Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 11:26

Goede tip! Zal dat meenemen voor als ze terug bellen.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:28

Dat zullen ze zelf ook wel voorstellen neem ik aan, is erg gebruikelijk die blikjes. Ze vinden het meestal ook wel lekker gelukkig.

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 11:33

Ik hoop het! Poes is wel wat typisch met natvoer. Ze likt alleen de saus, eet nooit de stukjes vlees. Maar aangelengd met water gaat het vast wel lukken :j

Ze ligt in haar nest, gelukkig niet in haar slof of, zoals toen ze echt heel erg niet lekker was, onder de bank.
Afbeelding

Steppe

Berichten: 2808
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:53

Mijn kat at ook geen stukjes en wilde ook alleen de saus, ik heb hem toen mousse gegeven ook in het begin aangelengd met water en daarna at hij de mousse ook. Brokjes at hij weer wel tenminste van 1 merk en dan de 12+ versie. Hij kreeg ook pilletjes van puur tegen de misselijkheid, moet wel zeggen dat hij makkelijk was met pilletjes innemen.

Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:06

Ik doe mijn pillen nu in Easypill spul, werkt erg goed.

jiehaaa

Berichten: 5076
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:09

Mocht de dierenarts het wat vinden: Tegen de misselijkheid helpt Cerenia erg goed. Vaak wordt eerst een prik gegeven die 24 uur werkt, daarna kan je pillen geven. Als reizen teveel stress geeft kan je vragen of je gelijk met pillen mag starten. Afhankelijk van de dosis is dat bijvoorbeeld een kwart pil. Ze smaken enorm vies, ze gaan er vreselijk van kwijlen als ze het proeven. Daarom kan je ze het beste verpakken in een klein bolletje easypill. Wel wat eten geven vooraf, de recovery bijvoorbeeld.

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 12:12

Nog nooit van Easypill gehoord :oo Maar dat klinkt ideaal! Scheelt 2x per dag anderhalve pil erin worstelen. Ze wordt er echt boos van, en ze is nóóit boos :\

Nog geen bericht van de DA overigens.

Zonnetje81
Berichten: 18798
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:26

Cerenia is een heel vies en moeilijk mini pilletje. Dus als zo'n easypill werkt zou ik het daarmee doen. Ik had laatst een zieke kat, moest haar in een handdoek wikkelen. En ze zette haar kaken stijf op elkaar. Erg moeilijk.

Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:36

Zooplus verkoopt het, maar alleen in verpakking van 30 zakjes geloof ik. Met 4 pillen per dag gebruik ik ongeveer 1 zakje per 2 dagen. Misschien dat de dierenarts dat ook verkoopt, mijne had er nog nooit van gehoord. Niet goedkoop, ik geloof dat ik iets van 60-70 euro voor die pot heb betaald. Wellicht dat ze ergens anders los te koop zijn.

Vitakraft verkoopt wat bredere staafjes snoep, als je een kleine puntige lepel er voorzichtig in duwt, kun je het een beetje dicht duwen, misschien helpt dat ook al, in ieder geval voor nu. Dat is gewoon bij de dierenwinkel te koop. Dan kun je op je gemak op zoek naar de easy pills.

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:39

Ikzelf zou wel een scan laten doen. Als er dan stenen zitten die dusdanig groot zijn dat het operatief zou moeten, dan kan je altijd nog beslissen. Nu kan het nog een 'simpele' blaasontsteking zijn. Antibiotica, metacam en speciaal dieet zou al enorm veel mee te winnen zijn.

Ons oudje heeft 2 jaar terug veel blaasontsteking gehad. Lange antibioticakuren en na een pauze van paar weken begon het weer van voor af aan. We hebben urine op kweek gezet om de juiste antibiotica te kunnen bepalen, en hij is toen ook uiteindelijk gescand. Hij blijkt ook een steen te hebben, die er alleen operatief uit kan. Wij hebben besloten dat hem niet meer aan te doen. Nadeel is wel, door die steen gaan er sneller bacteriën in zijn blaas komen. Qua plassen etc heeft hij geen last (geen idee meer waar het steentje zit, maar het zorgt alleen voor terugkomende blaasontsteking en niet voor plas pijn of verstopping). Anyway, hij is inmiddels alweer ruim een jaar stabiel met speciaal dieet. Hij had pas weer een 'terugval' maar bij de eerste tekenen dubbele dosis metacam en direct urine opvangen voor onderzoek. Urine bleek nog goed te zijn, dus paar dagen metacam en daarna gestopt. Hij is vanaf eerste dosis metacam weer helemaal oke gelukkig.

