Hond heeft andere hond gebeten. En nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 07:22

Zo gaat al weer lekker in dit topic. Je hond bijt een ander. Je bijrijder in misschien niet de slimste maar wel zo netjes om niet over geld te beginnen. Jij start een topic om je gal te spugen terwijl zij met een kapotte hond zit en zich misschien wel heel rot voelt over de situatie. Dit verdient echt geen schoonheidsprijs. Jou hond is onbetrouwbaar. Dat moet je heel duidelijke communiceren als je anderen op je erf hebt.

Billy

Re: Hond heeft andere hond gebeten. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 07:35

Ik denk dat je meer proactief moet zijn met die hond.
Op de hondenschool bijv was ik omgedraaid en uit de groep gegaan als ik merkte dat ze spanning opbouwde. Jij wacht tot er wat gebeurt.
Zeker met een herder krijg je altijd de schuld. Dus dan moet je zelf situaties zien te voorkomen, je hond lezen en sneller ingrijpen. Zo'n chihuahua is zo klein, met een wat lompe correctie kan die zo dood op de grond liggen, dan heb je dus echt een groot probleem.
Ik zou nog meer proberen andere honden te vermijden en als je buiten loopt en er komen andere honden aan keihard roepen ze bijt als je hem aangelijnd hebt. Dan hebben mensen toch wat meer de neiging om in actie te komen om hun hond weg te halen.
Die bijrijdster is erfelijk belast met niet luisteren, die zou ik heel duidelijk de regels uitleggen en als ze zich daar niet aan houdt kan ze wiebe ren. Haar zou ik ook niks vergoeden

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 07:55

Laatste tijd veel topics met honden die vals zijn, bijten. Dat is echt niet normaal hondengedrag hoor. Maar daar mag je niks over zeggen. Herders, pitbulls, honden uit Spanje en Oost Europa, hondjes die we willen redden. Hondjes van broodfokkers. Er zijn zat rassen die niet bijten. Maar nee mensen willen een moeilijke hond. En schuld steeds bij een ander leggen. Sorry ben gefrustreerd. Hier een supersociale hond en ja het is een suffe saaie golden retriever maar bijten? Nee echt niet. Maakt niet uit wat er voor haar staat.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:06

madeliefw schreef:
Laatste tijd veel topics met honden die vals zijn, bijten. Dat is echt niet normaal hondengedrag hoor. Maar daar mag je niks over zeggen. Herders, pitbulls, honden uit Spanje en Oost Europa, hondjes die we willen redden. Hondjes van broodfokkers. Er zijn zat rassen die niet bijten. Maar nee mensen willen een moeilijke hond. En schuld steeds bij een ander leggen. Sorry ben gefrustreerd. Hier een supersociale hond en ja het is een suffe saaie golden retriever maar bijten? Nee echt niet. Maakt niet uit wat er voor haar staat.

Als je niet weet waar je over praat kun je beter je mond houden eerlijk gezegd. := Je antwoord is lachwekkend en zorgelijk. Agressiviteit & bijten zijn twee verschillende dingen en kunnen ontstaan of getriggerd worden door hele verschillende dingen en geen enkel ras is 'bijt-vrij'. Zo bestaan er bijtgrage Goldens & zo bestaan er ook oversociale Pitbulls.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:33

madeliefw schreef:

Onze honden bijten op eigen erf ook. Daarbuiten niet.
De jack Russell dult geen honden op eigen erf.
De kruising herder geen honden en mensen.
En precies daarvoor hebben wij hem.

Met wandelen kijken ze beide niet naar honden of mensen.
We hebben ze altijd aangelijnd. En kort als we wat tegen komen.
En hopelijk hebben andere mensen ook dat fatsoen.

Dus zijn ze vals?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:41

En nu... Duidelijke afspraken maken.

Zoals ik het lees heb je haar niet verboden haar hond mee te nemen, wil ze geen geld zien en zijn jullie beide tot nu toe blij met de samenwerking.

Ik snap dat je geschrokken bent, en terecht. Zij zal dat ook zijn. Ik zou met haar afspreken dat er geen honden meer mee mogen komen, ook niet als jij er niet bent. Dan kunnen dit soort ongelukken niet meer voorkomen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 08:54

Ayasha schreef:
IHN schreef:
De grootste bullsh*t wat God onder de zon heeft dit soort antwoorden, hou op met een hond te vermenselijken.

