Hond loopt weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 17:17

Lukasje schreef:
CupCakes_ schreef:
Ik ga hier toch even op inhaken. Als ik daardoor half hond houden bokt over mij heen. So be it.

Er wordt gedaan alsof de onzichtbare omheining + halsband pure dierenmishandeling is. Maar eerlijk? Dat is het niet. De hond krijg 2 a 3 keer een schok op het niveau dat jij zelf in kan stellen. Je kan het dus op het laagste niveau zetten. Deze schok heb ik zelf ervaren uit lompigheid en het is vervelend maar echt niet pijnlijk.
Daarnaast als je goed traint, draait de hond bij de trilling al om. Er gaat namelijk altijd een trilling vooraf de schok. De hond kan dan de keus maken om tòch door te lopen en een schok krijgen of omdraaien. Ze zijn slim genoeg om dat snel genoeg door te hebben.

Daarnaast vind ik het niet hond vriendelijk als je een groot terrein hebt, maar de hond de hele dag in de kennel zit en niet vrij rond mag lopen. Dan kan je het stukje opvoeding erin gooien, maar dat wil niet zeggen dat ze achter die grens blijven.

Ik heb een overgevoelige Aussie en daarmee hebben we flink getraind met deze halsband. Kleine stapjes en het heeft even geduurd. Maar ik weet nu dat hij niet de weg op zal schieten en onder een auto, fietser of trekker terecht zal komen. De hond weer dat hij bij de lijn vandaan moet blijven en als hij koppig is en het toch probeert, dan merkt hij dat snel genoeg.

Maar deze omheining/band dierenmishandeling? Nee. Dat is het zèker niet.

Mij krijg je niet over je heen hoor. Het zou niet mijn eerste optie zijn maar liever dat op een verantwoorde manier inzetten dan mijn hond of anderen in gevaar brengen.

Maar indien dit niet mag, dan moeten paarden en koeien ook maar achter een gewoon draadje zonder stroom in de weide blijven?

Hahaha precies dit dus!

En wat is het verschil tussen de hond die op een draadje met stroom stapt of een zacht schokje krijgt?
Ze krijgen in beide gevallen stroom en bij de halsband krijgt die zelfs eerst nog een waarschuwing d.m.v trilling of geluidje.

Uiteraard moet je jezelf wel inlezen hoe je zo'n halsband gebruikt en je hond moet trainen, maar vind het toch wel een groot woord dat dit gelijk dierenmishandeling is :') .

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:07

Nou en je kan ook twisten of deze nieuwe wetgeving rondom stroombanden nu wel echt op dieren welzijn gaat. Maar dat is een andere discussie.

Ik snap nooit waarom mensen een schokje zo erg vinden, maar liever een platte hond hebben die overreden is.
Het zelfde gaat voor stroomband training. Nee, we laten de hond liever inslapen dan dat we een stroomband gebruiken met ontzettend veel nuance and lage niveaus MET correcte training.

We zetten een paard toch ook achter een stroomdraad, dat vind toch ook niemand zielig? De stroom die op die draad staat is aangepast op het paard. Hetzelfde voor koeien, dat staat wellicht hoger dan schapen, weet ik veel.
Datzelfde gebeurd met een halsband hoor. Die ga je echt niet gebruiken op sterkte Koe op een hond.

En mensen die zeggen 'ja trainen', wil ik graag eens uitnodigen voor een goed traningsgesprek hoe jij de hond gaat afleveren zonder negatieve consequenties dat ie niet mag gaan rond struinen als hij NIET onder toezicht staat op een groot erf of een groot stuk land. Want een koekje gaat 'm dat niet leren als je er niet bij bent hoor.

*edit: en dan ben ik een professional die haast nooit een ecollar gebruikt, maar tenminste wel de waarde ervan kan inzien.
Gelukkig is in Nieuw Zeeland (waar ik woon) en Australie (waar ik heb gewoond) de ecollar nog toegestaan.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:45

Nagini schreef:
...............Het zelfde gaat voor stroomband training. Nee, we laten de hond liever inslapen dan dat we een stroomband gebruiken met ontzettend veel nuance and lage niveaus MET correcte training.

Daar ging het mis denk ik.
Een goede hondentrainer geeft de correctie op exact hetzelfde moment. Maar ik ben bang dat de gemiddelde gebruiker van deze banden bepaald geen goede hondentrainer was.
Laatst bijgewerkt door Eatshay op 13-07-22 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:50

Onafhankelijk van een manier om je hond op het erf te houden, vraag ik me vooral af waarom hij dit gedrag nu ineens vertoond?
Is hij altijd al zo extreem gefocusd geweest op eten? Of is dit sinds kort?
Ik vraag dit ook omdat onze buren eenzelfde verhaal hadden, hond niet op het erf te houden want moest altijd eten, altijd honger. Die had uiteindelijk een vrij ernstige ziekte aan maag/darmen, waardoor het eten niet goed opgenomen werd en hij dus ook echt altijd honger had. Dat was dus een medisch probleem. Zij hebben de hond helaas in moeten laten slapen. Maar die hond kon er dus niets aan doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:59

Hier ook een grote tuin/erf waar een van de honden heel de dag losloopt. Wij hebben een halsband van petfence met een verplaatsbaar kastje voor de hond die (nog niet) heel erg erfvast is. Volledig omheinen willen we niet ivm de wilde fazanten en hazen die sochtends rondscharrelen.

