee.

Als jij je toegewezen pup echt niet wil hebben omdat je ‘m minder mooi vindt als de ander zou ik verder zoeken naar een andere fokker waar je je pup wel zelf mag uitkiezen. Als die er zijn binnen jouw ras.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:31

Cheytjuh schreef:
Als dat zo is dan snap ik dus niet waarom de fokkers beide keren dus niet deze pups adviseerden. We hebben ze wel gekozen, maar dus niet naar fokkersadvies

Ik heb geen idee. Ik ken jou als persoon niet en ook je situatie niet.
Nagini schreef:
Absoluut alles valt en staat met opvoeding. Beetje zoals Cheytjuh zegt hierboven. Een rustige pup in het nest vind wellicht haar voeten in een nieuw huis en word ineens uitbunding en is vooralsnog niet zo rustig.

En zekere pup in het nest kan gemakkelijk een onzekere hond worden in een nieuwe situatie.

Nagini schreef:
Wil je een hond die niet achter de kinderen aanrent en in de hielen bijt: geen blue heeler dan.

Hiermee roep je twee verschillende dingen.
Als alles staat en valt met opvoeding zou het ras toch ook niets uitmaken?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:32

Mjelleke schreef:
Ik zou nooit een pup willen van een fokker die pupkopers wél laat kiezen. En als ik ooit zelf een nestje fok dan ben ik ook degene die de knoop doorhakt en niet de pupkopers.

Een fokker kent zijn pups veel beter dan iemand die even een keertje komt kijken.

Ik heb dus precies het omgekeerde. Nu ben ik door mijn verleden/privésituatie allergisch geworden voor mensen die menen mij te kennen en te weten wat goed voor me is en bij me past. En ja een fokker kent zijn pups maar als je er zelf feeling voor hebt en zelfkennis (ja ik weet dat veel mensen zich overschatten, etc.) weet je ook goed wat je in handen hebt. Ik wel in elk geval.

Cheytjuh schreef:
Waarom ? Een fokker kent misschien zijn/haar honden en fokproducten wel, maar de fokker kent ons totaal niet. En mijns inziens kan een fokker op basis van het 'verhaaltje' dat je over jezelf moet vertellen ook niet definitief bepalen welke pup nu het meest geschikt is. Een levenssituatie kan veranderen, zelf verander je als mens continue.
Een fokker kan wel adviseren op basis van zijn/haar kennis van de pups en de ouderdieren en het ras.

Fokkers kennen mij echt niet na een paar bezoekjes. Ik heb ook altijd mijn eigen pup gekozen voor zover dat dat van toepassing was. Twee keer alleen een ja of nee want er was maar 1 reu. Ik moet een klik hebben en dat is een heel specifiek gevoel. Ik vind ook zelden maar een pup echt leuk. Nesten pups doen me dan ook weinig. Ik vind het schattig hoor maar meer niet. Ik kies mijn pup ook nooit op basis van uiterlijk. Ik heb ook nog nooit een mismatch gehad.

Ik kies dus ook bewust fokkers waar ik zelf mag kiezen en kan ook prima onderbouwen waarom ik dat kan.

Kuggur, je schrijft het wat bot (zouden mijn woorden kunnen zijn) maar je vat mijn mening kort en bondig samen.
Laatst bijgewerkt door Lughnassadh op 24-04-23 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:32

3 van mijn 4 honden heb ik zelf uitgekozen. Komen van marktplaats, en echt huiselijk gefokt. Mijn border komt bij een goede fokster vandaan. Die heeft me van voor de dekking overal bij betrokken, en ik ben ook een aantal keer bij de pups gaan kijken. Vanaf begin af aan kon ik voorkeur doorgeven, maar ik had laatste keus. Er waren 4 reuen en ik wilde een reu. Zij hield er zelf 2 en 1 iemand had keus voor mij. Uiteindelijk belde ze me op met de keuzes die ze in principe gemaakt had en de 2 reuen waar ze nog tussen twijfelde. Ik heb gezegd dat dat beide reuen waren waar ik me helemaal in kon vinden, en ik vind zelf dat ik de meest geweldige heb gekregen. Hij bleef over, maar ik had geen betere hond kunnen hebben in mijn situatie. Ik ben heel blij dat ik overal zo over mee mocht denken en beslissen, en ben blij dat zij de knoop heeft doorgehakt.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:33

Ik denk persoonlijk zelf ook dat je als nieuw baasje zijnde vooral het juiste ras moet kiezen en dan ook vooral naar beide ouderdieren moet kijken.

