Kat gehaald uit asiel wss diabetes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:08

purny schreef:
manzano schreef:
Het is geen verborgen gebrek, want het is algemeen bekend.

Bij het asiel was het bekend, niet bij mij toen ik ging kijken

Je kon toch zien dat de kat overgewicht had.... je hebt zelf ook een wettelijke verplichting om je te verdiepen in hetgeen je aanschaft.
De opmerking in het dossier is een algemene opmerking die niet specifiek geldt voor deze kat, maar voor élke kat met overgewicht. Als ik een ouder paard koop heb ik ook risico op zaken. Als ik dat wil uitsluiten laat je hem keuren.

Als je even googled op overgewicht bij katten is dit zo'n beetje het eerste resultaat, dus geheimzinnig is de info niet.
https://www.dierendokters.com/katten/zi ... vergewicht

Ibbel schreef:
Purny, er is een verschil tussen 'risico op diabetes' en 'weten dat een kat diabetes heeft en dat verzwijgen'. Dat laatste is een verborgen gebrek. Een risico op iets is geen bestaand gebrek en kan dus ook geen verborgen gebrek zijn.

Want dan heeft iedere aankoop van een levend dier het volgende verborgen gebrek: "risico op overlijden binnen nu en X jaar"

Dat dus.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:13

purny schreef:
Toen ik ging kijken en ik zei dat als ik leuk vond ik de kat een aantal dagen later wilde ophalen kon dat niet. Zelfs niet toen ik voorstelde om haar gelijk te betalen. Toen kon dat ook niet.

In jouw openingspost schrijf je dat de poes 1 week ERDER jouw hart had gestolen.

Dus je had al een bedenktijd van 1 week.
En ik neem echt aan dat bij haar beschrijving het overgewicht en de leeftijd vermeld was.

Dat asiels niet reserveren is logisch.

Inmiddels heb je gereageerd, maar ik mis de antwoord op mijn (en die van een andere bokker) naar het voer en hoe je dat laten afvallen doet.

Ook mis ik wat nu jouw echte doel is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kat gehaald uit asiel wss diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:18

Laat dat dier nou gewoon eerst eens nakijken in plaats van het ergste scenario te bedenken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 12:19

@Sasja: Voer wordt afgewogen maar wegens een voedselallergie krijgt ze alleen maar hypoallergeen voer.
Ook wordt er elke dag met haar gespeeld en rent ze.
Ik heb geen bedenktijd gehad van het asiel. Zij reserveerden geen katten werd mij gezegd. Maar omdat ze de woensdag naar de dierenarts terugmoest vanwege een controle voor haar gebit mocht ik haar de vrijdag ophalen.

Nogmaals wat ik al eerder aangaf, het was netjes en goed geweest als ze nadrukkelijk hadden gezegd dat ze vanwege haar overgewicht een grotere kans had op diabetes. Dan had ik de kosten in overweging kunnen nemen met betrekking tot de aanschaf. En dan had ik ivm financiele middelen het niet gedaan.

Er zat daar ook nog een andere kat, die wanneer ze getrimt moest worden onder narcose moest. Dan weet je dat die kosten erbij komen.

Dat ze een grotere kans had op diabetes en dat dit al sinds 2019 speelt heb ik pas gelezen toen ik haar dossier in handen had. Dus toen ik haar had betaald.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 12:20

Cayenne schreef:
Laat dat dier nou gewoon eerst eens nakijken in plaats van het ergste scenario te bedenken.

Vanmiddag ga ik het kitje ophalen en als ze idd diabetes blijkt te hebben gaat er een telefoontje naar het asiel met hoe nu verder

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:30

Ik begrijp gewoon niet dat je niet het asielbelt, even een afspraak maakt en er langs gaat om alles gewoon éérst eens uit te leggen en te bespreken.
Asiels willen geen slechte naam, willen ook het beste voor de dieren.
Ik heb altijd asielkatten/ buitenlandse opvangkatten en er ook een met niesziekte gehad , bewust genomen en ja, mij hele huis zit onder de snottebellen op de muur.... helaas pindakaas.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:34

Asiel heeft vaak ook een eigen dierenarts. Dan kun je de test via hun doen , en wellicht voor lagere / geen kosten

