Kat met cavia's combineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:49

Lon schreef:
Wij hadden thuis al jaren cavia's voor er een kitten bij kwam. Ik vertrouw er niet op dat een kat als roofdier cavia's met rust laat, en heb daarom geïnvesteerd in een katproof caviaflat, hij staat zelfs op de website van de bouwer (https://www.alleswatjenodighebtvoorjecavia.nl/).
Kost wat, maar is wat ons betreft zijn geld meer dan waard, zowel de cavia's als de kat hebben het naar hun zin.

[ Afbeelding ]

Heel verstandig!
Soms lijkt het goed te gaan, en blijkt de kat na maanden ineens toch ongezonde belangstelling te krijgen voor de cavia's, of ze willen een jachtspelletje doen, wat ook al ongezond is voor cavia's.

Spaansepony

Re: Kat met cavia's combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:56

Hier groep cavia’s en twee jagende stalkatten. Zolang de cavia’s in hun hok zitten wat niet dicht is boven dan laten ze met rust, gaan zelfs in het hok slapen de katten want hooi is wel lekker om een tukkie te doen.

Maar lopen de cavia’s uit het hok of de baby konijnen die er wel eens uitspringen en zijn de katten ook in de kantine dan is het een hapje, ze grijpen ze en eten ze op, helaas wel eens voorgekomen omdat kinderen de katten in de kantine lieten zonder toezicht.

Dus ik zou zeker in huis de cavia’s een dicht hok geven.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:48

Hier al 6,5 jaar cavia's en katten samen en nog nooit gedoe gehad.
Zijn ook al een paar jaar pleeggezin voor het asiel en hebben nog maar 1 keer een kat gehad die ik niet geheel vertrouwde met de cavia's.

Het grootste deel negeert de cavia's of gaat in de buurt liggen slapen. De cavia's zijn dit overigens gewend en lijken geen stress hiervan te ervaren.

Ik zou voor de zekerheid gaan voor een dichte kooi, maar ik denk dat het in het grootste deel van de gevallen wel goed gaat!
Afbeelding
Hier zie je hoe open ons hok is.

Roosje01

Re: Kat met cavia's combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:27

Zou gewoon voor de zekerheid de kooi dicht maken. Mijn kat kijkt niet naar de cavia’s om maar je weet idd maar nooit.