Een hond voelt zich niet zielig met een muilkorf, of gestraft. Het valt en staat met hoe je die aanleert, maak jij een feest van dat ding dragen staat de hond er letterlijk om te springen om die te mogen dragen. Die onzekerheid, nóg een reden waarvoor een muilkorf een waardevolle bijdrage is.

Zich niet kunnen weren, ook onzin, verweren gaat verder dan de chihuahua rondslingeren. Lichaamstaal is veel belangrijker. En daarbij. Wil je echt dat jouw hond zich kan verweren tegen een hond wat jouw hond 'in een hap doorslikt'?

Maargoed, ik heb genoeg loze energie en tijd verspild. Nogmaals succes TS.

Hier een herder die voor delen van de training een muilkorf om moet. Beest is gek van training. Als je het woord zegt zit ie in de auto. Hij laat zich de muilkorf ook om doen maar blij is hij er niet mee. Hij wordt dan snel afgeleid door de oefening maar als hij er zo mee moet lopen is hij continu aan het prullen om ‘m af te krijgen.

That being said: TS hoe je het ook draait of keert jouw hond heeft meerdere honden gebeten. En goed ook. Ik zou maar dankbaar zijn dat er geen klacht in gediend is tot nu toe ipv te zeuren. Zorg dat jouw hond niet meer kan bijten op vreemd terrein.

Op eigen terrein is natuurlijk een ander verhaal. Je hebt bijrijdster gewaarschuwd en ze heeft dat genegeerd. Als zij niks eisen zou ik niks aan bieden.

nogmaals:mijn hond heeft 1!!!Hond gebeten met schade jaren geleden op hondencursus.
2e hond was chi die een wondje had aan het oor dat niet groter was dan het wondje was chi aan de poot van mijn hond had toegebracht. Dus doe nou niet of het daar een gevaarlijk monster was, want dan had chi echt meer schade gehad.Mijn hond heeft eerst geprobeerd chi van zich af te scbudden, maar chi liet niet los dus uiteindelijk deed ze hap. Chi liet los en t was klaar. Eigenaar van chi gaf ook aan dat haar hond vaker problemen veroorzaakte. Die was dus ook totaal niet boos. Gewoon leuk contact mee gehad hele tijd nog.
en dan deze keer waar dus geen bijten aan te pas is gekomen maar lomp erheen/erover lopen etc. Meerdere keren gezegd:GEEN BIJTWOND.

En zoals ik dus al zeg:ze heeft al 4 jaar niets meer gebeten, dus kennelijk lukt het me prima om daarvoor te zorgen (chi tel ik dan ook mee, dat was 4 jaar geleden).

Wel blij dat je zegt dat jouw hond muilkorf niet leuk vind. Ik d8 het wel vaker gehoord te hebben, maar iedereen dowt hier of het niks uitmaakt en dan zou ik denken:zet je tochvelke hond een korf op. Mijn hond gaat trouwens ook gewoon mee op aangelijnde groepswandelingen om haar te trainen (onder begeleiding van hondeninstructeur). Ook daar gebeurt er niks. Gewoon zonder muilkorf. Ze blaft hysterisch de 1e minuten en na 5 of 10 minuten is dat ook klaar.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 09:01

Moestuin schreef:
Ik vind het dubbel. Een hond die bijt zou ik om te beginnen al niet omschrijven als een hond die het moeilijk heeft met andere honden. Zeg gewoon zoals het is: Een hond die bijt. Bij een hond die het moeilijk heeft verwacht ik vooral stress, voedernijd met flink grommen en zo voort. Onze herder beet ook. Ook andere dieren en helaas ook mensen. Als je zei: Moeilijk, dan denken mensen: Ach gaat nog. Of: Ik heb genoeg kennis om dat te handelen. Als je zei: Hij bijt, dan kwam er niemand meer ongevraagd het erf op.

