Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:06

Waarom ook?
Zulke mensen hebben altijd routes om hun handel voort te zetten... dan weer wordt alles overgeschreven aan familie-leden... dan weer alles ondergebracht op andere locaties en noem maar op.
Het is gewoon te makkelijk verdient geld over de rug van dieren... en onwetende mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten...

DapharaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:25

sasja0705 schreef:
Waarom ook?
Zulke mensen hebben altijd routes om hun handel voort te zetten... dan weer wordt alles overgeschreven aan familie-leden... dan weer alles ondergebracht op andere locaties en noem maar op.
Het is gewoon te makkelijk verdient geld over de rug van dieren... en onwetende mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten...

Ontwetend? Vooral dat dubbeltje op de eerste rang! Mensen voor wie het zo goedkoop mogelijk moet, die niet een eerlijke prijs willen betalen voor een dier en geen onderzoek willen doen naar wat er nodig is en het kost om een dier goed te fokken.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:52

Onwetend is tegenwoordig echt geen excuus meer wat mij betreft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:00

Lughnassadh schreef:

Dat ismet zoveel dingen tegenwoordig.
Paard 23 uur op stal en 1 uur per dag op een postzegel paddock van 10x10 kan ook niet meer. Toch staan er honderden zo.

Betreft broodfok, zijn die honden nog steeds echt veel goedkoper? Is dat nog een punt waaraan je kunt zien dat het broodfok is? Of liggen die prijzen voortaan zo hoog dat er ook geen belletje meer gaat rinkelen?
Serieuze vraag van mij, want heb geen idee wat honden momenteel kosten.

DapharaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:08

Lughnassadh schreef:

Eens!

Met het internet is het helemaal niet moeilijk om uit te zoeken wat ervoor nodig is om een gezonde pup of kitten van een bepaald ras te fokken, wat de risico’s in een ras zijn, welke testen de ouder dieren gehad moeten hebben. Een fokker is ook zo na te trekken.

Ik bedoel, Google op “Cattery Daphara” en je kunt alles over mij vinden, van recensies tot mijn echte naam en adres. Ik ben als fokker helemaal niet lastig na te trekken.

Als men zo goedkoop mogelijk een kitten/pup wil en die kleine moeite, om het ras en fokker na te trekken, niet wil doen, dan zijn zij het imo ook niet waard om eigenaar van een goed gefokte pup/kitten te worden.

Marktplaats is het probleem ook niet, zij zijn niet verantwoordelijk voor broodfok.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:47

DuoPenotti schreef:
Lughnassadh schreef:

Dat ismet zoveel dingen tegenwoordig.
Paard 23 uur op stal en 1 uur per dag op een postzegel paddock van 10x10 kan ook niet meer. Toch staan er honderden zo.

Betreft broodfok, zijn die honden nog steeds echt veel goedkoper? Is dat nog een punt waaraan je kunt zien dat het broodfok is? Of liggen die prijzen voortaan zo hoog dat er ook geen belletje meer gaat rinkelen?

Helemaal waar. Maar er wordt toch vaak nog gezegd/geschreven we wisten het niet want…… Daarom heb ik ook nul medelijden met mensen die er toch intrappen.

Echt niet altijd. Mijn DH, met stamboom dus, kost net zo veel als sommige zonder op Marktplaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:49

Citaat:

Heel veel goedkoper volgens mij niet maar wel veel gemakkelijk om aan te komen in korte tijd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:23

@duopenotti als je geen zin hebt om op een wachtlijst van een erkende fokker te staan, dan is broodfok een oplossing. De pups zijn niet echt goedkoper. maar wel makkelijk, er worden geen vragen gesteld, het is afrekenen en meenemen. als in een winkel.
Een erkende fokker geeft een pup niet zomaar mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:30

Ja dat zal het verschil tegenwoordig zijn.
Vroeger zag je het nog echt aan dat de prijs erg laag was. En dan wist je ook wel dat het niet klopte.
Mensen die nu dus niet verder kijken dan de neus lang zullen denken, ooh toevallig, net nu mogen ze uit het nest ^)

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:32

Wij hebben een broodfokker als "overbuurman" (zit 2 km aan landerijen tussen)

Toevallig afgelopen week nog iemand op het erf gehad die vroeg of ons adres, het adres was waar ze moesten zijn...zonder te vertellen dat ze om een hondje kwamen kijken zeg ik lachend tegen deze beste man: oohw, u wilt een puppy kopen zeker? U bent nummer 25 die hier al op het erf staat voor een puppy, maar u moet aan de overkant zijn, onze 2 hondjes zijn gecastreerd en niet geschikt voor broodfok...

