Wat leeft er onder mijn vloer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:58

Jester_ schreef:
Je kunt ook de gemeente bellen. Die zijn verplicht je te helpen bij rattenoverlast, dat kost je niks

Dat was vroeger bij ons ook, maar ondertussen niet meer.
Kostte ze denk ik teveel.

Rocamor

Re: Wat leeft er onder mijn vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:33

Gezien de enoooooorme plaag die we hebben / nog gaan krijgen, mogen ze dit wel weer gaan opzetten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:48

Rocamor schreef:
Gezien de enoooooorme plaag die we hebben / nog gaan krijgen, mogen ze dit wel weer gaan opzetten

Nou, dat is in veel gemeenten niet te doen, plus dat er niet eens geld voor is. Moet je eens kijken hoeveel inwoners niet eens de moeite nemen om hun troep netjes weg te gooien/brengen. Achtertuinen vol met grof vuil en vuilniszakken. Mensen die in de wintertijd de eendjes voeren. Daar zijn de ratten alleen maar blij mee.

In openbare plaatsen kun je nog bestrijden, maar als je buren er een zooitje van maken en jij dus ook last hebt van ongedierte, dan is het helaas in veel gemeenten een prive kwestie om een ongediertebestrijder in de arm te nemen. Iedereen klaagt nu al over verhoging van gemeentelijke lasten, terwijl het meeste geld naar het sociaal domein gaat en niet naar het netjes houden van de openbare ruimte. Dus een extra verhoging om ongedierte te bestrijden zal er bij de meeste niet in gaan :P Kortom, je zult er jammer genoeg zelf iets aan moeten doen als je last hebt van beestjes.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:18

Ik doe er zelf ook iets aan, met excuus aan de beestjes. Bij ons is dat vechten tegen de bierkaai gezien onze ligging. Maar ratten die midden in de steden rond blijven sjokken, omdat er niet meer met gif ed gewerkt mag worden...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:20

Hier 2 fanatieke vangers van honden.
Maar helaas hier veel de zwarte rat die meestal hoger zit.
Maar ook in vallen wel weg gevangen.
Niets doen is helaas geen optie.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:38

Padoertje schreef:
Jester_ schreef:
Je kunt ook de gemeente bellen. Die zijn verplicht je te helpen bij rattenoverlast, dat kost je niks

Bij overlast in de openbare ruimte, maar niet op privé gebied.

Oh, hier in de gemeeentes in de buurt komen ze ook op privé gebied.

https://www.brummen.nl/afval/ongedierte ... ten%20komt.

Altijd de moeite waard om eens te informeren bij je eigen gemeente

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 23:22

Door al jullie tips ben ik even op de website van de gemeente wezen snuffelen en ze willen je best helpen staat er.
Maar nu komt het, ze zetten alleen lokdozen neer en klem vallen, ze werken niet meer met gif.
Maar in ons geval zal dit geen nut hebben want ze eten nu al niet van het gif (al heb ik afgelopen 3 dagen geen nieuwe gat meer ontdekt ) dan lopen ze ook wel langs de lokdozen -O-

Daarnaast komen ze eenmalig langs en dat kost je 69,- euro plus nog de kosten van de lokdozen á 59,- euro. :+

Ik moet zeggen dat ik al 3 dagen geen gat meer ontdekt heb, zullen ze dan toch stiekem eten van het gif? Ik durf niet zo goed onder de vloer te kijken op dit moment :') Ik zal manlief morgen eens laten kijken }>

Wat ik trouwens wel apart vind is dat ik verder in de hele kantine nergens keutels vind van ratten of ongedierte, niet op de bank waar de hokken tegen aanstaan of bij de spullen. Mochten ze morgen nog niet dood liggen onder de vloer dan moet ik even wat meer hokken lenen van vrienden en alles in hokken stoppen en de katten maar paar nachten opsluiten in de kantine met een vloerplaat eruit dat die zich gaan vermaken. Ze hadden van de week zo vieze grote bruine sloot rat te pakken en waren ze mee aan het spelen :Y)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 07:08

Spaansepony schreef:
Door al jullie tips ben ik even op de website van de gemeente wezen snuffelen en ze willen je best helpen staat er.
Maar nu komt het, ze zetten alleen lokdozen neer en klem vallen, ze werken niet meer met gif.
Maar in ons geval zal dit geen nut hebben want ze eten nu al niet van het gif (al heb ik afgelopen 3 dagen geen nieuwe gat meer ontdekt ) dan lopen ze ook wel langs de lokdozen -O-

Daarnaast komen ze eenmalig langs en dat kost je 69,- euro plus nog de kosten van de lokdozen á 59,- euro. :+