Blijkbaar had de bijrijdster ook begrepen dat haar hond mee mocht na kennismaking op neutraal terrein. Nu mochten de honden niet buiten dus ik snap ergens wel waarom die hond mee was. Ze mochten niet buiten dus haar hond kon prima mee. Misschien is ze langer bezig geweest dan voorzien waardoor ze er nog met hond liep?

Nu dit gezegd: Het is wel laconiek geweest van haar om dit niet te melden en er van uit te gaan dat het wel kon. Ik ben echt voorstander van communiceren en dit had ze makkelijk kunnen laten weten.

Over kosten spreek ik mij niet uit hoe het wettelijk zou zitten od. Enkel hoe ik het zelf zou doen. Ik zou dit 50/50 regelen, maar dat is hoe ik het zou oplossen. Waarom 50/50? Hond is meegenomen zonder te communiceren. Maar, er was daar ergens wel toestemming voor en de hond is omschreven als moeilijk, niet als bijter.

nou. Nee. Er was geen toestemming. Ik had gezegd dat honden binnen moesten blijven (omdat ze dag ervoor mijn hond zelf naar buiten had gelaten en dat vind ik niet fijn. Ik wil ze niet buiten als ik er niet ben). Ze wist dat ik eraan kwam. Zag ook dat honden naar buiten renden. En al die tijd zei ze niet dat haar hond in de schuur zat. En ze wist ook gewoon van het bijtincident, want dat had ik haar en haar moeder al verteld. Het was nu meer als reactie op haar vraag dat ik zei:ze kan moeilijk zijn (dat wist ze dus al) dus dan eerst kennismaken op neutraal terrein. Ze heeft me wel 10 apps gestuurd die dag. In geeneen stond iets over hond mee.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 09:04

Jennyj01 schreef:
Zo gaat al weer lekker in dit topic. Je hond bijt een ander. Je bijrijder in misschien niet de slimste maar wel zo netjes om niet over geld te beginnen. Jij start een topic om je gal te spugen terwijl zij met een kapotte hond zit en zich misschien wel heel rot voelt over de situatie. Dit verdient echt geen schoonheidsprijs. Jou hond is onbetrouwbaar. Dat moet je heel duidelijke communiceren als je anderen op je erf hebt.

wauw!!! Lees ff goed, zeg. Gal spugen? Ik geef aan dat IK me ook rot voel en stel de vraag'zal ik, ondanks dat ze er niet om vragen, toch iets vergoeden of niet?

dat vervolgens slechts een enkeling antwoord geeft op die vraag en de rest het nodig vind om over de incidenten eerder te beginnen (die ik heb opgeschreven vanuit frustratie omdat ik denk: nu moet ik dus zelfs op eigen erf aan 100 dingen gaan denken) kan ik niet helpen. Maar hou op met mij te beschuldigen van gal spugen terwijl mijn post juist geplaatst is vanuit me rot voelen voor haar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:05

Hoe blij ben je met haar als bijrijdster? Weegt dat zwaarder af tegen je eigen gevoel van ik ga niets betalen? Je kunt ook zeggen beide de helft omdat ze op de hoogte was van het gedrag van je hond maar ook vanwege de tegenstrijdigheid dat je honden binnen zijn en ze dacht dat het daarom wel kon.
Mocht ze blijven dan duidelijk afspreken dat zij van harte welkom is maar haar hond niet meer vanwege het voorval en je erger wilt voorkomen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 09:08

_San87_ schreef:

Zoals ik het lees heb je haar niet verboden haar hond mee te nemen, wil ze geen geld zien en zijn jullie beide tot nu toe blij met de samenwerking.

Ik snap dat je geschrokken bent, en terecht. Zij zal dat ook zijn. Ik zou met haar afspreken dat er geen honden meer mee mogen komen, ook niet als jij er niet bent. Dan kunnen dit soort ongelukken niet meer voorkomen.

