Houden van kippen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Houden van kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:25

Ik heb mijn kippen gevaccineerd tegen de vogelgriep, heb ik kunnen regelen via een vogelarts en de veearts van de dierenkliniek heeft het erin gespoten. Ik heb controle gehad door de NVWA na meldingen door overbezorgde (niets gunnende hufters) en zij hebben overleg gehad en mij vrijgesteld van handhaving. Maar laten vaccineren is niet voor iedereen mogelijk ik heb er echt hemel en aarde voor bewogen. Was een ramp... maar ik kon moeilijk mijn kippen ophokken in het nachthok of de hele weide overdekken. maar ik snap dat het houden van kippen er niet leuker op wordt door het handelen van de overheid en het afmaken / afslachten gepromoot wordt omdat de eu besloten heeft dat kippen voor de export iet gevaccineerd mogen worden. Ze zouden het iedere hobby houder / fokker makkelijker moeten maken te vaccineren.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:51

Zeker, ik ben ook zeer voor vaccineren. Maar heb ook een kippenhouder in de familie die alles heeft moeten laten ruimen na (zeer waarschijnlijk) besmetting via een hobbyhouder. En dat is echt een drama, iemand zijn volledige broodwinning weg en alle dieren dood. Mensen hebben echt niet in de gaten dat ze door het buiten laten lopen van hun eigen kippen dit op hun geweten kunnen hebben.

Dus ja, ik meld inderdaad niet opgehokte kippen in de omgeving. Heeft niks te maken met een hobbyhouder niets gunnen. Ik snap dat een ren overdekken een gedoe is, maar wel met een hele goede reden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:57

In NL zouden ook de professionele houders gewoon de kippen kunnen vaccineren tegen deze onnodige ellende, alleen dan moeten de regels worden aangepast of alleen voor Nationaal gebruik gehouden moeten worden. Deze ellende is niet nodig, alleen is een nieuwe kip goedkoper dan vaccineren en accepteert de export het niet. Het hoeft gewoon niet.... maar dat is een andere discussie. Ik heb iig de vrijstelling.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:59

Klopt, vaccineren zou zoveel schelen, voor hobbyhouders én bedrijven.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:53

Mijn 4 kipjes lopen na 14.00 uur ook lekker los op het erf. Als je je aan de regels moet houden komen die dieren nooit weer buiten de ren ben ik bang.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 17:54

Ik lees dat de meeste kipjes wel echt een fijne ruimte hebben. Op internet lees je een advies van 1,5m2 per kip maar de meeste hier zitten daar ruim boven.

Ik las ergens de vraag hoeveel ruimte ik voor ze over heb: meer dan ik zou kunnen bieden :D . Ik zou eerlijk gezegd moeten meten wat het stukje is wat ik beschikbaar kan stellen. Maar als ik zo lees hoeveel ruimte jullie kunnen bieden; daar kan ik niet aan tippen helaas :o .
Misschien blijft het voorlopig alleen bij een leuk idee welke ik wellicht in de toekomst kan realiseren :D .

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:35

Ik snap die ruimte die ze op internet als advies geven niet. Bio kippen moeten zelfs al 4 m2 per kip hebben om BIO te mogen zijn, dat betekend dus dat de kippen die mensen dan in de tuin hebben met 1,5 m2 per kip een slechter leven hebben dan een BIO kip en uiteindelijk is de rede van eigen kippen dacht ik nog altijd omdat je eitjes wilt van kippen die het beter hebben dan de kippen eitjes die je in de winkel koopt?

Ik persoonlijk vaccineer mijn kippen/kuikens niet en wil hier ook geen gevaccineerde kip op mijn terrein hebben O:)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:52

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik snap die ruimte die ze op internet als advies geven niet. Bio kippen moeten zelfs al 4 m2 per kip hebben om BIO te mogen zijn, dat betekend dus dat de kippen die mensen dan in de tuin hebben met 1,5 m2 per kip een slechter leven hebben dan een BIO kip en uiteindelijk is de rede van eigen kippen dacht ik nog altijd omdat je eitjes wilt van kippen die het beter hebben dan de kippen eitjes die je in de winkel koopt?

Ik persoonlijk vaccineer mijn kippen/kuikens niet en wil hier ook geen gevaccineerde kip op mijn terrein hebben O:)

4 vierkante meter per kip? Ik kan niks anders vinden dan 9 kippen per m2. En waarom wil je geen geënte kippen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:27

Die 4 m2 per kip is alleen in de uitloop. Die 9 kippen/m2 is binnen in de stal. En dat is anders, want in de stal staan volledige stellingen waardoor ze ook omhoog kunnen op meestal 3 verdiepingen.
Behalve bij vleeskuikens uiteraard, die lopen gewoon in een kale stal.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:56

Staar je niet te blind op de cijfers uit de industrie, die gebruiken truuks...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 15:20

Kuggur schreef:

Grote aantallen maken minder oppervlak per dier mogelijk. Je start met een minimum aantal m2 of je nu 2,3,6 dieren hebt. Maar vanaf een (weet ik niet) aantal m2 kan je toe met slechts een klein beetje per extra dier. In hobby opstelling red je die aantallen niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:55

De reden van 4m2 per kip aan uitloop bij vrije uitloop en bio-kippen heeft niets met diervriendelijkheid te maken en alles met de mestwet.

