Hond calorie arm voeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:43

Kuggur schreef:
Tsja, ik kan er niets aan doen dat je het "onaardig" vind, je kunt geen enkel dier laten afvallen zonder ze minder calorieën te voeren dan dat ze verbranden. En dat betekent honger, en complicaties, zoals het in spaarstand gaan van de stofwisseling.
Jij hebt een bordercollie teef van bijna 30 kilo, als ze een beetje rastypisch is betekent dat zo'n 50% overgewicht (tenzij het om een ongewoon groot individu gaat). Om die op een gezond peil te brengen heb je een behoorlijk project, en daar wens ik je succes mee. En ik hoop dat je inziet dat je hond laten hongeren (voor een periode) niet hetzelfde is als dat dramatische "uithongeren"....

Toch is het wel een beetje kort door de bocht. Als jij als mens alleen maar frikandellen en friet eet, kun je veel minder eten en toch te dik zijn. Terwijl als je veel fruit groente vis en vlees eet, kun je veel meer eten zonder dik te worden.

Aangezien het gros van de brokken heel hoog qua koolhydraten zitten, kun je dus amper wat voeren. Terwijl als je een brok voert ( of vers) een hond qua hoeveelheid een prima vullende maaltijd krijgt zonder dik te worden.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:03

toch moet je daar wel een beetje voor oppassen
Ik heb Acana light gevoerd, dat was van korte duur.
Onze Jack Russell werd ineens wel een heel rustig hondje ....

Daarna zijn we overgegaan op een ander merk en gelukkig kwam ons hondje weer tevoorschijn.
Hier geen light voeding meer.
Ik voer wat ze minimaal moeten krijgen, plus nog extra botjes, beloning etc
Dat gaat beter, ze zal nooit super dun worden maar ik vind haar prima zo. Ze is zeker niet te dik

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:14

Ze is een show lijn een grote grove vader heeft ze. Ze zal nooit zoals haar zusjes rond de 17 a 20 Kilo gaan wegen.
Want ze is groter en heeft de bouw van haar vader.

Desalniettemin er moet wat af. En er is al wat af maar het gaat langzaam heel langzaam.

Ik wil ook gewoon graag medisch onderzoeken of daar niet wat aan scheelt.
Inplaats van nog minder eten gaan geven terwijl het misschien wel wat medisch is.

Ik snap heel goed dat ze te zwaar is ze is nog jong (3) en we/zij bewegen veel op een dag.

En ik ga kijken naar het voer wat hier aangeraden word.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:20

xMyrth schreef:
Ik voer al van pups af aan Kenner Natuurlijk.
Ze is nu ook wel mooi op gewicht, maar ik zou graag willen weten wat kcal arm is wat ik haar nog bij zou kunnen geven.

Kipfilet uit de supermarkt zou dus kunnen, rauw... Ze krijgt wel eens een plakje boterhammenvleeskipfilet, maar die wordt nu niet bedoeld.

Runderlongblokjes.

Ze krijgt veelal natuurlijke snacks.
Nu toevallig zalmkoekjes gekregen van de buurvrouw, kippennekjes, slokdarmpjes...

Boterhammenvleeskipfilet is echt niet goed. Zit troep in en is veel te zout.
Je kunt rauwe kipfilet geven maar dat is wel prijzig. Je zou ook nog naar blikvoer kunnen kijken als aanvulling, dan hoef je het niet rauw te geven. Herrmanns heeft bijvoorbeeld een 'reinfleisch' (Puur heet het in het Nederlands) lijn en daarvan zit de konijn versie heel laag in vet. Geit is ook relatief laag.
Die zalmkoekjes zou ik achterwege laten, kies liever voor een niet vette witvissnack en ook de andere natuurlijke snacks even op vetgehalte checken. Pens zit bijvoorbeeld ook veel vet aan.
Vind ze komkommer lekker? Zoja kun je daar gerust wat van geven.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:32

Jessix schreef:
Mijn dierenarts adviseerde het al jaren, maar ik vond andere brokken veel beter. Uiteindelijk op Hills Metabolic uitgekomen en daar doet ze het heel goed op. Geen hongergevoel en toch afvallen.

