Rust zacht bunny's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Rust zacht bunny's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:57

Ts neem jezelf niks kwalijk, de jonge konijntjed waren nog erg jong om te vaccineren de anderen zul je voortaan wel doen. Wij zijn ook 2 konijnen aan rhd 2 verloren, schijnbaar had de dierenarts ze daaf niet voor gevaccineerd, ben ik dan een slecht baasje omdat ik er vanuit ben gegaan dat ze alles kregen?

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:42

Bij ons is precies hetzelfde gebeurt ongeveer een maand geleden 3 van 4 konijnen binnen 24uur overleden aan de zelfde klachten deze waren ook niet geënt omdat ik zelf al meer dan 25 jaar konijnen hou en dit nooit heb meegemaakt. Ik woon op een boerderij waar ze meer dan genoeg ruimte hebben om te lopen/rennen graven wat ze maar willen doen ze hadden een speciaal voor hun gemaakt hok.
De laatste de moeder is onlangs ook overleden maar dit is gezien haar leeftijd bijna 8 geen onverwacht overlijden. ik denk ook dat er een virus huis houd onder de konijnen maar heb ook van universiteit utrecht begrepen dat je niet overal voor geént kunt worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:47

Wat een nare dag heb jij gehad TS. Sterkte.

Het huidige rhd2 vaccin dat ook tegen rhd1 werkt is ook pas sinds 2016 geregistreeerd of zo.
De eerste vaccinaties moest je iedere 6 maanden herhalen, je gaat mij niet wijsmaken dat iedereen dat deed. Daarnaast heb ik 1x een konijn een hartaanval zien krijgen op de tafel bij de DA van de stress. Ik moet daarmee eerlijk bekennen dat ik mede daarom mijn niet echt handzame konijnen ook niet laat inenten. Bij tamme konijntjes deed ik het eerder wel.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:15

Als je dit had geweten, had je ze ongetwijfeld ingeënt. Immers heb je dat nu gedaan.

Je bent geen slecht baasje voor iets wat je niet weet, terwijl je je wel 100% inzet voor je dieren :(:)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 18:56

Mijn 2 mannen doen het nog steeds goed. Niks aan te merken, dus ik heb een beetje hoop dat zij het niet gekregen hebben. Ik hoop dat het goed blijft gaan tussen hun, dan kunnen ze lekker samen blijven.

Bedankt voor de bemoedigende woorden. Het is een afschuwelijke, maar waardevolle les geweest. Zo heb je 6 gezonde konijnen en een paar dagen later zijn er nog maar 2 over.

Tam zijn die van mij wel, maar je kan ze niet zomaar optillen. Ook als ze loslopen kan je ze gewoon aaien, ze richting hok leiden als dat nodig is en de oudste springt op de bank om een knuffel te halen en is zindelijk, maar optillen hebben ze liever niet.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:07

Wat ontzettend sneu dat dit is gebeurd. Neem het jezelf niet kwalijk!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:21

poetser schreef:
[...]

Tam zijn die van mij wel, maar je kan ze niet zomaar optillen. Ook als ze loslopen kan je ze gewoon aaien, ze richting hok leiden als dat nodig is en de oudste springt op de bank om een knuffel te halen en is zindelijk, maar optillen hebben ze liever niet.

Konijnen zijn ook geen knuffeldieren ;)
Dus dat je ze niet fijn op kunt pakken is normaal joh. Juist een goed teken dat je ze wel zo kunt aaien als ze loslopen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 23:37

Ik vind het ook niet erg, ze hebben tenslotte pootjes met een reden (telt ook voor mijn chihuahua, die wordt ook enkel opgepakt als het niet anders kan). Als het nodig, zoals de afgelopen dagen, dan gaat het wel.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 20:31

Jonkie heeft het helaas ook niet overleefd... Was vanmiddag ineens anders qua gedrag, wel nog actief, maar niet zoals ik hem ken en bij nadere inspectie kon ik hem probleemloos optillen en voelde hij heel koud aan. Gelijk contact opgenomen met de praktijk van afgelopen weekend en ik mocht gelijk langs komen. Helaas is hij onderweg naar daar al overleden.

Mijn 2 jarige doet het wel nog goed, gelukkig. Al is hij wel wat vermagerd, maar dit kan ook door de stress zijn. Moet het nog even aankijken, tenzij hij ander gedrag begint te vertonen. Veel hoop heb ik helaas niet meer...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:12

Och wat een leed TS! Sterkte!

En verder, voel je geen slecht baasje. Achteraf is alles altijd zo makkelijk, dan weet je precies wat je had moeten doen. Maar je wist op dat moment niet beter, dus reken het jezelf niet aan. Als je wél beter wist en niet ernaar handelde, dan was het wat anders. Maar dat is niet aan de orde.
Ik ben ook al veel dieren verloren in de jaren, recent nog een tiental kuikens door een opeenstapeling van factoren waarvan ik ook niet wist dat het zo zou aflopen. Dat zijn geen leuke lessen, maar je mag jezelf vergeven en het meenemen voor de volgende keer.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:20

Ah nee wat een ellende joh TS. Sterkte ook weer met dit verlies :(:)
Zo in een klap al je dieren verliezen aan zo’n rotvirus is gewoon onwijs #%$£* Iets vermageren van de 2 jarige is an sich niet alarmerend. Er is zoveel gebeurd en konijnen zijn heel gevoelig. Ook een terugslag na vaccinatie is niet ongewoon, het immuunsysteem moet dan even flink aan de bak en dat kost energie.