Ik moet zeggen dat ik al 3 dagen geen gat meer ontdekt heb, zullen ze dan toch stiekem eten van het gif? Ik durf niet zo goed onder de vloer te kijken op dit moment :') Ik zal manlief morgen eens laten kijken }>

Wat ik trouwens wel apart vind is dat ik verder in de hele kantine nergens keutels vind van ratten of ongedierte, niet op de bank waar de hokken tegen aanstaan of bij de spullen. Mochten ze morgen nog niet dood liggen onder de vloer dan moet ik even wat meer hokken lenen van vrienden en alles in hokken stoppen en de katten maar paar nachten opsluiten in de kantine met een vloerplaat eruit dat die zich gaan vermaken. Ze hadden van de week zo vieze grote bruine sloot rat te pakken en waren ze mee aan het spelen :Y)

Wel even zorgen dat er nergens nog rattengif ligt of vergiftigde ratten/muizen waar ze evt van zouden kunnen eten.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 07:20

Ze zeggen als je 1 rat ziet lopen heb je er minstens 100 zitten... wij zagen er meerdere per dag toen iemand de sloot droog gezet had en het spul massaal de stallen in trok. Gewone ouderwetse klemmen met pindakaas deden het hem. De eerste weken vingen we er meerdere per dag per klem. Gif stond er ook en dat ging ook op en moest elke dag opnieuw gevuld worden. Maar de klemmen werken het snelste. Die kun je zo onder de vloer zetten.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 07:25

Overigens vroeger in de hondenren hadden we een vuilnisbak met een rol erop met pindakaas ingesmeerd, vuilnisbak gevuld met water en een plankje er tegenaan zodat ze naar boven konden lopen. Dan liepen ze de rol op die dan begon te draaien, plons! Na een paar dagen hebben we een stapel verdronken ratten en muizen eruit gevist. Is wat meer werk om op te zetten en te verversen maar je hoeft er dagen niet naar om te kijken als ie eenmaal staat.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 07:44

peach2001 schreef:
Overigens vroeger in de hondenren hadden we een vuilnisbak met een rol erop met pindakaas ingesmeerd, vuilnisbak gevuld met water en een plankje er tegenaan zodat ze naar boven konden lopen. Dan liepen ze de rol op die dan begon te draaien, plons! Na een paar dagen hebben we een stapel verdronken ratten en muizen eruit gevist. Is wat meer werk om op te zetten en te verversen maar je hoeft er dagen niet naar om te kijken als ie eenmaal staat.

Ik begrijp dat 't effectief is en ik snap je beweegredenen ook echt wel, maar ik vind dit wel behoorlijk wreed om eerlijk te zijn.. :=

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 07:54

nine1987 schreef:
peach2001 schreef:

Ik begrijp dat 't effectief is en ik snap je beweegredenen ook echt wel, maar ik vind dit wel behoorlijk wreed om eerlijk te zijn.. :=

Lijmvallen vind ik wreder. Klem als ie verkeerd valt ook. Gif lijkt me ook pijnlijk en langzaam. Dus op zich is het van alle manieren om dood te gaan misschien de minst pijnlijke.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:28

Door de gemeente bestrijder hier worden ze gevangen en dan vergast. Zijn ze met een paar seconde dood

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:33

peach2001 schreef:
nine1987 schreef:

Lijmvallen vind ik wreder. Klem als ie verkeerd valt ook. Gif lijkt me ook pijnlijk en langzaam. Dus op zich is het van alle manieren om dood te gaan misschien de minst pijnlijke.

verdrinken is zeker niet het minst pijnlijk ...

Maar het idee van de hoge bak is wel goed, alsdie hoog genoeg is hoeft er geen water in, eenmaal een aantal ratten gevangen is het een kwestie van bak dicht te maken en ergens 10 km verderop te gaan uitzetten...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:51

Ratten zijn territoriaal, handig om ze dan in een ander territorium uit te zetten. ze gaan dan wel weer op zoek naar een locatie die nog vrij in te nemen is en daarmee zadel je een ander dan weer met jouw probleem op. Vind ik ook niet echt netjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:17

Rocamor schreef:
Ratten zijn territoriaal, handig om ze dan in een ander territorium uit te zetten. ze gaan dan wel weer op zoek naar een locatie die nog vrij in te nemen is en daarmee zadel je een ander dan weer met jouw probleem op. Vind ik ook niet echt netjes.

Ik zet ze "altijd" (die ene keer dat ik een rat ving :') ) uit in een nabijgelegen bosgebied.
Uiteraard niet gewoon in een woonwijk oid ... :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:28

En dan lopen ze naar hier de stal....