ja, dat hadden we gelijk al gedaan, hoor. Ze is ook gewoon gebleven erna (ik mijn honden weer binnen gedan), en daarna ook nog geweest dat ze zei:ze loopt wat stijf, maar verder alles goed. Gister had ze meer last (2e dag erna) en toen hebben ze dus pijnstillers meegekregen, omdat ze dus echt flink spierpijn had.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 09:11

meggiemeg schreef:
Hoe blij ben je met haar als bijrijdster? Weegt dat zwaarder af tegen je eigen gevoel van ik ga niets betalen? Je kunt ook zeggen beide de helft omdat ze op de hoogte was van het gedrag van je hond maar ook vanwege de tegenstrijdigheid dat je honden binnen zijn en ze dacht dat het daarom wel kon.
Mocht ze blijven dan duidelijk afspreken dat zij van harte welkom is maar haar hond niet meer vanwege het voorval en je erger wilt voorkomen.

het ving puur om mijn gevoel.
Zij heeft helemaal niet om geld gevraagd en gezegd dat ze het ontzettend naar haar zin heeft.
Puur m8jn gevoel:moet ik, ondanks dat ze het niet vraagt, toch aanbieden iets te betalen.

dat was de oorspronkelijke vraag.

Het is hier net zo'n spelletje wat we vroeger op school weleens dedem. 1 iemand fluistert wat in oor buurman, die geeft het door en aam eond komt er totaal ander woord uit. Dat is hier ook wel aardig aan de hand. Nog even en we staam volgens bokt in de rechtzaal, terwijl er helemaal niks aan de hand is, behalve een morele vraag vanuit mijn kant.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:19

IHN schreef:
_San87_ schreef:

ja, dat hadden we gelijk al gedaan, hoor. Ze is ook gewoon gebleven erna (ik mijn honden weer binnen gedan), en daarna ook nog geweest dat ze zei:ze loopt wat stijf, maar verder alles goed. Gister had ze meer last (2e dag erna) en toen hebben ze dus pijnstillers meegekregen, omdat ze dus echt flink spierpijn had.

Klinkt logisch, die spierpijn. Maar niet ernstig verder.

Heb jij het gevoel dat je haar tegemoet zou moeten
komen in de kosten? Pijnstillers zijn geloof ik niet enorm duur, dus je zou voor je eigen gemoedsrust haar aan kunnen bieden de helft te betalen. Ook omdat je verantwoordelijk bent voor het gedrag van je hond. Maar als je niks zou betalen, zou ik dat ook een prima optie vinden, zij koos ervoor haar hond mee te nemen zonder dat te zeggen.

Heb je met haar afgesproken dat de hond niet meer mee mag komen?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:24

tip: praat er nog eens met haar over en luister dan hoe haar beleving is. Voordat jij uit schuldgevoel geld geeft. Misschien voelt zij ook best aan dat het niet handig was. Samen komen jullie er vast uit!

en misschien vanaf nu geen andere honden meer op het terrein en buiten aan de lijn (zo hebben wij ook een hond gehad getraumatiseerd met andere honden, dus weet hoe jammer dat kan zijn, maar ons terrein was zijn (en onze safe haven) waar hij lekker kon struinen.

Je kunt vanalles vinden en denken, maar voorkom "invullen" door erover met elkaar in gesprek te gaan. Verstevigd jullie relatie toch ook alleen maar?!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:25

IHN schreef:
meggiemeg schreef:

het ving puur om mijn gevoel.
Zij heeft helemaal niet om geld gevraagd en gezegd dat ze het ontzettend naar haar zin heeft.
Puur m8jn gevoel:moet ik, ondanks dat ze het niet vraagt, toch aanbieden iets te betalen.

dat was de oorspronkelijke vraag.

Het is hier net zo'n spelletje wat we vroeger op school weleens dedem. 1 iemand fluistert wat in oor buurman, die geeft het door en aam eond komt er totaal ander woord uit. Dat is hier ook wel aardig aan de hand. Nog even en we staam volgens bokt in de rechtzaal, terwijl er helemaal niks aan de hand is, behalve een morele vraag vanuit mijn kant.