Van vlees komt mijn hond trouwens aan. Ik heb dat vroeger lange tijd geprobeerd te voeren. Afgelopen maand heeft ze ook weer een paar dagen vlees gehad omdat de brok langere levertijd nodig had. Ik zag het meteen op de weegschaal terug. In mijn ervaring is het dus even zoeken naar wat wel of niet werkt.

Ik ben dan benieuwd welk vlees je voerde. Stelde je zelf samen of kocht je een bepaald merk of diersoort KVV? Want in beide gevallen is het zeer goed mogelijk dat het vetgehalte heel veel te hoog lag voor jouw hond.
Ik heb best makkelijk praten met een hond die zelf redelijk goed zijn gewicht stabiel houdt maar ik let wel op dat er niet te veel vet in het voer zit. De hond is daar blij mee want te vettig eten wordt niet gewaardeerd... Blij mee want te veel vet kán een probleem met de alvleesklier veroorzaken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:46

Kuggur schreef:
Tsja, ik kan er niets aan doen dat je het "onaardig" vind, je kunt geen enkel dier laten afvallen zonder ze minder calorieën te voeren dan dat ze verbranden. En dat betekent honger, en complicaties, zoals het in spaarstand gaan van de stofwisseling.
Jij hebt een bordercollie teef van bijna 30 kilo, als ze een beetje rastypisch is betekent dat zo'n 50% overgewicht (tenzij het om een ongewoon groot individu gaat). Om die op een gezond peil te brengen heb je een behoorlijk project, en daar wens ik je succes mee. En ik hoop dat je inziet dat je hond laten hongeren (voor een periode) niet hetzelfde is als dat dramatische "uithongeren"....

Ten eerste gaat het waarschijnlijk niet over een werklijn border collie, maar over een in Nederland gewone showlijn border collie, dus dan is het helemaal niet zo extreem. Die zijn het afgelopen decennium steeds groter geworden.

Daarnaast kan je een dier (en mens) prima laten vermageren zonder echt te laten hongeren en het lichaam in spaarstand te laten gaan, het heeft zelfs de voorkeur doordat er daarna niet veel minder gegeten kan worden als wat je zou verwachten bij een dier van die maat.

Maar los van dat alles is de belangrijkste reden om niet extreem weinig te gaan voeren (en 2 handjes is dat al wel, want dat komt waarschijnlijk meer op 100g brok max) is omdat de hoeveelheid vitaminen, mineralen en eiwitten afgestemd zijn op de minimaal geadviseerde hoeveelheid voer per gewichtseenheid. Dat zorgt voor brede tekorten, op de langere termijn zelfs grote kans op schade, maar ook verminderd gewichtsverlies doordat het lichaam niet optimaal functioneert. Het zorgt voor verlies van spiermassa dat sowieso al zorgt voor verminderd energieverbruik in rust en minder activiteit, dus minder vaak een verhoogd energieverbruik.

De maag gedeeltelijk vullen met dingen als sperziebonen en wortel geeft een meer tevreden hond qua gedrag, die daardoor vaak vrolijker en speelser = energieker is. Dus nog los van het mentale element dat wij bij huisdieren een rol vinden spelen, is het afvaltechnisch ook verstandiger.

@troetjoek: begin met kijken op de zak wat de hond bij haar ideaalgewicht de juiste (minimum)hoeveelheid is (in dit geval 165g bij 20kg; soms adviseer ik hier nog 75% van te nemen, maar in dit geval is dat al door de fabrikant gedaan). Ga dan wegen wat je nu voert. En weeg een week lang iedere voerbeurt zodat je een duidelijk beeld hebt hoeveel je nu werkelijk voert. Zit je boven de eerdere bepaalde hoeveelheid, dan kan je daar naar toe terug, voer je minder dan dat, dan heb je een ander voer nodig voor je hond want dan is dit voer ongeschikt.