En opvoeding is key, daar blijf ook ik bij :j We hebben zelf een herplaatser erbij naast, maar dat blijf je gewoon merken. Ik hou van die hond, maar die heeft bepaalde dingen die er gewoon niet uitgaan.

Overigens kan onze Beagle erg goed los, maar hier heb ik enorm veel tijd direct in gestoken (ik wilde dit namelijk omdat ze dan lekker meekan op buitenrit en naar stal) ook omdat men zei dat een Beagle niet los kan lopen. Maar ze luistert beter dan onze oudere hond en ik hoef maar te fluiten en ze staat naast me :j
Wederom, opvoeding zeg ik dan.
Laatst bijgewerkt door Cheytjuh op 24-04-23 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:34

Het is inderdaad wel gebruikelijk. Zelf heb ik het liefst overleg, dat de fokker meedenkt maar je zelf ook voorkeuren door kan geven. In mijn geval gaat het dan om katten maar het idee is hetzelfde.

In jouw geval zou ik gewoon gaan kijken. Misschien is die pup in het echt wel heel leuk en een goede match.
Zo niet, dan kijk je verder.

Ik heb ook een andere uitgekozen bij bezoek, terwijl ik op basis van de foto's eerst een andere voorkeur had.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:36

Avalanche schreef:
Cheytjuh schreef:
Onze Sint Bernard werd o.a. omschreven als pup als 'dominant'aanwezig, drukste van het nest. Als volwassen hond was het een allesmansvriend, was liever lui dan moe en was erg onzeker.

Die onzekerheid ligt in de lijn van de verwachting als de hond als pup druk en aanwezig is, dat zijn meestal niet de meest stabiele honden. Niet geschikt voor een gezin met kinderen, wel voor bijvoorbeeld een koppel of zelfs een persoon met ervaring.

Cheytjuh schreef:
Onze Beagle was o.a. de rustigste van het nest en een onzeker meisje, inmiddels op 8 maanden oud een mega stoere dame die lekker hieperdepiep is en ondernemend en ik denk niet dat ze over het aankomende jaar veel zal veranderen.

En weer ligt dat volledig in de lijn der verwachting. De ervaring leert dat een rustige, afwachtende pup vaak uitgroeit tot een stoere, stabiele hond.

Dus ik begrijp je verbazing hierover niet echt, maar toont wel aan dat fokkers vaak een veel beter idee hebben van wat het karakter van de hond gaat worden dan kopers. Dan is het toch best een goed idee dat de fokker kiest.
Dit inderdaad, het is zoveel genuanceerder dan druk of rustig.
En er zullen zeker ook fokkers zijn die niet handig zijn in het lezen van het gedrag van hun pups. Zoek een fokker uit waar je vertrouwen in hebt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:36

LV19952 schreef:
Kuggur schreef:
Voor mij is het héél simpel, als ik 1500 euro op tafel leg voor een pup, dan ga ik er van uit dat ik vrije keus heb uit de beschikbare, dus nog niet besproken pups.
Dat geneuzel over "matchen " is imo klinkklare nonsens.
Ook accepteer ik geen enkele voorwaarden over de de koop. Verkocht is verkocht, daarna heb ik het volledige beschikkingsrecht over de hond.
Als de fokker het daar niet mee eens is, even goede vrienden, dan gaat de koop niet door.

Dat kan, maar de fokkers mogen dus ook besluiten om een bepaalde hond van voorkeur niet aan jou te verkopen als jij niet akkoord gaat met de voorwaarden. Zo simpel is het. En ik denk dat fokkers er ook niet wakker om liggen als je af zou haken gezien meerdere fokkers complete wachtlijsten van maanden tot jaren hebben.

Inderdaad. en daar heb ik weer geen problemen mee. Dat soort voorwaarden zijn voor mij een rode vlag.

Mijn enige interesse wat betreft rashonden zijn bordercollies, en dan uitsluitend honden die kunnen werken.
Die zijn paradoxaal genoeg niet zo absurd duur als bijvoorbeeld een raszuivere chihuahua. Paradoxaal omdat er véél meer werk en energie in het fokken van kwaliteits werkhonden zit.

