Het houdt niet op, weer een bijtincident met mijn herder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:40

Jij hebt hier echt geen schuld aan, vind het echt bizar dat die vrouw jou beschuldigd. Ze mag blij zijn dat je haar hond niet heb weg geschopt dan was er meer schade geweest. Laat je ook geen muilkorf aan praten.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 15:40

KimD schreef:
IHN schreef:
Kim D, mss heb ik eroverheen gelezen en heb je het wel genoemd, maar hoe had een muilkorf bij mijn hond dit incident voorkomen?

Dan had je je geen zorgen hoeven maken dat jouw hond schade zou maken of de hond zou doodbijten en had jij de kleine hond niet van de grond hoeven tillen. Dan was je minder druk geweest met het omhoog hijsen van je eigen hond en de paniek minder groot.

maar ik tilde de russel op, omdat die in mijn hond hing en mijn hond het uitgilde vd pijn.

Ik had geprobeerd met gillen, met trappen, maar beest liet niet los. Heeft mss even kort grip verloren, maar hing er gelijk weer in. En mijn doel van oppakken was juist ook bij de russel zo min mogelijk pujn veroorzaken, want zoals ie vast had, had ik om hem los te krijgen zo hard moetrn trappen dat ie er inwendige bloedingen aan had kunnen overhouden of 10 m door de lucht. In beide gevallen hadden de verwondingen toch veel erger kunnen zijn?
En had ik hondje niet opgetild was mijn hond nu mss nog zwaarder gewond geweest.

djinnie

Re: Het houdt niet op, weer een bijtincident met mijn herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:51

Het is vrij simpel. Ongeacht voorgeschiedenis van wie dan ook, als de eigenaar van de JR niet wil dat haar hond schade oploopt moet ze het onopgevoede monster bij houden.

Ik heb een niet agressieve Stabij reu, maar als een hond besluit in hem te gaan hangen, wil ik dat die betreffende hond koste wat koste los laat. Niet goedschiks? Dan maar kwaadschiks, maar lossen zal -ie.

Dus nee. Je hebt mijn inziens niets fout gedaan. Had de eigenaar in kwestie wat harder moeten lopen toen ze zag dat ie jouw hond aanvloog en jij haar hond moest oppakken om hem bij de jouwe vandaan te houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:52

KimD schreef:
Voor alle mensen die vragen waarom een muilkorf wordt geopperd:

[BB] Hond heeft andere hond gebeten. En nu?

Ik zat mee in dat topic maar haar hond heeft gaten nu. Dus hoezo moet hij nu een muilkorf op basis van dít incident.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:52

BugsFunny schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja weet ik BugsFunny
Maar ook daar was de hond geen schuld maar de bijrijder.
Hier heeft de hond niet gebeten.
Dus er is geen 4e bijtincident.

Er zijn wel veel stomme mensen om haar heen, dat wel.
Hou je joekels gewoon bij.

Daarnaast vind ik wel dat TS het niet slim omschrijft, dan gaan mensen het ook beoordelen als jij oa doet.
Want ik zou het al geen bijtincident noemen.
Ik zou de titel iets maken met onopgevoede mormels vallen mijn hond aan.
dus de aandacht weg van de herder, die heeft immers niets gedaan.

Hoe je het ook wendt of keert het is een bijt incident.
Ik oordeel niet maar het is wel opvallend gedrag van de hond.
Steeds weer zijn er problemen met kleinere honden, juist ter bescherming van ts en de hond zou ik een muilkorf omdoen.
Als dit vaker gebeurd zal er uiteindelijk toch de politie of handhaving aan de deur staan.
Beter zorgen dat ts ingedekt is.

Ik lees zeker een heel ander verhaal. Het was een bijtincident: correct, Maar: de bijtende hond was de Jack Russel!!! Dus moet dan de Jack een muilkorf om, het zijn soms net mini pittbulls. Bovendien was de herder aangelijnd en de Jack niet, ook een belangrijk detail.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:57

Het probleem in dit soort gevallen (niet luisterend hondje vs gevaarlijke grote engerd) is dat wie het ook echt schuld is voor het algemene beeld niet uitmaakt. De grote boze engerd die de meeste schade aan kan brengen heeft het altijd gedaan als er wél teruggebeten wordt. Want dan is het jouw gevaarlijke herder, rottweiler, bull, vul-maar-verder-in die een (al dan niet klein) "onschuldig" hij wil alleen maar even spelen hoor hondje of een hij doet niks hoor hondje heeft verwond. Met alle mogelijke gevolgen van dien voor jouw hond.
En het enige wat je daar (helaas) als eigenaar aan kunt doen is te zorgen dat je hond niet terug kan/gaat vechten.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:00

Ik ben het met iedereen hier eens dat TS hier geen schuld treft en dat de JR fout zat. Dus de schadevergoeding zou eerder vanuit die eigenaar moeten komen dan vanuit TS.

