"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:44

Cer schreef:
Huertecilla schreef:
nu nog in de spiegel kijken; de resultaten van cosmetische chirurgie niet meer verheerlijken in/als ideaalbeeld....

Dit heeft hier toch helemaal niets mee te maken?

Het gaat beide om het tot ideaalbeeld maken van een onnatuurlijk uiterlijk, met schadelijke gevolgen.

Of je nu dikke billen stimuleert die niet/nauwelijks zonder operatie geboren kunnen worden (bij vleeskoeien) of dikke borsten stimuleert die niet/nauwelijks zonder operatie kunnen ontstaan ('influencers') het resultaat is dat er ingrepen nodig zijn door het ongezonde ideaalbeeld wat wordt nagestreefd.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:46

Wat mensen bij zichzelf doen boeit mij niet := de dieren daarintegen... ik hoop ontzettend dat dit ook echt gehandhaafd gaat worden. Zoveel mensen die leuk een mopshond bulldog, kat met te kleine neus aanschaffen en ik kan daar zo niet tegen. Terwijl dat dier hijgt voor adem doen alsof het de normaalste zaak is... Jammer dat dit überhaupt nodig is in deze wereld en ik betwijfel of het echt word gehandhaafd, maargoed, een stap in de goede richting dan maar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 14:46

Laten we het in dit topic idd bij dieren houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:49

Cer schreef:
Huertecilla schreef:
nu nog in de spiegel kijken; de resultaten van cosmetische chirurgie niet meer verheerlijken in/als ideaalbeeld....

Dit heeft hier toch helemaal niets mee te maken?

Vind ík wel. Ik zie het verschil niet. Het is een bredere ethische problematiek waarbij de mens zelf niet uitgezonderd is.
Of is dat snijden zonder medische reden gezond voor het individu en de mens als soort. We bedriegen onze eigen partnerselectie-criteria.

Maar goed, zal het niet meer noemen.

Ik ben HEEL STERK VOOR het beperken. Heb in de jaren tachtg meegewerkt aan een publicatie mbt rashonden vanuit het ministerie van toen nog landbouw et al.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:50

Mensen moeten helemaal zelf weten wat ze doen met zichzelf …
Als ik een stuk ooglid weg wil laten halen omdat ik dat mooier vind, doe ik dat :j

Dieren die geen adem meer krijgen of ogen die eruit vallen is echt iets anders denk ik.

Overigens.. ik was in de veronderstelling dat staarten couperen niet meer gedaan werd.. wordt dat nog wel gedaan of komen die paarden uit t buitenland ofzoiets?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:52

luuntje schreef:
Eindelijk er gaat iets aan gedaan worden.

Zouden alle bulldoggen verboden worden of mogen de doggen met een normale neus en lijf wel blijven?
En zou daar dan mee gefokt mogen worden?

En nee ik heben wil geen bulldog.

Met de honden met een snuit die lang genoeg is, mag gewoon gefokt worden, en die zullen dus ook niet onder dit houdverbod gaan vallen :j. Dat houdt in de praktijk in dat je nog wel met een mops mag fokken, maar alleen als het andere ouderdier dan niet dezelfde uiterlijke kenmerken heeft, dat wil zeggen een veel langere neus (en beter gestel in het algemeen).

Wij zijn er blij mee in ieder geval :D Hoe te handhaven, dat is de volgende stap.

Ik zag iemand schrijven "dit zal wel weer jaren gaan duren want ze willen vast eerst allemaal onderzoeken gaan doen" ja, ga daar maar vanuit.
Gelukkig wel zeg, dat nieuwe wetgeving eerst uitgebreid onderzocht wordt, lekkere staat zouden we anders in leven..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:52

Cer schreef:
Mensen moeten helemaal zelf weten wat ze doen met zichzelf …

Het punt is óf ´mensen´ dat wel zelf beslissen. Maar goed, is taboe blijkbaar. Zal het op het lijstje bij overgewicht zetten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 14:53

Cer schreef:
Overigens.. ik was in de veronderstelling dat staarten couperen niet meer gedaan werd.. wordt dat nog wel gedaan of komen die paarden uit t buitenland ofzoiets?

Het komt nog wel voor onder het excuus: "moeder is op de staartwortel van het veulen gaan staan".

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:56

Cer schreef:

Trekpaarden gaan (of gingen tot heel kort geleden, in ieder geval tot lang na het verbod) vaak even op reis naar het buitenland (ik dacht België of Frankrijk), waarbij ze onderweg - geheel per ongeluk - onhandig met hun staart tussen de trailerklep komen, of een ander verzonnen ongeluk, waardoor amputatie ineens medisch noodzakelijk is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:56

Silenna schreef:
Eindelijk er gaat iets aan gedaan worden.

Helpt het je hopen. Is alweer bijna 50 jaar geleden voorgesteld vanuit de overheid!!!* om excessen in rasstandaards te verbieden.

Nu nog ECHT verbieden.

