Kat wordt dement?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:49

Kan een kat gvs krijgen? Dat komt bij honden voor en wordt vaak verward met een hersenbloeding of tumor oid, maar is in principe niks ernstigs en gaat over binnen een paar dagen meestal. Dat zwalken en evenwichtsproblemen passen daar wel bij.

Zoek het maar eens op om te kijken of de rest past

Daihyo

Re: Kat wordt dement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 09:01

Ja dat kan zeker bij een kat. Maar omdat dit heel geleidelijk aan is op gaan bouwen vermoedt de dierenarts dat niet. Gvs ontstaat heel plotseling.
Hij heeft er wel kenmerken van inderdaad. Behalve de scheve kop en dus niet de plotselinge tia/oorzaak.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:02

Jammer. Dat was een mooie oorzaak geweest voor zover je dat kan zeggen. Ik duim nog even verder.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:17

Wat fijn dat hij zich nu beter voelt! Mijn kat met lymfeklierkanker kreeg ook prednison, dat werkte voor hem ook heel goed in het begin. Uiteindelijk (na een paar weken) nam de kanker de overhand en werden de periodes dat de prednison werkte korter.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:19

Daihyo schreef:
Alleen dan nog de vraag: waar werkt de prednison nu op? Wat doet dit? En wat is nu de oorzaak? Werkt dit ook als het om een tumor gaat? Bloed gaf geen ontsteking aan.
Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt.

Ik wil hier even op reageren, verder kan ik je niet helpen helaas.

Maar ja, sommige tumoren reageren 'goed' op prednison.
Ik heb van de week te horen gekregen dat een van onze katten een tumor heeft in haar darmen (die we niet gaan behandelen verder) en in het gesprek met de dierenarts werd gezegd te starten met prednison om haar nog een paar fijne weken/maanden te geven. En dat afhankelijk van het soort tumor ze positief zou kunnen reageren op de prednison

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 09:23

Aah okee, dus toch ook. Goed om te weten.
Net even contact gehad met de praktijk. Op zich positief. Later vandaag heb ik wel even contact met de dierenarts voor overleg. Maar voor nu zijn zij ook voorzichtig positief.

Ik heb mijn thuiswerkplek even gezellig naar de bank verplaatst. Vanmorgen geen spannend overleg, alleen maar luisteren. Dus dat kan prima vanaf de bank :))
Solo is serieus mooi alert ipv apathisch. Fijn <3
Afbeelding

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:42

Ja hij ziet er weer lekker wakker uit met dat koppie! Wat een schrik hee, hopelijk eenmalig!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 12:05

Net de dierenarts zelf gesproken en afgesproken dat hij voor 2 weken aan de prednison gaat en dan weer contact hebben. Tenzij het eerder weer slechter wordt, dan uiteraard eerder bellen.
Leidraad is katwaardig/kwaliteit van leven. Maar zoals hij nu is en het eigenlijk elk uur een beetje beter gaat doen, dan is dat voor nu okee. Enige optie voor onderzoek zou nog een hartecho zijn om te kijken of daar iets zit. Maar voor nu is dat nog even uitgesteld en wachten we af wat de prednison doet.

Ze was wel heel duidelijk: het is reservetijd.
Maar als hij die reservetijd op deze manier door mag komen, dan is dat goed zo :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:21

Jeetje wat fijn!

En iets van immuungemedieerde hersenvlies ontsteking? Of een infectie met lyme of bartonella (kattenkrabziekte), toxoplasmose etc?

Soms volgt een ziekte niet de normaliteit zoals koorts, bloedbeeld etc.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 13:32

Geen idee. Daar hebben we het eigenlijk niet over gehad. Hoe lopen ze dat op? Solo is een binnenkat, krijgt vers vlees. We hebben sinds december wel een opvanger uit Spanje, maar zij was toen al een half jaar in Nederland en is getest op een en ander voor ze geplaatst werd. Maar daar zit hij eigenlijk nooit bij. Zij zit 99% van de tijd boven op 1 van de slaapkamers en Solo is eigenlijk altijd beneden of boven op de kattenkamer (met krabpalen en kattenbakken).
De rest is ook niet ziek.
Temperatuur was gisteravond 38.4.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 17:46

“Hallo fans!” :wave:
Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:50

*\%/*

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:44

Fijn dat hij iets beter gaat!