Deze beste man ging van een lachend gezicht naar een vrij ernstig gezicht en heeft mij zeer vriendelijk bedankt voor de waarschuwing en is direct weer huiswaarts gekeerd met de opmerking dat hij het erg jammer vond dat hij 180km enkele reis heeft gemaakt om vervolgens dit te horen, maar liever 360 km voor niks reed dan een hele hoop geld kwijt was aan een ziek hondje...dus hij was zeer telleurgesteld maar heel blij met mijn eerlijke antwoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:36

You go! :Y)

Mooie reactie van je om het zo uit te leggen, als iedereen dat nou zou doen!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:52

Zo zie je maar dat het toch helaas nog vaak onwetendheid is.
Dat die man weer naar huis gaat na 180 km rijden geeft wel aan dat hij dit niet wist, terwijl die broodfok advertenties best makkelijk te herkennen zijn, vooral als je je er een beetje in verdiept.

Dat laatste is vaak het punt denk ik...

Het gaat hier voornamelijk over puppy's, maar helaas speelt dit probleem ook bij katten, konijnen en knaagdieren. En vogels (met name papegaaien kan je je ook aardig in vergissen), eigenlijk gewoon bij huisdieren in het algemeen.

Zolang mensen nog enthousiast vertellen hun puppy met 6 weken opgehaald te hebben, en dus kennelijk niet weten dat dit veel te jong is, blijf je dit houden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:19

Neem aan dat broodfokkers ook steeds slinkser worden, en ook info gaan vragen aan kopers om als goede fokker door te kunnen?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:31

Cayenne schreef:
Wanneer je goed naar foto's en advertenties kijkt, kun je de meest dubieuze broodfokkers er vaak wel tussenuit halen.
Maar er zijn inmiddels ook gewiekste broodfokkers die het veel beter verbergen.
Ik denk dat het altijd lastig zal blijven om dit te bestrijden.

Helaas niet altijd.
Denk bij broodfok niet alleen aan pups uit het buitenland e.d. , diverse rassen of doodzieke hondjes.
Er zijn ook broodfokkers die papiertechnische alles in orde hebben, waar de honden er schoon bij zitten en lichamelijk gezond zijn.
Met nadruk op lichamelijk , want mentaal komen ze veel te kort een helaas kan ook dat voor grote problemen zorgen.

en dat zijn vaak de broodfokkers die veel lastiger te herkennen en aan te pakken zijn.
karrij schreef:
Vorig jaar ook nog familie van ons die een franse bull wilden, ze hebben geinformeerd bij een erkende fokker, maar dan moesten ze ook een jaar of 2 wachten, een maand later hadden ze er al 1. Ik heb niet gevraagd waar ze de pup vandaan hebben, ze weten hoe ik over broodfok denk.
Helaas blijkt ook deze hond allerlei gezondheidsproblemen te hebben het is een zielig en en agressief hondje geworden(wat ik wel begrijp met al zijn afwijkingen) . Maar hey ik zeg niks, ze weten hoe ik er over denk.

Inderdaad, 2 tot 3 jaar is vrij normaal bij een verantwoord fokker van franse bulldoggen.
Ik sta ook nog steeds nog ergens op een wachtlijst namelijk, inmiddels al 2 jaar. :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:52

Ik heb 2 jaar gewacht op een Duitse Herder. Om reden dat ik geen West Europese hond wilde. Vorige maand heb ik eindelijk een hond opgehaald...... van de fokker teruggehaald wel. Anderhalf en een bandiet. Hij is geweldig, prachtige bloedlijnen en het wachten méér dan waard.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:54

Evamarie schreef:
Citaat:

Heel veel goedkoper volgens mij niet maar wel veel gemakkelijk om aan te komen in korte tijd.

Dat en een fatsoenlijke fokker zoeken is voor veel mensen meer moeite dan direct op marktplaats of facebook zoeken, want dat is makkelijk, snel en daar komen ze toch al dagelijks. Combineer dat met het vooroordeel dat een goede fokker super duur is en de keuze is gemaakt -O-

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:00

Ik zie op bijvoorbeeld tiktok ook makkelijk van die filmpjes voorbij komen van mensen die dan "spontaan een nieuwe puppy hebben gekocht" en dan weet je wel hoe laat het is.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 06:36