* kun je nagaan; die loopt niet echt voorop met ethische invullingen van voorkomen van dierenleed.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:59

Tussen verbieden en handhaven ben je ook zo enkele decennia verder hoor.
Nederland is een regeltjesland. Voor iedere uitzondering maken we wel een extra regel, maar handhaving blijft een vies woord (want het kost geld).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 15:07

Vinden jullie dat de haarloze katten/honden/cavia's etc ook onder het verbod moeten gelden?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:12

Ik vind die lastig. Denk uiteindelijk wel. Maar voor nu eerst eens die hoofdpijn hondjes en korte snuitjes aanpakken. Ook die munchkin en vouwoortjes. Denk dat je daarmee moet beginnen en dan misschien ook wel die naakt dieren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:21

oomens schreef:
Cer schreef:

Trekpaarden gaan (of gingen tot heel kort geleden, in ieder geval tot lang na het verbod) vaak even op reis naar het buitenland (ik dacht België of Frankrijk), waarbij ze onderweg - geheel per ongeluk - onhandig met hun staart tussen de trailerklep komen, of een ander verzonnen ongeluk, waardoor amputatie ineens medisch noodzakelijk is.

simpel: "Dat is een heel jammer ongeluk maar dan mag ie niet meer op de keuring."
Dan houdt dat gezeik ook vanzelf op. :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:28

Ayasha schreef:
simpel: "Dat is een heel jammer ongeluk maar dan mag ie niet meer op de keuring."

:)* +:)+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:44

Ayasha schreef:

Behalve dan dat degenen die over de keuringen gaan en in het stamboekbestuur zitten, zelf het hardste van dat soort uitwijkroutes gebruik maakten.
No way dat die stoppen als er nog ergens een geitenpaadje te vinden is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:47

oomens schreef:
Ayasha schreef:

Behalve dan dat degenen die over de keuringen gaan en in het stamboekbestuur zitten, zelf het hardste van dat soort uitwijkroutes gebruik maakten.
No way dat die stoppen als er nog ergens een geitenpaadje te vinden is.

Dan lijkt het me tijd om die te vervangen. :)
Je kan wel overal excuses voor gaan verzinnen maar dan moet je niet tegelijk beweren dat je dit toe juicht. Dan stuur je controle op je bestuur af.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-01-23 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:47

Cayenne schreef:
Laten we het in dit topic idd bij dieren houden.
Wat zijn wij dan?

;)

Interessant topic, goed dat ze hier mee aan de slag gaan.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:57

Cayenne schreef:
Vinden jullie dat de haarloze katten/honden/cavia's etc ook onder het verbod moeten gelden?

Tja, geen haar en dus externe hulpmiddelen nodig hebben om zichzelf op temperatuur te kunnen houden, is een beperking. Een kat communiceert ook met de snorharen, dus naaktkatten hebben tevens een spraakgebrek. Of haarloze dieren vreselijk gebukt gaan onder hun naaktheid, weet ik niet. Het lijkt me minder onoverkomelijk als 24/7 migraine of 24/7 onvoldoende lucht. Ik vind het überhaupt niet heel ethisch om voor looks bewust met genetische afwijkingen te fokken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:12

Ayasha schreef:
Je kan wel overal excuses voor gaan verzinnen maar dan moet je niet tegelijk beweren dat je dit toe juicht. Dan stuur je controle op je bestuur af.

Je kunt als stamboekbestuurder die wil blijven couperen toch prima tegenover het ministerie en naar buiten toe doen alsof je welwillend meewerkt, terwijl je intern er alles aan doet om onder de regels uit te komen.
Dat sluit elkaar niet uit. Het hele bedrijfsleven en de politiek werkt ook zo, en woordvoerders en communicatiestrategen bestaan ervoor om dat soort dingen recht te praten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:15

het is en blijft natuurlijk een simpel verhaal van vraag en aanbod. Zolang er vraag is naar 'misvormde' dieren, zolang deze dieren vooraan worden geplaatst bij wedstrijden en keuringen en verheerlijkt worden op internet en tv. Zo lang blijft de fokkerij en handel bestaan. Uiteindelijk draait het gewoon weer om geld.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:17

Ik vind dit ook geen goede zaak:

Dit is mooi. Kopje zou wat minder spits mogen maar verder niks mee mee.
Afbeelding

En dit is wat we tegenwoordig zien op show wordt dit en nog extremer aangemoedigd. Omdat mensen prijzen willen gaan ze er naar fokken. Die beesten kunnen de oren niet eens meer recht houden en die moeten maar groter en naar die zijkant.

Afbeelding
Afbeelding

Daar zal ook een stuk aanpak in moeten. Ik krijg het ook te horen bij mijn kat.
Ja haar oren zitten volgens de originele rasstandaard wat te hoog maar ze zijn zeker niet te klein. En ze willen dat ook maar groter en groter. Ik doe het niet want ik wil niet zo extreem fokken en dat de dieren er last van krijgen maar mijn somali zit in de zelfde klasse als die siamezen voor best in show en daar verliest ze het elke keer van puur op uiterlijk. Als je kijkt naar gezondheid is de Somali gezonder dan de siamees.
Afbeelding

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:22

onpaard schreef:
Mooi zo'n verbod. Gelijk de fokkers van arabieren aanpakken. Zo'n extreme dish is ook dierenmishandeling.

Ja idd beetje Arabier mooi, maar die paardjes met een extreme dish, het lijkt wel of hun neus is gebroken. Ik vind dit ook een goede zaak

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:27

Ik zou liever zien dat er verantwoordelijk werd gefokt, de neusjes er meer uit ipv hoe korter hoe beter.
Nog banger ben ik ervoor dat er nu erg veel import vanuit de broodfokkers deze kant op gaat komen.

Ben ik ervoor dat dieren die lijden door menselijk falend beleid geholpen moeten worden, absoluut.
Ik weet alleen niet of dit de manier is.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:34

Mensen die bewust fokken, over het algemeen kijken ze goed naar wat voor partner ze hebben. Iemand die chronisch ziek is en dit kan doorgeven aan kinderen denkt er normaal gesproken bewust over na. (uiteraard zijn er uitzonderingen)

Dieren fokken, daar is nog altijd de mens achter. Zij maken de keuze dier kan er niks mee hoor.

Ik vind dit een goede zaak en hoop dat het gaat helpen