Wat voeren jullie je katten behalve natvoer/brokjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 21:43

princequillo schreef:
Wel gooi ik iedere dag hun brokjes een voor een rond het huis, rennen ze er als gekken achteraan, vinden ze leuk. :')

Hier ook. In het thuiswerktijdperk was dit de standaard activiteit in mijn koffiepauzes. Even de poetie beweging geven. En als ik dan weer aan het werk moest ging ze weer zoet wat voor zichzelf doen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 22:58

onze twee katten krijgen natvoer, vers vlees en 1 keer per dag brokjes van power of nature.
af en toe krijgen ze verse haring of sardientjes.
poes lust verder wel eens een kruimel brood of kaas, maar onze kater eet echt alles.
als ik kook of groente schoonmaak wil hij altijd iets hebben. hij eet slablaadjes, puntpaprika, komkommer, spruitjes enz. , bijna alle fruit..... en als je niet oplet steelt hij het waar je bijstaat.
nog nooit zo'n kat meegemaakt. en zoals gezegd is zijn zusje super kieskeurig.

ze worden 4 keer per dag gevoerd zodat het goed verdeeld is over de dag.

ze zijn mooi op gewicht dus voor ons is deze wijze van voeren prima voor ze.

Evi84

Re: Wat voeren jullie je katten behalve natvoer/brokjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 00:25

Mijn bengalen staan op rauw voer ( kvv), tussen de 6 en 11 diersoorten per maand (runderhart, rund, kip, kalkoen, eend, wilde eend, duif, Gans, fazant, geit, konijn, lam, paard en uiteraard nog af en toe wat vis ertussen). Snacks zijn eendagskuikens, gedroogde kippenhartjes en gevriesdroogde snoepjes.

Blikvoer krijgt er maar eentje ( koffielepeltje onder het rauwe vlees omdat die anders vertikt te eten.

Eén kat krijg ik helaas niet van de brokjes af. Heb al veel geprobeerd maar hij was rommel gewoon toen ik hem kreeg en ik krijg hem niet overtuigd tot wat gezonders.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 00:42

Mijn kat eet muizen, ratten, baby konijnen, vogels vleermuizen en hondebrokken….

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 00:42

Mijn kat eet muizen, ratten, baby konijnen, vogels vleermuizen en hondebrokken….

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 07:16

Mijn katten krijgen 4x per dag brokjes (power of nature meadowland) uit hun automatische voerbak en 2x per dag natvoer (almo, Feringa en smilla en af en toe kies ik nog voor een ander merk erbij)

Als snacks krijgen ze vooral veel gevriesdroogde dingen, maar ze zijn ook gek op alles van Churu, het allermeeste van de liquid snacks. Daarnaast krijgen ze regelmatig een beetje ei (momenteel kwartelei). Wanneer ik kip schoonmaak eten ze met alle liefde het afval ervan. Verder geef ik ze ook regelmatig ‘smoothies’ en bottenboullion hier zijn ze ook gek op.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:41

Earth schreef:
Heb je Animonda al geprobeerd? Die wordt wel goed beoordeeld op waardes.

Ja zeker, meerdere! Maar het wisselt: stinkende ontlasting, vulde niet voldoende of te hoog in fosfor :)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:35

Ik geef mij kat Smolke sensible brokjes en het natvoer wissel ik af. Het zit dan in mijn hoofd dat het beestje ook een keer wat anders wil haha. Ik geef nu Whiskas natvoer omdat er een goede aanbieding was maar hier voor Iams. Hij eet eigenlijk alles uiteindelijk wel, dus het maakt niet zo veel uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 14:08

