Regelgeving bijtincident hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:36

Needje schreef:
Of gewoon op je kind letten als je weet dat ie naar de hond gaat elke keer.

Dit!

Gewoon je kind aanleren om nooit honden te aaien.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:36

Ik zal wel keihard zijn en dat is echt niet zo bedoeld, sorry TS.

Maar jij en je zoontje zijn fout, niet de hond. De hond geeft overduidelijk aan dat het jouw zoontje niet leuk vindt of zelfs als bedreiging ziet. Een hond kan dit alleen maar duidelijk maken door weg te lopen (wat niet gaat, doordat hij aangelijnd is!) of door te waarschuwen: kleine signalen die steeds duidelijker worden. Als jullie die signalen niet tijdig zien, zit er voor de hond niets anders op om steeds een stapje verder te gaan. Zelfs al zou de hond echt bijten, is deze nog niet fout (in de door jou geschetste situatie). Wat zou jij doen als je je bedreigd voelt, maar niet weg kunt? Hetzelfde als de hond toch? Waarschuwen en steeds wen stap verder, tot je geweld gaat gebruiken.
JIJ bent 100% verantwoordelijk voor jouw zoontje, je ziet niet dat hij naar de hond gaat zeg je. Dus je ziet het ook niet als hij met een vreemde meegaat, de weg oprent, o.i.d.?

Heel goed dat je hem geleerd hebt om het eerst te vragen of hij mag aaien, niet handig van het baasjes dat zij het toestaat. Maar leer hem dat hij die hond sowieso niet meer aait.

Hoop echt dat je dit in gaat zien.

Wens je wijsheid en succes voor in de toekomst, hopelijk blijft het hierbij. Gun het zowel je zoontje als de hond niet dat er nare dingen gebeuren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:37

MarlindeRooz schreef:
Als je kind ongevraagd in de hond zijn ruimte komt, zijn signalen negeert en hem vervolgens aanraakt mag een hond bijten ja. Dat de gemiddelde hond dit niet doet betekent nog niet dat het niet normaal hondengedrag is.

Juridisch gezien mag dit gewoon niet en is de eigenaar aansprakelijk en verantwoordelijk.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:38

magicmist schreef:
Ik beeindig deze discussie.
Schijnbaar vind iedereen het normaal dat een hond bijt.
Graag vanaf nu alleen reacties mbt wetgeving.
Ik zal verder niet meer ingaan op de discussie.
Ik ben van mening dat een hond nooit en te nimmer mag bijten. Zeker niet naar kinderen.

Hij heeft dus niet echt gebeten. Sorry, maar jij wilt kennelijk niet inzien dat je echt zelf fout zit. Het bazinnetje mag gewoon met de hond op de openbare weg komen. Als jij jouw zoontje steeds baar hun toe laat gaan, kan dat zeer verstrekkende gevolgen hebben voor allemaal.

Meeste reacties zijn het allemaal met elkaar eens trouwens, zou er dan niet een kern van waarheid inzitten?

Alsjeblieft TS, hopelijk ga je het inzien.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:39

Tigra_ schreef:
Waarom ga je niet zelf iedere keer bij de hond in de buurt staan als je je kind op gaat halen? Dan kan je ook gelijk je kind leren dat het niet de bedoeling is om zomaar te gaan aaien zonder toestemming van een ouder.
Blijkbaar kunnen jullie de signalen van de hond niet inschatten de eigenaren blijkbaar ook niet. Ik geloof niet dat een hond zonder enige waarschuwing zomaar bijt. En als ik dit lees was het ook niet echt een bijtincident meer een gerichte hap. Wat een hele duidelijke waarschuwing moet zijn net zoals het grommen.

Een hond die zonder signalen af te geven bijt heeft doorgaans wel meer bijtincidenten op zijn naam staan. En dan ook serieuze gevallen waar het slachtoffer naar de SEH moet.

magicmist schreef:
Schijnbaar overdrijf ik als mijn zoontje gebeten wordt.
Fijn zo'n gedachte.
Ze staat op wisselende op plekken.
Je moet het zo zien.
Er is om de school een grasveld met in het midden een speeltuin. Op grasveld en stoep mag de hond niet komen.
Daarnaast is aan de zijkant een openbare weg.

Je bent zijn moeder en bezorgd, meestal een combinatie die dit soort situaties groter inschat dan een neutrale buitenstaander.

Feit is dat jij zelf aangeeft dat jouw kind wel eens aan jouw aandacht ontsnapt. Jouw oplossing is dat dan de omgeving veiliger moet worden i.p.v. dat je er zelf scherper op wordt waar jouw zoontje zich bevindt.

Je kan een ander niet jouw wil opleggen, je kan er wel voor zorgen dat je voorkomt dat jouw zoontje de hond niet meer aait. Heel zwart wit: geen enkele vreemde hond aaien en zorgen dat het eerste dat je doet als je op het schoolplein staat is kijken waar de hond én jouw zoontje zich bevinden. Dan kan je ook voorkomen dat hij ongezien naar de hond gaat.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 18-10-22 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:39

Wie zegt overigens dat de hond dit alleen bij het zoontje doet?
Misschien doet de hond het wel vaker?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 16:40

is aansprakelijk als hond bijt?

