Hondenbeleid, waarom zoveel verschil per gemeente?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:14

Wij betalen honden belasting, ik weet eigenlijk niet precies hoeveel.
We hebben hier aanlijn en opruim plicht. Veel bakken waar je ook zakjes kunt pakken, een aantal omheinde losloop veldjes.
Maar we hebben ook duin, waar ze tussen half augustus en half maart los mogen lopen. En we hebben strand waar ze in de zomer voor 9 uur en na 19 uur los mogen en in de winter de hele dag.
Dus ik klaag niet.

dierenfan

Re: Hondenbeleid, waarom zoveel verschil per gemeente?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:27

Hier nog echt dorps en rondom bebouwde kom mogen overal de honden los. In bebouwde kom gebeurd dat ook gerust. In jaren nog nooit op aangesproken dan door andere honden eigenaren die willen weten hoe ik mijn terrier geleerd heb altijd te luisteren en uitdagingen te negeren (ps nooit geleerd, aangeboren eigenschap die beloond is).
Wij behoren wel flink hondenbelasting te betalen. Ik ruim binnen en buiten de bebouwde kom op als ik vind dat ontlasting ligt op een plaats waar mensen last van kunnen hebben. We hebben hier zelfs nog een dorpshond haha beagle van 15 jaar die door hele dorp gaat en altijd thuis eet.
Hiervoor woonde ik in een stad maar ook daar liepen mijn honden in en rondom bebouwde kom los en werd gewoon gedoogd. Politie kende ons al jaren en wist gewoon dat ze absoluut zeker onder appel stonden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 20:20

secricible schreef:
SusanH schreef:
Ik vraag me dus oprecht af, wat doen gemeenten met dat geld. En ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom wij als hondenbezitters moeten betalen, terwijl katten overal los mogen lopen en ook hun behoefte mogen doen. Zelfs in mijn tuin :+ . En als je dan de gemeente belt omdat je overlast wilt melden, dat dat dan niet kan omdat ze niet toezien op katten en eventuele overlast daarvan. Moet wel zeggen, sinds de hond in de tuin is, is de tuin kattenvrij }>

Hondenbelasting js geen doelbelasting dus ze hoeven het niet te besteden aan faciliteiten tbv honden of hun bezitters. Veel gemeentes gebruiken het dus om tekorten in de begroting mee op te vangen.
Van oudsher waren katten gewenst om ongedierte te verjagen in de stad en honden verzorgden eerder overlast. Het geld werd toen gebruikt om die overlast te bestrijden. Daarom geen kattenbelasting en wel hondenbelasting.

in het verleden maakte ik iedere keer bezwaar tegen deze belasting met een heel epistel. Gemeentes zijn verplicht om hier inhoudelijk op in te gaan. Mijn vorm van protest :+

Duidelijk verhaal, dank voor de info. Altijd handiig om ergens de achtergrond van te weten.

Wbt de goed luisterende terriër, ik vind dat soort dingen leuk. Zo hebben wij een 9 maanden oude jachthond. Die luistert beter dan de meeste volwassen honden hier :+ dan zeggen mensen goh handig zo'n fluitje. Ja zeker maar het gaat niet vanzelf, je moet daar zelf ook wel wat voor doen om dat te laten werken. En zo'n dorpshond is gewoon briljant.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 04:13

Volgens mij was het ook dat honden gebruikt werden als trekdier? Dat kreeg ik ooit te horen. Een soort wegenbelasting :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:30

MyWishMax schreef:
Volgens mij was het ook dat honden gebruikt werden als trekdier? Dat kreeg ik ooit te horen. Een soort wegenbelasting :')

dit heb ik idd zo ook ooit geleerd. Dat het daarmee begonnen is.

Dus even de wiki er op los gelaten

Citaat:
Al sinds de middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om de overlast van met name zwerfhonden te beperken en om de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan.[1][2] Daarnaast zag de overheid er in de tijd dat de hondenkar als transportmiddel werd gebruikt, een middel in om transportbelasting te kunnen heffen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:45

Maar goed dus dat ze dat nooit met paarden bedacht hebben...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:50

roep niet te hard... ze zijn voortaan geregistreerd...

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:40

Bij ons wel wat losloop stroken, bij voorkeur langs een fietspad of drukke doorgaande weg :( Verder verplicht aan gelijnd in de meeste wijken. Ook opruimplicht, daar staat een fikse boete op trouwens , €149, maar dat lijkt de meeste honden eigenaren niet zo te boeien. Ik vind het niet meer dan normaal de stront van je hond op te ruimen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:58

Ik vind het eigenlijk wel fijn dat ik hier praktisch naast een losloopveld woon zonder opruimplicht. Veld is 35x400m, dus geen smal strookje, en er komen niet heel veel honden dus het valt reuze mee met hoeveel hondenpoep er ligt (naast de schapenpoep van de kudde die er af en toe staat om het gras te maaien). Ik ruim daar ook niet op; op andere plaatsen uiteraard wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:41

MyWishMax schreef:
Maar goed dus dat ze dat nooit met paarden bedacht hebben...

Als ze dat dan maar uit de hondenbelasting betalen

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:48

Hier geen hondenbelasting. Geen poepzakjes. Geen losloop gebieden.
Wel heeeeel veel bos, zandpaden en natuur.
Poepzakje mee en je hond kan overal los mits ze goed op commando staan.

Perfect.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 12:24

Jij noemt overal in het buitengebied los mogen geen losloopgebied? Hier in het bos alleen postzegelformaat losloopgebieden, en je moet overal uitkijken voor oa Mountain bikers, hardlopers etc. Ik heb een flexilijn aangeschaft, zo kan ze los waar het mag en heeft ze redelijk wat bewegingsvrijheid als ze aan de lijn moet. Ik ga ook graag 1 gemeente verder naar de heide, maar daar is het hele grote losloopgebied gedecimeerd. Gelukkig mogen ze in het aangrenzende bos wel los, daar kun je best een aardige wandeling maken als je een beetje zigzagt. Ik zou het heerlijk vinden als honden op meer plekken los zouden mogen maar ik heb soms het idee dat het alleen maar minder wordt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:16

Hendrik-Ido-Ambacht 122,20 1 hond we hebben wel gratis poepzakjes.