Hmm... Mijn moeder geeft (succesvol) vuurwerktrainingen, maar zij zit in Utrecht en ze doet het niet jaarlijks. Ik heb haar er dit jaar niet over gehoord, maar evt. kan ik het navragen. Ik woon zelf wel ook in Tilburg. Maar kan nu even niet bedenken hoe dat dingen vergemakkelijkt
. Ze doet ook trainingen aan huis als hondengedragstherapeute, en ze komt hier dus wel eens... Maar daar zit dan wel weer een flink prijskaartje aan
en je bent net een duur traject begonnen.
Ze doet wel ook opvang tijdens oud & nieuw (nagenoeg geen vuurwerk op het terrein van haar hondenopvang. En er blijft altijd personeel slapen
), dus dat is wel iets wat je zou kunnen overwegen
.
Ik heb de training zelf nooit gevolgd, maar ik heb wel gezien dat het mensen wel echt heel erg geholpen heeft. En een groot gedeelte was (zover ik weet dus) gewoon exposure. Dus al maanden van te voren beginnen met vuurwerkgeluiden afspelen, en ze dan afleiden, een spelletje doen, brokjes geven etc. Wel opbouwen uiteraard bij zo'n extreme angst, en volume zachtjes zetten. Vanuit daar i.c.m. afleidingsoefeningen en spelletjes opbouwen. Oppassen dat je ze niet teveel beloond voor hun angst, maar ze wel constant troost bieden als ze echt bang zijn.
Op spotify en youtube staan gewoon vuurwerkgeluiden om "zachtjes" mee te oefenen.
Al met al breng ik zelf mijn honden gewoon naar de opvang
Want het blijft gewoon stressvol, aanmodderen en nergens anders meer rekening mee kunnen houden anders (maargoed, de mijne zijn niet bang. Die gaan gewoon "meeblaffen" met het vuurwerk
)