We hebben hier al eens 2 ratten gevangen die niet zwart en niet bruin waren, iets grijzig met wit...
Tam waren ze niet, maar ook ooit uitgezet vermoed ik. Of jongen van ooit uitgezette.

Vriendelijk doden van muizen en ratten bestaat denk ik net ben ik bang.
Ja de honden vind ik nog het vriendelijkste. Die schudden een keer en klaar. Zo snel dat gaat.
Maar soms jagen ze er wel een uur op, dat is alles behalve vriendelijk natuurlijk.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:56

Een elektrische val misschien? Krijgen ze 1x een harde stroomstoot en dan is het ook klaar

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 13:06

Uitzetten ga ik niet doen :+ ze zijn gewoon een plaag overal in het land en brengen vieze ziektes mee.

2 jaar terug hadden we last van een vos, we wisten waar deze sliep bij iemand 2 km verderop maar die had er geen last van want lag altijd zo lief in het hooi te slapen. Tot op een dag de vos bij ons is geweest en alles heeft uitgemoord, hokken opgetrokken en door het gaas. Miste 20 kippen deze lagen dood verspreid over het hele terrein van voor naar achter en 4 konijnen uit hun hok dood en 3 cavia’s. Helaas een vos bijt omdat het beweegt en eet het niet op.

Ik was zo boos dat de vangkooi die de gemeente al had neer gezet paar dagen ervoor uit de bossen gepakt had en neer gezet in de opening van het kippenhok met een dode kip erin. Want de vos zou ongetwijfeld terug komen en de volgende ochtend zat de vos erin. Heb m opgepakt met kooi en al en in de trailer gezet voor de kinderen uit het zicht.
In de middag kwam de jager van de gemeente al aanlopen en heeft m meegenomen, hij heeft m uiteraard niet laten leven want ze lopen terug naar de plek toe. Ik mocht m niet als tafelkleedje :+

Maar zonder gekkigheid, ik ben wat dat betreft wel nuchter en snap dat de ongedierte ook moet eten hoor, maar niet mijn geliefde dieren. Hoe cru niet waar.
En daarbij ratten zijn echt de meest smerige beesten ever, een veldmuis vind ik nog schattig :D

Lijmplanken mogen niet meer is verboden in Nederland, ze knagen dan hun pootjes af om te kunnen vluchten, dat vind ik ook zielig.
Misschien wel een val neerzetten inderdaad waar ze gelijk dood van gaan. Al heb ik ook een val staan die diervriendelijk is en gewoon deurtje sluit maar ondanks dat ik daar geen rat mee vang, vang ik wel egeltjes <3 :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:10

De klapval werkt bij ons enkel met rittens. Die zijn er vaak, daar niet van, maar heb er in 2 jaar tijd maar 2-3 ratten mee gevangen. De grote ratten komen er niet in. In de vangkooien heb ik nog het meest succes (ratten, egel, eksters, roodborstjes).

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 13:17

Rocamor schreef:
De klapval werkt bij ons enkel met rittens. Die zijn er vaak, daar niet van, maar heb er in 2 jaar tijd maar 2-3 ratten mee gevangen. De grote ratten komen er niet in. In de vangkooien heb ik nog het meest succes (ratten, egel, eksters, roodborstjes).

Welke heb jij precies?
Wij hebben deze https://www.allestegenongedierte.nl/all ... SUEALw_wcB
Maar we vangen alleen egeltjes :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:23

Die hebben wij ook en vang daar ook volwassen ratten in.
Maar hij staat hier binnen dus vang geen egels of zo.
Buiten hebben we weinig ratten.

Als er hier iets zit is het de zwarte rat die over richels en balken loopt.

Een val die dicht klapt en direct dood werkt ook. Maar idd meestal de jonkies.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:31

Wij hebben vergelijkbare. Bij ons staan ze vaak binnen in de schuur (die dan open staat) en ook daar vangen we beestjes die niet gevangen hadden hoeven worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:34

Maar dan staat hij op de grond denk ik?
Hier staat hij op een hooizolder (waar geen hooi ligt) of op een balk oid.

Ik heb geen enkele val op de grond staan want dan vang ik hond :+

Oh ja
We hebben ook zo'n hele dure met gaspatroon.
Diervriendelijk zou die zijn.

Dat klopt :j
Nog niets mee gevangen dus de ratten vinden dat vast vriendelijk :D
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 22-04-22 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:36

Ik heb geen honden of katten, wel ratten :+, bruine ratten. Dus ja, ze staan op de grond, ook omdat er hier geen zolder is om hem op te zetten en de ratten (nog) niet op het dak heb gezien.