GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: GZ: Gedragstherapie bij (vuurwerk) angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:40

Ik zou de grootste maat bench zetten en eventueel deken er overheen. Dat heeft bij onze husky's echt verschil gemaakt.

Verder gaven wij vanaf november zelf samengestelde bach bloesem combinatie 4x per dag en vanaf december dat in combinatie met puur nervo. Alles op alcohol basis. Mijn extreem angstige pup is nu 4 jaar en vuurwerk doet hem niets meer. De andere huidige honden zijn er ook goed tot redelijk oke mee. Wel ondersteunen we elk jaar met deze middelen om het ook te voorkomen.
De husky's zijn er nooit overheen gekomen. Dit jaar tegen de zomer onze laatste husky in moeten slapen. Ze kwam na een hele zware oud/nieuw wisseling er niet bovenop. Ze had uiteindelijk de zwaarste epilepsie medicatie (ze had geen epilepsie maar was laatste optie vanuit de dierenarts na maanden vanalles te hebben geprobeerd) echter dan nog draaide ze door als ze een auto deur dicht hoorde slaan. Nadat ze al weken niet meer 1 nacht fatsoenlijk geslapen had hebben we ze laten gaan. Er was echt geen andere keuze meer. Nu had zij een enorm verleden met veel heftige dingen en waren we eigenaar nummer 5 in elk geval. Ze had altijd al vorm/gradatie van kennelsyndroom maar om ze voor zoiets op 10 jaar leeftijd in te moeten laten slapen is erg heftig. De maanden er na kwam pas naar boven hoe heftig en hoe een gigantische impact ze had op ons leven en dat van de rest van de roedel in vooral het laatste half jaar. Stiekem ga je steeds een stapje verder en het besef dat we vele stappen te ver gegaan waren met de hoop dat ze misschien er overheen kwam was ook erg confronterend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:01

Hmm... Mijn moeder geeft (succesvol) vuurwerktrainingen, maar zij zit in Utrecht en ze doet het niet jaarlijks. Ik heb haar er dit jaar niet over gehoord, maar evt. kan ik het navragen. Ik woon zelf wel ook in Tilburg. Maar kan nu even niet bedenken hoe dat dingen vergemakkelijkt :D . Ze doet ook trainingen aan huis als hondengedragstherapeute, en ze komt hier dus wel eens... Maar daar zit dan wel weer een flink prijskaartje aan :+ en je bent net een duur traject begonnen.

Ze doet wel ook opvang tijdens oud & nieuw (nagenoeg geen vuurwerk op het terrein van haar hondenopvang. En er blijft altijd personeel slapen :D ), dus dat is wel iets wat je zou kunnen overwegen :j .

Ik heb de training zelf nooit gevolgd, maar ik heb wel gezien dat het mensen wel echt heel erg geholpen heeft. En een groot gedeelte was (zover ik weet dus) gewoon exposure. Dus al maanden van te voren beginnen met vuurwerkgeluiden afspelen, en ze dan afleiden, een spelletje doen, brokjes geven etc. Wel opbouwen uiteraard bij zo'n extreme angst, en volume zachtjes zetten. Vanuit daar i.c.m. afleidingsoefeningen en spelletjes opbouwen. Oppassen dat je ze niet teveel beloond voor hun angst, maar ze wel constant troost bieden als ze echt bang zijn.

Op spotify en youtube staan gewoon vuurwerkgeluiden om "zachtjes" mee te oefenen.

Al met al breng ik zelf mijn honden gewoon naar de opvang :+ Want het blijft gewoon stressvol, aanmodderen en nergens anders meer rekening mee kunnen houden anders (maargoed, de mijne zijn niet bang. Die gaan gewoon "meeblaffen" met het vuurwerk :') )

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:07

en bv de wc, onder de trap? Soms vinden ze dat soort plekjes fijn..
Als jullie beneden zijn en er is vuurwerk, waar gaat de hond dan ( uit zichzelf) heen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:15

Mijn oudere hond was nooit bang voor vuurwerk tot hij op een dag een rotje achter zich kreeg.
Met oud en nieuw was vanaf dat moment de boot aan. Gelukkig niet bij onweer of andere klappen,
Hij mocht altijd zelf kiezen waar hij zich het meest comfortabel voelde, ook al was het in ons bed. Meestal was het bij ons waar hij het liefste was. De andere honden hebben het gelukkig nooit van hem overgenomen. :+
We zijn er altijd zo "makkelijk" mee omgegaan als maar mogelijk was.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 21:04

Jeetje Dierenfan, wat heftig en ontzettend sneu :knuffel:
Hij kent de bench niet. Die heeft hij hier nooit gehad (dus sowieso al 3,5 jaar niet) en ik vermoed dat hij die in z'n vorige gezin niet heeft gehad of enkele maanden als pup.
Maar zoiets is het overwegen misschien wel waard :)

Hij ligt wel graag onder de trap, dat is het meest beschutte plekje beneden. Daar zou ik inderdaad willen proberen zijn veilige plek te maken.
Als hij beneden bij ons is dan loopt ie eigenlijk zenuwachtig op en neer en soms gaat ie even naast de bank zitten (net waar wij dan zitten) om een beetje troost te halen. Hij zoekt dan geen vaste plek op eigenlijk.

Menino, zou je me haar naam willen pb'en? Wat we nu volgen zal in grote lijnen hetzelfde zijn maar wie weet interessant voor in de toekomst of voor iemand anders.
Naar een pension is gelukkig niet nodig. Wij zitten al lekker achter af tussen de weilanden :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:30

Afbeelding
Dit is tussen de bank en de stoel, ik span een kleedje dat is dan een tent en dan leg ik de relaxopet er bij