Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
secricible schreef:SusanH schreef:Ik vraag me dus oprecht af, wat doen gemeenten met dat geld. En ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom wij als hondenbezitters moeten betalen, terwijl katten overal los mogen lopen en ook hun behoefte mogen doen. Zelfs in mijn tuin. En als je dan de gemeente belt omdat je overlast wilt melden, dat dat dan niet kan omdat ze niet toezien op katten en eventuele overlast daarvan. Moet wel zeggen, sinds de hond in de tuin is, is de tuin kattenvrij
Hondenbelasting js geen doelbelasting dus ze hoeven het niet te besteden aan faciliteiten tbv honden of hun bezitters. Veel gemeentes gebruiken het dus om tekorten in de begroting mee op te vangen.
Van oudsher waren katten gewenst om ongedierte te verjagen in de stad en honden verzorgden eerder overlast. Het geld werd toen gebruikt om die overlast te bestrijden. Daarom geen kattenbelasting en wel hondenbelasting.
in het verleden maakte ik iedere keer bezwaar tegen deze belasting met een heel epistel. Gemeentes zijn verplicht om hier inhoudelijk op in te gaan. Mijn vorm van protest![]()
dan zeggen mensen goh handig zo'n fluitje. Ja zeker maar het gaat niet vanzelf, je moet daar zelf ook wel wat voor doen om dat te laten werken. En zo'n dorpshond is gewoon briljant.
MyWishMax schreef:Volgens mij was het ook dat honden gebruikt werden als trekdier? Dat kreeg ik ooit te horen. Een soort wegenbelasting
Citaat:Al sinds de middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om de overlast van met name zwerfhonden te beperken en om de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan.[1][2] Daarnaast zag de overheid er in de tijd dat de hondenkar als transportmiddel werd gebruikt, een middel in om transportbelasting te kunnen heffen.
Verder verplicht aan gelijnd in de meeste wijken. Ook opruimplicht, daar staat een fikse boete op trouwens , €149, maar dat lijkt de meeste honden eigenaren niet zo te boeien. Ik vind het niet meer dan normaal de stront van je hond op te ruimen.