Ook is het aanbod van bordercollies hier vrij groot. Er zijn geen wachtlijsten (die "zeldzaamheid" wordt kunstmatig gegenereerd door fokverenigingen...).
Als ik een huisdierhond zou willen hebben zou ik nooit een rashond kopen...

Daarbij, ik zou ook absoluut niet jaren kunnen wachten op een hond, ik heb altijd honden nodig om mijn schapen uit de bergen te kunnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 24-04-23 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:37

Wij hadden de eerste nestkeuze. Dit hebben wij gedaan in overleg met de fokker. Zij wist dat karakter voor ons op nummer 1 stond. Na de geboorte van de pups hadden wij direct een duidelijke voorkeur. We hebben definitief gekozen toen hij 6 weken was, wij hem meerdere keren hadden bezocht en de fokker meer over het karakter kon zeggen. Zou dat karakter voor ons niet passend zijn geweest, dan hadden we ondanks onze voorkeur anders beslist.
De fokker vertrouwde ons deze toch wel speciale pup ook helemaal toe.
Grappige is dat hij als enige tijdens onze bezoeken alleen maar oog voor ons had. Eigenlijk heeft hij ons uitgezocht :D .

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:40

Je kunt inderdaad ook omdenken: waarom zou een fokker niet zo'n grote inbreng mogen hebben? Ze fokken deze pups met veel liefde en willen gewoon heel graag dat ze ook ergens terecht komen waar ze op hun plek zijn. En er is wel degelijk genoeg aan een pup af te lezen in die eerste acht weken. Tuurlijk kan een hond helemaal omdraaien eenmaal bij hun nieuwe eigenaar, en staat niet alles vast, maar dat is vaak dan inderdaad de combinatie ook met opvoeding erna.

Het begint overigens al bij de lijnen van de pups, het dna. De ouder dieren en de combinatie hiervan aangezien karakter ook doorgegeven word in de genen en erna ook hoe stressvol of niet de dracht is van de teef, hoe ze opgroeien bij de fokker... Het is een mengelmoes van heel veel factoren ook met hoe een pup qua karakter uit gaat groeien. Maar ik moet zeggen dat ik het altijd jammer vind als mensen kleur/uiterlijk belangrijker vinden tov hoe een pup's karakter zich heeft ontwikkeld in die eerste 8 weken en ook niet vertrouwen op een fokker om een goed beeld te kunnen geven van de pups. Mensen die willen fokken uitgesloten natuurlijk. En tuurlijk heb je een voorkeur qua uiterlijk, mag je ook hebben, maar daar moet het niet vanaf hangen vind ik. Als een minder mooie kleur qua karakter wel beter lijkt te passen, zou ik nooit pushen om toch de ander te willen puur afgaand op uiterlijk.

Die eerste 8 weken kan een fokker wel degelijk genoeg afzien, zeker een fokker wie ook al ervaring heeft. En het klopt dat een fokker jou in eerste instantie niet kent, daarom is het goed en belangrijk met je fokker tijd door te brengen om elkaar te leren kennen. Bij ons werd er uitbundig gesproken over doelen/verwachtingen, gezins-woon situatie etc etc. en was er echt wel een verkapte screen test, zodat fokker van ons een goed beeld zou hebben. Andersom waren wij net zo goed kritisch en onderworpen we de fokker aan een 'test' en wilden we zien en weten hoe de pups opgroeiden, hoe de karakters zijn van moeder, vader en in dit geval ook oma die aanwezig was en meer (vader was niet aanwezig maar daar kun je ook prima onderzoek naar doen van verder af).

Bij ons kon je voorkeur aangeven, de fokker keek ook nog naar hoe de connectie tussen popkopers en pups was bv tijdens bezoeken - Arya had bv als pup al een duidelijke voorkeur naar ons gezin en wij andersom ook en daarin werd zeker rekening gehouden bv. Soms gaat het matchen met de kopers ook gewoon vanzelf, soms moet er wat gepuzzeld worden, maar als koper zijnde hoor je gewoon echt open te staan voor de inbreng van je fokker ipv eisen dat je maar kunt kiezen wat je wilt, afgaand op wat je mooi vind. Zo werkt het niet, zo zou je ook niet moeten willen dat het werkt imo. Maar mensen die niet geloven dat er in die eerste 8 weken qua karakter al vanalles te zien is en vinden dat een fokker daar niks over kan zeggen, valt ook niet echt mee te discussiëren wat dat betreft omdat de visies gewoon lijnrecht tegenover elkaar staan. Dat blijft een welles/nietes spelletje zo, omdat beide kanten waarschijnlijk toch niet anders zullen gaan denken erover.

