Help, mijn konijn verveelt zich

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:26

cile205 schreef:
ik heb niet alles hier gelezen, maar is je konijn zindelijk?
ik heb hier een konijn wat huiskonijn is geworden en is altijd los. hij heeft het altijd druk en is nooit verveeld. Het is hier net een hond.
Misschien doet dat jouw konijn ook goed en verveelt jouw konijn zichzelf zo minder?

Nee, hij is niet zindelijk

Autumnn

Re: Help, mijn konijn verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:31

Naast alle bovengenoemde tips, vinden ze een bak met zand ook vaak leuk om in te graven. Kan je konijn wel lekker rennen? Zo’n hokje wat te koop is in de dierenwinkel is namelijk wel heel klein voor een konijn om in te leven en energie kwijt te kunnen. Kijk maar naar wilde konijnen als je die buiten ziet, hoe hard en veel zij rennen. Dat wil jouw konijn ook :j

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:39

Autumnn schreef:
Naast alle bovengenoemde tips, vinden ze een bak met zand ook vaak leuk om in te graven. Kan je konijn wel lekker rennen? Zo’n hokje wat te koop is in de dierenwinkel is namelijk wel heel klein voor een konijn om in te leven en energie kwijt te kunnen. Kijk maar naar wilde konijnen als je die buiten ziet, hoe hard en veel zij rennen. Dat wil jouw konijn ook :j

Nu kan het nog niet maar in de zomer mag ze in een ren naar buiten!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:50

Neem even telefonisch contact op met het knaaghof van de Dierenbescherming in Rijswijk. Zij hebben zeer veel konijnen in opvang en ruime ervaring, zeer veel verstand van konijnen. Ook mbt de agressie tegen andere konijnen en kwa verveling tips wat te doen. Aardige mensen, vraag wel even naar een beheerder als je opbelt!(anders krijg je een stagaire die misschien ook niet weet). Ik heb daar ook als vrijwilliger gewerkt en als er ergens veel ervaring is met konijnen gedrag moet je daar even heenbellen! Weten ook precies kwa huisvesting goede tips te geven wat past bij het soort konijn.
Telefoon: 088 811 3400

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:58

Zoals je je konijn nu houdt is vergelijkbaar met een paard dat de hele dag in zijn eentje in een stal staat. Ze krijgen genoeg te eten en te drinken en de stal wordt vast netjes uitgemest dus ze zien er niet meteen ongezond uit, maar ze hebben behoefte aan veel meer bewegingsruimte en vriendjes. En als ze dat niet krijgen gaan ze zich vervelend, worden ze chagrijnig en kunnen ze lichamelijke problemen krijgen.

Ik vind het heel goed dat je inziet dat je konijn zich verveelt en daar wat aan wilt doen. Dat is natuurlijk lastig om allemaal te organiseren als je 11 bent. Eigenlijk zouden je ouders dat moeten doen. Ze zijn vast niet bewust verkeerd bezig, maar weten niet genoeg van konijnen en daar heeft jouw konijn last van. Als ze zich inlezen kunnen ze denk ik veel leren. Misschien kan je ze dit topic laten lezen? Of misschien willen ze een keer praten met mensen van een konijnenopvang of de dierenarts?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:15

Britt_xxx schreef:
Cavia’s en konijnen kun je juist beter niet samen houden, ze hebben andere voerbehoeften, en konijnen dragen een bacterie die cavia’s doodziek kunnen maken. Het zijn ook andere diersoorten, dus ze hebben weinig aan elkaars gezelschap.

Ik heb ze jaren lang samen gehouden en dat ging prima, ze hebben ruim 12 jaar samen geleefd. De voerbehoefte is anders klopt, bij ons hebben de konijnen altijd probleemloos het caviavoer gegeten.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:16

hannelot schreef:
Autumnn schreef:

Nu kan het nog niet maar in de zomer mag ze in een ren naar buiten!

Dat is super fijn! Waarom mag ze dat nu nog niet?