Ja vind ik wel.
Zal een voorbeeld geven: ik was ooit lid van een fotoclub, elke maand gingen we op stap met zijn allen, een aantal reden dan met de auto, meestal dezelfde die dat aanboden. Een paar vroegen standaard aan mij wat wil je hebben voor de brandstof kosten? Anderen vroegen nooit wat en vonden het maar vanzelfsprekend dat ze gratis mee konden rijden ( deze boden ook nooit aan om te rijden terwijl er wel een auto thuis stond) . Diegene die het vroegen vond ik altijd erg netjes, die gingen er van uit dat de auto niet op lucht reed, alleen al de vraag vond ik voldoende, het feit dat ze er aan dachten. Dat was voor mij voldoende.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:45

Maar dat kun je zo toch niet vergelijken?
Mensen die van jou dienst gebruik maken of iemand die zonder overleg een hond mee neemt op een ander zijn erf?
Ik begrijp wel dat je bedoelt te zeggen dat het prettig voelt als iemand het vraagt.
Maar persoonlijk zou ik het ook houden bij de vraag hoe gaat het nu met het hondje. Belangstelling. Maar het geld, nee sorry. Dan zou ik moeten gaan betalen voor een ander zijn stomme fouten waar je niet om hebt gevraagd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:03

Ibbel schreef:
Nou, dan is het toch bye bye bijrijder? Jij hebt haar niet nodig, zij doet iets stom (appel valt niet ver van de boom kennelijk), jij hebt geen zin in gezeik. Doei, daar is het gat van de deur :evaw:

Inderdaad, nu gaat bijrijder haar eigen gangetje met de hond, straks doet ze iets op eigen houtje met jouw paard. En ja, karakter is erfelijk.
Hier ga je vast nog meer ellende van krijgen. Ik zou vriendelijk zeggen dat 'er toch geen match is'.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:24

Zoolgangster schreef:
Ibbel schreef:
Nou, dan is het toch bye bye bijrijder? Jij hebt haar niet nodig, zij doet iets stom (appel valt niet ver van de boom kennelijk), jij hebt geen zin in gezeik. Doei, daar is het gat van de deur :evaw:

Inderdaad, nu gaat bijrijder haar eigen gangetje met de hond, straks doet ze iets op eigen houtje met jouw paard. En ja, karakter is erfelijk.
Hier ga je vast nog meer ellende van krijgen. Ik zou vriendelijk zeggen dat 'er toch geen match is'.

Zo denk ik er ook over... als je 10 appjes krijgt op een dag als ze er is en niets over de hond klinkt het alsof ze die stiekem bij zich had en je nog niet thuis had verwacht. Klinkt als iemand die haar eigen zin doet, dus zou niet op meer verrassingen zitten te wachten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:31

madeliefw schreef:

Sorry, maar Omg kun je een nog meer stereotiep bericht schrijven vol onwaarheden in veel situaties?
Ik raak gefrustreerd van mensen die alles over 1 kam scheren (hoi, herder eigenaar hier ja die zich idd aangesproken voelt)

Even een voorbeeld: Mijn herder wordt altijd aangevlogen door kleinere hondjes - of overenthousiaste labradors die als stuiterballen bovenop haar duiken en als zij dan ook maar 1x geluid durft te maken omdat ze het niet prettig vind of in elkaar duikt krijgen wij te horen 'goh, misschien moet je je hond wat beter socialiseren'. Maar ja, laten we het idd allemaal op eigenaren van 'gevaarlijke' rassen gooien. Arya heeft letterlijk honden in d'r poten gehad hangen en is zich helemaal lam geschrokken hiervan. Eigenaar pakt hondje en loopt door alsof er niks gebeurd en mijn hond is helemaal van de kaart mentaal gezien. Heeft dus niet gereageerd op deze hond, waar ik ook super trots op was want eerlijk: als ze wel had gereageerd op dat moment had ik dat volkomen gesnapt ook al is het dan oneerlijk dat zij met 30kg zwaarder flinke schade kan aanrichten. Maar de mentale schade bij haar kijkt niemand naar... kwam erna ook steun zoeken bij mij. En dit soort dingen gebeurd net zo goed heel vaak...

Elke hondeneigenaar, ongeacht welk ras, kan een hond gevaarlijk maken als je het dan even Allemaal gevaarlijk wilt noemen. Vaak is iets ook communicatie en ziet het er misschien erger uit als het is, maar is er gewoon normaal honden gedrag gaande. Maar goed, als eigenaar moet je uiteraard wel opletten. Ik moet Arya soms ook begrenzen omdat ze nog eens te enthousiast kan zijn en ik ben ook altijd bezig met kijken naar mijn hond - kun je van heel veel koetsjie koetsjie eigenaren niet zeggen die hun honden overal tussen gooien omdat hun hond zogenaamd super sociaal is en vaak genoeg signalen afgeeft dat hij/zij het helemaal zo prettig niet vind om daar te zijn.