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:47

Wij hebben ongeveer hetzelfde gehad, maar dan met een kitten die epilepsie bleek te hebben. Toen ze 3/4 maanden bij ons was begon ons dit op te vallen, en na medisch dossier opgevraagd te hebben bij het asiel bleek dat ze al eens een aanval had gehad maar ze er vanuit gingen dat het niet blijvend was/ze er over heen zou groeien. Na heel wat verdriet en ellende bleek het uiteindelijk met medicatie te onderdrukken. Deze medicatie heeft het asiel 1/1,5 jaar betaald en daarna belde de voorzitter ons of we de kosten over wilden gaan nemen of de kat terug wilden gaan doen. Uiteraard was het laatste geen optie meer dus wij zitten nu met (gelukkig de liefste en leukste ooit) kat die voor de rest van haar (waarschijnlijk korte) leven aan de medicatie moet a 50 euro per maand. Uiteindelijk heeft het asiel dus het onderzoek betaald, en de medicatie voor ongeveer een jaar. We hebben overleg gehad met de voorzitter en als het goed is worden na dit geval standaard de medische dossiers via de mail gedeeld met eventuele adoptanten. Want ondanks dat het de liefste poes ooit is, zitten wij nu wel vast aan 2x daags medicatie om de 12 uur, en een onwijze gewetenskwestie qua wanneer het genoeg is voor de poes.

Ik denk dat je moet starten met het onderzoek op hun kosten uit laten voeren, want volgens mij heb je wel recht op een gezond dier mits anders aangegeven... Ik denk dat je uiteindelijk zelf de afweging moet maken of je de kat wil houden als ze medicijnen nodig blijft hebben, en dat is heel verdrietig.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:56

ElSea schreef:
Wij hebben ongeveer hetzelfde gehad, maar dan met een kitten die epilepsie bleek te hebben. Toen ze 3/4 maanden bij ons was begon ons dit op te vallen, en na medisch dossier opgevraagd te hebben bij het asiel bleek dat ze al eens een aanval had gehad maar ze er vanuit gingen dat het niet blijvend was/ze er over heen zou groeien. Na heel wat verdriet en ellende bleek het uiteindelijk met medicatie te onderdrukken. Deze medicatie heeft het asiel 1/1,5 jaar betaald en daarna belde de voorzitter ons of we de kosten over wilden gaan nemen of de kat terug wilden gaan doen. Uiteraard was het laatste geen optie meer dus wij zitten nu met (gelukkig de liefste en leukste ooit) kat die voor de rest van haar (waarschijnlijk korte) leven aan de medicatie moet a 50 euro per maand. Uiteindelijk heeft het asiel dus het onderzoek betaald, en de medicatie voor ongeveer een jaar. We hebben overleg gehad met de voorzitter en als het goed is worden na dit geval standaard de medische dossiers via de mail gedeeld met eventuele adoptanten. Want ondanks dat het de liefste poes ooit is, zitten wij nu wel vast aan 2x daags medicatie om de 12 uur, en een onwijze gewetenskwestie qua wanneer het genoeg is voor de poes.

Ik denk dat je moet starten met het onderzoek op hun kosten uit laten voeren, want volgens mij heb je wel recht op een gezond dier mits anders aangegeven... Ik denk dat je uiteindelijk zelf de afweging moet maken of je de kat wil houden als ze medicijnen nodig blijft hebben, en dat is heel verdrietig.

Ik vraag me wel af wat dan het plan was geweest als jullie haar terug hadden gebracht. Ze zullen vast weten dat de meeste mensen dat niet zullen doen ivm de emotionele band. Maar stel van wel, gaan ze dan een andere adoptant zoeken die het wel wil betalen? Of is ze dan aangewezen op een leven in het asiel? Ik snap dat niet helemaal.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:59

Gaabje schreef:
ElSea schreef:

Ik vraag me wel af wat dan het plan was geweest als jullie haar terug hadden gebracht. Ze zullen vast weten dat de meeste mensen dat niet zullen doen ivm de emotionele band. Maar stel van wel, gaan ze dan een andere adoptant zoeken die het wel wil betalen? Of is ze dan aangewezen op een leven in het asiel? Ik snap dat niet helemaal.

Ze zeiden dat ze dan herplaatst zou worden met het volledige verhaal er bij inderdaad. Zijn vast wel mensen die dit misschien minder een probleem vinden, die bijvoorbeeld veel thuis zijn oid.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:09

Stilletjes meegelezen en begrijp niet zo goed wat de TS nu eigenlijk wil..
De kosten vergoed door het asiel of de kat terug ondanks dat ze haar hart gestolen heeft .
TS bij élk dier krijg je kosten , kan na een week , maand of na jaren , ben je niet daartoe bereid dan ben ik bang dat je beter geen dier kunt nemen.
Wacht eerst het onderzoek even af, misschien valt het allemaal reuze mee :(:)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:32

purny schreef:
. Dan had ik de kosten in overweging kunnen nemen met betrekking tot de aanschaf. En dan had ik ivm financiele middelen het niet gedaan.