Bij prins kom je dan uit op het volgende voer, met 3300kcal/kg:
krokant: https://www.brekz.nl/prins-hondenvoer/p ... -hond.html
Geperst: https://www.brekz.nl/prins-hondenvoer/p ... -hond.html

Royal Canin heeft satiety, deze zit rond de 2700kcal/kg, wat betekent dat je er ruim 20% meer van mag voeren dan van de xlight van prins. Je huidige voer zit op 3420kcal/kg, dus dat is zelfs ruim 25% meer brokken voor dezelfde hoeveelheid kcal, of ruim 20% minder kcal voor dezelfde hoeveelheid voer.
https://www.pharmapets.nl/royal-canin-s ... -12kg.html

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 15:32

herr_balou schreef:
xMyrth schreef:
Ik voer al van pups af aan Kenner Natuurlijk.
Ze is nu ook wel mooi op gewicht, maar ik zou graag willen weten wat kcal arm is wat ik haar nog bij zou kunnen geven.

Kipfilet uit de supermarkt zou dus kunnen, rauw... Ze krijgt wel eens een plakje boterhammenvleeskipfilet, maar die wordt nu niet bedoeld.

Runderlongblokjes.

Ze krijgt veelal natuurlijke snacks.
Nu toevallig zalmkoekjes gekregen van de buurvrouw, kippennekjes, slokdarmpjes...

Boterhammenvleeskipfilet is echt niet goed. Zit troep in en is veel te zout.
Je kunt rauwe kipfilet geven maar dat is wel prijzig. Je zou ook nog naar blikvoer kunnen kijken als aanvulling, dan hoef je het niet rauw te geven. Herrmanns heeft bijvoorbeeld een 'reinfleisch' (Puur heet het in het Nederlands) lijn en daarvan zit de konijn versie heel laag in vet. Geit is ook relatief laag.
Die zalmkoekjes zou ik achterwege laten, kies liever voor een niet vette witvissnack en ook de andere natuurlijke snacks even op vetgehalte checken. Pens zit bijvoorbeeld ook veel vet aan.
Vind ze komkommer lekker? Zoja kun je daar gerust wat van geven.

Bedankt voor je reactie!

Wij eten zelf geen vlees, dus hebben nooit zoiets in huis. Maar als we eens bij mijn ouders op bezoek zijn, dan krijgt ze wel eens wat lekkers zoals een kipfiletje voor op de boterham. Ik lig daar niet zo wakker van :) Ze krijgt ook wel eens ooit klein stukje frikandel of een frietje ofzo...

De zalmkoekjes die ik van de buurvrouw heb gekregen, ga ik wel opmaken. Haar hond is allergisch en die van mij vind ze heerlijk. Heb eventjes een linkje opgezocht van de zak die ik heb: Klik! Deze dus.
Ik heb die zak al heel lang, want ze krijgt misschien 2 of 3 van die kleine snippers per dag :) Maar ik zal zelf geen nieuwe aanschaffen!

Qua niet vette witvissnack heb ik wel eens koolvis (diepvries supermarkt) in huis gehaald en die gedroogd in mijn voedseldroger. Dat doe ik ook vaker met rodi worsten overigens :) De grootte van die snacks snijd ik in "trainers" grootte, ongeveer 0,5cm :P

Ik zal eens kijken naar het bilkvoer van Hermanns!
Wat betreft komkommer, nee daar is ze geen fan van... Watermeloen vond ze afgelopen zomer wel lekker.
En af en toe een sappig blokje peer (en appel ligt eraan welke soort)... maar daar zitten weer behoorlijk wat suikers in, dat krijgt ze eigenlijk bijna nooit.

Op dit moment liggen er kippennekjes in de garage. Die lust ze wel :Y) :Y)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:19

Voor mijn dikkertje dap hondje kook ik groentes af (soepgroente, broccoli, wortel..) en doe dat in een bakje. Schep vlees en schep groente. Ze eten het allemaal heel graag en staan echt te popelen als het avond is. Als ik het een tijdje vergeet en bijv. enkel brokken geef, dan eet vooral de reu echt minder goed.
Soms snij ik een komkommer in blokjes en voer dat erbij. Dat is ook maar water.