4m2 betekent 2.500 kippen per hectare.
Een leghen stoot grofweg 0,5kg stikstof per jaar uit
Dat betekent dat er al 1.250 kg stikstof per hectare uitgestoten wordt.
Maar dieren brengen ook een flink deel van de dag binnen door, 's nachts op stok, maar ook tussendoor om te rusten, een ei te leggen, te eten en drinken en ook daar te scharrelen.

Met de maximale belasting van begraasd weidegrond zou de kg stikstof-afzet maximaal 250kg mogen zijn. Omgerekend komt dat neer op krap 5 uur per dag naar buiten per kip.

Kippen zitten daar vaak al wat overheen, maar uiteindelijk zal het wel die kant op gaan. Een ei leggen kost al 45 minuten, en ze zitten ook 10 uur op stok. De rest van de tijd zullen ze dan ongeveer 50/50 moeten besteden. Ook werd de regel bedacht toen er nog op veel meer soorten grond 345kg stikstof geplaatst mocht worden en dan past het netjes.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 17:30

Kuggur schreef:

Ik bedoel daar ook eigenlijk vooral mee dat als de industrie dan al 4 of 9 m2 per kip moet hebben je ze in de tuin ook eigenlijk zeker niet kleiner moet hebben ziten. Of najha dat vind ik dan O:) We zijn de tijd van een goudvis in een vaas dacht ik ook grotendeels voorbij en een kip op 1,5 m2 vind ik persoonlijk vergelijkbaar met een goudvis in een vaas O:)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 17:40

Bij scharreleieren zitten de kippen op 1111cm2 per kip zonder uitloop naar buiten, oftewel: 9 kippen per m2. Je kunt krielkippen een prima leuk leven geven met 1.5-2m2 per kip. De "eisen" vanuit de hobbyhouderij worden steeds extremer, maar hoewel groter wel leuker voor de dieren is, is het niet noodzakelijk voor een prima leven.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:27

Net als de 5000m2 per paard, dat is een droom van ons allemaal ;)

Wij hebben 9 jonge kippen, waarvan 4 kippen van 8 weken. Ben nu al weken aan het wisselen van hen naar haan en terug :D De hennen volgens de veren groei logica, zijn nu de hanen volgens de kam & lellen groei logica :Y)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:41

XxLiEsJuHhxX schreef:
Kuggur schreef:

Ik bedoel daar ook eigenlijk vooral mee dat als de industrie dan al 4 of 9 m2 per kip moet hebben je ze in de tuin ook eigenlijk zeker niet kleiner moet hebben ziten. Of najha dat vind ik dan O:) We zijn de tijd van een goudvis in een vaas dacht ik ook grotendeels voorbij en een kip op 1,5 m2 vind ik persoonlijk vergelijkbaar met een goudvis in een vaas O:)

Nee het is 4 of 9 kip per m2. Jij draait het om.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:01

Mizora schreef:
Bij scharreleieren zitten de kippen op 1111cm2 per kip zonder uitloop naar buiten, oftewel: 9 kippen per m2. Je kunt krielkippen een prima leuk leven geven met 1.5-2m2 per kip. De "eisen" vanuit de hobbyhouderij worden steeds extremer, maar hoewel groter wel leuker voor de dieren is, is het niet noodzakelijk voor een prima leven.

Inderdaad. Als hobbyhouder moet je geen 9 kippen op een vierkante meter houden, gezien de pikorde moeten ze altijd plaats hebben om te vluchten. Maar inderdaad 1.5-2 m2 per kip is zeker ruim genoeg, ook bij kleinere aantallen en zeker zonder haan.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:16

Binnen of buiten zijn de metingen. Gelukkig kunnen we zelf de hobby richtlijnen gebruiken en als dierenliefhebbers zorgen dat ze voldoende uitloop hebben, want ik ben het eens dat 9 kippen op 1m2 wel heel beperkt is (zelfs met 3 verdiepingen) maar ze slapen vaak dicht bij elkaar, dus voor alleen slapen is niet veel ruimte nodig ;)

24kitchen.nl:
In Nederland zijn de richtlijnen voor biologische kippen op het gebied van ruimte helder: 9 kippen per vierkant meter (en 36 vierkante meter buiten).

Vind je dit weinig ruimte? Denk dan ook aan vrije uitloop kippen (2 sterren): zij lopen met 12 kippen per vierkante meter (+ 12 vierkante meter buiten). Scharrelkippen (1 ster) hebben binnen evenveel ruimte, maar kunnen niet buiten scharrelen. Tot slot zijn er nog kooikippen (0 sterren), waarbij 18-20 kippen een vierkante meter delen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:27

Het is ook maar net wat ze gewend zijn denk ik.
Hier zijn ze de vrije loop gewend maar een dagje in de ren lijken ze ook tevreden .

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:45

Mer1980 schreef:
In NL zouden ook de professionele houders gewoon de kippen kunnen vaccineren tegen deze onnodige ellende, alleen dan moeten de regels worden aangepast of alleen voor Nationaal gebruik gehouden moeten worden. Deze ellende is niet nodig, alleen is een nieuwe kip goedkoper dan vaccineren en accepteert de export het niet. Het hoeft gewoon niet.... maar dat is een andere discussie. Ik heb iig de vrijstelling.

Ik zou dat zo graag willen... is het hele probleem opgelost. Ik wil geen kippen houden als ik ze moet afschermen. Dat is in mijn situatie (geen ren maar een grote tuin / klein weiland / boomgaard) niet te doen. Ik wil daar best voor betalen. Ik zou het graag willen horen hoe je het voor elkaar hebt gekregen en dan kan ik eens kijken of mij dat ook lukt, als je dat ziet zitten :)