Dat is ook zo, Peuk. Een kat die in het wild leeft eet ook allerlei verschillende dingen/prooien, en zowel zacht (vlees, vet) als hard (pezen, botjes, eventuele harde maaginhoud). Voor onze huiskatten is het slim om ze zacht voer te geven omdat daar vocht in zit en katten van zichzelf nogal slechte drinkers zijn. En harde brokjes zijn handig voor gezonde tanden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 15:05

mijn Turkse Van zou niet lang overleven in het wild, ze lust echt helemaal niks en eet haar brokjes met lange tanden. Drinken doet ze dan wel weer goed. Bij haar is het iets erfelijks: haar moeder moet bij tijd en wijle gedwangvoederd worden omdat ze niet wil eten. Zij is de enige uit haar nest die moeilijk eet, haar zusjes eten gewoon alles.
Ze heeft zelf bij de fokker 1 nestje gehad en die eten ook normaal gelukkig

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 15:50

Nee mijn kater ook niet hoor. Die gaat bij zijn bakje zitten en geeft dan een brul.

Mijn poetie kan wel jagen. Maar ze eet liever brokjes dan muis. Dus laat ik 'r maar gewoon blijven voeren.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 18:18

Bedoel je snacks of echt onderdeel van de hoofdmaaltijden?

Ik kook groenten af voor de honden en geef m'n kat ook een klein schepje bij zijn vlees. Vindt hij echt top +:)+
Als snack zijn dat gedroogde visjes, gedroogde vleesjes (paard, eend, pens..), stukjes komkommer of appel.. Hij vreet alles haha.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 18:39

2 Van mijn katten krijgen gewoon vlees. De 3e krijgt kattovit opbouwkuur vlees, met daarbij nog de drank en hij krijgt 2 keer per dag lysine. En zalmolie.
Hij is schildklier patiënt en is veel te dun, dus hij zit ook aan de medicijnen.

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:33

Mijn kat krijgt eigenlijk alleen brokjes. Natvoer eet ze niet… Soms wil ze nog weleens een snoepje maar ook dat gaat niet met veel enthousiasme. Stukjes rauwe vis haalt ze haar neus ook voor op. Het enige dat ze echt lekker vindt is geblikte tonijn. Wanneer ik dat open maak, rent ze gelijk op me af. Daar krijgt ze dan weleens een beetje van als ik het zelf eet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:15

Ik heb hier een zeer kieskeurige eter waardoor ik steeds huiveriger word met proberen (elke keer zak weggooien omdat ze het gewoon echt niet eet) en kom dan elke keer terug op Purina senior. Sta daar helemaal niet achter, maar dat is het enige merk dat ze zonder gezeur eet. Vis hoeft ze ook niet, heb al zo vaak stukjes verse vis en vlees van mezelf proberen te voeren, rauw, gekookt, gebakken. Ze hoeft niets behalve haring, daar doet ze een moord voor. Zelfs die kvv worsten loopt ze voorbij. Maar sinds een paar maanden heb ik Wild Freedom ontdekt en de Wide County eet ze zonder problemen. Een hele vooruitgang na Purina :j, ben blij dat ik eindelijk weer iets heb gevonden waar ze haar neus niet voor optrekt. Blikvoer geef ik haar al jaren niet meer, want ze slurpt alleen de saus eraf en laat de rest liggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:18

Yv_ schreef:
Blikvoer geef ik haar al jaren niet meer, want ze slurpt alleen de saus eraf en laat de rest liggen.

En voila de reden dat ik geen zacht voer met stukjes in saus geef (want dan liggen inderdaad de stukjes rondom het bakje en zit alleen de saus in de kat) maar zacht voer zonder stukjes. Type prut. Dat eten ze gewoon netjes op.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:31

Ook geprobeerd en vraag me niet hoe, maar de hele keuken zit dan onder de stukjes wat ze blijkbaar uitspuugt of weet ik het wat ze er mee doet. In elk geval heel smerig :'). Pate, stukjes in saus of gelei, van die soepen; ik denk dat we alles wel geprobeerd hebben. Enige wat goed gaat is heel af en toe een blikje kip en kaas van Almo. Maar als ik die 2 dagen achter elkaar geef, heb ik op dag 2 hetzelfde verhaal.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:53

In eerste instantie hebben we de brok aangehouden die onze kat in het asiel kreeg, Natural Health Fish & Beans. Totdat ik online las dat vis als voornaamste eiwitbron niet de voorkeur heeft. Toen overgeschakeld op de Carnivore variant van Natural Health. Omdat die brok met name uit kip bestaat en wij de indruk hadden dat onze kat wat meer begon te krabben, zijn we kortgeleden overgestapt op de Feringa Koudgeperst Kalkoen.