En wat je super sociale golden retriever betreft: weet je wel hoeveel agressie er in sommige Golden lijnen zit en/of heeft gezeten? Alsjeblieft zeg, wat een vreselijk arrogant en eenzijdig en totaal onterecht bericht schrijf je hier.

Ik raak er dus gefrustreerd van dat mijn herder per definitie als gevaarlijk bestempeld wordt. Zo flauw. Als zij blaft of communiceert met geluid rent de helft van de mensen het liefst meteen weg, maar wanneer een lieve golden met geluid aan't spelen is is het allemaal koetsjie koetsjie... Ik denk dat meer mensen wel een cursus hondentaal leren lezen kunnen gebruiken, daar zit het hele euvel bij velen in.

En ja, ik weet dat sommige rassen idd veel meer schade kunnen toetakelen wanneer ze reactief worden, maar dat zijn individuen en die vind je in Alle rassen. Het valt en staat vaak met mensen die niet weten wat ze in huis halen, maar dat maakt een bepaald ras er niet per definitie niet leuk op. Jammer wel dat het beeld voor sommige rassen dan idd voor iemand meteen verpest is en iemand niet verder kan kijken naar een individu. En ik moet je ook eerlijk bekennen: bij welke hond dan ook, als ik een niet fijne vibe erbij krijg wil ik die ook vermijden en dan ben je je er ook zeker wel sneller van bewust wanneer het een hoog risico ras is bv. Maar ik vind zeker niet alle honden die je noemt per definitie niet thuishoren hier.

Arya is bv. GEK op golden's en speelt daar altijd superleuk mee <3 Qua energie past zij bv. heel goed bij de meeste Goldens - en nee, ze worden echt niet opgevreten }> Misschien een beetje omdat ze soms een regelteef kan zijn }>

Sorry @TS, voor dit off topic bericht nu.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 29-10-22 10:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:37

De reden dat ik dat advies gaf (en geef) is heel simpel:

1) In het verleden heb je met haar moeder al een keer een akkefietje gehad. Moeders hield zich niet aan de afspraken en bleef daarnaast nog jaren zeiken over dat ze iets gebroken had. Jij bent bang (al dan niet terecht) dat dit óók tot in den treure herhaald gaat worden
2) Al liepen er 100 sociale lang leve de lol honden op jouw erf rond, je neemt níet ongevraagd je eigen dier mee. Je komt daar om te rijden/te verzorgen níet om je eigen hond een lolletje te geven
3) Bijrijder heeft dus - nu al - allerlei eigen ideeën die ze niet vooraf bespreekt
4) jij doet het om haar een lol te doen, je hebt geen bijrijder nodig

Waarom ga je in hemelsnaam hier mee door? Je verwacht (al dan niet recht) dat hier ook in de toekomst over gezeurd gaat blijven worden (ook al is dit nu niet zo), je wilt dat gezeur niet, je voelt je ook nog eens rot omdat je vindt dat je je in bochten moet wringen... Waarom doe je jezelf dit aan?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:39

Je hond heeft al meerdere keren gebeten. Ik zou, als je gaat wandelen buiten eigen terrein, nu altijd gaan muilkorven. Want je kunt (met elke hond ;) ) niet voorkomen dat je in een rare situatie terecht komt, en ik zou absoluut geen risico meer nemen met jou hond omdat hij al meermaals heeft gebeten.

Ook ter bescherming van je eigen hond. Mocht de gemeente namelijk meldingen krijgen van bijtincidenten met jou hond... Dan kan het in het slechste geval op inslapen uitdraaien. Neem je verantwoordelijkheid dus. En niet gebaseerd op hoe andere mensen met hun hond om gaan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:43

Kookaburra schreef:
Je hond heeft al meerdere keren gebeten. Ik zou, als je gaat wandelen buiten eigen terrein, nu altijd gaan muilkorven. Want je kunt (met elke hond ;) ) niet voorkomen dat je in een rare situatie terecht komt, en ik zou absoluut geen risico meer nemen met jou hond omdat hij al meermaals heeft gebeten.

