Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 21:29

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik mis hier een antwoord, geen idee of de vraag gesteld is, op de vraag hoe groot het oppervlakte is waar je de kippen wilt houden en of je midden in een wijk woont enz.!?

Ik heb sinds vorig jaar kippen, zelf de eitjes uitgebroed en daar 4 hennen en een haan van overgehouden. Daarna nog 2 scharminkels erbij gehaald.
De haankuikens die nog meer uitgekomen waren had ik het geluk dat ik hen allemaal heb kunnen verkopen.
Verder hebben mijn kippen in de zomer 550 m2 ruimte buiten en nog een schuur van 75 m2 waar ze vrij op mogen lopen. In de winter hebben ze zelfs nog 490 m2 extra buiten ruimte, dit deel van de tuin zit in de zomer dicht vanwege de moestuin die in dat deel zit en als familie op bezoek is dat er niet overal kippenpoep ligt. Ik heb geen hele hoge omheiningen hier maar omdat ze zoveel ruimte hebben zoeken ze het ook niet op om te ontsnappen.

Dus als je het mij vraagt wat is er nodig, Veel ruimte!
Daarnaast inderdaad een goed nachthok waar geen roofdier in kan komen en waar ook legbakken zijn voor de eitjes.
Ik raad het gebruik van stro af omdat dit een goede verstop plek van bloedluis is en dat wil je niet in je hok hebben.
Sommige kippen rassen leggen het hele jaar door, andere kippenrassen leggen in de winter niet. Sommige kippen rassen leggen meer omdat ze niet snel broeds worden, andere rassen leggen duidelijk minder omdat ze heel snel broeds worden.

Ik heb voor ik aan kippen begon ook een hele speurtocht gedaan zoals jij doet om goed te weten waar ik aan begon maar ook welk ras ik wilde. Ik heb toen zelf wel veel gehad aan een website, maar kan hem niet meer vinden. 2 andere websites vond ik toen ook wel heel handig, de website van omlet, staat per ras een aardige beschrijving en vaak nog foto's eronder van mensen die het ras hebben en de website van levendehave, ook hier staat een aardige omschrijving.

Voor mij waren de eisen: Geen vlieger (geen hoge omheining), eitjes ook in de winter, niet snel broeds en een rustig en vriendelijk ras. Ik had toen een lijstje met rassen en liet deze aan mijn vriend zien. Bij de Barnevelder zilver dubbelgezoomd werd hij ineens heel enthousiast, dus die zijn het geworden.

Mijn dames, en heer <3 :D

[ [url=m/IXfD9k.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tnwu0P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knappe kippen <3

Stuk waar ze eventueel op komen te lopen is 20x5 schat ik. Dus zo'n 100m2. Maar dat moeten ze dan wel delen met konijnen en cavia's. Ik woon niet in een woonwijk, huis van de buren is zo'n 50 meter verderop. Zij zullen, verwacht ik, geen overlast kunnen ervaren.

JudithO

Re: Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:18

Ik had ook een ruime 100 vierkante meter, met vijver (want ik 2 eenden) en wat struiken. Bij mij was er echt geen sprietje gras te vinden, toen we het huis kochten liepen er maar 3 grote kippen (1 bruine Barnevelder en 2 Brahma's) en een krielhaantje. En dus 2 eenden maar die scharrelen niet, die zaten voornamelijk de hele dag in de vijver.

Dus als je gras wilt houden op 100m2, tja, het is een risico. Dan kun je beter kiezen om een hoek af te zetten met een vaste ren en ze dan af en toe los in de tuin te laten.