MonaLieske schreef:
Mijn kat krijgt natvoer en koudgeperste brokjes van Feringa. Door haar allergieën is de keuze niet reuze maar dit gaat gelukkig al lang goed.

Ik las dat jij hier al tijden tevreden over bent MonaLieske. Ik heb bij onze kat de indruk dat haar ontlasting wat zachter is geworden. Geen diarree, het is gewoon goed gevormd, maar als ze er per ongeluk in gaat staan is het wel plat zeg maar. :+
Wellicht is dat de overgangsfase, want ik las dat koudgeperste brokjes heel anders verteerd worden. We zijn daarom in één keer overgegaan, maar ik ben toch even benieuwd hoe dat met jouw kat zat.

Verder krijgt ze natvoer van verschillende merken. Animonda Carny, Feringa Duo, Wild Freedom, GranataPet DeliCatessen. Zolang het maar volledige in plaats van aanvullende voeding is. We verspreiden het eten over 6 voermomenten per dag, brokjes in de voerautomaat en het natvoer handmatig.

Als snack krijgt ze af en toe een stukje Vitacraft stick of Carnilove snacks.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 01:16

Chanen schreef:
MonaLieske schreef:
Mijn kat krijgt natvoer en koudgeperste brokjes van Feringa. Door haar allergieën is de keuze niet reuze maar dit gaat gelukkig al lang goed.

Ik las dat jij hier al tijden tevreden over bent MonaLieske. Ik heb bij onze kat de indruk dat haar ontlasting wat zachter is geworden. Geen diarree, het is gewoon goed gevormd, maar als ze er per ongeluk in gaat staan is het wel plat zeg maar. :+
Wellicht is dat de overgangsfase, want ik las dat koudgeperste brokjes heel anders verteerd worden. We zijn daarom in één keer overgegaan, maar ik ben toch even benieuwd hoe dat met jouw kat zat.

Verder krijgt ze natvoer van verschillende merken. Animonda Carny, Feringa Duo, Wild Freedom, GranataPet DeliCatessen. Zolang het maar volledige in plaats van aanvullende voeding is. We verspreiden het eten over 6 voermomenten per dag, brokjes in de voerautomaat en het natvoer handmatig.

Als snack krijgt ze af en toe een stukje Vitacraft stick of Carnilove snacks.

Hmm, het is inderdaad al een hele tijd geleden hier. Problemen met echt zachte ontlasting kan ik me niet herinneren. Ze heeft daarvoor wel langere tijd last gehad van diarree (en jeuk), daarna gestabiliseerd met Hills z/d en vervolgens een eliminatiedieet gestart. Het was dus een lang proces waarin we van alles geprobeerd hebben en waarin alles dat geen diarree opleverde positief was. :=

Ik heb deze brok wel op de standaard manier opgebouwd opgebouwd door het steeds een beetje meer te mengen met haar oude brokjes (ik meen Orijen Six Fish maar ik had ook liever een andere primaire eiwitbron). Althans, totdat ze de Feringa brokjes er uit begon te pikken en de rest liet liggen. Toen was het duidelijk welke bleef...