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 12:38

het gras is nog niet lang genoeg. dan zou ze het helemaal kapot maken

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:49

hannelot schreef:
het gras is nog niet lang genoeg. dan zou ze het helemaal kapot maken

Misschien heb je een ander plekje waar ze op de stenen kan? Of mag ze in huis lopen zodat ze toch lekker haar benen kan strekken? Ook voor jou nog eens heel gezellig :) mijn konijn liep in de winter bij ons binnen en in de zomer in de tuin los. Hij had altijd een paar minuten dat hij heel erg hard ging rennen en gekke sprongen maken. In alleen een hokje kan je konijn namelijk niet echt zijn energie kwijt (en daarom gooit hij dus zijn bakje om). Moet je nagaan: een wild konijn kan per uur tot wel 40 km lopen! De huiskonijn kan dat ook.
Lees dit eens door, staat heel veel goede informatie in:
https://www.doamsterdam.nl/konijn_/gelu ... jnen-tips/

Succes en heel goed dat je hulp vraagt +:)+ ! laat je weten hoe het straks met je konijn gaat?

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 13:10

Dit is een foto van haar hok.Afbeelding
Ze kan niet naar beneden
Sorry voor de kwaliteit van de foto

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:14

Fijn dat je hier actief mee bezig bent, Hannelot. Hopelijk heb je wat aan de tips die hier gegeven worden, en mag je van je ouders een konijntje erbij nemen. Dit bedoel ik dan ook niet als sneer naar jou, want je doet zo te lezen erg je best. Maar wat vind ik het toch jammer dat dit nog steeds als normale huisvesting wordt gezien, en dat de meeste dierenzaken deze kooien + konijnen nog steeds verkopen. Zo sneu, ik gun dit konijntje en alle andere zoveel meer.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:16

Ja ts, dat is een ''traditioneel'' konijnenhok, maar daar worden konijnen absoluut niet gelukkig van. Zie je hoe ze niet kan rennen, spelen of uberhaüpt konijn zijn?
Ik zou toch met je ouders overleggen of dat stukje gras op het gazonnetje echt zo belangrijk is en jouw konijn op z'n minst een paar meter(dus zeker 2meter lang bij twee meter breed) mag hebben om normaal te leven. Heel veel konijnen kwijnen weg in een hokje zoals dit, vooral als ze alleen zijn.
Er is dus veel ruimte voor verbetering ts en ik vind het al heel knap dat jij kan zien dat jouw konijn zich niet zo goed voelt, veel mensen zien dat niet eens, dus erg goed van jou. Hopelijk willen jouw ouders meewerken met een goede oplossing, zowel qua hok als qua vriendje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:26

Even wellicht ter waarschuwing voor het gazon: een konijn houdt je grasmat ook in de zomer niet heel tenzij je ze steeds verplaatst, maar die verplaatsbare zijn doorgaans te klein.
Konijnen graven en bijten het gras er ook met de wortel uit.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:38

https://www.dierenbescherming.nl/dieren ... verblijven

Zie ook hier even. Laat je ouders anders even naar deze opvang bellen als jij dat niet durft wat te doen.
Mogelijk hebben zij wel een match ook en goede tips!
In ieder geval is het geen wonder dat je konijn zich verveelt
Het hok is niet geschikt. Kan het niet anders dan beter om misschien er afstand van het konijn te doen.
Ik denk dat de agressie en problemen ook kan zijn vanwege het verkeerde te kleine hok. Een konijn is doodongelukkig in zijn eentje dan nog in zo klein hok. Kun je er niet een gat voor naar beneden en trap en uitloop aan vastmaken?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:41

xYaartje schreef:
Daancha schreef:

Dit gaat wel echt ver naar een meisje van 11.
Ik heb 1 voedster laten steriliseren en een jaar later stierf ze aan tepelkanker. Sindsdien steriliseer ik geen voedsters meer (zware buikoperatie op de gok dat het verschil maakt) en nooit meer kanker meegemaakt. Oftewel het is allemaal zo theoretisch.
Prima dat je erin gelooft en zo het beste probeert te doen, meen ik echt hoor, maar om dit nou als primair advies te geven voor TS…
Met ouders die al niet echt mee willen werken aan simpelere basisbehoeften.