Ook ter bescherming van je eigen hond. Mocht de gemeente namelijk meldingen krijgen van bijtincidenten met jou hond... Dan kan het in het slechste geval op inslapen uitdraaien. Neem je verantwoordelijkheid dus. En niet gebaseerd op hoe andere mensen met hun hond om gaan.

Denk dat dit idd toch wel een goed advies is om eens over na te denken - wat idd al vaker aangegeven werd ook door anderen.

Wat er nu op eigen terrein is gebeurd is echt heel erg schrikken en k*t, maar daar tref je wat mij betreft ook eigenlijk geen schuld. Op eigen terrein zijn er zoveel honden die waken/beschermen en dan ook meteen handelen.

Ik zou wat je bijrijder betreft, als je haar wel nog wilt laten komen, wel heel heel duidelijk afspreken dat ze die hond niet meer moet meenemen. Al denk ik dat het meisje dat zelf Nu ook wel echt door heeft. Het is heel dom dat ze het toch gewoon gedaan heeft, maar ze zal misschien onderschat hebben hoe snel jouw hond daadwerkelijk zou handelen en het is dan echt heel ongelukkig nu gelopen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:50

Kookaburra schreef:

Dit inderdaad! Met een muilkorf is mits goed aangeleerd echt helemaal niks mis. dat het zielig is of er eng uitziet is een menselijke gedachte, niet meer en niet minder. En juist met een muilkorf bescherm je je hond tegen ondoordachte onnozele acties van andere hondenbezitters.

v.w.b. de bijrijder, dat vind ik ook wel anders liggen gezien de situatie. Zij wist dat jou honden niet zomaar goed met anderen waren en nam zonder te melden toch haar eigen hond mee op jouw terrein. Dan zou ik ook niet aanbieden om de evt kosten deels te vergoeden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:01

De openingspost en die daarna staat alleen maar vol met excuses, esxuses en nog maar excuses waarom hond ongewenst gedrag vertoont en waarom hij al eerder gebeten heeft.
Elke zin krijgt bijna een extra uitleg waarom het uitgelokt, uitgedaagd en toch net niet helemaal schuld van hond van ts was. (De dag ervoor bijvoorbeeld heeft geen ene moet te maken met wat er gebeurd is, je hoofd wil alleen (on)bewust zoveel mogelijk redenen zoeken waarom het een ander zijn schuld is.)

Dat gezegd hebbende zou ik open en eerlijk het gesprek met bijrijdster aangaan. Gewoon eerlijk zeggen dat je het niet tof vond dat de hond er zonder overleg was, omdat je dit nu niet had kunnen zien aankomen en dat je graag wilt helpen, maar om die reden niet het gehele financiele plaatje op je wilt nemen.
Dat lijkt mij ook volkomen terecht, zeker van iemand van 22 mag je verwachten dat er overleg is voordat je een hond meeneemt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:08

KimD schreef:
madeliefw schreef:

Als je niet weet waar je over praat kun je beter je mond houden eerlijk gezegd. := Je antwoord is lachwekkend en zorgelijk. Agressiviteit & bijten zijn twee verschillende dingen en kunnen ontstaan of getriggerd worden door hele verschillende dingen en geen enkel ras is 'bijt-vrij'. Zo bestaan er bijtgrage Goldens & zo bestaan er ook oversociale Pitbulls.

Maar dan nog is er sprake van instinct en een fokrichting (herders uit de werklijnen zoals wij ze hebben rondlopen of de schattige goldie van mijn schoonzus gefokt als half knuffeldier is toch wel een verschil hoe ze reageren hoor) Of gaan we ook doen alsof Border collies geen drijfinstinct meekrijgen?

Onze werklijn herders zijn nu eenmaal gefokt op een bepaalde drift en verdedigingshonden.
Daar moet je zeker (heel erg veel) rekening mee houden als eigenaar.
Want waar de goldie van mijn schoonzus slecht sociaal gedrag van andere honden redelijk makkelikk pikt, hoef ik dat bij die van mij echt niet te verwachten.
Doen alsof elke hond hetzelfde is, is een utopie.