Dierentuinen — diervriendelijk of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:00

lnvdh schreef:
artis is een dierentuin waar je mij niet meer zult vinden. Bij ons in de buurt heb je hoenderdeal. ook een soort dierentuin. dat is al zoveel beter. oke nog steeds zitten de dieren in een omheinde ruimte maar de ruimte is groot en deze dieren zijn gered uit vreselijke omstandigheden. Zo zitten er beren die gered zijn uit het circus of als huisdier werden gehouden en in een grote bench. Die hebben nu ruim 1 hectare grond waar ze kunnen rondlopen en scharrelen. Er zijn Tijgers gered uit oostbloklanden waarvan ze hopen (met oa jaagtraining en alleen een paar kijkgaatjes waar het publiek doorheen kan kijken en verder helemaal afgeschermd,) dat ze ooit uitgezet kunnen worden in een wildreservaat in Afrika.( al met een paar dieren gedaan). De kangaro s lopen los rond en daar loop je tussen. en er is een groot apeneiland waar de aapjes vrij door de bomen kunnen springen en klimmen. Naar deze dierentuin ga ik wel.
Dus ik snap dat je bedankt hebt voor Artis, maar of ik alle dierentuinen dieronvriendelijk vind?? nee zeker niet.

Ze hebben leeuwen uitgezet in Afrika :j voor de tijgers zijn ze naar Azië en Siberië aan het kijken.

Eelmo

Re: Dierentuinen — diervriendelijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 20:41

Ik wilde zeggen, ik hoop toch niet dat ze tijgers in Africa gaan uitzetten :=

lnvdh

Re: Dierentuinen — diervriendelijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 11:32

haha foutje maar idd de leeuwen zijn naar Afrika gegaan.. Maar iig is dat concept daar wat mij wel aanspreekt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 11:40

Ik ga eigenlijk niet meer naar dierentuinen. Ik vind het een interessante discussie, ik ben zelf van mening dat in veel dierentuinen het welzijn echt niet optimaal is en dat vind ik jammer.

Vorig jaar ben ik nog wel bij de Apenheul geweest en daar was ik wel gecharmeerd van de verblijven, en daarbij is het vooral erg leuk dat er ook apensoorten loslopen natuurlijk.

Wildlands Emmen zou ik nog eens willen bezoeken, daar hoor ik goede verhalen over.

Maar áls ik naar een dierentuin ga, dan ben ik wel erg kritisch :') Ik bouw ze liever zelf in Planet Zoo :P

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 11:51

Fly_high schreef:
Mee eens Sunnda :j

Ik ontwijk trouwens ook de buitenlandse dierentuinen, vooral in armere landen zijn dieren opgesloten in kleine hokken nog doodnormaal, leeuwen 24/7 in hokjes maat van een ponystal :(

Die in Singapore kan ik van harte aanbevelen. De mooiste dierentuin waar ik ooit ben geweest!
Okee, Pairi Daiza is ook fantastisch.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:45

Leuk onderwerp :).

Ik werk zelf in een dierenpark in een educatieve functie, dus dit is voor mij een dicht bij mn bed show.
Qua dierentuinen vallen parkjes al snel onder de noemer 'Dierenpark' als ze exotische dieren huisvesten, dat maakt het soms lastig om te onderscheiden of je met een proffesioneel park te maken hebt of met een uit de hand gelopen hobby, hoewel daar soms ook niks mis mee is.
Er zijn een aantal verenigingen die (strenge) eisen stellen aan hun leden, waardoor je minder snel op een plek terecht komt waar de dingen echt niet voor elkaar zijn. Zo heb je de EAZA, European Association of Zoo's and Aquaria, en in Nederland de NVD (Nederlandse vereniging dierentuinen). Er zijn ook nog Amerikaanse en wereldwijde verenigingen, maar laten we maar zeggen dat in de VS dierentuinen nog iets anders zijn dan hier, zeker als het gaat om interacties tussen dier en bezoeker ;).
EAZA heeft regels voor huisvesting, verzorging en omgang per diersoort. Daarnaast onderhouden ze EEP's (EAZA ex situ programms) wat een soort stamboeken zijn per diersoort/groep. Een EEP wordt beheerd door een coordinator en een team onderzoekers, om zo de fokprogramma's in stant te houden, maar ook te zorgen dat er van bepaalde (al dan niet bedreigde) diersoorten niet teveel in Europese dierenparken komen zodat er wel altijd ruimte is. Bij bepaalde diersoorten is het EEP streng en leidend en heb je dus weinig te zeggen over dat dier, bepaald de coordinator dat een bepaald individue moet verhuizen in kader van het fokprogramma dan moet dat ook gebeuren. EAZA dierenparken wisselen onderling dieren uit met gesloten beurs, er wordt dus niks verkocht en niks uit het wild gehaald. Andersom kunnen er wel dieren worden uitgezet. Afgelopen zomer is er bijvoorbeeld weer een in Nederland geboren gier losgelaten in de Balkan om de wilde populatie daar te versterken.
De NVD is nog een stap strenger dan EAZA. Wel geldt voor beide verenigingen dat een park kans krijgt om beter in de rol te groeien als het blijkt dat ze niet aan bepaalde maatstaven voldoen.