Maar eerlijk, je gaat geen goede fokker tegenkomen waarbij je niet op eenzelfde manier aan een pup gematcht gaat worden. Misschien zijn sommige fokkers wat meer recht door zee in hun manier van werken, en dat kan natuurlijk niet goed voelen en dan kies je ervoor om naar een ander te kijken maar wanneer er op een open en eerlijke manier met elkaar gecommuniceerd word, kun je normaliter met goed vertrouwen in een fokker ervan uitgaan dat je een pup gaat vinden die past, ook wanneer dit niet perse je eerste keus pup zou zijn. Maar als je gevoel er niet goed bij is, moet je het uiteraard niet doen want een pup in huis nemen terwijl je gevoel er niet goed genoeg bij is... dan staat het beestje al 0-2 achter. Dus dan zou ik of doorzoeken naar een fokker waarbij je een beter gevoel hebt, of gewoon serieus nog eens nadenken over wat je nu echt belangrijker vind in het uitzoeken van een pup. Het valt en staat misschien ook met Hoe een fokker dingen brengt natuurlijk weer.

Bij ons ging het contact met fokker, het matchen met een pup, gewoon zo vanzelf. Onze fokker heeft veel ervaring en gebruikt daarnaast ook gevoel, want sommige dingen zijn gewoon 'meant to be'. Maar voor ons was zowel geslacht alsook uiterlijk niet belangrijk op het moment dat wij met de fokker in contact kwamen voor de wachtlijst voor een volgend nest. Toevallig ging het bij ons sneller omdat er een annulering kwam met het toen huidige nest van 5 weken oud, dus wij zijn toen meermaals op en neer gereden naast veel telefonisch contact met de fokker, om te kijken of er een match was met 1 van de 3 teefjes. Alle 3 heel anders qua gedrag en uiterlijk ook, en bij ons was er overduidelijk een klik met 1 van die teven dus daar hebben wij voorkeur voor uitgesproken met een 2e optie voor 1 van de andere 2, maar alsnog afgaand en met vertrouwen op wat ook de fokker zelf kon vertellen over de pup en erna zelf ook vond passen bij ons.

En ja, een pup kan dus thuis heel anders gaan gedragen tov in het nest, maar dat ligt niet aan het feit perse dat je in het nest een perse omgekeerd beeld krijgt te zien. Dat komt vaak door andere omstandigheden en invloeden wanneer de pup eenmaal elders is. Maar in basis kun je genoeg aflezen aan een pup op al zulke jonge leeftijden. Binnen een nest zie je wel degelijk karakter verschillen en kun je aan de hand daarvan zeker al kijken wat past bij bepaalde woon/leef/gezinsituaties. Wat mij betreft dus alleen maar heel goed en belangrijk dat fokkers daarmee bezig zijn. Een fokker die hier niet zo in zou staan, zou ik zelf al skippen voor een pup :j

Maar het is wel belangrijk dat je een goed gevoel erbij hebt natuurlijk. Daar valt en staat het ook gewoon mee. Als ik niet het gevoel had gehad dat Arya de pup voor ons zou zijn geweest, zou ik hebben bedankt en verder hebben gezocht. Maar in dit geval zou je misschien wel degelijk nog even erover na kunnen denken en je kunnen openstellen voor het idee om de andere pup als optie te zien. Mocht het dan nog niet goed voelen, doe je het niet. Maar laat het niet afhangen van puur een ander uiterlijk, dat is toch zo enorm zonde want het zegt zo weinig over de 'minder mooie hond' (om het even zo te benoemen) dan in dit geval.

Imo heeft het verhaal altijd twee kanten. Wat deze fokker doet vind ik dus eigenlijk gewoon heel normaal, maar ja zoals gezegd; jouw gevoel erbij moet goed zijn. Dus bottom line; Is dit het niet voor je, dan moet je het niet doen. Maar an zich doet die fokker echt niks geks hier. In ons geval ging de pup waar onze voorkeur lag ook mee naar huis en viel alles vanzelf echt heel Mooi op z'n plek, dus dat is misschien ook makkelijk praten nu natuurlijk. Ik heb geen andere ervaring nog met een pup behalve met Arya en dat verliep bij ons gewoon precies zoals ik hoopte.

