Hond eet plotseling slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:34

Hier 2 honden die hun brokken ook niet willen eten.

Heb je het op een andere manier aanbieden al een keer geprobeerd? Bijv. Op verschillende plekjes 'verstoppen' en dan het eten laten zoeken.

Die van mij eten beide slecht brok. Maar als ik het in hersenwerkjes gebruik zijn ze ineens onverzadigbaar _-:( ik probeer iedere keer wat anders te doen. Vanochtend hebben ze de brokken uit de Kong classic gekregen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:54

muzzy17 schreef:
Hier 2 honden die hun brokken ook niet willen eten.

Heb je het op een andere manier aanbieden al een keer geprobeerd? Bijv. Op verschillende plekjes 'verstoppen' en dan het eten laten zoeken.

Die van mij eten beide slecht brok. Maar als ik het in hersenwerkjes gebruik zijn ze ineens onverzadigbaar _-:( ik probeer iedere keer wat anders te doen. Vanochtend hebben ze de brokken uit de Kong classic gekregen.
Ook gelijk een hersenwerkje voor het baasje om elke keer iets anders te verzinnen ;)

Pluttersput

Re: Hond eet plotseling slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:12

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar valt hij ook af? Sommige honden regelen hun eigen gewicht. Ik heb er hier ook zo eentje van. Als die wat te dik is eet hij minder, als hij dan weer op gewicht is eet hij weer zijn gewone eten.
Bij mij worden ze vaak ineens dikker als ik weer een kip heb die ergens anders legt, en de honden het nest wel weten te vinden en ik niet. Dan helpen ze zichzelf graag aan een vers eitje :D

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:50

Pluttersput schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar valt hij ook af? Sommige honden regelen hun eigen gewicht. Ik heb er hier ook zo eentje van. Als die wat te dik is eet hij minder, als hij dan weer op gewicht is eet hij weer zijn gewone eten.
Bij mij worden ze vaak ineens dikker als ik weer een kip heb die ergens anders legt, en de honden het nest wel weten te vinden en ik niet. Dan helpen ze zichzelf graag aan een vers eitje :D

Die van mij - mix van herder, terrier en nog meer - heeft echt geen idee wat er met een heel ei gedaan dient te worden. Dat wordt voorzichtig uit de bak opgepakt en ergens neergelegd en dan er naar gaan zitten kijken... _O-

@TS, gaat het eten nog goed? Afwisseling kan helpen om een hond aan het eten te houden. Soms helpt het ook om een tijdje gewoon minder te voeren of sowieso porties van wisselende grootte te geven. Mijn hond krijgt vrijwel elke dag iets anders en de ene dag meer dan de andere dag. Ik hoef ook niet te proberen meer dan 3 dagen hetzelfde te geven want dan wordt het geweigerd en dat wordt dagenlang volgehouden. Begrijpelijk, ik wil zelf ook niet elke dag hetzelfde. Een keer geprobeerd dat niet te accepteren maar een al niet dikke hond wordt heel snel zorgwekkend mager...

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 12:37

herr_balou schreef:
Pluttersput schreef:

Die van mij - mix van herder, terrier en nog meer - heeft echt geen idee wat er met een heel ei gedaan dient te worden. Dat wordt voorzichtig uit de bak opgepakt en ergens neergelegd en dan er naar gaan zitten kijken... _O-

@TS, gaat het eten nog goed? Afwisseling kan helpen om een hond aan het eten te houden. Soms helpt het ook om een tijdje gewoon minder te voeren of sowieso porties van wisselende grootte te geven. Mijn hond krijgt vrijwel elke dag iets anders en de ene dag meer dan de andere dag. Ik hoef ook niet te proberen meer dan 3 dagen hetzelfde te geven want dan wordt het geweigerd en dat wordt dagenlang volgehouden. Begrijpelijk, ik wil zelf ook niet elke dag hetzelfde. Een keer geprobeerd dat niet te accepteren maar een al niet dikke hond wordt heel snel zorgwekkend mager...

Nee hij eet nog steeds slecht. We zijn vandaag weer teruggeweest naar de dierenarts en nu heeft hij een spuit tegen misselijkheid gegeven. Hij moet nu steeds hele kleine beetjes eten, en hopelijk gaat het dan beter.