TS, weet je of je konijn samen zat met andere vrouwtjes? Dat gaat vaak niet. Met een gecastreerd mannetje vaak wel. Het kan dus best zijn dat er helemaal niks mis is met je konijn, maar dat ze is gaan vechten door de omstandigheden. Misschien staan je ouders ervoor open als je ze wat informatie laat lezen.

Een konijn dat ik had vond het leuk om papier te verscheuren. Je kan ook hooi in wc rolletjes doen met stukjes groenvoer erin.

Wat onwijs sneu zeg dat je je konijn alsnog verloren hebt aan tepelkanker!
Achteraf gezien had ik het beter of net even wat anders moeten verwoorden. Dat geef ik toe en mijn excuses daarvoor, maar wilde het wel gezegd hebben.

Vorig jaar is mijn voedster door een andere ziekte helaas goed ziek geweest. Gelukkig wel weer bovenop gekomen en weer helemaal gezond inmiddels, maar het heeft wel flink wat gekost om ze terug beter te maken. Dat moet je wel willen betalen als ouder natuurlijk.
Dat is waar ik haar eigenlijk een beetje voor wilde waarschuwen/alert op wilde maken qua kosten, maar kwam er net even niet goed uit.

Maar om dan toch nog even een tip te geven. Hier zijn ze gek op dozen kapot maken. Heb altijd standaard 1 doos in de ren staan waar mijn (gecastreerde) ram en voedster zich mee vermaken.

Ja terecht punt, de dierenarts kan zo honderden euro’s kosten.

TS een konijn alleen in zo’n hok… hoe lief je het ook allemaal bedoelt, dit is echt niet diervriendelijk. Hopelijk willen je ouders gaan voor een groot verblijf met vriendje.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:35

Ik had als kindje ook een konijn alleen in zo een klein hokje. Ik deed hem wel vaak los in huis en liep ermee over het gazon met een kattentuig en mocht vaak los in de grote garage.
Nu ik stukken ouder ben heb ik nog altijd een naar gevoel dat dat diertje daar zijn leven lang daar zo zielig gezeten heeft. Als kind wist je niet beter en toen nog geen internet.
Nu is er veel meer info over bekend, konijnen zijn alleen niet gelukkig maar echt triest, en hopelijk kun je je ouders overtuigen te mailen of te bellen naar het knaaghof. Of hun informatie onder de neus drukken en zeggen dat je dit zo niet meer leuk vind. Stel je ouders willen het niet kun je eventueel nog overwegen je konijn af te staan aan de knaagdierenopvang en er bv koppeltje van 2 cavias in de opvang voor terug te nemen en in dat hok stoppen. Cavias hebben niet zoveel ruimte nodig als een konijn. Niks is vervelender dan te weten dat je huisdier lijdt. Hoop toch dat je je ouders kunt overtuigen, veel zeuren helpt vast!, en mocht je in de buurt van Rijswijk komen ga vooral naar dat knaaghof hoor. Een en al vrolijkheid daar, zoveel konijnen prachtig, en de liefde voor de dieren spat ervanaf, en zoveel leuke schattige konijnen om uit te kiezen, het is net een tentoonstelling kwa soorten, en voor je konijn om de juiste match te krijgen! Er zijn meer van dit soort konijnenopvangs in Nederland hoor waar ze je kunnen helpen!
Daar kunnen ze ook adviseren in huisvesting goed aan te passen en te koppelen dus. Mogelijk ook in goedkoop castreren.
Kwa dierenarts helpt rondbellen ook, vooral belangrijk dat men verstand heeft van konijnen. Vaak zijn dierenartsen in bv tuincentra wat goedkoper maar prima voor konijnen!
Verder is een konijn vaak goed zindelijk. Heb je een speciale bak waar hij zijn behoefte in kan doen? Zit hij nu alleen op hooi? Het beste pak je vers kruidenhooi alleen voor te eten en neem je stro en zaagsel/Plospan als onderlaag. Daarnaast aangevuld met groenten en bv paardenbloembladen, gras, etc.
Wordt vooral ook lid van groepen en fora van konijnen daar vindt je ook nog vaak goede tips.
Boekjes uit bibliotheken en je ouders het ook laten lezen! Laten zien of voorlezen aan je ouders dat je het serieus neemt en veel wilt leren over het houden van konijnen! Hoe meer je leert over je huisdier hoe leuker vaak!
Verder vind ik het heel knap met je 11 jaar dat je al zo goed nadenkt wat goed is voor jouw konijntje! Verder een prachtig mooi konijn heb je, dus hoop dat je er uit komt!