Niet vervelend bedoeld, maar bedenk je wel, dat een kat van deze leeftijd (en elk dier sowieso) alsnog kans heeft om iets anders te ontwikkelen waardoor je alsnog behoorlijke kosten kan krijgen.
Misschien is het wel slim om met iemand naar de financiële situatie te kijken. Huisdieren zijn sowieso duur helaas

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:58

Inderdaad eerst afwachten of het idd wel diabetes is
Alle dikke katten hebben een verhoogde kans op diabetes net als mensen
Kans dat dit risico flink verminderd als ze is afgevallen.

Dus voordat je je vanalles in je hoofd gaat halen eerst urine en bloedtesten afwachten en dan verder kijken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:10

Je bent erg geschrokken van de oude opmerking in het dossier, maar ik vermoed dat het meevalt.
Een kat die sinds 2019/2020 al onbehandelde diabetes zou hebben, zou nu graatmager en ziek zijn.
Hoe het ook kan zijn:
Mijn kat heeft altijd relatief veel gedronken, vooral toen ze wat ouder werd. Ze had geen diabetes en pas in het laatste jaar nierproblemen. Ze is 19jaar geworden.
Maar, zeker bij een oudere kat, is ziekte of gebrek nooit uit te sluiten.
Ik hoop dat je een fijn maatje aan haar hebt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:21

Ibbel schreef:
Bij een oudere kat die veel drinkt zou ik nog veel eerder aan nierfalen denken dan aan diabetes.
Dus ik zou eerst maar eens even het onderzoek van de DA afwachten.

Dit ja, ik zou een oudere kat met overwicht die teveel drinkt even laten doorlichten door de dierenarts, niet alleen op diabetes testen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:33

Idd even afwachten wat er uit komt. Maar verder is het een oudere kat en helaas kunnen die kwaaltjes krijgen, Zeker als ze te vet zijn. Nieren of schildklier zou ook kunnen als ze aanzienlijk veel drinken.

Helaas is het niet altijd mogelijk om alle onderzoeken preventief uit te voeren op alle katten die in 't asiel zitten, dan zijn er binnen no time geen asiels meer... Ook om de adoptie kosten zo laag mogelijk te houden (en dus kans op adoptie te vergroten) kan niet alles preventief worden uitgevoerd. Als de kat verder geen klachten bij het asiel had en ze mee hebben gegegeven dat hij moet afvallen (ivm logische risico's) hebben ze naar mijn idee je al voldoende geïnformeerd... Ik zou ook niet weten wat je Verder nog kan halen of bereiken. Je kan ze uiteraard wel altijd even laten weten dat dit wellicht in de toekomst bij vergelijkbare te plaatsen katjes mee gegeven kan worden aan de nieuwe eigenaren.

Ik hoop iig dat het allemaal meevalt. Ik duim!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:47

Juridisch kan ik me voorstellen dat dit geen duidelijke zaak is.

Ik hoop vooral dat je even een stapje terug neemt in het gevoel wat je nu hebt en rationeel een paar stappen te nemen. Voer testjes uit om te uit te sluiten of te bevestigen dat het beestje ziek is. Ter gelijker tijd neem contact op met het asiel. Mijn (misschien beperkte) ervaring met een asiel is dat ze werken vanuit het welzijn van de beestjes. Dus misschien kan een goed gesprek met het asiel het gevoel wat je nu hebt meteen al af laten zakken.

Verder vind ik dat als je een beestje adopteert (asiel, fokker, marktplaats etc) dat je goed moet overwegen of je er echt tijd en geld voor hebt. Elk beestje kan iets krijgen en daar kan je de gevolgen van moeten dragen. Ik snap dat veel mensen de wens hebben om dieren te hebben. Maar het zou nooit in het nadeel van het dier moeten eindigen.