Bij een hondenbeet is over het algemeen de eigenaar van het dier aansprakelijk. In de wet is bepaald dat de bezitter van een dier ervoor moet zorg dragen dat het dier iemand anders niet mag verwonden en letsel toebrengen. De bezitter van een hond is verantwoordelijk voor de gedragingen van zijn viervoeter.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:40

Niemand zegt dat het normaal is dat een hond bijt.
Je reageert alleen nu erg emotioneel en dat is begrijpelijk.
Het is in sommige gevallen best te begrijpen dat een hond bijt, echter maakt dat het nog niet goed.
Het kan best zo zijn dat de hond signalen op pakt dat jouw kind afwijkend gedrag vertoond of op een andere manier in zijn vel zit.
Dieren zijn gevoelig voor de kleinste signalen en waarschuwen 9 van de 10 keer eerst voor ze bijten.
Dat het in dit geval niet is gezien, wil niet zeggen dat hij niet heeft gewaarschuwd ;)

Het is ontzettend rot dat jouw zoontje is gebeten en dat had niet mogen gebeuren, maar er zitten natuurlijk wel 2 kanten aan dit verhaal.
Zeker wanneer het bekend is dat de hond dit bij jouw zoontje doet, zou ik als moeder daar 10 keer zo alert op zijn en altijd bij in de buurt blijven.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:40

magicmist schreef:

Bij een hondenbeet is over het algemeen de eigenaar van het dier aansprakelijk. In de wet is bepaald dat de bezitter van een dier ervoor moet zorg dragen dat het dier iemand anders niet mag verwonden en letsel toebrengen. De bezitter van een hond is verantwoordelijk voor de gedragingen van zijn viervoeter.

Je mist wel het stukje dat jouw zoontje er kennelijk voor zorgt dat de hond zich bedreigt voelt én dat jij hem er steeds naar toe laat gaan.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 16:41

fransje23 schreef:

Geen idee.
Daar heb ik geen zicht op.
Juridisch gezien is eigenaar aansprakelijk.
Dat is het enige wat ik eigenlijk wilde weten.
De honderden meningen hier doen er in die zin niet toe.
Het gaat om de aansprakelijkheid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:42

Myfairytale schreef:
magicmist schreef:

Je mist wel het stukje dat jouw zoontje er kennelijk voor zorgt dat de hond zich bedreigt voelt én dat jij hem er steeds naar toe laat gaan.

Schijnbaar let de eigenaresse ook niet goed he!
Die is verantwoordelijk de hond.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:44

Ik snap dat we allemaal dierenliefhebbers zijn hier, maar ik wil even benadrukken dat als er wel echt sprake is van bijten of happen de eigenaar wettelijk gezien aansprakelijk is. Er zijn een aantal uitzonderingen, maar daar is zelfs niet zomaar sprake van als de eigenaar zou zeggen dat je niet mag aaien. Als er in de toekomst wel een claim of aangifte zou komen dan kan dat verregaande gevolgen hebben voor de hond.

Ik denk dat beide partijen er baat bij hebben om dat te voorkomen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:44

magicmist schreef:
fransje23 schreef:

Geen idee.

Is het voorkomen van aansprakelijkheid niet belangrijker?

Indien je kindje in het gezicht gebeten wordt en de rest van zijn leven littekenes heeft, dan is aansprakelijkheid "leuk" maar de gevolgen zijn levenslang.

Preventie lijkt mij belangrijker dan aansprakelijkheid...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:45

fransje23 schreef:

Gok dat er dan wel andere moeders zijn die dat bij de ts hadden gemeld. Ik heb zelf geen kinderen, maar binnen onze vriendengroep zijn de moeders allemaal erg goed op de hoogte van het wel en wee van de klasgenootjes van hun kinderen. Als er een hond zou zijn die al meerdere kinderen had gebeten was dat bekend.

Laten we eerlijk zijn: het is niet de hond die steeds naar het kind gaat, maar andersom. Zelfs na, zoals de moeder zegt, meerdere bijtincidenten. Die hebben dan blijkbaar weinig indruk gemaakt.
De eigenaresse is aan te rekenen dat ze geen nee zegt, maar de moeder is en blijft verantwoordelijk voor haar kind. Want nu is het uit de speeltuin lopen naar een hond op de openbare weg, maar het kan ook zijn dat hij morgen een bal ziet liggen aan de andere kant van de straat. En wie is er dan verantwoordelijk?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:46

ja ja kunt beter uitzoeken wie er aansprakelijk is dan voorkomen dat het gebeurt.... Heel logisch ja....

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.....

Leer je zoon geen hond te aaien, nooit.
Komt hij verder mee in het leven denk ik zomaar.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:47

Petpa schreef:
magicmist schreef:

Geen idee.

Is het voorkomen van aansprakelijkheid niet belangrijker?

