Kat met huidproblemen, wat te doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:39

Hey TS allereerst wat vervelend zeg, voor zowel jou als Nova :knuffel:
Hier ook een kat met een voedselallergie/intolerantie. Het is gewoon echt een hele zoektocht naar wat het zou kunnen zijn. Probleem met katten is ook dat er eigenlijk geen allergietesten bestaan (is wat mijn dierenarts mij vertelde).
Ik geef zelf onze katten Porta 21 Feline finest https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... oer/406827
Maar ook daar zit gevogelte in. Ze hebben ook een andere: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... er/1389038
Naast dit voer zit hij wel op 2x een kwartje prednison per week, zo is het voor hem gewoon goed te doen (Moby kreeg vooral uitslag en wondjes op zijn neus + dikkere neus).

Het is een lastige zoektocht in ieder geval :(

purny

Re: Kat met huidproblemen, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 11:28

Ik heb nu ook een zak Hills d/d op basis van eend en groene erwten.
Vanmiddag weer een tripje naar de dierenarts.
De zak Hills is nog dicht mocht ik hem terug moeten sturen.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:39

Mischien dat de hypoallergenic voeders van trovet nog een optie zijn? Hoor regelmatig van mensen dat ze hier meer succes mee hadden. Hebben verschillende monoeiwit voeders waarvan zelfs een op basis van insecten. Hebben zowel droog als natvoer. Is ze ondertussen al wat afgevallen? Natvoer kan hierin ook enorm helpen. Door de lage hoeveelheid droge stof kunnen ze hier op basis van gewicht veel meer van eten en is het vaak makkelijk om de kat met natvoer of combi brokken/natvoer af te laten vallen. Werkt alleen als ze dat ook lust natuurlijk

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 11:45

ryukapple schreef:
Mischien dat de hypoallergenic voeders van trovet nog een optie zijn? Hoor regelmatig van mensen dat ze hier meer succes mee hadden. Hebben verschillende monoeiwit voeders waarvan zelfs een op basis van insecten. Hebben zowel droog als natvoer. Is ze ondertussen al wat afgevallen? Natvoer kan hierin ook enorm helpen. Door de lage hoeveelheid droge stof kunnen ze hier op basis van gewicht veel meer van eten en is het vaak makkelijk om de kat met natvoer of combi brokken/natvoer af te laten vallen. Werkt alleen als ze dat ook lust natuurlijk

Voor mijn gevoel is ze afgevallen, vanmiddag wordt ze gewogen

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:04

Wellicht een heel gek idee, je zegt dat het komt en gaat in periodes.
Zou het wellicht iets met hormonen oid te maken kunnen hebben?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 12:08

muppetmayo schreef:
Wellicht een heel gek idee, je zegt dat het komt en gaat in periodes.
Zou het wellicht iets met hormonen oid te maken kunnen hebben?

Geen idee, hoe moet ik dat zien?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 14:39

We zijn gisteren bij de dierenarts geweest. Het is idd weer een opflikkering van haar allergie.
Ze heeft nu prednison tabletjes gekregen, deze moet ik 5 dagen achter elkaar geven en dan afbouwen.
Wel moet ze vanwege haar artrose aan de solensia injecties.

Ze is al bijna 4 ons afgevallen, ze zag er goed uit volgens de dierenarts **\O/**

Ik heb het met de dierenarts gehad over een eliminatiedieet. Dit ben ik al aan het doen omdat ze niks anders krijgt dan alleen die brokjes.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:29

purny schreef:
Ik heb het met de dierenarts gehad over een eliminatiedieet. Dit ben ik al aan het doen omdat ze niks anders krijgt dan alleen die brokjes.