Romy0405

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:26

Mijn teefje moet ook afvallen. Op advies van de DA krijgt ze als aanvulling op de brok elke maaltijd groente. Sperziebonen, doperwten en worteltjes. Deze kook ik en pureer ik daarna. Bakjes maken en invriezen, zo kan je in 1x een grote hoeveelheid maken. Als ik het niet pureer lust ze het ook niet, maar op deze manier wel!

Benzz

Re: Hond calorie arm voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:48

Ik had gisteren sperziebonen over van mijn eigen maaltijd en heb het in zijn bak gegooid..........dat ging erin :D Maar goed, mandarijntjes vind hij ook lekker.

Alleen mijn groente en fruit deel ik met hem. Mijn verdere maaltijden niet.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:11

Rebel_Jits schreef:
Voor mijn dikkertje dap hondje kook ik groentes af (soepgroente, broccoli, wortel..) en doe dat in een bakje. Schep vlees en schep groente. Ze eten het allemaal heel graag en staan echt te popelen als het avond is. Als ik het een tijdje vergeet en bijv. enkel brokken geef, dan eet vooral de reu echt minder goed.
Soms snij ik een komkommer in blokjes en voer dat erbij. Dat is ook maar water.

Daar zit toch ui en/of prei in? Dat zou ik niet geven want dat kan bloedarmoede veroorzaken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:22

In principe kun je alle groentes voeren, maar inderdaad geen ui en prei, nachtschade (tomaat, paprika) zijn de meningen over verdeeld (ik geef het niet). Verder geen druiven en Macademia, en sowieso geen pitten zoals die in avocado, perzik, pruim etc. zitten.
Als aanvulling kun je zo'n 15-20% van de voeding aan groente toevoegen. Makkelijkste manier van toevoegen is inderdaad koken en in een klein beetje kookvocht pureren zodat je een soort groentepasta krijgt. Ik vries het in per dagportie, maar ook makkelijk is om het in ijsblokjesvormen in te vriezen. Dan ontdooi je per dag x blokjes.
Favoriet zijn hier pompoen en wortel, maar ook broccoli en rode biet gaan er altijd goed in. Ook geef ik graag fruit bij, gepureerd of in blokjes.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:30

Of zoete aardappel, valt hier ook in de smaak!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:46

Ja dat is ook een hele goede!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 17:46

Fijne tips! Ik ga dat eens proberen ook :) Alleen boontjes vindt ze echt niks aan, maar misschien op deze manier wel

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:18

Leo schreef:
In principe kun je alle groentes voeren, maar inderdaad geen ui en prei, nachtschade (tomaat, paprika) zijn de meningen over verdeeld (ik geef het niet). Verder geen druiven en Macademia, en sowieso geen pitten zoals die in avocado, perzik, pruim etc. zitten.
Als aanvulling kun je zo'n 15-20% van de voeding aan groente toevoegen. Makkelijkste manier van toevoegen is inderdaad koken en in een klein beetje kookvocht pureren zodat je een soort groentepasta krijgt. Ik vries het in per dagportie, maar ook makkelijk is om het in ijsblokjesvormen in te vriezen. Dan ontdooi je per dag x blokjes.
Favoriet zijn hier pompoen en wortel, maar ook broccoli en rode biet gaan er altijd goed in. Ook geef ik graag fruit bij, gepureerd of in blokjes.

Men zegt dat het in kleine hoeveelheden kan, evenals kool. Bij mijn hond geven zowel de nachtschades en kolen gegarandeerd een hoop darmgeluiden en buikpijn, soms ook diarree. Fruit geeft hetzelfde probleem.

Over het algemeen geldt dat groente die van onder de grond komt stevigere ontlasting geeft en van boven de grond - met name bladgroente - zachtere.