Ik merkte overigens wel dat ze van Animonda Carny wisselende ontlasting kreeg (ook smaken zonder kip), dus daar ben ik mee gestopt.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:43

Jouw kat kwam dus juist van de te dunne poep af toen je overging op de koudgeperste brokken? Een lastige vergelijking in dat geval.
Ik merk de laatste dagen vooral dat de poep wat sporen achterlaat als ik het opschep uit de bak. Vooral vervelend als de kat bij het begraven op de drol gaat staan en die vervolgens de kamer in loopt. :') Tot nu toe gelukkig nog maar één keer gebeurd. Eerst maar eens wat tijd geven voordat we eventueel wat anders zoeken. Wie weet wordt het nog beter als haar darmen wat meer gewend zijn.

In combinatie met de vorige brok deed onze kat het op de Animonda Carny trouwens prima. Zowel in frequentie als consistentie was haar ontlasting erg stabiel. Gok dat het daar dus niet aan ligt, maar dank voor het delen van je ervaring.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:05

Ja, ze is er inderdaad vanaf gekomen met deze brokken, maar ik kan me dus niet echt herinneren of er eerst een overgangsperiode was.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:19

Onze oude dame van 19 krijgt al haar hele leven natvoer, brokjes en ze start elke dag met kattenmelk.

Dat laatste zou ik niemand aanraden, ze kan er echt hard om gaan mauwen als het haar te lang duurt. Beter wat later op de dag :=

We zijn niet heel merken vast. Bij de droge brokjes vind ik verandering van spijs doet eten.
Ik zou er zelf niet aan moeten denken om elke dag weer dezelfde brokjes te moeten eten.

Het natvoer is meestal van Felix, dat is regelmatig in grootverpakking bij de Trekpleister of Kruidvat te koop. Maar we proberen ook wel eens iets anders.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:21

Die van mij gaat aan de schijt als je zn brokjes wisselt (ook al doet ie het er daarna prima op, gewoon de wisseling zorgt al voor problemen) dus hoe saai ook, hij krijgt elke dag hetzelfde :=

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:34

Boras schreef:
Onze oude dame van 19 krijgt al haar hele leven natvoer, brokjes en ze start elke dag met kattenmelk.

Dat laatste zou ik niemand aanraden, ze kan er echt hard om gaan mauwen als het haar te lang duurt. Beter wat later op de dag :=

We zijn niet heel merken vast. Bij de droge brokjes vind ik verandering van spijs doet eten.
Ik zou er zelf niet aan moeten denken om elke dag weer dezelfde brokjes te moeten eten.

Het natvoer is meestal van Felix, dat is regelmatig in grootverpakking bij de Trekpleister of Kruidvat te koop. Maar we proberen ook wel eens iets anders.

Bij katten is het juist niet verkeerd als ze hetzelfde krijgen, omdat de spijsvertering daar aan moet wennen. In het wild is dat misschien anders ja, maar goed, we hebben geen katten meer in het wild. Katten hebben er geen problemen mee als je ze ook natvoer en wat melk geeft, dan heb je variatie genoeg. Variëren in natvoer is dan beter, maar ik zou weg blijven bij merken als wiskas, Felix en dat soort. Daar zitten vaak smaakversterkers en zout in.
Je kunt ook eens een soepje maken van het natvoer, dus mengen met een beetje lauw water, dan hebben ze ook variatie en is goed voor katten die niet zoveel drinken. Wil wisselen overigens natvoer van hetzelfde merk, Animonda. Dat is eigenlijk gewoon vers vlees maar dan in blik. Daar heb je veel smaken van, onze katten zijn er dol op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:45

Ik moet wel toegeven dat sinds ik Nova op Obesivoer heb staan op advies van de dierenarts haar poep ook stinkt. En dat ze vaker moet.
Ik ben benieuwd hoelang dit goed gaat. Ik heb de zak Hill's Z/D nog in huis dat als ze weer een aanval van de allergie krijgt ik hier weer op terug ga.
Het is gewoon een hele puzzel om erachter te komen waar ze niet tegen kan. Een puzzel van veel geld en stress voor haar.
Onze oude katten kregen ook Felix en zijn er oud mee geworden.