Insectenvoer voor katten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 14:56

BaileyMix schreef:
En nogmaals dank ook weer voor de laatste paar reacties!

Wat vinden jullie van de samenstelling van dit voer? Waarin schiet het tekort of heeft het juist teveel? Zou dat op te vangen zijn met andere toevoegingen?

ANALYTISCHE BESTANDDELEN

Ruw eiwit 38,0% Ruw vet 14,0% Ruwe as 7,5% Ruwe Celstof 2,5% Vochtigheid 6,0% Calcium (Ca) 0,9% Fosfor 0,6%.

SAMENSTELLING

Gedroogd insecteneiwit (meelworm, 30%), plantaardig eiwitextract, zoete aardappelen, witte rijst, groene erwten, gedroogde bietenpulp, olijfolie, dierlijk vet, gedroogd biergist, gehydrolyseerd dierlijk eiwit, aardappeleiwit, mineralen, gedroogde cichorei (een natuurlijke bron van FOS en inuline), gistextract (een natuurlijke bron van MOS en bèta-glucanen), gedroogde appels, gedroogde wortels, gedroogde spirulina, algenolie (een natuurlijke bron van EPA en DHA), gedroogde brandnetel, gedroogde valeriaan, gedroogde veenbessen, glucosamine hydrochloride, chondroïtinesulfaat

ADDITIEVEN

vitamine A 20.000 IE/kg, vitamine D3 1.750 IE/kg, vitamine E 400 mg/kg, taurine 1500 mg/kg, ijzer (3b103, 3b107) 100 mg/kg, koper (3b405, 3b406) 10 mg/kg, zink (3b605, 3b612) 70 mg/kg, mangaan (3b503, 3b505) 30 mg/kg, jodium (3b202) 1,5 mg/kg, selenium (3b801) 0,2 mg/kg, tocopherol extract van plantaardige olie (1b306(i))

Het probleem met het voer dat je voorstelt is dat het niet in de buurt komt van de behoeften van een kat. Een kat is een echte vleeseter, ze kunnen simpelweg niet zonder. Een kat heeft voornamelijk vocht, kwalitatief hoge eiwitten en vetten nodig. Een insectenmix heeft een verwaarloosbaar gehalte vocht, dit kan je aanvullen met water met de hoop dat je kat evenveel vocht binnen krijgt. Daarnaast zit er naast de 30% insecteneiwit eigenlijk allemaal voedingstoffen in die je kat niet nodig heeft. Zoete aardappelen, witte rijst, erwten, bietenpulp, aardappeleiwit etc heeft je kat niets aan. Daarnaast zal het waarschijnlijk ook een hoog koolhydraat gehalte hebben (Katten hebben geen natuurlijke behoefte aan koolhydraten). Ik denk dat een kat wel op het voer kan leven maar de vraag is moet je dat willen. Want eigenlijk geef je de kat allemaal dingen die hij waarschijnlijk niet goed kan verwerken. Ik kijk zelf heel bewust naar de voeding van mijn katten (minimaal 75% vocht, Human grade vlees en vis, gluten vrij, vrij van granen en weinig vulproducten). Ik heb echt gemerkt dat ze beter functioneren; ze hebben goede ontlastig en een mooie vacht. Als je toch besluit een kat te nemen en soortgelijke voeding te geven, dan zou ik goed letten op de ontlasting en de algehele staat van je kat. Dan weet je iets beter of je kat het er goed op doet.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 14:59

BaileyMix schreef:
Dank jullie wel! Weer stof tot nadenken en verder uitpluizen.

Overigens zijn ook tips over kattenvoer die uitsluitend gebruik maken van (liefst biologische) 'beter-leven' reststromen van dierlijke eiwitten welkom.

Bandit is een merk dat biologisch rauw vlees heeft.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:11

Je kunt dan naar Yarrah kijken. Is een Nederlands merk, 3 sterren van de dierenbescherming en bezoeken zelf echt de bedrijven waar hun vlees vandaan komt. B crop gecertificeerd en biologisch

Een essentieel aminozuur voor katten is Taurine. Zonder gaan ze dood. Taurine zit in vlees dus kijk daar goed naar.

xTammyy

Re: Insectenvoer voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:36

Ik kan niet mee praten over voer van insecten, maar wel over biologisch kattenvoer.
Tot nu toe zijn er helaas nog geen biologische aanbieders die de juiste verhouding qua eiwitten aanbieden.
Ze hebben, zoals veel grote - niet biologische - merken teveel koolhydraten in het voer zitten. En je wilt je kat juist zo koolhydraat arm voeren.
En let op, voer zonder granen is niet gelijk aan koolhydraat arm!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:46

Hier heb ik (helaas) ervaring met het voeren van insectenbrok.