Echt een eliminatie dieet is het niet als je alleen een brok voert. Zeker als er toch een allergeen is war ze nu op reageert. zou zeker overleggen voor de mogelijkheden andere hypoallergene voeders te proberen. Ik verwacht namelijk dat de rede dat de reactie teruggekomen is omdat ze allergisch is voor kip (dit zat in de gene die je nu voert toch?) in het voer van hills knippen ze het eiwit in zulke kleine stukjes om het zo onherkenbaar te maken voor het lichaam. Helaas komt het voor dat het lichaam het eiwit toch weer gaat herkennen en kan de allergische reactie terugkomen. Om te kijken waar de kat allergisch voor is kan gebruik gemaakt worden van hypoallergene brokken met een soort eiwit en dan het liefst iets wat weinig voorkomt zoals paard of zelf insecteneiwit. per eiwitsoort dan een tijdje geven en als ze last blijft houden dan weer wisselen. Zo kan je uitvinden waar ze wel of niet op reageert

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:37

En dan heb je een dier dat alsnog allergisch iets voor iets in dke brok :+ Dat kan ook namelijk.

Elimineren is de bedoeling maar 1 ding te voeren en bij brok heb je altijd meer ingrediënten. Dierlijk eiwit is niet het enige waar een dier op kan reageren. Ook op allerlei toevoegingen, rijst, groentes en noem maar op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 16:39

Daarom ben ik nu overgestapt op Hills d/d op basis van eend en groene erwt.
Ondertussen hebben we de volgende producten gehad:

RC hypoallergenic
Hills z/d
Virbac weight loss

Mocht de d/d niet aanslaan en ze krijgt weer een reactie gaan we over op insectenvoer.

En ze krijgt gewoon helemaal niks anders, geen enkel brokje of snoepje.

Overigens zit ik mij net te bedenken of bijvoorbeeld alleen koolvis ook iets zou zijn of dat dat te weinig is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:43

He moet het wel minimaal 6 weken geven en het eerlijkste is om dat te rekenen vanaf het moment dat er geen klachten meer zijn. Juist omdat klachten echt lang door kunnen gaan terwijl de oorzaak weg is.

En zoals ik zei, ze kan ook allergisch zijn voor iets anders als dierlijk eiwit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:26

Je gaf aan dat https://www.maasduyn.nl te ver was maar ze werkt op afstand. Er komt een heel verslag uit, dus niet alleen voeding maar ook eventuele omgevingsallergieen.
Je hoeft dan geen eliminatie dieet te doen, je kan gelijk geven waar ze tegen kan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 10:41

marleen_usar schreef:
Je gaf aan dat https://www.maasduyn.nl te ver was maar ze werkt op afstand. Er komt een heel verslag uit, dus niet alleen voeding maar ook eventuele omgevingsallergieen.
Je hoeft dan geen eliminatie dieet te doen, je kan gelijk geven waar ze tegen kan.

Ik heb weer gehoord dat allergietesten niet betrouwbaar zijn, ik had de optie voor een kattendermatoloog ook al geopperd bij mijn dierenarts

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:31

Deze test gaat via een haarpluk dat is betrouwbaarder dan een bloedtest. Mijn dochter heeft ook ooit via haar bloed testen gehad daar kwam niks uit, na 6 jaar ziek geweest te zijn en alternatief te gaan kwam er wel veel uit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 17:59

marleen_usar schreef:
Deze test gaat via een haarpluk dat is betrouwbaarder dan een bloedtest. Mijn dochter heeft ook ooit via haar bloed testen gehad daar kwam niks uit, na 6 jaar ziek geweest te zijn en alternatief te gaan kwam er wel veel uit.

Via een katten dermatoloog gaat het ook via een haarpluk.
Anyway madam was niet blij met me.. pil moest erin en het ging niet goedschiks. Dan maar kwaadschiks.
Uiteindelijk was ze erg beledigd.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:24

ik heb inmiddels ook een kat met een, volgens de da, voedselallergie. Bijkomend probleem is dat ze een extreem moeilijke eetster is en alleen de brokken eet die ze nu niet meer mag.
Ik heb 4 soorten hyperallergeen voer opgegeven gekregen (à ong. 25 euro per kilo) en ben nu aan zak 2 toe. Zak 1 kon gelukkig terug, ze weigert gewoon te eten en dat mag niet bij katten.

Zo jammer, ik heb een half jaar gezocht naar een brok die ze wel at 4 jaar geleden, tig keer bij de da gezeten omdat ze te lang niet gegeten had en prikken en pillen moest om de boel weer op gang te helpen en nu beginnen we opnieuw.