Inmiddels hoeft de band alleen nog om als we niet thuis zijn. Nachts gaat hij sws af omdat hij dan op het erf blijft. Al met al heeft de hond de band Max 4 uurtjes om per dag en weer hij prima waar de erfgrenzen zijn. De eerste week dagelijks met de hond aan de riem richting de grens. Zodra hij piept teruglopen en daar waar het piepen stopt uitgebreid belonen met lekkers.

Hij heeft Max 1/2 keer stroom gehad. Op de beveiligingscamera is heel duidelijk te zien dat hij bij passerende voetgangers netjes op ruime afstand blijft.

Wij zijn er heel tevreden mee. In mijn ogen ook een stuk vriendelijker dan de hond binnen/aangelijnd/in een kennel moeten houden als een omheining geen optie is.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 10:07

LoveBodin schreef:
Onafhankelijk van een manier om je hond op het erf te houden, vraag ik me vooral af waarom hij dit gedrag nu ineens vertoond?
Is hij altijd al zo extreem gefocusd geweest op eten? Of is dit sinds kort?
Ik vraag dit ook omdat onze buren eenzelfde verhaal hadden, hond niet op het erf te houden want moest altijd eten, altijd honger. Die had uiteindelijk een vrij ernstige ziekte aan maag/darmen, waardoor het eten niet goed opgenomen werd en hij dus ook echt altijd honger had. Dat was dus een medisch probleem. Zij hebben de hond helaas in moeten laten slapen. Maar die hond kon er dus niets aan doen.

Hij is zo lang wij hem hebben (3 jaar geleden als herplaatser gekomen, hij is nu 5) altijd al extreem gefocust geweest op eten.
Ondanks dat hij uiteraard voldoende brokjes krijgt, 3x per dag. Afwisselend gewoon in z'n bak (wat binnen 5sec op is, kauwt ie amper op), over de grond of het gazon strooien, in een speelbal of in de snuffelmat.
Krijgt iets minder brokjes zodat er overdag nog wat snoepjes in kunnen als we wandelen of even z'n trucjes trainen. Vaak krijgt hij ook nog een stokje smiddags waar hij wel even zoet mee is.
Vreet ook graag kak tijdens het uitlaten (maar opnieuw: slecht gedrag wordt beloond met het beste wat er is: eten!).

Ik ben net terug na een half jaar in het buitenland, ondertussen zat de hond gewoon thuis met mijn ouders en werd er prima voor gezorgd. Maar het valt me wel op dat hij nog meer schooit / honger heeft dan eerst. Zijn typische opdringerige / blij hupsje op de plek waar z'n voer klaar staat, terwijl hij een half uur geleden heeft gegeten..

Ik ga hem nu ook boontjes bijvoeren, vult goed maar zit eigenlijk niks in. Hij staat nu op net ander voer dan normaal omdat het gebruikelijke niet te verkrijgen was. Ik hoop dat het daar door komt :=
Zit te overwegen om eens dieet brokken te proberen omdat dat wat meer vult maar dat is énorm prijzig..

Edit: ontlasting is goed, hij ziet er goed uit (gezonde, glimmende vacht) en hij is niet afgevallen.
Het weglopen begon al voordat hij op het andere type brok stond.

-
Ik heb een onzichtbare omheining met halsband besteld. Deze kun je ook zo instellen dat het geen stroomschokje meer geeft en anders kun je hem zo laag instellen dat zo'n grote, langharige hond er amper iets van voelt.
Ben benieuwd :=

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:26

Succes ts, ik denk dat je er veel profijt van gaat hebben :D

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:01

Als dat niet werkt kun je ms een GPS tracker proberen. Hierbij teken je een grens in op je telefoon (maps) en zo gauw hij die grens overgaat krijg je een melding. Dan kun je jouw hond op heterdaad betrappen en corrigeren. Daarnaast kun je altijd zien waar hij is. Ook handig als je te laat bent en hij al ergens loopt. Ik heb deze in het begin bij onze hond gebruikt en doordat je snel kunt ingrijpen had ze al gauw door dat ze op het erf moet blijven.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 15:13

Even een update of als mensen hier een keer terecht komen via de zoekfunctie met hetzelfde probleem:

We hebben de DogTrace D-fence aangeschaft. Enorme rot klus om dat hier om het erf heen te krijgen maar het ligt.
De hond snapte het heel snel. Eerste stroomschokje was paniek natuurlijk, tweede reageerde hij al veel rustiger op. Absoluut niet leuk om te doen maar hij kan nu wel lekker buiten spelen en snuffelen zonder dat wij hem continu bij moeten houden.
De 2 schokjes waren voldoende. Gaat om een Berner Sennen van 45 kilo en het stond op de laagste stand en kreeg dus al een flinke reactie (het is ook wel een poeperd) dus begin alsjeblieft met elke hond op de laagste stand!