Een echo is niet zo enorm invasief. Tuurlijk is het een onderzoek, en is het vervelend, maar dan weet je wel hoe en wat. Het aanprikken van de blaas is ook nog een prima onderzoek, dan weet je of en welke bacteriën er zitten en welke antibiotica het beste zou werken. Met een echo weet je wel hoe de vork in de steel zit. Stel dat er dan wel stenen zitten die eruit MOETEN, dan kan je altijd nog de keuze maken om niet verder te gaan en afscheid te nemen. Als het 'alleen' een blaasontsteking is of iets, dan is de kans op genezing nog best aanwezig en zou ik het zelf persoonlijk zonde vinden de handdoek nu al in de ring te gooien.

Met een kleine kanttekening dat je kat redelijk oké is bij de dierenarts. Tuurlijk vinden ze het nooit leuk, maar wij hadden er eentje die volledig over de zeik ging en er altijd bijna in bleef als ze in een mandje mee moest... Bij die zijn we wél terughoudend geweest in verdere onderzoeken, omdat het elke keer al de vraag was of ze de simpele reis zou overleven...

Sterkte met je kat!

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 12:43

Bedankt voor je reactie Tancreda, heb je ook de rest van het topic gelezen? In overleg met de DA is verder onderzoek voor nu van de baan, we gaan eerst nog twee weken AB proberen. Overigens is Poes nu dus niet lekker van de AB, dus dat is een volgende uitdaging. Ook daarover ben ik in overleg met de DA :)

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:49

Ik lees nu je berichten inderdaad :) Fijn dat ze wel weer beter plast en de antibiotica aan lijkt te slaan! Maar vervelend dat ze misselijk is door de medicatie. Het is echt wel een dingetje als ze niet gaan eten... Cerenia kan daar idd bij helpen, ik heb ook wel eens eetopwekkers gekregen. Soms kan het recovery voer van de dierenarts ook wel helpen, dat is speciaal natvoer waar veel in zit en net even wat lekkerder kan zijn. Een tip die ik ook kreeg toen mijn kat erg misselijk was en niet wilde eten; het voer hoog zetten, zodat ze niet met het hoofdje zo ver naar beneden hoeven. Dat schijnt ook nog wel eens te helpen bij misselijkheid. Bij die van mij hielp dat uiteindelijk! Allemaal schoteltjes op verhogingen door het huis heen :P

Ik kreeg toen ook de tip om tonijn in blik (in water, niet in olie) of koolvisfilet te koken voor hem. Hij at toen echt een aantal dagen minimaal en het was er op of eronder, dus ik heb toen alles geprobeerd :o

Nyaleti

Berichten: 6385
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:18

Over de Easypill: de dierenarts verkoopt die vaak ook per stuk :)
Het werkt vaak goed maar je kan bijvoorbeeld ook een stukje kaas proberen, dat kun je ook een beetje kneden tot een bolletje dat het tablet er in geplakt zit. Of wat plakkerig, dikker vlees zoals leverkaas

Hoe je het geeft, maakt wel verschil. Geef je direct 1 stukje met de pil, trapt ze daar over 2 dagen niet meer in natuurlijk.
Geef 2 of 3 stukjes zonder pil, 1 of 2 met pil en daarna weer een beetje zonder de pil.

Is dus helaas geen lekkere tip voor nu omdat ze slecht eet maar hopelijk gaat dat snel beter :)

Persoonlijk zou ik direct voer halen wat goed aansterkt. Ze is al oud en ze heeft al wat te voorduren gehad dus het is echt wel belangrijk dat ze de juist stoffen binnenkrijgt. Bijv de RC Recovery liquid of Hills a/d, evt heb je van RC de mother&kitten natvoer, ook super voer maar zitten veel eiwitten in en dat zou ik nu niet aanraden.

Hopelijk hoor je snel terug van de dierenarts :)

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 13:20

Poes eet geen vis of vlees of kaas :o Het is echt een tut. Ze lust alleen brokjes en saus :)) Is heel makkelijk want ze rooft dus ook niets, maar met pilletjes verstoppen wordt het wel eens lastig. Onze oude kat at álles als je het in een plakje salami verstopte :)) Poes daarentegen…

DA belde net, ze legt van alles klaar voor ons. Medicijnen tegen misselijkheid, eetlustopwekker, Recovery én Easypill. Dus dat ga ik zo maar halen :)

Whizz
Berichten: 1080
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:22

Mijn oude poes wilde ook niet eten en kreeg toen een mirtazapine creme die ik op haar oor moest smeren en dat hielp heel goed. Dat samen met de recovery mousse heeft veel goed gedaan.

Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:45

Top, hopelijk knapt ze snel op!

Eef_Bam

Berichten: 4137
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:49

Als je kat meer van vloeistof houd dan van vlees, kan je ook Cosma soup geven. Is een van de weinige dingen die ik er bij mijn oude kat inkreeg toen hij ziek was. zo krijgen ze meteen ook wat meer vocht binnen.