Toch snap ik de uitleg van KimD over de muilkorf wel. Het zorg ervoor dat de herder minder kan, maar het geeft ook een bepaalde boodschap af waardoor anderen misschien beter opletten.
Te gek voor woorden dat het nodig is, maar het kan wel helpen..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:05

Ik wordt ondertussen schijtziek van loslopende honden in aanlijngebied (en ja, de mijne liep in het verleden óók los in aanlijngebied, maar wél onder appel en aanlijnen bij zien andere honden, nu loopt hij niet meer los in aanlijngebied ivm jagen)

Tegenwoordig gaan wij regelmatig steppen om de energie eruit te krijgen en omdat we er samen steeds meer plezier in gaan krijgen. Helaas komen we 9/10 keer een loslopende etter tegen. Alles waar wij trainen is aanlijngebied, en of we nu 's morgens vroeg trainen, einde ochtend, begin middag of einde middag, maakt geen zak uit! Overal lopen steeds honden los.

Afgelopen weekend kreeg iemand het zelfs voor elkaar z'n hond los te laten lopen op het parkoers van de grootste karrenwedstrijd van de BeNeLux, midden in de wedstrijd en dat terwijl er continu 4wd "golfkarretjes" op het parkoers reden om deze "schoon te vegen" van wandelaars. Gelukkig had meneer een goede reflex, toen wij met een noodvaart de bocht om kwamen en greep hij zijn hond direct in het nekvel. Gelukkig daardoor geen ongelukken gebeurt, maar mijn hond raakte er wél afgeleid van en dat zijn kostbare secondes tijdens een wedstrijd die soms om honderdsten van een seconden uitgemaakt wordt.

Thuis trainen kom je dus ook altijd loslopende honden tegen en ondertussen wordt ik er ook echt kwaad om. 2 weken geleden snauwt mijn hond een losloper weg en dan heb ik vervolgens "een rothond" terwijl er niets zou zijn gebeurt als madam haar hond gewoon netjes had aangelijnd en niet bovenop mijn hond zou laten lopen. Mijn hond zit aan de step vast, kan dus letterlijk geen kant op bij benadering van een losloper.

Ik vind het nog knap dat de ts heeft weten te voorkomen dat haar eigen hond terug ging bijten zodra de Russel in z'n buik hing.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:09

Hoor en lees zo vaak dat mensen hun hond los laten lopen en ze aangelijnde honden lastig vallen. In mijn ogen kan ts hier gewoon niks aan doen. Ongeacht of er eerdere situaties zijn geweest.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:10

Jij hebt hier echt totaal geen schuld aan, heel goed gedaan. En idd je eigen hond beschermen.

Stel haar aansprakelijk voor je schade.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:14

Die muilkorf zou jou wel de rust kunnen geven dat je wat relaxter kan reageren als er weer zo'n hond zo op jou hond afkomt. Dan hoef je hem zeg maar niet meer omhoog te trekken in deze situatie.

Voor de rest ben jij in dit geval echt niet de schuldige. Jij had je hond netjes aangelijnd en goed gehandeld! Je hebt denk ik erger voorkomen door het beestje op te tillen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 16:16

Josien_ schreef:
Ik ben het met iedereen hier eens dat TS hier geen schuld treft en dat de JR fout zat. Dus de schadevergoeding zou eerder vanuit die eigenaar moeten komen dan vanuit TS.

Toch snap ik de uitleg van KimD over de muilkorf wel. Het zorg ervoor dat de herder minder kan, maar het geeft ook een bepaalde boodschap af waardoor anderen misschien beter opletten.
Te gek voor woorden dat het nodig is, maar het kan wel helpen..

dat had in dit geval ook niet geholpen. De eigenaresse was wel zover weg dat die echt geen muilkorf had kunnen zien. Daarbij luisterde haar hond dus niet, dus wel of geen. uilkorf had geen bal uitgemaakt.