Ze heeft huidproblemen bij de ogen, oogleden en het gebied tussen oog en oor, tot bloedens toe.
Na een prik corticosteroïden is de uitslag helemaal weg, maar zolang ze de foute brokken eet, vlamt het weer op als die prik is uitgewerkt.

Poes is pas 6 jaar oud, dus moet nog een behoorlijk tijdje mee. De dermatoloog die onderzoek doet op basis van haren, klinkt wel interssant.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 10:51

Ik plaats even een update. Misschien wel fijn voor de meelezers.
We zitten nog steeds met de huidproblemen.
Nova heeft nog steeds oren die jeuken al moet ik toegeven dat het nu rustig is.
Het krabben is veel minder geworden tot bijna niet meer.
Ook heb ik haar op de anallergenic gezet van rc.
Voor haar vorige aanval had de dierenarts haar op dexacortone gezet maar dit viel verkeerd. Ik had een nova die knetterstoned was leek het wel.

Inmiddels zijn we ook gewisseld van dierenarts. Daar staat volgende week de afspraak voor het eerste bezoek en de solensia.

Ik hoop dat ik de prednison kan afbouwen want de pillen gaan er niet in.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:53

MareVeer schreef:
Hoi Ts,
Ik heb heel goede ervaring met Frederike Domenie. Dit is haar site https://www.ffdomenie.nl/
Ze maakt een analyse aan de hand van een pluk haar wat je per post opstuurd. Hieruit komt heel veel concrete informatie waar ze supplementen voor heeft en aangeeft wat de kat wel/niet moet eten om er weer bovenop te komen. Mocht je meer willen weten dan stuur maar een PB. Ik heb een half jaar lopen dokteren à €1500 met mijn hond nadat ik haar overnam vd vorige eigenaar (denk ook dat ze haar weg deed vanwege te hoge medische kosten) en ben nog iedere dag blij dat ik Frederike om hulp heb gevraagd.

Hier heb ik ook zeer goede ervaringen mee. Ik weigerde om iedere 6 weken iets anders te proberen bij mijn hond of eliminatie-diëten uit te voeren en heb daar een haaranalyse laten doen. Na een week had ik de uitslag, voer gezocht wat erbij psste en 2 maanden later waren de problemen waar we al ruim een jaar mee kampten zo goed als opgelost. Na een half jaar was het helemaal opgelost. Naast de snelste optie was het ook de goedkoopste optie.
Mijn hond bleek allergieën te hebben voor vrijwel alle gangbare diersoorten, dus met telkens ander voer uitproberen zou het best lang duren voor ik uiteindelijk op struisvogel uit zou komen, wat haar beste dierlijke eiwitbron is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 23:06

Ik was nog even vergeten te vermelden dat ik ook ondertussen contact heb gehad met een andere dierenarts. Zij konden dat als ze wederom verkeerd reageerde op de anallergenic ze dan richting een omgevingsallergie ging. En dat ze dit konden bekijken via een bloedonderzoek.

Volgens de assistent van de oude kliniek waren deze testen onbetrouwbaar en was het onmogelijk om bijvoorbeeld pollen of andere vormen van een allergie te verbannen.

Ik ben benieuwd hoe de nieuwe dierenarts er naar kijkt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:06

Op bokt lees je toch veel positieve ervaringen van haartesten. Op mijn hondenschool maken er ook veel gebruik van en zijn allemaal positief. Ik was er ook sceptisch in, maar heb nu ook alleen positieve ervaringen. Geen idee wat mijn DA ervan vindt, want ben tegen het eliminatie dieet ingegaan en tegen hun advies. Maar ze hebben de uitslag wel in het dossier opgenomen en ik denk dat ze de fikse afname in bezoekjes ook wel hebben gezien.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:25

ik heb ook de haren laten onderzoeken, er kwam voor mij niets nieuws uit, maar ik heb het niet tegen de da gezegd. Mijn kat doet een eliminatie dieet, al 8 weken lang en de uitslag is weg, ze zit nu alleen verstopt -O-
Ik geef haar nu een eetlepel olijfolie door de brokjes, dat vindt ze heerlijk en ze poept weer een beetje. Het laxeermiddel van de da werkte helemaal niet bij haar.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:55

purny schreef:
Aankomende dinsdag staat er weer een consult gepland bij de dierenarts maar misschien weten jullie wat ik moet doen. Ik schrijf dit ook omdat ik er een beetje moedeloos van wordt en niet weet wat ik moet doen...