Indien je kindje in het gezicht gebeten wordt en de rest van zijn leven littekenes heeft, dan is aansprakelijkheid "leuk" maar de gevolgen zijn levenslang.

Preventie lijkt mij belangrijker dan aansprakelijkheid...

Precies dit.
95% van de gebruikers die hier reageert probeert je te wijzen op het feit dat er uit jouw verhaal een aantal signalen naar voren komen die het hele incident kunnen voorkomen. Dit is niet om jou te pesten of om met het vingertje te wijzen, maar juist om een écht serieus incident te voorkomen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:47

1 bijtincident en 1 keer grommen, niet meerdere bijtincidenten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:49

magicmist schreef:
Ik beeindig deze discussie.
Schijnbaar vind iedereen het normaal dat een hond bijt.
Graag vanaf nu alleen reacties mbt wetgeving.
Ik zal verder niet meer ingaan op de discussie.
Ik ben van mening dat een hond nooit en te nimmer mag bijten. Zeker niet naar kinderen.

Het blijft een dier... Dieren zijn onvoorspelbaar. Een paard kan toch ook onverwachts schrikken.

Je moet er nooit vanuit gaan dat een dier 100% te vertrouwen is in welke mate of vorm dan ook. Ik loop bijvoorbeeld liever om vreemde met name grote honden heen puur omdat ik ze niet altijd vertrouw.

Ik zou vooral je zoontje echt afstand laten houden. Er is vorig jaar een klein jongetje doodgebeten door een herder , ook echt de schuld van de eigenaren van de hond die niet goed hadden opgelet. Het ging hierbij om de opa en oma van het kindje. Hele familie ligt uit elkaar en het dan nog maar niet te hebben over de vreselijke schuldgevoelens. De moeder gaat in plaats van haar ouders aan te klagen over op anderen waarschuwen voor dit soort incidenten.

Wat nog waardevol kan zijn , ook voor je eigen hond zijn speciale trainingen omgang kind en hond. Daarbij gaan ze vooral aan de slag met kind en hond. Misschien een idee om aan te kaarten op school? Lijkt mij eigenlijk best een goede training voor elke leerling het kan erg waardevol zijn.

Ik ben vroeger ook een keer in mijn gezicht gegrepen door een Herder. De hond was er klaar mee. Schrik zat er goed in bij mij , maar volledig eigen schuld. Ik daagde de hond uit. Mijn ouders hebben nooit een klacht ingediend het zou niet eerlijk zijn als de hond de schuld kreeg van mijn gedrag. Gelukkig met een sisser afgelopen er was geen bloed en of wondjes te zien.

Anoniem

Nee, ik vind het helemaal niet normaal als een hond bijt.
Maar;
1) Ik vind op basis van je verhaal het woord bijtincident nogal uitvergroot
2) Je hebt je best gedaan om verandering te creëren bij de eigenaar van de hond, zij geeft hier geen gehoor aan en meer invloed heb je er niet op
3) Ik krijg kromme tenen van hoe gemakkelijk je voor mijn gevoel wijst naar de eigenaar van de hond. Dat heel de wereld maar moet wijken omdat jouw kind die hond wil aaien. Echt dat maakt me zo boos. De eigenaar van de hond is altijd de sjaak. Niet alleen in jouw verhaal.

BrankaZ

Laten we heel eerlijk zijn: je kan beter voorkomen dat er gebeten kan worden. Verbieden de hond mee te nemen is de makkelijkste weg, maar dan is er een volgende keer misschien een andere hond van iemand anders.
Het beste is om een kind te leren vreemde honden met rust te laten en tot dat is geleerd heel alert te zijn waar hond en kind zich bevinden.

magicmist

Re: Regelgeving bijtincident hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 16:52

Ik wil het zeker voorkomen.
Maar wil wel medewerking hebben van haar kant.
Zij is en blijft verantwoordelijk voor het gedrag van haar hond.
Ik zal mijn zoontje zeker aanleren om weg te blijven. Echter volgende x is het een ander kind.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:53

magicmist schreef:
Ik zal mijn zoontje zeker aanleren om weg te blijven. Echter volgende x is het een ander kind.

Wat voor medewerking verwacht je?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:55

magicmist schreef:

Maar daar spreek je jezelf wel een beetje tegen.
Want de eigenaresse had toch aangegeven dat de hond dit normaal niet doet en juist goed met kinderen kan? En jij geeft aan dat jouw kindje soms wat anders gedrag laat zien richting dieren...

Al met al, je hebt gedaan wat je kon richting de eigenaresse van de hond. Die invloed is nu eenmaal beperkt. De invloed op je kind is groter, focus je daar op. Scheelt ook een hoop energie denk ik :)

Anoniem

Ik ben het hier totaal niet mee eens. Zij geeft zelf aan dit probleem nooit te hebben met uitzondering van bij jouw kind. Wat verwacht je dan van haar?

BrankaZ

magicmist schreef:

Daar ben je bang voor, maar als deze hond een notoire bijter was had hij toch al een ander kind gebeten?