Nyaleti

Berichten: 6385
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:52

Berdien schreef:
Poes eet geen vis of vlees of kaas :o Het is echt een tut. Ze lust alleen brokjes en saus :)) Is heel makkelijk want ze rooft dus ook niets, maar met pilletjes verstoppen wordt het wel eens lastig. Onze oude kat at álles als je het in een plakje salami verstopte :)) Poes daarentegen…

DA belde net, ze legt van alles klaar voor ons. Medicijnen tegen misselijkheid, eetlustopwekker, Recovery én Easypill. Dus dat ga ik zo maar halen :)



Pff wat een prinsesje :')

Ben dan wel nieuwsgierig welke brokjes en natvoer ze lekker vind?

Wat fijn dat je dierenarts zo snel reageert en ook vanalles al klaar legt!

Misschien een kansloze tip maar wie weet; om de opname katten bij ons aan het eten te krijgen werkt de liquid snack vaak goed, die roze sticks bij de AH of Action geloof ik. En Gourmet vaak ook maar dat wordt misschien lastiger als ze zo kieskeurig is :+

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 13:59

Poes houdt zielsveel van de purée van.. Purina? Van die kleine knijpzakjes. Dat ging er vanochtend ook nog wel in :j Dat leng ik dan aan met water, zodat ze direct extra vocht binnen krijgt.

Deze is dat:
Afbeelding

Eerder wilde ze haar ‘verboden’ brokjes ook nog wel (Purizon) maar daar haalt ze vandaag ook haar neus voor op.

Dierenarts is echt heel erg fijn :j Denken goed mee.
Laatst bijgewerkt door Berdien op 28-02-23 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:59

Poes klinkt als mijn grijze poezenmeisje, ook zo'n muts die eigenlijk niks snoepte.
Zij likte altijd de saus van de zachte brokjes en dan mocht broer die droge zooi opeten :=

Easypil jaren geleden ontdekt en leek super, maar ik heb nog nooit een kat gehad waar het voor werkte....altijd van die zeikerige miezemauwsen die eerst 100x ergens keer aan likken. Dan is de pil er al uit gevallen.... of zo zifterig eten waardoor het er alsnog uitvalt.

Je moet van die hap-slik-weg figuren hebben om pillen er makkelijk in te krijgen.
Een pillenschieter is ook ideaal. Als je er goed mee om kunt gaan :=

Hopelijk lukt het om Poes zonder teveel stress aan de medicatie en het eten te krijgen....

Wellicht werkt het om de Recovery echt flink te verdunnen met warm water :)

jiehaaa

Berichten: 5076
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:08

Berdien schreef:
Nog nooit van Easypill gehoord :oo Maar dat klinkt ideaal! Scheelt 2x per dag anderhalve pil erin worstelen. Ze wordt er echt boos van, en ze is nóóit boos :

Nog geen bericht van de DA overigens.


Tenzij je een heel makkelijke kat hebt zal je het nog steeds in de bek moeten doen. Ik heb 1 kat die de bolletjes easypill zelf opeet als ik er wat liquid snack overheen doe, zonder lust ze het niet. En ze kauwt niet op de bolletjes, dus ze proeft geen pil. Bij de rest werkt dat niet en moet het echt in de bek. Het grote voordeel van easypill is dat zo’n balletje snel achterin de keel rolt waardoor ze sneller zullen slikken. En het verhult de vieze smaak, zolang ze er niet op kauwen.

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 14:39

Poes heeft net de eetlustopwekker en de anti-misselijkheid pilletjes gehad, beiden in een bolletje Easypill.

Over een uur eten aanbieden, en morgen sowieso weer telefonisch overleg met de DA.

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:44

Gelukkig dat ze de easypil op heeft met de medicatie! Ik vind 't een top uitvinding. Mijn kat is helemaal niet moeilijk, die kan ik z'n medicatie zo in zn bek gooien (moet levenslang 2x daags pillen), maar ik wissel 't af met periodes easypil zodat het een beetje leuk blijft. En dat is zo hap slik weg :Y)

Roosch

Berichten: 36784
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:46

Ach arme poes, wat kan dat je aan het hart gaan he.. :(:)

Die Easypill vind ik echt een geniale uitvinding. Waar ik hier eerst a la Mike Tyson met m'n kater moest worstelen staat ie met Easypills naast me te jengelen of ie het alsjeblieft mag hebben.

Hopelijk slaat alles aan zodat ze nog even relatief gezond bij je door mag brengen!

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:49

Oooh ik duim dat over een uur al je zorgen verleden tijd zijn. Kom op Poes!!