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 07:54

hannelot schreef:
cile205 schreef:
ik heb niet alles hier gelezen, maar is je konijn zindelijk?
ik heb hier een konijn wat huiskonijn is geworden en is altijd los. hij heeft het altijd druk en is nooit verveeld. Het is hier net een hond.
Misschien doet dat jouw konijn ook goed en verveelt jouw konijn zichzelf zo minder?

Nee, hij is niet zindelijk

zindelijk maken kan altijd nog!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:11

Ik denk dat ze het nu wel snapt dat het niet naar de eisen van tegenwoordig is hoe een konijn beter gehouden kan worden. Punt is bij veel ouders die een dier aanschaffen voor hun kind(eren) naar de dierenwinkel gaan en zich daar laten informeren en afgaan op die informatie plus wat te koop is in de dierenwinkel. Dan zal dat wel goed zijn want waarom verkopen ze het anders is de gedachtegang er achter. Neem de ronde vissenkom, is absoluut slecht maar ze staan volop in de winkel, waarom? Omdat de consument het wil.
Voor nu is Hannelot er meer mee geholpen met wat ze allemaal kan doen met haar konijn denk ik ipv steeds hetzelfde te horen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:09

Hoe gaat het nu met je konijn, TS? :)

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 16:35

Autumnn schreef:
Hoe gaat het nu met je konijn, TS? :)

Goed. Ik weet niet of je het ziet op de foto die ik onlangs geplaatst heb maar er zit onder haar hok nog een hok en we gaan zorgen dat ze naar beneden kan zodat ze een groter verblijf heeft. We gaan ook proberen er een ander konijn bij te doen maar als ze die niet accepteerd is het natuurlijk klaar..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:54

Goed dat je wil proberen een maatje te kopen voor je konijn. Ik wil je wel aanraden om naar een konijnenopvang te gaan voor een maatje en ze daar te laten koppelen. Als je dat thuis op bekend terrein gaat doen heb je grote kans dat het vechten wordt. Bij een opvang hebben ze daar meestal veel ervaring mee

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:46

Als je ze gaat koppelen kun je het het beste op deze manier doen.

Een week lang ze naast elkaar in een apart hok zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken.
Zodra dat goed gaat ze in een voor allebei onbekende omgeving bij elkaar zetten en goed inbde gaten houden. Max. een uurtje. En dan steeds elke dag een uurtje op vreemd terrein.
Daarna zou het in principe samen kunnen.

Als je het niet op onbekend terrein doet zullen ze hun eigen hok gaan beschermen en de andere wegjagen, en vechten.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:43

Tja, desnoods gaat dat andere konijn in de ren ernaast, zodat ze via het hek contact hebben. Je moet niet van een dier verwachten dat het goed gaat met zo'n kleine kooi (ook met die onderverdieping). Gun je dier gewoon een ren van zeker 2 meter lang en een meter breed, kost zo'n 30,- ergens in een dierenzaak en een stukje van het geliefde gazon. Hierin gaat zij niet blij worden, ook niet met vriendje.
Niet om jouw aan te vallen ts, in tegendeel, super goed dat jij je dier wilt helpen, maar jouw ouders zijn hierin erg laks wat zonde is, jouw konijntje lijd eronder. Misschien kun je dit topic eens laten lezen aan je ouders of eens zelf onderzoek doen online wat konijnen precies nodig hebben.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:06

Hi TS, ik herken het verhaal. Ik hoor toch vaak van vrienden en klanten van mijn ouders het verhaal van ouders die hun kind een huisdier geven zonder enige kennis en zonder insteek veel te investeren. Fijn dat je je toch bewust bent van het gedrag van je konijn!