Ik vind het ook wel steeds verder gaan, hoor. Eerst moet mijn hond een muilkorf om omdat ie bijt.... dan bijt ie niet, moet ie een muilkorf om zodat ik me kan focusen op andermans honden en nu zelfs om te zorgen dat anderen bang worden voor mijn hond? Dat is echt volledig volkomen mesjogge.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:22

ik heb niet alles gelezen maar wil allereerst zeggen dat ik het echt ruk vindt voor je.
ik zou je toch adviseren om de suggestie van de muilkorf te overwegen.

ik denk dat het een opstapeling van zaken is geweest.
de jack kwam op jullie afgerend, maar door de eerdere ervaringen heb jij je hond omhooggehaald waardoor hij een 'makkelijk doelwit' was voor de jack.
ik zou denk ik hetzelfde hebben gedaan want als hij wel iets doet is de ellende vele malen groter, maar als jouw hond een korf om had gehad, had jij m de ruimte kunnen geven om zich te verweren door te bewegen, andere houding aannemen en eventueel te dreigen naar de hond die aankomt.

ik ben het met je eens dat dit eigenlijk de omgekeerde wereld is, maar dat geeft jou en je hond denk ik wel meer rust met het wandelen. als het dan een tijdje goed gaat en je hond de reactie geeft die je wil, kan je overwegen om hem weer af te laten.

(het vechten tegen de beeldvorming van anderen dat jouw grote hond gevaarlijk is, is vreselijk frusterend, dat herken ik, ik heb een rottweiler dus je kan je voorstellen hoe men daarop reageert)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:24

mvdende schreef:
Ik wordt ondertussen schijtziek van loslopende honden in aanlijngebied (en ja, de mijne liep in het verleden óók los in aanlijngebied, maar wél onder appel en aanlijnen bij zien andere honden, nu loopt hij niet meer los in aanlijngebied ivm jagen)

*knip*

Onder welk appèl stond Skip dan precies?

Bedoel je dat hij goed onder appèl stond toen hij een kindje op een fiets omver rende en hapte? Of toen hij ongewenst deed rijden op alles wat los en vast zat? Of die keer dat je een e-collar van ellende aan Skip hebt gehangen en bent blijven drukken op de knop terwijl Skip vast zat in een schapennet? Of het blaffen naar wandelaars, hardlopers en fietsers? Of als hij compleet bananen in zijn oren heeft rondom loopse teven?

Dit is een kleine greep uit de velen verhalen die je zelf overal deelt.

Dus TS zou net zo goed een groot probleem hebben als ze jou was tegengekomen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:25

Wat een vervelende situatie. Ik zou even afwachten als ik jou was. Wie eist bewijst. Zij moet kunnen bewijzen dat jij of jouw hond haar hond heeft "beschadigd". Dat lijkt mij een lastig verhaal. Wacht haar aansprakelijkheidsstelling maar af (als die komt...) en als je het niet vertrouwt kun je altijd informeren bij je eigen AVP. In ieder geval niet teveel reageren op haar, laat je niet gek maken.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:26

IHN schreef:
Ik vind het ook wel steeds verder gaan, hoor. Eerst moet mijn hond een muilkorf om omdat ie bijt.... dan bijt ie niet, moet ie een muilkorf om zodat ik me kan focusen op andermans honden en nu zelfs om te zorgen dat anderen bang worden voor mijn hond? Dat is echt volledig volkomen mesjogge.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar het is helaas wel min of meer de realiteit. Zie mijn bericht hiervoor. En dat heeft niks met jou of jouw hond te maken, maar alles met de ander, die zich niet verantwoordelijk voelt voor het gedrag van zijn of haar lieve fifi maar wel moord en brand schreeuwt als die terecht wordt gewezen door jouw hond.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:33

KimD schreef:
mvdende schreef:

*knip*

Onder welk appèl stond Skip dan precies?

Bedoel je dat hij goed onder appèl stond toen hij een kindje op een fiets omver rende en hapte? Of toen hij ongewenst deed rijden op alles wat los en vast zat? Of die keer dat je een e-collar van ellende aan Skip hebt gehangen en bent blijven drukken op de knop terwijl Skip vast zat in een schapennet? [i]mijn fout inderdaad en daarna geen ecollar meer gebruikt. Dit heeft zich 2 jaar geleden afgespeeld[/i] Of het blaffen naar wandelaars, hardlopers en fietsers? Of als hij compleet bananen in zijn oren heeft rondom loopse teven? loopse teven horen niet in losloopgebied! En als je dan als eigenaar mij nietde kans geeft mijn hond toch op te halen, zit je zelf óókfout. Dubbelfout zelfs, want je hebt met een loopse teef niets in losloopgebiedte zoeken. Dit was 4 jaar geledentrouwens!

Dit is een kleine greep uit de velen verhalen die je zelf overal deelt.

Dus TS zou net zo goed een groot probleem hebben als ze jou was tegengekomen.