Dan in de praktijk:
Een hoop dierenparken, zeker in steden, zijn begonnen als stadsparken. Dat zie je bijvoorbeeld aan Zoo Antwerpen en Artis. Voor zulke parken is het lastig om met de tijd mee te gaan, mede door ruimtegebrek. Hoewel ik zelf ook niet echt fan ben van Artis zie je wel dat ze verbeteren. De roofdierengallerie is weg, leeuwenverblijf wordt momenteel verbouwd en ze hebben zich extra toegespitst op kleinere diersoorten en educatie. Echter kan Artis moeilijk al zijn grote diersoorten eruit doen, want dan lopen ze een hoop bezoekers mis en kunnen ze alles opdoeken. Artis staat ook extra onder een vergrootglas omdat het hoofdkantoor van EAZA achter in hun park zit :+.
Ruimte is een lastig punt. Veel dieren in het wild hebben een groot territorium omdat ze die ruimte nodig hebben om aan hun voedsel te komen, niet omdat ze perse zoveel willen lopen. Katachtigen zijn daarvan een goed voorbeeld, die lopen liever niet :+. Vaak zie je dat in verhouding de roofdierverblijven kleiner zijn dan de verblijven van grote grazers. Grazers (net zo goed paarden) zijn erbij gebaat om veel te lopen, want dat doen ze in het wild ook. Een leeuw sprint, vangt een prooi en slaapt daarna 3 dagen. Dat zie je terug in de verblijven, waarbij grazers in paddock paradise achtige verblijven worden gehouden, en roofdieren in verblijven die korte energie uitbarstingen uitlokken. Wat dat betreft is de verrijking in een verblijf belangrijker dan het aantal m2.
Stereotypering is lastiger. Soms is het aangeleerd gedrag vanuit ouders (20 jaar geleden zaten veel dieren er toch anders bij), soms is het aangeleerd gedrag door de voedselvoorziening (bedelenen bij een hek als ze de verzorger ergens spotten), soms lijkt het stereotyp maar is het eigenlijk territoriumdrift (mannetjes die langs de grenzen van het verblijf lopen en geuren achterlaten) en soms is het gewoon stereotyp zonder aanwijsbare reden.
EAZA parken dienen zich te richten op conservatie (dus bijdragen aan de EEP's), educatie (soms lastig, lang niet elke bezoeker wil ook iets leren) en onderzoek. Onderzoek kan gedragsonderzoek zijn bij een stereotyp dier, gedragsonderzoek bij mannengroepen, maar ook onderzoek naar een nieuw verblijf vanuit het oogpunt van het dier en bezoeker. Door samen te werken kunnen de parken van elkaars onderzoeken leren en zo verbeteren.

Persoonlijk denk ik dat dierentuinen heel veel waard zijn. Er worden actief dieren opnieuw uitgezet, hoewel het dan vaak gaat om 'onbekende' diersoorten, er blijven diersoorten(genen) behouden die anders verloren zouden kunnen gaan en het is leerzaam. Wel denk ik dat het heel erg belangrijk is dat dierenparken actief blijven werken om mee te onderzoeken, groeien en aanpassen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:16

Marjo schreef:
Ik ga eigenlijk niet meer naar dierentuinen. Ik vind het een interessante discussie, ik ben zelf van mening dat in veel dierentuinen het welzijn echt niet optimaal is en dat vind ik jammer.

Vorig jaar ben ik nog wel bij de Apenheul geweest en daar was ik wel gecharmeerd van de verblijven, en daarbij is het vooral erg leuk dat er ook apensoorten loslopen natuurlijk.

Wildlands Emmen zou ik nog eens willen bezoeken, daar hoor ik goede verhalen over.

Maar áls ik naar een dierentuin ga, dan ben ik wel erg kritisch :') Ik bouw ze liever zelf in Planet Zoo :P

Ik vond die echt verschrikkelijk!
ijsberende olifanten als voorbeeld. Veel te weinig ruimte hadden de dieren naar mijn idee.
Het enige waar ik daar van genoten heb was de vlindertuin.

Citaat:
We creëren we zo natuurgetrouw mogelijk de ecosystemen (flora en fauna). Dat versterkt niet alleen ons concept, maar zo zijn we ook toonaangevend op het gebied van dierenwelzijn en educatie", aldus Wildlands Adventure Zoo Emmen. Het olifantenverblijf in Emmen is daar een voorbeeld van. De dieren kunnen in een groot buitenverblijf van 4.600 vierkante meter rondhangen, alsof het een drooggevallen rivierbedding is, maar ze kunnen de warme overdekte jungle in, waar ze met 2.200 vierkante meter ook alle ruimte hebben.

6800 m2 voor 11 olifanten.
Van die 6800 kunnen ze niet overal lopen. Dus het werkelijke oppervlakte is kleiner.