Je hok is inderdaad klein en hoewel het beter is wanneer de onderkant erbij zit, is het nog steeds best klein. Je hebt het over een buitenren in de zomer, is het mogelijk daar een vaste ren van te maken? Mijn beste vriendin had een grote buitenren voor haar twee meest recente konijnen met een iets groter binnenhok als die van jou, een bankje waar je op kan zitten om te knuffelen en een berg waar ze holletjes in konden graven. Je mag me ook een privébericht sturen over de mogelijkheden, misschien kan ik met je meedenken? Sowieso blijft het gazon niet heel, ongeacht het seizoen, dus misschien kun je een vast verblijf in een stukje tuin realiseren? Ik denk graag met je mee.

Verder heb je superveel goede tips gehad van anderen hierboven!

Steriliseren wordt inderdaad vaak aangeraden, zeker als ze zo agressief reageren. Maar als dat voor nu geen optie is of je dat misschien helemaal niet wil, kunnen we ook naar andere oplossingen kijken. Sowieso is de beste match vaak een geholpen man en vrouw en over het algemeen worden twee vrouwtjes als de minst gunstige match gezien (ja het kan natuurlijk goed gaan of juist fout, het moet ook qua individu matchen). De tip van bij een lokale opvang kijken voor een match vind ik een hele goede, over het algemeen zijn ze heel kundig in goede matches vinden. Kijk bij voorkeur dan naar een gecastreerde man en controleer goed of deze ook echt gecastreerd is, want ik kan uit mijn kinderervaring zeggen dat het anders uit de hand loopt.

Verder kun je veel speeltjes maken en bedenken om je konijn uit te dagen en af te leiden in de tussentijd (en ook als er een maatje is).

Ik heb vaak mensen gehad die om konijnenadvies vroegen, ik kan je eventueel wat websites met basis informatie sturen als je dat prettig vindt? Misschien is dat ook fijn voor je ouders?

Edit:
Vroeger raadde ik onder andere aan op de website van Konijnenbelangen te kijken, daar kun je redelijk wat basisinformatie vinden. https://www.konijnenbelangen.nl/nieuws.php?menu=nieuws
Dit staat overigens onderaan de pagina van de link:
■ Koop nooit een konijn in een dierenwinkel of tuincentrum . De kennis van de medewerkers is daar doorgaans gebrekkig. Koop een konijn in een opvang, omdat medewerkers daar expertise hebben.

■ Koop nooit één konijn, maar altijd minimaal twee . Of dieren een goede match (zullen) vormen,kunnen konijnenexperts goed voorspellen.

■ Geef de konijnen behalve water vooral hooi , dat 90 procent van zijn dieet uitmaakt. Hooi moet er altijd zijn, ook al omdat ze daarmee tanden en kiezen op de juiste hoogte houden. Geef daarnaast beperkt groenvoer (maar kijk wat mag en niet mag). Vul aan met homogene brokken; bij mengvoer snoepen konijnen de lekkerste dingen eruit en laten de rest liggen.

■ Til een konijn nooit op . Dat is bijzonder angstaanjagend voor het dier.

■ Verschoon dagelijks de poepbak . Konijnen houden van een schone wc.

■ Laat de konijnen minimaal een keer per jaar inenten tegen myxomatose en RHD.

Geef de konijnen dingen om mee te spelen . Verveling is een grote vijand.

■ Let op de temperatuur. Konijnen kunnen goed tegen de kou, als ze een beschut nachtverblijf hebben, maar raken boven de 25 graden snel oververhit.

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:04

Hi iedereen,
Bedankt voor de tips,
Mijn konijn verveelt zich niet meer en er komt een konijn bij. Niet in hetzelfde hok maar in een ren ernaast zodat ze contact kunnen maken met elkaar. Er is een ren voor het hok gemaakt zodat ze naar buiten kan. Ze kan ook naar boven. Alleen dat durft ze niet :+
De ren is 89 cm breed en 30 cm breed.
Iedere ochtend rent ze er rondjes <3

Ik heb ook een speeltje neergelegd die je iedere dag wel hoort rinkelen.
Ook heb ik een wilgenmuur gemaakt waar ze met veel plezier uit eet.

Bedankt voor de tips!