Edit:
tot de dag van vandaag, bijna 4 jaar later, heb ik ook nog ontzettend goed contact met Arya's fokker. We bellen regelmatig, we appen zeer regelmatig en zijn van elkaars leven op de hoogte. Zo kan het gelukkig dus ook gaan :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-04-23 12:52, in het totaal 7 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:40

Avalanche schreef:
Nagini schreef:

Hiermee roep je twee verschillende dingen.
Als alles staat en valt met opvoeding zou het ras toch ook niets uitmaken?

Laten we nu niet doen alsof de algemene genetica van de hond en de ouder dieren er niet toe doen. Die vind ik belangrijker dan een karaktertest met 7 weken.
You can’t put a square peg in a round hole…

Maar daarbij ook; valt en staat alles met opvoeding. Als je een drukke pup hebt die je vanaf dag 1 opvoed dat kalm in het huis de enige optie is.. wordt het een kalme hond.

Leer je de hond dat druk druk druk de manier is om alles in het leven te krijgen. Dan zal hij dat doen.

En dit kun je natuurlijk ook omdraaien voor de rustige hond, introverte, exrraverte, onzekere, zelfverzekerde hond etc.

Anyway, dit gesprek is te moeilijk fatsoenlijk te voeren op mijn telefoon in het Nederlands. ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:42

Kuggur schreef:
Voor mij is het héél simpel, als ik 1500 euro op tafel leg voor een pup, dan ga ik er van uit dat ik vrije keus heb uit de beschikbare, dus nog niet besproken pups.
Ook accepteer ik geen enkele voorwaarden over de de koop. Verkocht is verkocht, daarna heb ik het volledige beschikkingsrecht over de hond.
Als de fokker het daar niet mee eens is, even goede vrienden, dan gaat de koop niet door.

Hier precies hetzelfde, ik ben er 1x ingestonken een pup aangewezen door een fokker te kopen, een hondje die ik zelf niet gekozen had, en het was een totale mismatch.. wat dan betekend , bij ons geval , dat je 11 jaar een hond hebt die niet bij je past..

Doe het nooit maar dan ook nooit weer, zodra aan de telefoon al valt dat zij de pup je toebedelen houdt het direct op..
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 24-04-23 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:43

Weet niet om wat voor ras het gaat, maar misschien heeft de ander bijvoorbeeld meer show kwaliteiten en gaat die naar een huisje dat ermee gaat showen? Of laat ze andere eigenschappen zien die beter bij een ander passen, of had een ander domweg eerste keuze.

Ik heb met m’n beide pups geluk gehad, bij het ene nest had ik eerste keuze dus de pup gekozen die ik zonder twijfel wilde (meerdere wilden haar..) en bij tweede pup had ik zo’n goede klik met een pupje dat de fokker geen moment getwijfeld heeft en me die “toegewezen”.

Maar ik weet zeker dat ik met een zusje of broertje van hun ook hartstikke gelukkig geworden was hoor. En dat geldt ook voor degene die dus “mijn” pupje graag wilde ook, die zijn hartstikke blij met hun honden!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:44

Ik persoonlijk zou op zoek gaan naar een andere fokker.

Ik heb elk van mijn honden uitgezocht en betere honden kan ik mij niet wensen. Een aantal honden moesten worden ingevlogen dus had ik enkel op een foto gezien en toch geen moment spijt gehad.
Het klopt karakters vormen zich vrij vroeg maar de opvoeding “kan” een veel grotere invloed hebben.
Mijn rustigste liefste pup is nu een drukke hond die weinig prikkels aan kan en weinig rust kan nemen.
Op het moment dat jij zelf kiest sta jij er 100% achter en ga je er voor je hoopt er toch 15 jaar een maatje aan te hebben. Als je een hond aangewezen krijgt en deze achteraf niet in jouw hart ligt zal je altijd de vraag stellen wat als?
Ik heb mijn meest dominate pup verkocht aan iemand zonder ervaring en er ook bij vermeld dat het wel een karaktertje had. Maar ze wilde hem zo graag en ze zijn er dus 500% voor gegaan werken heel hard met hem vragen als ze ergens mee zitten en steken enorm veel in de opvoeding.
Ik krijg enorm veel mensen die pups met gedrags problemen hebben omdat ze “gematcht” zijn en toch niet achter de keuze stonden.
Dat een fokker nog altijd beslist , nee dit lijkt mij geen match dus ik heb er geen goed gevoel bij, prima maar dan kunnen de mensen er ook over na denken.
Doe wat bij jou goed voelt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:53