Ik had ook bijna van een broodfokker gekocht, m’n moeder vroeg of we mochten komen kijk bij hun. Zij zeiden nee, dus mijn moeder vroeg aan een vriendin van haar waarom niet. En die zei dat die pups in de garage werden gehouden! Ik ben blij dat ons hondje daar niet vandaan komt.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:48

ik denk dat het een illusie is om te denken dat je dit uit kunt bannen. Gisteren nog in het mp topic:iemand die van een bokker een lam van nog geen week wilde kopen en of ze die bij de moeder weg wilde halen. En broodfok? Ja, je leest de verhalen. Vooral als het mensen geld kost, omdat hondje vanalles heeft. dan is het ineens zo zielig voor de hond en moet het stoppen. Die mensen hadden zonder nare ervaring in hun portemonnee rustig 20 honden bij een broodfokker gekocht.
Kortom:met wetgeving veranderen bereik je nog steeds niks. Harddrugs is ook verboden. Toch is het er. Zolang er markt is voor iets kun je gaan reguleren tot je een ons eeegt. Het helpt niks. Mensen willen goedkoop vlees, goedkope kleding, zoveel mogelijk luxe voor zo weinig mogelijk geld en een dier zodra ze dat bedenken.
Enige wat zou kunnen werken is ook straf te zetten op het hebben van een broodfolhond. Bijv voor fokkers verplicht maken dat vader en moeder bekend zijn. Dat elk nestje geregistreerd wordt. Bekend is hoe hond is opgegroeid.. alles vastleggen. Dat moet meegegeven aan de koper. Kan een koper dit bij controle niet overleggen 1500 euro boete. Voor fokkers die zich herhaaldelijk niet aan regels houden:levenslang fokverbod en ook hoge boetes. Dierenartsen die meewerken aan dubieis gedoe? Verbod om vak nog uit te voeren.

nou ja, bijvoorbeeld.het gaat er iig im om het kopen en in bezit hebben van broodfokhond net zo strafbaar te makenbals het leveren ervan. Met alleen strafbaar maken vd verkoper kom je er niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 10:08

Ik vind dat je dat goed omschrijft. Het zou idd strafbaar moeten worden en meer consequenties moeten hebben (ook voor de Dierenartsen)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 11:59

Evamarie schreef:
Ik vind dat je dat goed omschrijft. Het zou idd strafbaar moeten worden en meer consequenties moeten hebben (ook voor de Dierenartsen)

Dan kom je wel in conflict met de wettelijke plicht om een dier in nood te helpen, DA zelf die wil helpen. Naast dat er genoeg illegale handel in vaccins, etc. ontstaat en de stempels gewoon vervalsd worden (als er al een vaccin in gaat). Je pakt dan dus weer de verkeerde partij(en).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:03

Ja eens, dit mag niet. Een dierenarts moet gewoon zijn werk kunnen doen. Je zou wel straf kunnen zetten op vaccinatiestempel geven terwijl dat in werkelijkheid niet gegeven is.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:10

Avalanche schreef:
Ja eens, dit mag niet. Een dierenarts moet gewoon zijn werk kunnen doen. Je zou wel straf kunnen zetten op vaccinatiestempel geven terwijl dat in werkelijkheid niet gegeven is.

Helpen in nood ja... maar er zijn legios dierenartsen die ook alleen maar naar de centen kijken en klakkelos hele nesten puppies en kittens gaan enten en van paspoort voorzien , wel wetende dat deze pas 5/6 weken oud zijn en zojuist uit het Oostblok kommen. Uiteraard zonder moederhond of moederpoes.
NVWA doet niets, ook al lever je alle bewijzen aan.
En ga je de dierenartsen zelf ermee confronteren, dan krijg je een simple : als wij het niet doen, doet het een ander...

En voor de broodfokkers / handelaren is het mooi mee genomen dat het beeste een Nederlandse paspoort dan heeft...

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:10

Avalanche schreef:

Helpen in nood ja... maar er zijn legios dierenartsen die ook alleen maar naar de centen kijken en klakkelos hele nesten puppies en kittens gaan enten en van paspoort voorzien , wel wetende dat deze pas 5/6 weken oud zijn en zojuist uit het Oostblok kommen. Uiteraard zonder moederhond of moederpoes.
NVWA doet niets, ook al lever je alle bewijzen aan.
En ga je de dierenartsen zelf ermee confronteren, dan krijg je een simple : als wij het niet doen, doet het een ander...

En voor de broodfokkers / handelaren is het mooi mee genomen dat het beeste een Nederlandse paspoort dan heeft...

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:14

Nou ik heb in verleden jaren terug ook een keer een nest pups gehad. Moeder hond liet ik thuis hoor met enten, 7 pups mee sleuren was al een karwei op aarde in de auto :+ de dierenarts vroeg waar de moeder hond was en ik antwoorden thuis. Ze zijn toen niet gechipt en geeent bij eigen dierenarts omdat de ander toen vele malen goedkoper was. Het zou mooi zijn dat de dierenarts mij gelijk brood fokker noemde omdat de moeder hond thuis was :')

Overigens kan het tegenwoordig niet meer enten zonder moeder hond en moet je nest pups aangemeld staan op je nummer dus de overheid doet zeker wel meer om brood fok tegen te gaan. Maar net zoals iedereen weet komen er altijd mensen door de blokkades heen wat de overheid ook probeert