Enkel piepen is voor nu voldoende en soms helpen we hem even herinneren door terug te roepen. Door z'n lange vacht kan hij de band ook om zonder dat de stroom stukjes verbinden zegmaar, dus nu krijgt hij enkel piepjes. Zijn het nog aan het leren dus wil niet dat hij gruwelijk op z'n sodemieter krijgt als hij een foutje maakt maar de plekken waar hij de straat op kan, heeft hij stroom gehad dus daar komt hij niet meer in de buurt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:56

Minder fijn als de “ik geef koekjes voor goed gedrag” methode maar dus wel efficient !!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:02

Fly_high schreef:
Nou hartstikke logisch toch, hond moet een - niet voor niets illegale - schokband om, omdat een hek zo lelijk staat en training of tijdelijk (als er geen toezicht is) in een kennel opsluiten niet eens aangekaart is.

Vraag me af wat voor feest het zou worden bij vergelijkbare adviezen in een paardentopic, elektrische sporen aanraden omdat een paard op buitenrit zijn eigen gangetje gaat ofzo... :+

Ik vind het wel wat apart dat je deze vergelijking maakt omdat ik geen enkel paard ken wat niet achter een elektrische omheining staat :? (behalve paarden die 24/7 op stal staan dan)? Een stroomdraad over de oprit spannen is ook niet raar blijkbaar maar een onzichtbaar hek wat een hond prima snapt is ineens heel wreed?
Onze stalhond zit wel achter een onzichtbaar hek, je kan geen draden op de oprit spannen als daar heel de tijd paarden overheen gaan en je kan ook niet perse verwachten dat pension klanten altijd je hek sluiten(of in staat zijn om een grote herdershond tegen te houden als ze gewoon zelf door het hek gaan). De hond is bovendien best waaks en reactief dus als ie van het erf af gaat gaat dat een keer serieus mis. Hij weet prima hoe het werkt en is ook echt niet banger dan een paard van de schrikdraad is.

Een trainer met een schokband is imo iets heel anders als een elektrische omheining.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:26

TS, fijn dat de hond nu vrij rond kan lopen. Vaak zijn die een of twee schokjes al voldoende om ze naar de trilling te laten luisteren is mijn ervaring. :D
Al heb ik soms nog een lompe olifant die vergeet waar de draad ligt. _O-

Lukasje, soms is de 'koekje voor goed gedrag' niet de beste manier. De methode die TS gebruikt is effectiever èn veiliger voor de hond.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:23

Ideaal!

En wat een gemiep weer!

Elk veulen leert schrikdraad kennen door Er aan te hangen, dat is allemaal prima, maar voor een hond het einde van de wereld bijna? Komaan zeg….

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 19:37

Lukasje schreef:
Minder fijn als de “ik geef koekjes voor goed gedrag” methode maar dus wel efficient !!

Mijn hond doet alles voor eten dus als dit enigszins een optie was geweest, had dat echt wel gewerkt.
We hebben hem al bijna 3 jaar en hij loopt nu pas weg (naar eten, nogmaals hij doet alles voor eten, niet om het weg te lopen zeg maar).

Maar hij weet donders goed dat hij niet zo maar de weg op mag. Dus zodra wij in zicht zijn, en dat hebben ze snel door, doet hij niks.
En ik zie hem er ook wel voor aan om er een trucje van te maken :+ de grens over, terug geroepen worden en dan een snoepje krijgen.

Anyway, dit werkt. Vind ik het leuk? Nee. Is het effectief? Absoluut.
Hij kan weer lekker buiten snuffelen, spelen, kattenstront vreten :+ zonder terug geroepen te worden zodat hij in ons zicht is.

En die stroom schokjes; hij is zo'n bange poeperd. Vanmiddag heeft het hier flink geregend en dat vind hij eng (linkt ie aan onweer) en dan is hij de rest van de dag zenuwachtig buiten. Heeft het gedonderd, komt hij het liefst de rest van de dag niet meer buiten. Zo'n poeperd dus.
Op de plekken waar hij de stroomschokjes kreeg, meters daarvoor durft hij gewoon te snuffelen en te doen. Bij de piepjes doet hij gewoon een stapje terug maar wordt niet gestrest. Dus hij heeft er echt niet onder geleden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:47

CupCakes_ schreef:
Lukasje, soms is de 'koekje voor goed gedrag' niet de beste manier. De methode die TS gebruikt is effectiever èn veiliger voor de hond.

Dat bedoel ik toch?!
Ik ben fan van belonen voor goed gedrag , dat is uiteraard als baasje ook leuk om doen, maar die methode is niet heiligmakend en soms ontoereikend. Het gaat er hier om dat de hond veilig is, en de omgeving.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:05

Een groot aantal strijders zet wel hun paard achter stroomdraad en vinden het heftig als het bij een hond zou gebeuren. Ik blijf deze wereld fascinerend vinden.