Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pillow schreef:Ik begrijp helemaal niet waarom je de dierenambulance belt als het dier al dood is.
Tink89 schreef:Ik doe dit echt nooit. Oprechte vraag: waarom? Bij grote dieren snap ik de verkeersveiligheid nog, maar wat heeft een dode vogel eraan om in een plastic zakje achter een boom te liggen bijvoorbeeld? Is het dan meer een principekwestie of is er nog een achterliggende gedachte?
Edit: bij een huisdier snap ik het overigens wel. Dan wil je toch graag dat de eigenaar geïnformeerd kan worden.
nine1987 schreef:Tink89 schreef:Ik doe dit echt nooit. Oprechte vraag: waarom? Bij grote dieren snap ik de verkeersveiligheid nog, maar wat heeft een dode vogel eraan om in een plastic zakje achter een boom te liggen bijvoorbeeld? Is het dan meer een principekwestie of is er nog een achterliggende gedachte?
Edit: bij een huisdier snap ik het overigens wel. Dan wil je toch graag dat de eigenaar geïnformeerd kan worden.
Omdat een tot pult gereden vogel/klein dier echt wel een risico kan vormen voor motorrijders..
pillow schreef:Ik begrijp helemaal niet waarom je de dierenambulance belt als het dier al dood is.
sabine1979 schreef:[
Zo wordt het bij onze dierenambu genoemd, klinkt beter als dood
xPabloBokt schreef:pillow schreef:Ik begrijp helemaal niet waarom je de dierenambulance belt als het dier al dood is.
Omdat die het dier dan kunnen oppikken en eventueel kunnen checken op chip. Ik bel voor katten al-tijd de dierenambulance of de provincie. Al meerdere keren gedaan en ze zijn altijd blij met mijn melding.
Een keer zijn onze gegevens doorgegeven aan de eigenaren door de dierenambu en die stonden een paar dagen later voor de deur met een kaartje en een doosje Merci omdat ze door ons afscheid hadden kunnen nemen van hun huisdier.
En daarnaast ook als ik niet vermoed dat het van iemand is, ik vind het ongelooflijk oneerbiedig om een dier maar gewoon plat te laten rijden. Dan leg ik het liever opzij of laat ik het opzij leggen zodat de natuur het verder zelf kan regelen.
Hhilde schreef:Voor groot wild zoals herten, reeën, vossen en zwijnen kun je de politie bellen, die regelen dan dat de jachtopzichter uit dat gebied het dier komt ophalen. Gewoon via 0900-8844 de exacte locatie doorgeven en wat voor dier, of het overleden is of nog leeft.
Met huisdieren kun je het best dierenambulance proberen, maar die rijden lang niet altijd… dus dan de dichtstbijzijnde dierenarts of dierenasiel.
En als het op A- of N-wegen gevonden wordt, kun je rijkswaterstaat bellen of ook de politie.
nine1987 schreef:@achterom, tuurlijk moeten ze dat.. Maar als jij het dier aanrijdt en als de situatie het toelaat, waarom zou je 'm dan niet even weghalen om de verkeerssituatie veilig te houden voor iedereen?
Hhilde schreef:N-wegen vallen officieel onder Provinciale Waterstaat, wat een onderdeel is van Rijkswaterstaat. Alleen inderdaad wellicht wel weer onder een ander nummer
moniek21 schreef:Hhilde schreef:N-wegen vallen officieel onder Provinciale Waterstaat, wat een onderdeel is van Rijkswaterstaat. Alleen inderdaad wellicht wel weer onder een ander nummer
Dat is niet helemaal waar … provinciale wegen zijn van de provincie waar ze onder vallen en om het makkelijk te houden dat zijn de wegen met 3 cijfers, maar inderdaad er zijn ook N wegen die onder Rijkswaterstaat vallen dit zijn de N wegen met 1 cijfer
Maar het is wel zo dat als je Rijkswaterstaat belt als je op een N weg rijdt ( en deze valt onder de provincie)dat ze de weginspecteurs van de provincie op de hoogte brengen en vragen ter plaatsen te gaan.
moniek21 schreef:Hhilde schreef:N-wegen vallen officieel onder Provinciale Waterstaat, wat een onderdeel is van Rijkswaterstaat. Alleen inderdaad wellicht wel weer onder een ander nummer
Dat is niet helemaal waar … provinciale wegen zijn van de provincie waar ze onder vallen en om het makkelijk te houden dat zijn de wegen met 3 cijfers, maar inderdaad er zijn ook N wegen die onder Rijkswaterstaat vallen dit zijn de N wegen met 1 cijfer
Maar het is wel zo dat als je Rijkswaterstaat belt als je op een N weg rijdt ( en deze valt onder de provincie)dat ze de weginspecteurs van de provincie op de hoogte brengen en vragen ter plaatsen te gaan.
Ayasha schreef:Nee, ik haal geen dode beesten van de baan. Dat is niet mijn taak/job.
Nature93 schreef:Ayasha schreef:Nee, ik haal geen dode beesten van de baan. Dat is niet mijn taak/job.
Ook niet als het midden in je eigen straat ligt? In een woonwijk, geen N wegen en het is nog helemaal in tact? Waar je dus 20/30 rijdt?
Ik vind het een naar idee dat mensen er tig keer over heen gaan en het helemaal kapot gereden wordt.
Hhilde schreef:Voor groot wild zoals herten, reeën, vossen en zwijnen kun je de politie bellen, die regelen dan dat de jachtopzichter uit dat gebied het dier komt ophalen. Gewoon via 0900-8844 de exacte locatie doorgeven en wat voor dier, of het overleden is of nog leeft.
Met huisdieren kun je het best dierenambulance proberen, maar die rijden lang niet altijd… dus dan de dichtstbijzijnde dierenarts of dierenasiel.
En als het op A- of N-wegen gevonden wordt, kun je rijkswaterstaat bellen of ook de politie.