Afgelopen december heb ik een superlieve kat uit het asiel geadopteerd, Nova. Ik heb toen een ander topic geopend maar dit is gelukkig goed afgelopen. Maar nu komt het volgende probleem...

Nova heeft een voedselintolerantie. Ze staat hiervoor op Hills Z/D en dit gaat best goed vind ik. Maar het kan ook zijn dat ze hier toch wel weer allergisch voor is en dan starten we een nieuwe zoektocht naar een geschikt merk. Ook heeft ze artrose waarvoor ze iedere dag novacam krijgt, heel toepasselijk en makkelijk te onthouden :')
Een paar weken geleden had ik een doos in de kamer gezet waarbij ze helaas haar oor aan heeft open gehaald. Dit wil dus ook niet goed helen en haar oor blijft open liggen. Ook blijft ze krabben en bijten.
Omdat ze dus op sterk dieet is gezet(wegens overgewicht, ik noem haar mijn obesikat) op advies van een andere dierenarts(ik mocht haar op kosten van het asiel laten checken) heb ik het idee dat ze daardoor meer is gaan bijten en krabben. Ook heeft ze soms last van schilfers. Het asiel heeft ook totaal geen informatie over waar ze evt allergisch voor is en wat de vorige eigenaresse heeft gedaan om het onder controle probere te krijgen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben om bijvoorbeeld door een katten dermatoloog te laten onderzoeken waar ze allergisch voor is? En hoe hebben jullie het probleem onder de duim gekregen?

Allergieën kunnen erg lastig zijn en vergen soms een lange adem. De reden waarvoor ze vaak zo moeilijk te diagnoseren zijn heeft verschillende redenen.
1, het uit zich in verschillende vormen, bij dieren vaak als jeuk en huid klachten vaak als eerst bij de pootjes/ oksel/liezen en staart aanzet of oorontsteking. Maar ook door misselijkheid, overgeven, slechte eetlust of slechte ontlasting.

2.allergie kan door van alles zijn, wasmiddel/shampoo - stuifmeel/planten maar ook een ingrediënt in medicatie of voeding.

De mate van de allergie kan verschillen: bij een milde voedings allergie heeft het dier soms slechte eetlust en komen jeuk en huidklachten langzaam, na 1 of enkele dagen op.
Bij ernstigere overgevoeligheid wordt er soms gelijk overgegeven en komen huidreacties vaak binnen korte tijd, binnen 12 uur (soms zelfs in 30 minuten) tevoorschijn.

Bij verdenking van voedselallergie wordt er door de dierenarts vaak een hypoallergeen voer voorgesteld van hills of royal canin. Hierin is bij een deel van de ingrediënten de eiwitten "in stukjes geknipt" , waardoor het lichaam deze als het goed is niet herkend.
Soms zijn de eiwit stukjes niet klein genoeg, bijvoorbeeld een eiwit keten van 8 die in 2en of 4en is geknipt en reageert het lichaam van het dier nog steeds. Of de ingrediënten met de geknipte eiwitten zijn niet de ingrediënten waar je dier een allergie voor heeft. Dan helpt het vanzelfsprekend ook niet.

De beste en meest duidelijke manier om een allergie te testen is door een huidtest. Deze wordt echter niet vaak door de arts aangeboden. Vaker wordt er een bloedtest gedaan. Hierbij is wel van belang om te onthouden dat een allergie alleen in het bloed te vinden is als het dier kort voor de test, maximaal enkele weken ervoor, nog met het allergeen in aanraking is geweest. Deze test is dus minder betrouwbaar.

Dan kun je nog voeding gaan elimineren. Je kunt alleen allergie ontwikkeling als je vaker ergens mee in aanraking bent geweest. De meest voorkomende allergieën zijn dan ook vaak graan of gluten in graan. (niet alle graan bevat gluten)
Of kip, rund en vis, wat het meest in diervoeding voorkomt.