Ook een kleine toevoeging wat betreft het adopteren van een ouder dier. Natuurlijk zitten daar risico’s aan. Net als het adopteren van een dier met overgewicht (of zelfs ondergewicht). Maar ik heb ook ervaring met de adoptie van een op het oog gezonde kitten waar wij hoge kosten aan hebben gehad omdat deze niet zo gezond bleek te zijn. Wij hebben toen besloten haar niet terug te brengen maar de kosten op ons te nemen. Uiteindelijk overal precies op tijd bij geweest en nu een kern gezonde puberpoes in huis. Moraal van het verhaal: adoptie van een dier is altijd een keuze die je bewust moet maken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:20

Wat ik mis, hoe is de kat?
Is ze leuk en lief?
Zou je haar een fijne oude dag willen geven?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:34

Bij een oudere kat heb je altijd kans op extra kosten, dat moet je geweten hebben. Ik vind dit geen nalatigheid. Wij hadden een asielhond en die had een heel ander karakter als het asiel had gezegd, dat vind ik wel nalatigheid.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:35

Tsja; bij overgewicht wordt standaard gewaarschuwd voor oa diabetes. Overgewicht is hier gewoon een risicofactor voor. Naast natuurlijk de leeftijd. Ik vermoed dat er in het asiel gewoon nog geen aanleiding is geweest om diabetes te laten onderzoeken. Ik denk dus ook niet dat er bewust iets verzwegen is; als je een senior kat adopteert moet je er op bedacht zijn dat er kwaaltjes bij komen kijken. Dit kan na een week zijn, of na een paar jaar.

Ik ga hier dus absoluut niet uit van kwade wil en zou gewoon even met hen overleggen. Mogelijk kunnen ze iets vergoeden. Maar het punt wat je maakt mbt het evt niet adopteren als je het geweten had; ik snap het, maar nogmaals, bij het adopteren van een senior kat weet je dat de kans groot is dat ze iets gaan mankeren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:13

Ik snap je gevoel wel, je wordt nu voor een keuze gezet die je graag van te voren had willen weten. Zelf weet je ook wel dat een oudere kat tegen gezondheidsproblemen op kan lopen. Het was netjes geweest om het te melden. Zeker ook omdat je direct al tegen extra kosten op loopt die je niet van te voren had kunnen overwegen of dat wel of niet kon of welke reden dan ook.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:16

marleen_usar schreef:
Bij een oudere kat heb je altijd kans op extra kosten, dat moet je geweten hebben. Ik vind dit geen nalatigheid. Wij hadden een asielhond en die had een heel ander karakter als het asiel had gezegd, dat vind ik wel nalatigheid.

Dat is ook geen nalatigheid, nieuw huis, nieuwe omgeving, nieuwe mensen kan een dier een totaal ander karakter geven, dat is gewoon nooit te voorspellen.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 20:52

Ik vind het ook geen nalatigheid van het asiel om niet specifiek te melden dat ze extra risico heeft op diabetes. Bij mijn oudere kat wist ik ook dat er een risico was (ouder, zwaar overgewicht), ik schrok me een hoepel toen ik haar voor het eerst zag :') Dikkertje dap kwam niet op de trap -O- Dat het een risico is, is me nooit gemeld, maar wel iets wat ik heb meegenomen in mijn overweging haar te adopteren uit ervaring en onderzoek. Met ervaring en onderzoek daarin de kenmerkende woorden.

Ik denk dat het asiel je had kunnen waarschuwen als algemeen probleem over overgewicht katten, maar vind het geen verborgen gebrek of iets waar het asiel voor moet opdraaien.

Dat gezegd, zie je het niet zitten (wat echt wel begrijpelijk is als je niet wist van tevoren dat het een risico was) dan staan volgens mij alle asiels er wel voor open om een dier terug te nemen. Asiels zijn geen fokkers en kunnen daarmee naar mijn persoonlijke mening niet op eenzelfde manier verantwoordelijk gehouden worden. De adoptiekosten zijn symboliek in verhouding tot de daadwerkelijke kosten van zo’n beestje opvangen, meestal vaccineren en oplappen. Het zou ze echter wel hebben gesierd zouden ze je extra gewaarschuwd hebben.

Nu deze situatie. Zie je het niet zitten met de kat? Doe haar terug. Zie je het wel zitten, maar dan een bewuste overweging

Ik applaudisseer overigens je wens een oudere kat te nemen. :) Het is niet altijd leuk/makkelijk maar het wel waard naar mijn mening <3

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:39

Kat van 12 heeft groter risico op suiker, artrose, nierfalen en hoge bloeddruk. Dat laatste is nauwelijks bekend maar veroorzaakt ook slecht zien tot totale blindheid. Dus wanneer het geen suiker is dan bloedonderzoek en de bloeddruk laten opnemen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:27

Ik had 14 dagen proeftijd met een hond uit het asiel heb jij dat niet ?En al is die proeftijd voorbij dan kun je alsnog de kat terug brengen .Je wil blijkbaar een gezonde kat en geen zieke kat.Wel zielig voor dit diertje .