candalisa schreef:
Ik persoonlijk zou op zoek gaan naar een andere fokker.

Da's misschien makkelijker gezegd dan gedaan:

Citaat:
Wij houden al een tijdje de nestjes van een bepaald ras in de gaten. Er zijn er maar een paar van in Nederland

Dan zal TS vermoedelijk over de grens moeten gaan kijken. En ook daar zullen fokkers zijn die zelf de match willen maken en zéker geen pup meegeven zonder dat die gezien is. Zit je ook nog eens met verder moeten reizen.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:57

Kan het niet zo zijn omdat er maar 2 teefjes zijn dat de fokker zelf 1 teefje wil houden (zelf de eerste keus heeft)?
Mijn hond had ik destijds ge-erfd, dus daar was geen puppie keuze van toepassing, maar bij onze katten heb ik me wel laten leiden door de eigenaren (en het zijn gewone htk katten he); toen we de hond nog hadden en er nog een kat bij wilde was het heel duidelijk; een kater (want de poes accepteerde geen andere poezen, maar wel katers), en 1 die een beetje stoer is qua karakter & qua bouw want we hadden toen de hond nog en die was heel speels en speelde graag met de katten.

Jaren later waren we weer op zoek naar een kater en had ik mijn keus laten vallen op een mooie rode, helaas is dat helemaal niet doorgegaan omdat de eigenaresse de kitten alsnog niet kwijt wilde; hij was de eerstgeborene en 'speciaal' voor haar. Ze zei dat ik een andere uit het nest kon kiezen, een zwart-witte. Dit ging op zo'n rare manier allemaal met smoesjes en fratsen dat ik uiteindelijk van de koop heb afgezien. Had er geen goed gevoel bij.
Uiteindelijk bij een boerderij 2 lieve kittens gekocht waarvan 1 echt meteen een match met ons was en de andere een allemansvriendje was, en nog steeds is.

Dus ja, als het niet goed voelt; kijk verder zou ik zeggen.... Maar het is denk ik echt aan de fokker/eigenaar die bepaalt of de pup met jou mee gaat of niet. En zeker als het niet veel voorkomend ras is (ben nu wel benieuwd welk ras) dan zullen er vast meer gegadigden zijn.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:57

Maar dat werkt toch twee kanten op.

1. Welke fokker geeft een pup ongezien aan een koper?
2. Welke fokker kan zeggen “deze pup past het best bij jou” zonder ooit ontmoet te hebben.
3. Welke koper accepteert een pup zonder ontmoeting als voorkeur voor een ander is/keuze gemaakt moet worden van een foto aka uiterlijk.

Als dit de enige pup was die over was had de fokker wellicht moeten zeggen je hebt laatste optie want andere pups zijn al vergeven en dan had het wellicht niet gevoeld als “het word me toegewezen en bevalt me niet.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:00

Nicky91 schreef:
Je bent dus nog niet eens wezen kijken? Bij veel fokkers zou je dan überhaupt geen pup mee krijgen.

Ik had hier overheen gelezen. Maar dan vind ik eigenlijk dat je nog van geluk mag spreken dat je inderdaad een pup krijgt. Meeste fokkers zouden dan niet eens iets mee geven aan je. :')[/quote]

Houden ze dan alle honden zelf? Waarom kijken als er niks te kiezen valt

Er zijn 2 teefjes. Volgens mij zijn nog niet alle puppies gereserveerd.

En iemand die zei dat wij een druk huishouden hebben omdat we 2 kinderen en 2 honden hebben, dat is dus al niet zo. Zowel kids als honden zijn genoeg actief buiten de deur om in huis rustig samen op de bank te liggen. We willen er dan ook een hondje bij die meegaat in die actieve levensstijl. Maar een drukke omgeving, nee juist niet.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:03

[***] schreef:
Of de fokker de juiste uitgekozen heeft betwijfel ik. Ze heeft de rustigste/liefste. Andere teefje was feller. Maar onze kinderen zijn al 10 en 12 en we hebben 2 grote jachthonden dus wat meer karakter zou ons wel liggen.

