BaileyMix schreef:En nogmaals dank ook weer voor de laatste paar reacties!
Wat vinden jullie van de samenstelling van dit voer? Waarin schiet het tekort of heeft het juist teveel? Zou dat op te vangen zijn met andere toevoegingen?
ANALYTISCHE BESTANDDELEN
Ruw eiwit 38,0% Ruw vet 14,0% Ruwe as 7,5% Ruwe Celstof 2,5% Vochtigheid 6,0% Calcium (Ca) 0,9% Fosfor 0,6%.
SAMENSTELLING
Gedroogd insecteneiwit (meelworm, 30%), plantaardig eiwitextract, zoete aardappelen, witte rijst, groene erwten, gedroogde bietenpulp, olijfolie, dierlijk vet, gedroogd biergist, gehydrolyseerd dierlijk eiwit, aardappeleiwit, mineralen, gedroogde cichorei (een natuurlijke bron van FOS en inuline), gistextract (een natuurlijke bron van MOS en bèta-glucanen), gedroogde appels, gedroogde wortels, gedroogde spirulina, algenolie (een natuurlijke bron van EPA en DHA), gedroogde brandnetel, gedroogde valeriaan, gedroogde veenbessen, glucosamine hydrochloride, chondroïtinesulfaat
ADDITIEVEN
vitamine A 20.000 IE/kg, vitamine D3 1.750 IE/kg, vitamine E 400 mg/kg, taurine 1500 mg/kg, ijzer (3b103, 3b107) 100 mg/kg, koper (3b405, 3b406) 10 mg/kg, zink (3b605, 3b612) 70 mg/kg, mangaan (3b503, 3b505) 30 mg/kg, jodium (3b202) 1,5 mg/kg, selenium (3b801) 0,2 mg/kg, tocopherol extract van plantaardige olie (1b306(i))
Het probleem met het voer dat je voorstelt is dat het niet in de buurt komt van de behoeften van een kat. Een kat is een echte vleeseter, ze kunnen simpelweg niet zonder. Een kat heeft voornamelijk vocht, kwalitatief hoge eiwitten en vetten nodig. Een insectenmix heeft een verwaarloosbaar gehalte vocht, dit kan je aanvullen met water met de hoop dat je kat evenveel vocht binnen krijgt. Daarnaast zit er naast de 30% insecteneiwit eigenlijk allemaal voedingstoffen in die je kat niet nodig heeft. Zoete aardappelen, witte rijst, erwten, bietenpulp, aardappeleiwit etc heeft je kat niets aan. Daarnaast zal het waarschijnlijk ook een hoog koolhydraat gehalte hebben (Katten hebben geen natuurlijke behoefte aan koolhydraten). Ik denk dat een kat wel op het voer kan leven maar de vraag is moet je dat willen. Want eigenlijk geef je de kat allemaal dingen die hij waarschijnlijk niet goed kan verwerken. Ik kijk zelf heel bewust naar de voeding van mijn katten (minimaal 75% vocht, Human grade vlees en vis, gluten vrij, vrij van granen en weinig vulproducten). Ik heb echt gemerkt dat ze beter functioneren; ze hebben goede ontlastig en een mooie vacht. Als je toch besluit een kat te nemen en soortgelijke voeding te geven, dan zou ik goed letten op de ontlasting en de algehele staat van je kat. Dan weet je iets beter of je kat het er goed op doet.