Soms kan het dan helpen om tijdelijk alleen wat gekookte rijst met wild bijvoorbeeld Hert/haas of schaap/geit te voeren. En als dit goed gaat het menu langzaam uit te breiden. Bij kant en klaar voer kun je bij kwaliteitsvoer ook de ingrediëntenlijst checken om eventuele allergenen uit te filteren.

Bij ernstige klachten wordt er vaak prednison of een afgeleide hiervan voorgeschreven om de symptomen (tijdelijk) te onderdrukken. Soms kunnen anti histamine (bekent van hooikoorts tabletten) ook verlichting geven, ik weet dat dit bij honden soms wordt gegeven, bij de kat heb ik hier geen ervaring mee, maar dit kun je met de DA overleggen. Dit kan over het algemeen niet veel kwaad en als je kat niet meer zoveel jeuk heeft is dat wel zo fijn en komt ze misschien uit de vizieuze cirkel van jeuk en krabben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 15:17

Het grote probleem is dat ik vrijwel elk hypoallergeen voer heb geprobeerd. RC hypoallergenic, Hills d/d en Hills z/d waren allemaal een probleem voor haar.
Ik heb voorgesteld om die test te doen op omgevingen te testen bij de oude dierenarts maar dat vond de assistente schijnbaar niet nodig want hoe zou ik dan met bijvoorbeeld huisstof of pollen de bronnen vermijden.
Maar omdat ik zelf een beperking heb heb ik vaak niet mijn woordje klaar. Ik wilde die test laten doen om in ieder geval de voedselallergie uit te sluiten.
Ze staat nu pas bijna een week op anallergenic van RC. Met nog prednison om de dag.
Aankomende vrijdag ga ik bij de nieuwe arts vragen hoe ik het het beste af kan bouwen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:55

purny schreef:
Het grote probleem is dat ik vrijwel elk hypoallergeen voer heb geprobeerd. RC hypoallergenic, Hills d/d en Hills z/d waren allemaal een probleem voor haar.
Ik heb voorgesteld om die test te doen op omgevingen te testen bij de oude dierenarts maar dat vond de assistente schijnbaar niet nodig want hoe zou ik dan met bijvoorbeeld huisstof of pollen de bronnen vermijden.
Maar omdat ik zelf een beperking heb heb ik vaak niet mijn woordje klaar. Ik wilde die test laten doen om in ieder geval de voedselallergie uit te sluiten.
Ze staat nu pas bijna een week op anallergenic van RC. Met nog prednison om de dag.
Aankomende vrijdag ga ik bij de nieuwe arts vragen hoe ik het het beste af kan bouwen.

Wat vervelend TS. Reden waarom hypoallergeen voer voor de kat soms niet werkt heb ik hierboven al beschreven, dan is eliminatie dieet de beste oplossing. Soms is het dan wel nodig om tijdelijk over te stappen op vers vlees, blik of diepvries om graan allergie en bepaalde vleessoorten uit te sluiten. Of het voer is niet, of niet de enige oorzaak maar, bijvoorbeeld een combinatie allergie voor vlooien of vlooien middelen of iets dergelijks. Dan is de zoektocht extra moeilijk en kan een test hier misschien enig licht op werpen.

Niet alle dierenartsen doen allergie testen en wimpelen je daarom af, maar jij als baas hoort het laatste woord te hebben, zolang iets je dier niet schaad. Dus ik zou zeker proberen vol te houden, desnoods eens een andere arts bellen voor een second opinion of door laten sturen naar een specialist. Of kan er misschien iemand met je mee als back-up, zodat je je wat sterker voelt staan? Hopelijk wil en kan de nieuwe DA je verder helpen. :)

En waar een wil is is een weg! Bij pollen allergie kan de kat misschien aan de antihistamine of in het pollenseizoen binnen blijven. Bij huisstofallergie is het lastig met vloerbedekking, maar dan nog, vaak stofzuigen met een stofzuiger met filter en regelmatig dweilen waar dit kan. Kattenkussen wekelijks wassen en zonodig voorzien van allergiehoes. Het enige wat in mijn ogen echt een probleem is als je kat allergisch is voor katten. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 16:54

Daarom ben ik ook weg bij mijn oude dierenarts