Ik ben het aan het voeren omdat poeslief vermoedelijk een voedselallergie heeft.

Normaal voer ik dus vers vlees en wat een drama met brokken. Ze stinkt enorm op deze brokken, opgeblazen buikje, veel kattenbak bezoek, slappe poep, en gewoon minder fit.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:48

Even over water bij brokken toevoegen; dat kan wel, maar je krijgt het nooit zo vochtrijk als natvoer. Dat eten ze namelijk niet want dan is het water met brokjes erin :p.
Voor wat extra kán het dus wel, maar let er ook op dat bacteriegroei veeel sneller gaat zo, dus je kunt dat niet een dag laten staan.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:49

Babsiej schreef:

Ik ben het aan het voeren omdat poeslief vermoedelijk een voedselallergie heeft.

Normaal voer ik dus vers vlees en wat een drama met brokken. Ze stinkt enorm op deze brokken, opgeblazen buikje, veel kattenbak bezoek, slappe poep, en gewoon minder fit.

Waarom geen eliminatiedieet met vers vlees? Juist rauw leent zich daar perfect voor :j

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:51

SimoneeM schreef:
Babsiej schreef:

Waarom geen eliminatiedieet met vers vlees? Juist rauw leent zich daar perfect voor :j

Omdat ze daar ook op reageerde. Heb geit geprobeerd, paard, en konijn. Allen 8 weken. Vandaar nu op insecten -O-

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:58

xTammyy schreef:
Ik kan niet mee praten over voer van insecten, maar wel over biologisch kattenvoer.
Tot nu toe zijn er helaas nog geen biologische aanbieders die de juiste verhouding qua eiwitten aanbieden.
Ze hebben, zoals veel grote - niet biologische - merken teveel koolhydraten in het voer zitten. En je wilt je kat juist zo koolhydraat arm voeren.
En let op, voer zonder granen is niet gelijk aan koolhydraat arm!

Yarrah voldoet wel aan de eisen van Fediaf. Als er rekening mee wilt houden, met zo weinig mogelijk vlees (/dierlijk eiwit) dan zit je al snel met een hoger koolhydraat gehalte.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 03-10-22 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 20:00

Babsiej schreef:

Wat balen! Mag ik vragen wat voor voer je precies geeft?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:04

Een kat is een vleeseter, geen insecteneter. Dat jij er voor kiest om vegan te eten, prima. Maar doe je kat dat niet aan.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:11

BaileyMix schreef:
Babsiej schreef:

Wat balen! Mag ik vragen wat voor voer je precies geeft?

Ja hoor ik voer deze;

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... o=1&ct=Kat

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:16

Ts respect dat je er zo goed over nadenkt. De gemiddelde katteneigenaar koopt een kat, een zak wiskas en pleurt ze naar buiten.

Ik ben zelf vegetariër dus ik snap je dilemma. Ik heb voor mijn katten wel goed onderzoek gedaan en mijn persoonlijke voorkeuren aan de kant geschoven. Helemaal als je een kat uit het asiel haalt is de kat er natuurlijk al, jou keuze voor biologisch voer draagt dan meer bij dan een eigenaar die dat niet doet.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:29

Hey TS, inderdaad goed dat je er, vooraf, goed over nadenkt wat je wel en niet kan bieden. Zelf geen ervaringen met “insectenbrok”. Mijn ervaring is wel dat je vanalles kan willen, maar katten enorm kieskeurige eters kunnen zijn. Ik zou graag willen dat ze de ecologisch verantwoorde graanvrije brok goed eten, maar ze zijn geen fan.
Ik probeer wat betreft natvoer wel zoveel mogelijk goede kwaliteit van duurzame oorsprong te geven. In mijn geval Almo nature, yarrah, Shesir en smolke. Maar met 3 katten en wisselende wensen komt er een grote variatie aan voer binnen, een ik heb hier ook een Felix/sheba fan in huis, tja wat doe je eraan. Als je ook naar je milieuimpact kijkt, ik ben heel tevreden over het kattengrit van Almo nature. Is niet goedkoop, maar gaat hier echt een eeuwigheid mee! Volledig plantaardig en ruikt niet naar babypoeder.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:37

Ik vind dit een erg interessant topic...

Maar ik moest even terug naar de OP gezien een aantal reacties van TS. Ik begrijp dat de kat niet vegan moet, maar dat het gaat om milieuvriendelijk/duurzaam/ethisch verantwoord voeren...