Hij is verder gewoon heel vrolijk en speelt veel. Dierenarts kan ook niks vinden (geen koorts, niet te dun, alles ziet er goed uit)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:48

Joy_Mennings schreef:
Nee hij eet nog steeds slecht. We zijn vandaag weer teruggeweest naar de dierenarts en nu heeft hij een spuit tegen misselijkheid gegeven. Hij moet nu steeds hele kleine beetjes eten, en hopelijk gaat het dan beter.

Hij is verder gewoon heel vrolijk en speelt veel. Dierenarts kan ook niks vinden (geen koorts, niet te dun, alles ziet er goed uit)

Maar is hij misselijk dan? En is er bloedonderzoek gedaan? Dat kan ik niet terugvinden in je berichten.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 15:49

herr_balou schreef:
Maar is hij misselijk dan? En is er bloedonderzoek gedaan? Dat kan ik niet terugvinden in je berichten.

De bid houding en het overgeven (wat er sinds dit weekend bij is gekomen) maken dat de dierenarts er vanuit gaat dat het inderdaad door zijn maag/misselijkheid komt.

Het is ons verder opgevallen dat hij in het weekend enkel nadat hij een aantal brokjes gegeten had sloom was. Als hij niet eet is hij niet sloom en oogt hij normaal. Ontlasting is verder ook goed. Vandaar dat de arts niet meteen bloed wil prikken.

Hij heeft vandaag twee keer wat brokjes op en binnen gehouden. Hij at het de tweede keer ook wat sneller op en werd niet minder speels na het eten dus hopelijk helpt het. Mocht dit vanavond (of morgen na de 24u) veranderen dan nemen we weer contact op.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:38

Joy_Mennings schreef:
Hij heeft vandaag twee keer wat brokjes op en binnen gehouden. Hij at het de tweede keer ook wat sneller op.

Dat is fijn dan heeft hij waarschijnlijk niet de link gelegd met als ik ga eten voel ik me rot.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:17

daantjuhhh schreef:
Hannanas schreef:
Het gaat om reflux:

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Het komt regelmatig voor en kan allerlei klachten geven. Je hoeft van de reflux zelf niet te merken dat je hond het ervaart, maar soms hoor een je een hikje of even de nek strekken. Meestal kwa symptomen vaag van een algemene zin zoals minder eten.

Hopelijk doet de omeprazol iets voor je hond!

De hond heeft een roesje gehad. Geen narcose of tube.

Bij een goede dierenarts of tandheelkundige die gebitsreinigingen uitvoeren gaat een hond onder narcose en wordt deze geïntubeerd. Met een roesje zijn ze niet ver genoeg weg en heb je kans dat ze uit een reflex alsnog de kaken op elkaar knijpen met je hand ertussen ;)

Ze gaan onder narcose en worden dus geïntubeerd. De reden van de intubatie, zo wordt de luchtpijp afgesloten en kan hier geen vocht/slijm etc inlopen. Bij een gebitsreiniging wordt altijd NaCl en ook wel chloorhexidine gebruikt, dus een afgesloten luchtpijp is dan zeer fijn!
(Bij oren uitspoelen onder narcose hoort een hond ook altijd geïntubeerd te worden, voor dezelfde redenen)

De tube gaat dus in de luchtpijp, als het goed gedaan wordt gaat deze niet zover erin dat deze bij de splitsing uitkomt. Deze gaat dus NIET in de slokdarm en komt dus ook niet in de maag.
Ze kunnen vaak een reactie op de tube geven omdat deze kan zorgen voor een irritatie in de voorste luchtwegen.
Misselijkheid en overgeven na de de behandeling komt van de narcose.

@ TS. Vervelend dat je hond moeilijk eet! Goed dat je contact met je dierenarts hebt opgezocht en hem hebt na laten kijken. Hopelijk knapt hij snel op en werkt de omeprazol voldoende. Eventueel voeren op hoogte kan ervoor zorgen dat ze minder last van reflux hebben :)

daantjuhhh

Re: Hond eet plotseling slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:35

TS gaf zelf aan dat er een roesje gebruikt is.