Kuggur schreef:Tsja, ik kan er niets aan doen dat je het "onaardig" vind, je kunt geen enkel dier laten afvallen zonder ze minder calorieën te voeren dan dat ze verbranden. En dat betekent honger, en complicaties, zoals het in spaarstand gaan van de stofwisseling.
Jij hebt een bordercollie teef van bijna 30 kilo, als ze een beetje rastypisch is betekent dat zo'n 50% overgewicht (tenzij het om een ongewoon groot individu gaat). Om die op een gezond peil te brengen heb je een behoorlijk project, en daar wens ik je succes mee. En ik hoop dat je inziet dat je hond laten hongeren (voor een periode) niet hetzelfde is als dat dramatische "uithongeren"....
Toch is het wel een beetje kort door de bocht. Als jij als mens alleen maar frikandellen en friet eet, kun je veel minder eten en toch te dik zijn. Terwijl als je veel fruit groente vis en vlees eet, kun je veel meer eten zonder dik te worden.
Aangezien het gros van de brokken heel hoog qua koolhydraten zitten, kun je dus amper wat voeren. Terwijl als je een brok voert ( of vers) een hond qua hoeveelheid een prima vullende maaltijd krijgt zonder dik te worden.