Misschien een heel vreemde vraag, maar waarom voldoet regulier voer (of dit nu rauw is of in brokvorm) niet aan deze eisen? Doorgaans gaat het om 'afval' vlees, zoals al eerder genoemd is. Met andere woorden, alle delen van het slachtdier worden hergebruikt.

Ik ben nu niet heel erg goed thuis in diervoeding, maar ik ga er vanuit dat brokken die gemaakt zijn van insecten een enorme hoeveelheid insecten vragen (vergt in het begin al klimaatbeheersing, doorgaans warmte en vocht, hello energierekening!), aangezien de bestanddelen van brokken gedroogd worden. Ik neem aan dat dit hetzelfde werkt als het verpoederen van melk en wei en hier dus ook nog aanzienlijke hoeveelheden gas voor nodig zijn.
In dat geval zou je toch denken dat relatief 'slachtafval' een stuk duurzamer, milieuvriendelijker en etischer genoemd kunnen worden (check de feedafdeling van Rendac bijvoorbeeld eens), mits in de juiste verhouding gevoerd en daarmee zou de voorkeur uit gaan naar zo weinig mogelijk brok en zoveel mogelijk in de originele vorm van vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:47

Wat leuk dat je er zo mee bezig bent.
Ik eet zelf ook zoveel mogelijk plantaardig en had mijn katten al toen ik nog enkel vegetarisch was, dus was er niet zo mee bezig.
1 van mijn katten heeft voedselallergie, dus heb ook van alles geprobeerd, maar merkte dat mijn kat er niet beter van werd. Van dieetvoeding tot insecten voeding tor vers vlees, wat ie allemaal nauwelijk wilde eten (zit je dan als veganist met 10 kilo konijn paard kangaroe etx in je vriezer :+ )
Inmiddels ben ik op dit voer uitgekomen;

https://www.catmoneo.nl/power-of-nature/

Het is zo koolhydraat arm als mogelijk. Er wordt een hoog percentage vlees gebruikt. Ze beweren overwegend biologische ingrediënten te gebruiken. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik er zelf niet veel verder onderzoek naar heb gedaan; ik ben allang blij dat ik eindelijk iets heb gevonden waar hij niet ziek van wordt.
Wellicht het onderzoeken waard?

Verder lees ik geïnteresseerd mee, wellicht dat er nog betere geschikte opties voorbij komen.

Succes met je zoektocht in ieder geval!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:12

Ik lees ook even mee.

Ik ben personeel van twee dames met puntoortjes en bontjasjes.
De roofdiertjes houden vooral van brok - en komen soms met buit thuis.

Maar we zitten wel met bijna 8 miljard mensen in 1 enkel 'ruimteschip aarde' en voedseltechnisch is eiwit allang een groot probleem.
.... waarbij het eiwit uit insecten wellicht uitkomst biedt.

Dus als iemand goed kattenvoer weet met bijvoorbeeld bijgevoegde insecten houd ik mij aanbevolen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 21:12

Dank jullie wel weer voor de behulpzame reacties, ik heb er echt wat aan :j !

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:13

Babsiej schreef:
SimoneeM schreef:

Omdat ze daar ook op reageerde. Heb geit geprobeerd, paard, en konijn. Allen 8 weken. Vandaar nu op insecten -O-

Oh echt joh, wat balen! Kan me voorstellen dat je baalt; al is het natuurlijk het belangrijkst dat zij zich ok voelt :j

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:39

Mijn kleinste hondje krijgt brokken op basis van insekten. Het is een monoproteine-brok, dus ook alleen insekten. Geen kippenbotten of kalfsharten onder het mom "calciumsupplement" of "orgaanresten".
De reden waarom ze dat krijgt, is dat ze door een hevige Giardia-infectie vroeger kapotte darmen heeft die bijna niets verdragen. Alleen insekten of paard gaat goed. Nu heeft ze mooie drollen en een goed gewicht, geen buikpijn meer *\o/*
Enige nadeel is dat haar huid erg droog wordt van enkel die brok. Om dat te verhelpen, krijgt ze 's avonds een brok op basis van garnalen, die vrij vet is. M'n andere honden kregen die brok al, dus ik had het sowieso in huis. Enkel de garnaal-brok betekent echter een veel te dik hondje. Met als gevolg dat ze 2x insekt krijgt en 1x garnaal. Werkt top +:)+

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:04

Okay, allereerst heb ik honden en geen katten en geen idee wat de behoeften van katten zijn :+ .