Waarom? Skip loopt tegenwoordig uitsluitend aan de lijn in aanlijngebied! Dus ze had helemaal geen probleem gehad, want de mijne loopt vast! Daarnaast lijnden ik Skip altijd al aan als ik andere honden zag naderen in aanlijngebied.

Het rijden gebeurt alleen als een andere hond ervoor gaat staan en alleen in losloopgebied, aangezien Skip uitsluitend dáár nog los loopt.

En ik denk dat iedere honden eigenaar wel leert en zich aanpast. Mij aanvallen op gebeurtenissen van jaren geleden vind ik niet netjes!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:39

KimD schreef:
Nog een keer lezen dan. :=

en dan?
Kom ik bij dezelfde conclusie
De jack russel was fout
En dan zou de hond van ts een muilkorf om moeten?!

Kom, laten we de wereld even niet omdraaien

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:43

Wat vervelend dat dit voorgevallen is, maakt het voor je eigen hond ook niet makkelijker in gedrag naar andere honden.
Op de een of andere manier zijn de mensen met bepaalde rassen of honden die van zich af snauwen altijd de klos door die loslopende niet luisterende honden.
Zelf heb ik ook een hond die geen lieverdje is naar andere honden. Gelukkig heeft ze nog nooit gebeten, maar ze vliegt er wel bovenop als ze de kans krijgt. Mijn hond heeft niets met andere honden, nooit gehad en altijd de signalen gegeven dat ze met rust gelaten wil worden. Maar helaas kwamen er wel dagelijks honden op haar afgestormd die niet onder appèl stonden, onder het mom van "Hij doet niets en wil alleen maar spelen". Bij mijn hond liep het emmertje over en zij pikte het niet meer als na een hoop signalen de honden nog op haar af kwamen gestormd. En zo heeft mijn hond nu ook de naam asociaal en agressief. Al deze incidenten gebeuren dus in niet losloopgebied, met mijn hond aangelijnd en de andere niet. Mijn hond is niet de asociale, mijn hond geeft netjes aan om uit de buurt te blijven. Maar de andere honden die de signalen niet oppikken, niet van een afstand contact zoeken en direct komen aangestormd, dat zijn eigenlijk de asociale dieren.
In de afgelopen 6 jaar is het wel van kwaad tot erger gegaan, door het gedrag van de andere honden en de eigenaren die ze los laten lopen en niet onder appèl hebben.
Muilkorf heb ik ook aan gedacht, maar mijn hond speelt graag met stokken wat ze dan niet meer kan doen. En zij is wel onder appèl. Ze loopt ook los daar, maar komt direct als ik haar roep omdat ik in de verte wandelaars, MTB-ers, ruiters/aanspanningen of andere honden zie.

Ik weet hoe ontzettend rot het is vanuit die kant. TS kan hier niets aan doen, de eigenaresse van de Jack Russell is fout.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:46

Isabel schreef:
tita schreef:
Waarom moet zij haar hond muilkorven…. Dan kan de Russel flink bijten en de herder moet het ondergaan.

Volgende keer alleen wegschoppen en ik zeg laat maar bijten dan ….maar nu krijg ik bokt over me heen

Als een loslopende hond in een aanlijngebied mijn hond beet en niet los wilde laten, dan zou ik dat hondje ook van mijn hond afgetrapt hebben hoor.

Ik ook.. ik heb het zelfs een keer gedaan.. Jack Russel beet mijn herder in zijn buik, was wel een losloop gebied, mijn liep keurig naast mij. De eigenaresse maar lachen. Ik zei nog: Leuk he? En als de mijne nu eens die van u bijt? Is het dan nog zo leuk?
Toen schrok ze.. nooit dat ze het appaaraatje teruggeroepen kreeg, heb hem toch even op mijn voet gezet, niet hard hoor, maar zo weggewipt..

Zijn ze nou helemaal.

Jij had jouw hond aangelijnd, zij die van haar niet onder controle. Lijkt me dat er maar 1 fout zit..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:46

mvdende schreef:
Waarom? Skip loopt tegenwoordig uitsluitend aan de lijn in aanlijngebied! Dus ze had helemaal geen probleem gehad, want de mijne loopt vast! Daarnaast lijnden ik Skip altijd al aan als ik andere honden zag naderen in aanlijngebied.

Het rijden gebeurt alleen als een andere hond ervoor gaat staan en alleen in losloopgebied, aangezien Skip uitsluitend dáár nog los loopt.

En ik denk dat iedere honden eigenaar wel leert en zich aanpast. Mij aanvallen op gebeurtenissen van jaren geleden vind ik niet netjes!