Ik vind je trouwens een topper dat je alweer op weg was naar de DA met die kleine. Zoveel mensen die konijntjes als een soort tuinassecoire zien en ze de kosten niet waard vinden. Dus dat doe je echt heel goed

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:41

Ik lees het nu pas. Ocharm jij, heb je nou dus nog maar 1 konijn over ? Wat vreselijk erg ! :(:)
Ik duim voor je !

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:45

Oh nee! Na je vorige berichten had ik de hoop dat je 2 laatste konijnen het allebei zouden overleven.
Heel veel sterkte en ik hoop dat je tweejarige het wel gaat redden!

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:45

Oh jeetje, sterkte.

Wat ene verdriet.

Knuff.

Sunau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:51

Sterkte... RHD is een enorme rotziekte bij konijnen die heel snel kan verlopen. Hebben buren om je heen ook konijnen? Anders die misschien even waarschuwen dat het virus in de buurt zit zodat ze (hopelijk) op tijd kunnen ingrijpen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:04

Och, wat verdrietig en naar. Ik duim voor je dat deze het toch nog goed overleeft.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 13:34

Tot nu toe gaat het goed met mijn 2 jarige.

Wel even een vraagje. Weet er iemand een manier om hem makkelijker aan te laten komen? Gewicht is altijd wel een probleem geweest, al ging het beter de laatste tijd. Hij krijgt onbeperkt hooi en kwaliteits brok, zit op stro, krijgt een mix van groente dagelijks en tussendoor regelmatig een appel. Toch blijft hij mager. Een dikkertje zal het nooit worden, maar wat meer gewicht moet er zeker bij.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:56

Er is natuurlijk een hoop gaande geweest, hij heeft een vaccinatie gehad en dat zijn best dingen die een hoop energie vragen. Eet ie wel alles op wat je geeft? Onbeperkt hooi is top, probeer er eens wat gedroogde kruiden door te mengen als je dat nog niet deed. Brandnetel, weegbree en diverse blaadjes van fruitbomen zijn hier favoriet en bevatten veel vezels.
https://www.jouwkonijn.nl/shop/overzicht/eten/kruiden/ Deze winkel verkoopt veel soorten en je kunt ook info vinden over de eigenschappen van de diverse kruiden. Je hoeft niet veel te geven en het gaat lang mee. Afwisselen met soorten hooi kan ook helpen, er zit wat variatie in qua smaak en hoe goed ze het hier eten.

JouwKonijn.nl heeft veel maar is niet de goedkoopste, het is misschien de moeite om wat rond te googlen. Sommige winkels hebben ook gemengde pakketjes met kleine zakjes om te testen wat je konijn graag lust.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:09

poetser schreef:
Tot nu toe gaat het goed met mijn 2 jarige.

Wel even een vraagje. Weet er iemand een manier om hem makkelijker aan te laten komen? Gewicht is altijd wel een probleem geweest, al ging het beter de laatste tijd. Hij krijgt onbeperkt hooi en kwaliteits brok, zit op stro, krijgt een mix van groente dagelijks en tussendoor regelmatig een appel. Toch blijft hij mager. Een dikkertje zal het nooit worden, maar wat meer gewicht moet er zeker bij.

Wat zijn de waardes van die kwaliteitsbrok? Eiwit en vet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:11

Welke brok geef je? Ik blijf zweren bij Havens M5

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:20

De bunnykruidenier heeft een speciale mix om ze aan te laten komen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:47

Erwtenvlokken vinden ze lekker en zijn geschikt om te geven als je wil dat een konijn aankomt. Niet teveel van geven.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 21:59

Hij krijgt (al sinds ik hem heb, altijd een zorgenkindje geweest en helaas kent de dierenarts hem al goed) Beaphar care plus brokken. Hier doet hij het goed op. Hij krijgt ook kruidenhooi met jasmijn, ander hooi eet hij gewoonweg niet en na lang zoeken gaat dit hooi er wel goed in. Stro eet hij ook niet. Het is een moeilijke eter, ook qua groente en fruit is hij niet makkelijk, wat het verdikken natuurlijk ook niet makkelijker maakt. Knaagstokken van Vitakraft gaan er dan wel weer goed in, maar ook niet alle smaken.

Met bovenstaande had ik hem redelijk op gewicht gekregen, maar momenteel is hij vel over been. Zit wel nog mooi in zijn vacht. Buiten het gewicht merk ik niks van stress of ongemak bij hem, is zijn lieve rustige zelve.

Morgen ga ik jullie tips even Googlen en wat dingen uitproberen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:06

Fijn om lezen dat hij het nog steeds goed maakt !

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:07

Stress is ook lang niet altijd zichtbaar van buitenaf. Maar het zijn diertjes met een behoorlijk snelle stofwisseling en een hoge lichaamstemperatuur (39 graden is normaal) dus het kost veel energie om dat zo te houden en dan ook nog reserves aan te maken. Als je zegt dat hij van nature niet snel aandikt en moeilijk eet dan vliegt gewicht eraf. Ookal zie je hem niet per se stressen, als die stofwisseling er een tandje bij zet gaat dat heel hard.

Ik heb ook diverse zorgenkindjes gehad, de truuc hier was om te blijven proberen aanbieden. En ‘zien eten doet eten’ is het spreekwoord. Dus mocht je hem jn de toekomst koppelen aan een maatje en hij ziet haar bepaalde dingen eten dan is de kans groot dat hij ook iets probeert te nemen. Zo gaat t hier vaak wel, soms na diverse pogingen :D