Als geheel onpartijdige derde vind ik een rustige/lieve pub voor een stel kinderen (want dat zijn ze met 10 en 12 gewoon) helemaal niet zo heel gek, maar juist heel verstandig.. heel eerlijk gezegd :o Ik zou gewoon eens gaan kijken!

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:04

[***] schreef:
Nicky91 schreef:
Je bent dus nog niet eens wezen kijken? Bij veel fokkers zou je dan überhaupt geen pup mee krijgen.

Ik had hier overheen gelezen. Maar dan vind ik eigenlijk dat je nog van geluk mag spreken dat je inderdaad een pup krijgt. Meeste fokkers zouden dan niet eens iets mee geven aan je. :')

Houden ze dan alle honden zelf? Waarom kijken als er niks te kiezen valt

Er zijn 2 teefjes. Volgens mij zijn nog niet alle puppies gereserveerd.

En iemand die zei dat wij een druk huishouden hebben omdat we 2 kinderen en 2 honden hebben, dat is dus al niet zo. Zowel kids als honden zijn genoeg actief buiten de deur om in huis rustig samen op de bank te liggen. We willen er dan ook een hondje bij die meegaat in die actieve levensstijl. Maar een drukke omgeving, nee juist niet.

Nee, tuurlijk niet, want er zijn genoeg mensen die vaak langs gaan waardoor een fokker een idee kan krijgen van wie je bent en wat je zoekt ipv dat het 'online' gaat.
En Als ik dit topic lees zijn er meer mensen die wel eens zijn dat een fokker mee beslist dan niet.

Bovendien kies je zelf wat je accepteert.

Maar als jij daar nog niet bent geweest er zijn 2 teefjes en jij hebt alleen contact gehad over dat zij gaan kiezen om iets wat iemand anders gezegd heeft... dan heb je misschien zelf ook niet goed uitgelegd hoe of wat en wellicht veranderd de situatie als je daar wél langs gaat omdat de fokker dan ook daadwerkelijk mee maakt met wie ze te maken heeft...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:04

Kuggur schreef:

gelukkig, ik dacht al dat ik gek was :D
Daarom kiezen wij nooit een rashond. Alsof je op audiëntie moet, gekeurd moet worden, een VOG moet aanleveren en belachelijk veel geld betaalt ook nog.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:05

Als je op die manier ook kijkt naar een rashond hebben en kopen, dan kijk je ook echt omgekeerd ernaar en gaat het helemaal aan je voorbij.

En dat geld toch altijd he...
Wel geld neerleggen voor auto's, een nieuwe bank, andere materiele zaken maar een nieuw gezinslid mag niks kosten. Nee, dat is even een fijne manier om ernaar te kijken :j Wij hebben overigens 1200e betaald voor onze pup. Wat is dat in hemelsnaam op een heel hondenleven. EDIT: Ik heb dan wel geen FCI erkende rashond moet ik erbij vermelden maar bij de honden in onze vereniging (Oudduitse Herder) liggen de prijzen tussen de 1000-1500 bv.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-04-23 13:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:07

Ibbel schreef:
Dan zal TS vermoedelijk over de grens moeten gaan kijken. En ook daar zullen fokkers zijn die zelf de match willen maken en zéker geen pup meegeven zonder dat die gezien is. Zit je ook nog eens met verder moeten reizen.

Onze jachthond van 2 jaar komt ook uit het buitenland, afstand zit ik niet mee. Komt bij hele leuke mensen weg en we hebben toen in overleg beslist over welke pup bij ons zou passen en uiteindelijk ook die pup meegenomen toen we gingen halen (nee niet wezen kijken nee, erg hè).
Maar er waren meer opties waaruit we konden kiezen.

Onze jachthonden zijn actieve grote honden en ik heb er liever een pup bij die haar mannetje staat. Onze kinderen kunnen ook prima met deze honden zelfs toen ze nog wat kleiner waren.
Rustig is gewoon niet mijn ding ik zou ook nooit een sloom paard kopen