Je geeft zelf aan dat je het over het verleden hebt, ik vind dat dan wel verbazingwekkend aangezien Skip zeker niet onder appèl stond terwijl je dat wel suggereert. En blijkbaar nog steeds niet aangezien hij nog steeds ongewenst rijd op andere honden. :=

Een hond zoals Skip, in de situaties die je veel en vaak beschreven hebt zou voor TS een groot probleem zijn als zij met haar hond jullie zou zijn tegengekomen.

Want wie weet zegt die mevrouw die TS nu getroffen heeft ook wel over een aantal jaar dat ze "heeft geleerd en zich heeft aangepast". Maar het kwaad voor TS & haar hond is al veelvuldig geschied waardoor TS met de problemen van een ander zit nu?

IHN schreef:

Je haalt het nou compleet uit verband en maakt ervan wat jijzelf tussen je oren hebt gestampt.

Ik probeer het nog een laatste keer en dan steek ik er geen energie meer in want hoewel iedereen denkt dat ik de jacht op je geopend hebt, antwoord ik alleen in het belang van jouw hond, die is de dupe.

Een muilkorf is een hulpstuk voor JOUW hond en voor jezelf, niet voor andere honden, niet voor je focus te verleggen naar andermans hond en niet omdat iemand jou hond agressief noemt.

Jouw hond kan niet omgaan met deze situaties, is groot en kan die kleintjes zonder pardon verslinden. Daar zit jou angst en bij een gebeurtenis zoals vandaag voed je dat waanzinnig, al dan niet onbewust.

Een muilkorf zorgt voor rust, bij jou en bij je hond. Niet meer, niet minder. Daarnaast lijkt het me verstandig om te werken aan rust en zelfbeheersing ipv paniek.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:48

TS, in mijn ogen heb jij hier 0,0 fout aan. Sterker nog, ik vind dat je zeer netjes gehandeld hebt en ik zou het zelf niet zo netjes gedaan hebben. Ik had dat beest een trap gegeven, en geen zachte. Uiteraard niet doodtrappen, maar ook niet zachtjes aantikken. Zij moet ervoor zorgen dat haar hond onder controle is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:57

:(:) Zoiets is gewoon ellendig en voor je hond weer een bevestiging dat honden naar zijn. Hopelijk geneest alles snel

Mijn witte herder was daarin ook altijd de pineut.bang voor andere honden maar die grepen hem altijd als ze de kans kregen. Goddank heeft zijn dikke vacht hem altijd behoed van schade.

Maar ik had gister iets dergelijks bijna. Aan de wandel met mijn hoogebejaarde russelkruising. Zij altijd aangelijnd ivm doof, aardig kippig en inmiddels dementerend dus voor haar veiligheid zit ze aan de riem. Een stuk is losloopgebied, de rest is aanlijnen. En ik loop dan bewust in het aanlijn stuk.

Tot twee keer toe een grote lompe hond die "even" boven op haar wil duiken om te "spelen". De eerste was een enorme jachthond, de tweede een fors uitgevallen labrador. Beide keren gaf ik ruim op tijd een brul dat de hond beter uit de buurt kan blijven. Oude dametje is niet gediend van andere honden (het liefst klapt ze er boven op maar daarvoor is ze nu toch echt te oud) en haar oude lijfje is niet meer bestand tegen erboven op duikende grote zware honden.

Dus ja hond een werd na een flinke snauw van oude dame door de baas paniekerig weggetrokken want mijn hond is vals. Nope ze is duidelijk. Deze baas snapte niet echt dat een 40 plus kilo hond beter niet op een 11 kilo 16 jarige kan duiken.

Hond twee kreeg een enorme beuk met mijn kruk tegen zijn lijf aan, daardoor remde hij net op tijd af en bonkte hij tegen mij aan ipv bovenop mijn oudje. Deze baas reageerde heel lakoniek. Ik ging bijna tegen de grond zelfs. Zo ergerlijk. Want ja wie is er dan schuld als ik de hond een enorme beuk geef en schade aanricht? Als ik tegen de grond dreig te klappen of mijn oudje volledig overlopen en misschien wel komt te overlijden ter plekke van de stress?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:12

Altijd rot als onopgevoede honden loslopen.
Ts ik zou melding maken bij de politie en de dierenartsrekening bij vrouw van de JR neerleggen.
Eventueel rechtsbijstandsverzekering erop zetten.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 17:28

dat heb ik dus net inderdaad gedaan. Nou ja, eigenlijk belde ik meer om te vragen hoe de regelgeving hier was. Het blijkt dat betreffende hond dit jaar al 6x gebeten heeft. 5x een andere hond en 1 keer een mens. Na het mens heeft hij aanlijngebod gekregen. Nu dus de 7e keer.