Maar, misschien is het een optie om je vraag voor te leggen aan een dieren dieetkundige? Wellicht kan men zo een plan uitwerken over wat voor vlees je moet aankopen en eventueel zelf kunt verwerken? En als je zelf het vlees aankoopt bij een specifieke slager/rechtstreeks van de boerderij of iets dergelijks, heb je meer in de hand hoe de dieren gehouden worden?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:46

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:42

Maar stel he, dat je het perfecte voer vindt, en de kat het niet wil eten. Wat ga je dan doen?
Stel het voer gaat uit productie, wat is dan je alternatief?
Katten zijn enorme kieskeurige eters.

Eventueel kun je een mix van insecten en vlees brok voeren? Dan is jouw consumptie in ieder geval al een stuk lager dan normale voeding. Alle beetjes helpen. Mocht er dan een volwaardige brok op de markt komen die de dat wel heel goed eet kun je altijd nog volledig overstappen.

Overigens ook nog een vraag: Wat krijgen de insecten zelf te eten? Vaak krijgen die ook weer vlees voorgeschoteld waardoor je je moet afvragen of jouw impact uberhaupt helpt in dat opzicht.

Ik ben zelf overigens ook al 22 jaar vegetarisch en de laatste 2 ervan vegan maar mijn katten blijven gewoon op vlees. Ik krijg ze überhaupt al met moeite warm voor de meeste merken. Dus als je keuze al zo beperkt is hoop ik dat jouw kat het gaat eten.

Maar A for effort hoor. Vind het niet per se vreemd om alternatieven te bekijken. Wellicht iets om met een dierenarts te bespreken?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:54

Babsiej schreef:
SimoneeM schreef:

Was dat rauwe vlees met of zonder premix (toegevoegde vitamines & mineralen)? Want ik weet dat er katten en honden zijn die juist daarop reageren.

Eilish schreef:
BaileyMix schreef:
Dank jullie wel! Weer stof tot nadenken en verder uitpluizen.

Overigens zijn ook tips over kattenvoer die uitsluitend gebruik maken van (liefst biologische) 'beter-leven' reststromen van dierlijke eiwitten welkom.

Bandit is een merk dat biologisch rauw vlees heeft.

Bandit is qua kvv (kant-en-klaar vers vlees) wel het beste (en net geen 100% biologisch vanwege een klein aandeel vis) wat je kan voeren maar daar zit dan wel een prijskaartje aan...
Het blikvoer van Bandit zou ik alleen in huis hebben voor gevallen dat kvv niet tijdig uit de vries of op is.
Ik heb geen kat maar een hond, die krijgt soms Bandit, soms Darf, soms KB Raw enkelvoudig maar meestal BARF. Dat laatste zou ik geloof ik niet aanhalen als ik 1 kat zou hebben. Aangezien een hond ook was graan en groenten mag, is dat ook onderdeel van zijn menu maar bij een kat zou ik dat zoveel mogelijk vermijden.
Hond heeft al eens een snack en kvv met insect aangeboden gekregen en heeft laten blijken dat hij dat niet kon waarderen. Gelukkig zijn er altijd honden die zich als vuilnisbak gedragen dus andere hond een plezier mee gedaan.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:12

Op dit moment bestaat er geen enkele vegan kattenvoeding waarbij een kat nooit tekorten zal ontwikkelen. Een kat is een obligaat carnivoor wat betekend dat een kat niet zonder vlees kan leven.

Voor een hond is dit anders en daar zijn ook diverse vega voedingen voor op de markt, volgens mij zelfs enkele vegan voedingen. Honden kunnen volledig gevoed worden op plantaardige basis, katten niet. Verder is het een keuze of je dat wilt.

Van insecten worden ook diermelen gemaakt voor diervoeding. Deze worden momenteel nog veelvuldig gebruikt voor bijvoorbeeld allergie voeding, maar ook in reguliere voeding zie je het steeds meer terug komen. Dit is geen slechte voeding en als het verkocht wordt als een volledig compleet diervoeder, dan zou dat wettelijk ook zo moeten zijn. Er bestaat echter niet zoiets als biologisch gehouden insecten. Al vraag ik mij af of die meelwormen er echt een probleem in zien dat ze op elkaar leven. Doen ze in de natuur ook als ze een karkas verorberen of tuinafval. Ik ben zelf ooit eens bij een insectenbedrijf geweest. Erg interessant.

Het aanbod aan voeding met insectenmeel is wel redelijk beperkt en sommige katten zijn ook moeilijke eters. Ben je bereid om eventueel toch een ander voer te gaan geven met andere dierlijke ingrediënten? Je kat kan ook zomaar ziek worden en speciaal voer nodig hebben. Als je niet bereid bent om dit te doen, neem dan geen kat is mijn conclusie.

Jij mag Vegan zijn, je kat kan dat niet door zijn evolutionaire bouw. Dat is geen keuze voor de kat. :)