Rattenvanger gezocht! Welk hondenras is geschikt voor mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 19:35

pillow schreef:
Voor muizen heb ik de Chihuahua. Maar de vraag gaat over ratten.

Ik vind dit zowel hilarisch als geniaal :')

Hier altijd boerenfoxen gehad. Vreselijk snel en legden zowel muizen als dikke bruine ratten om (en brahma kippen als ze over de heining waren gevlogen). De laatste is uit mijn hoofd nooit gebeten. Heeft wel een keer zelf aan het rattengif gezeten, en het wonder boven wonder overleefd

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 19:37

Als je zelf echt handig bent met honden zou ik een Duitse jachtterriër aanraden.
Ontzettend fanatieke jagers met veel moed maar absoluut geen hondjes voor beginners.

tamary

Re: Rattenvanger gezocht! Welk hondenras is geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 19:57

Als ik kijk naar wat de ytbers hebben lopen die aan o.a. rattenbestrijding doen met honden, zitten daar inderdaad veel terriers tussen (en idd met 2-3-4 aan 1 rat hangen), maar ook wel van alles verder, lurchers, kruisingen met bv windhond/whippet (voor snelheid), pitbull, herder, border collie, spaniel, franse bull x poedel, ... Ik zou die focus op rasbeschrijving idd maar opzij zetten, en opzoek gaan naar een bedrijf/groep die dit als werk doet om een geschikte hond/pup te vinden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 20:07

Bij mijn schoonouders op de boerderij hebben ze een Labrador x golden retriever en die vangt ratten bij het leven.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:59

denisesilver schreef:
pillow schreef:
Voor muizen heb ik de Chihuahua. Maar de vraag gaat over ratten.

Ik vind dit zowel hilarisch als geniaal :')

Het is een muizenvanger bij uitstek. Super scherp en razend snel. De Stabij wil nog wel eens misgrijpen, maar zij niet. Bovendien kan ze op veel meer plaatsen komen. Samen is het een goed werkend duo. Ze heeft mijn uit de ren ontsnapte konijnen ook gevangen, dat was wat minder.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:16

Ik zeg ook boerenfox. Onze oude boerenfox x chihuahua heeft bijna geen tand meer in haar bekje maar vermoordt nog steeds ratten. Toen ze nog wel een compleet gebit had, greep ze ook hele grote ratten. Ze is meerdere keren gebeten maar dat heeft haar nooit bang gemaakt voor die krengen, nog altijd bloedfanatiek.

Overigens vangt onze kat ook ratten. Die haalt op haar gemakje hele nesten jonge ratten leeg (en laat de kopjes voor ons liggen, heel fijn als je daar 's morgens met je duffe hoofd bovenop gaat staan :r )
Laatst bijgewerkt door cissi op 21-11-22 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:17

denbine schreef:
Als ik lees eigenzinnig en rattenvanger, denk ik meteen aan een bulterriër.
Dat ras heeft ook nog eens het record op naam, voor het meeste aantal ratten vangen in een x aantal uur

Haha mijn bull kijkt me echt aan van ga zelf dat beest lekker vangen.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:37

Flowerbomb schreef:
denbine schreef:
Als ik lees eigenzinnig en rattenvanger, denk ik meteen aan een bulterriër.
Dat ras heeft ook nog eens het record op naam, voor het meeste aantal ratten vangen in een x aantal uur

Haha mijn bull kijkt me echt aan van ga zelf dat beest lekker vangen.

ik weet precies welke kop je dan krijgt!
Geweldig eigenzinnig.
En toch zijn t echte jagers en rattenvangers, had dat ook nooit achter onze clown gezocht

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:42

pillow schreef:
Het is een muizenvanger bij uitstek. Super scherp en razend snel. De Stabij wil nog wel eens misgrijpen, maar zij niet. Bovendien kan ze op veel meer plaatsen komen. Samen is het een goed werkend duo. Ze heeft mijn uit de ren ontsnapte konijnen ook gevangen, dat was wat minder.

Nou, als ze konijnen kan vangen, is een rat ook a piece of cake !

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:15

sevke schreef:
uiteraard een Bodeguero! Ze zijn ervoor gefokt
[ [url=m/0CFpWq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is onze Billie
https://bodeguero.nl/

Zie ik nou een bodeguero passeren. <3
Het Spaanse woord voor rattenvanger zit letterlijk in de rasnaam (ratonero), dus ik zou deze zeker ook op de lijst zetten. En omdat je al Podenco's hebt, past dat natuurlijk mooi in het Spaanse rijtje. :D

Kookaburra

Re: Rattenvanger gezocht! Welk hondenras is geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:24

Wij hadden vroeger een friese stabij x friese wetterhoun. Dat was een goede zelfstandige jager! Kwam wel met meer thuis dan alleen mollen en ratten :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:41

gillian schreef:
Bij mijn schoonouders op de boerderij hebben ze een Labrador x golden retriever en die vangt ratten bij het leven.

De lab bij ons ook vroeger, alleen bracht die ze levend bij ons. :')