Kat op dieet maar erg zeuren...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:10

Ik ben altijd benieuwd wat voor voer je geeft. En als je gaat lezen op catmoneo, raad ze de Hills metabolic niet aan. Omdat daar te weinig eiwit in zit. Dus kun je stellen dat een kat niet goed vol raakt, wat misschien het zeuren kan verklaren. En deze brok is hoog in koolhydraten, iets wat je juist niet wilt als je wil dat je kat afvalt :+ (net zoals dat je als mens wil afvallen maar elke dag nog even een burgertje bij de Mac haalt zeg maar :') ).
https://www.catmoneo.nl/beste-caloriearm-kattenvoer/ Hier kun je teruglezen wat ik net benoem. Hier zie je ook welke 'metabolic/diet' brok ze dan een soort van aanbeveelt, maar eigenlijk is ze daar ook niet zo enthousiast over omdat de basis van de best genoemde brok ( hills Diabetes) bestaat uit maisglutenmeel. En als je een kat voldoening wil geven met eten, is een basis van alles behalve vlees gewoon niet voldoende.

Zij beveelt eigenlijk aan om je kat af te laten vallen met natvoer, maar je wil daarbij vast ook wel een brok voeren. Dan kun je kijken naar Power of Nature Fees favourite of Wildcat Ethosha. Deze zijn beide heel hoog in ewitten (snel voldaan) en laag in calorieën(afvallen).

Feringa is overigens een natvoer die niet heel ideaal is, dus dat zou ik vervangen voor single protein van Animonda. In feringa zit veel zout, dat wil je eigenlijk nooit voor je kat. Zij raadt het voer niet helemaal af, maar geeft aan dat je het beter kunt afwisselen met andere merken. Het nadeel van Feringa is dat het veelal orgaanvlees is en geen spiervlees, wat kan leiden tot een overactieve schildklier bij katten. https://www.catmoneo.nl/feringa/

Dus ik denk al met al dat er nog wel wat te behalen valt in het voldane gevoel van je kat. Het is voor mij ook nog wel even een eyeopener, ik heb ook te zware katten en die zeuren ook de hele dag door om voer :P Dus ik ga ook even kijken naar Power of nature en Wildcat. Dus ik heb ook WoN besteld :P

Anoniem

Re: Kat op dieet maar erg zeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:33

Ik geef ook power of nature, de brok. En mijn altijd te dikke katten zijn aardig mooi op gewicht hiermee..

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:50

Gewoon beter voer geven idd zonder de koolhydraten. Een kat heeft een kleine maag, verteert snel en met die koolhydraten gewoon ook snel honger. Kwalitatief eiwitrijk eten of het nou droge of natte brokjes zijn helpen enorm. Bij mijn kat die altijd zeurde heeft het toendertijd in ieder geval geholpen. Hij werd rustig en ook niet dikker. Voelde me achteraf wel schuldig bij het idee dat hij al die tijd ongezond eten had gegeten en nog erge honger had op de koop toe.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 13:14

Ik wil idd brok voeren, alleen op natvoer hou ik het probleem dat hij maar blijft zeiken om voer omdat ik dat zelf moet geven en niet goed blijft of te doen is in een automaat. Ik probeer de porties te verdelen, dus hij krijgt nu op 5 momenten voer waarvan 2x blikvoer en 3x brok.

Hills is idd niet ideaal, maar ik ben het toch gaan geven omdat hij van het holistische voer zo rap enorm aan kwam ondanks de juiste hoeveelheden.....en ik daar van schrok. Nu hij wel afvalt (op de hoeveelheid voor een 6 kilo kat, niet rekening houdend met nog 2x een portie blik) ben ik weer beetje geruster....

Power of nature is wellicht nog iets om te proberen, dank je wel! Ik ga daar eens naar kijken.

Feringa natvoer heb ik juist via de site van catmando gekozen, omdat die met andere merken hoog stond in een 'compleet natvoer' lijstje. Ik heb net weer een zooitje besteld maar wel ook met animonda en macs om af te wisselen. Die stonden ook bovenaan in haar lijst geloof ik. En daarin wisselen van soort vlees (rund, kip en nog eentje geloof ik). Hij krijgt daarvan nu ongeveer 75 tot 100 gram op 1 dag.

Ik dacht dat paarden lastig waren maar katten ook blijkbaar.... Wij hebben altijd alle katten op onbeperkt voer gehad... Gewoon 1x per dag volle bakjes en bijvullen als ze op waren. De katten waren altijd prima conditie, maar dat waren wel allemaal buiten katten, dat is wel een echt verschil.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:18

Je hebt voerautomaten met een koelelementje; volgens mij met 3 of 5 porties. Dat werkt hier echt goed! Daar kan natvoer dus gewoon de hele dag in. Blijft prima :j

Van Catmate zijn die. Is dus evt nog het overwegen waard. Brokjes zijn helaas gewoon caloriebommetjes, dus op enkel natvoer gaat afvallen wel het allerbest.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:22

Ik heb niet alles gelezen; maar mijn kat had dit ook. Hij kreeg goed voer en eerst onbeperkt maar was daardoor veel te zwaar geworden.
Uiteindelijk moest ik overstappen naar ander voer omdat hij diabetes had gekregen, en hij kreeg toen nog maar 2x per dag een vaste hoeveelheid. En het gezeur was over! Een uur ofzo voor zijn voertijd zeurt ie wel wat, maar het is niet zo erg meer als het was.
Bij mij hielp dus vaste tijden, en ook niets meer ernaast.
Helaas is hij er niet meer door (schildklier)kanker.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:37

Ik heb niet het hele topic gelezen, sorry. Heb je al Sterlized voer geprobeerd? Daar zit minder vet in en daar komen ze minder van aan. Bijvoorbeeld Purizon Sterilized kip/vis. Dat voer komt ook goed uit de bus bij Catmoneo.
Ik geef hier ook onbeperkt en dat gaat met dit voer goed, (ook bij onze snel dik wordende grote kater). Na een tijdje wordt het schrokken echt minder. Power of Nature hebben we hier ook geprobeerd. Helaas kregen ze daar diarree van.. Ik zou dus niet meteen een zak van 15 kg aanschaffen.