Wilde toch even reageren omdat ik iets las over "lijkt blind te zijn". Ik heb hier een 19 jarige kat rondlopen die ook blind leek te worden, botste ook tegen dingen aan etc. Dierenarts vond hem gezond, kon geen gekke dingen vinden. Bloeddruk vond ze ook niet schrikbarend. Na enkele dagen was hij ineens 100% blind (heel naar om je kat zo te zien). Uiteindelijk toch gekozen om hem op bloeddrukverlagende medicatie te zetten.

Inmiddels enkele weken verder en hij is weer helemaal de oude. Sterker nog, hij ziet weer :o

Weet je toevallig wat de bloeddruk van jouw kat was? Mijn DA gaf aan dat de bloeddruk van onze kat niet voor klachten zou moeten zorgen, maar blijkbaar was dat dus wel het probleem.

Wel echt een leuke kat trouwens <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 18:57

Ik heb geen cijfers. Ze zei wel dat hij tegen de bovengrens zat, maar dat het niet voor deze klachten zou moeten zorgen. Maar wel iets om even in het achterhoofd te houden dus.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:17

Je zou het kunnen overleggen, mijn DA zei precies hetzelfde eigenlijk en die zat ook tegen de bovengrens. Mijn kat krijgt nu Amodip tabletten, een halve per dag.

Edit: Overigens dacht ik zelf in eerste instantie ook aan dementie bij mijn kat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:49

Wat fijn dat hij zich weer iets beter lijkt te voelen! Dan maar extra van die reservetijd genieten <3

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:49

Ik dacht ook dat onze 15 jarige dement werd, het meest vreemde was af en miauwen en vooral het hogerop zoeken. Op kasten of zolder in de schuur. Grote pupillen en nadat ze eigenlijk snel achteruit ging en mijn man zei, het lijkt alsof ze blind word bleek bij opname van de bloeddruk ( gewoon bij ons thuis ivm stress) dat ze veel te hoog zat. Met medicatie nog paar goede jaren gehad . De toevallen , lijkend op epilepsie herken ik ook. Na medicatie nooit weer last van gehad wel 99 % blind.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:50

Jeetje wat een rollercoaster zo! Fijn dat hij nu weer even op lijkt te knappen. Wel heel goed dat jullie zulke duidelijke grenzen hebben, en daarbij ook echt kijken naar het welzijn van Solo. Dat zie je nog wel eens anders..

Beterschap voor hem, hopelijk kan hij nog een tijdje op een voor hem waardige manier mee!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 22:16

Ghostattack schreef:
Je zou het kunnen overleggen, mijn DA zei precies hetzelfde eigenlijk en die zat ook tegen de bovengrens. Mijn kat krijgt nu Amodip tabletten, een halve per dag.

Edit: Overigens dacht ik zelf in eerste instantie ook aan dementie bij mijn kat

Ja die ga ik zeker onthouden. :j

Thanx allemaal!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 22:34

Ik weet niet of het al ergens genoemd is, maar is hersenvlies ontsteking een optie? Verklaard de pijn in de rug, zwalken, slecht zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 07:34

Ja is genoemd. Maar omdat het bloed geen verhoogde ontstekingswaarden liet zien, hebben we dat afgestreept.

Gisteren heeft hij zijn 1e prednison tabletje gehad. Hij wordt steeds meer zichzelf. Sprong vanmorgen zomaar vanaf de grond op het badkamermeubel :oo
Met een lieve mrrrauww kreeg ik meteen een knuffel. Ik stond nog stijf van verbazing zeg maar :+
Reservetijd of niet, zo mag hij nog wel een tijdje mee <3

Ik lees trouwens wel in de bijsluiter van de prednison dat hoge bloeddruk een bijwerking kan zijn. Maar als het toch de hoge bloeddruk is geweest, dan kan de prednison toch juist geen verbetering geven? Of kan prednison ook de bloeddruk verlagen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 07:31

Even een update. Hij gaat langzaam aan weer wat slechter. Van de week dacht ik al dat hij wat rustelozer werd. Gister heb ik een hele dag uit huis gewerkt en toen ik thuis kwam, was het mis. Dat was de vorige keer ook toen ik een dag was weg geweest. Alsof hem dat heel veel stress bezorgt ofzo.
In ieder geval, veel zwalken en mis springen. Hij kan wel gewoon nog zien.

Gisterochtend had ik al contact met de dierenartspraktijk omdat hij al wat minder werd. Hij krijgt nog steeds de prednison, maar ik heb niet het idee dat dat momenteel nog iets doet. Ik wil nog bloeddrukverlagende medicijnen proberen en ik ben bang dat als dat niet aanslaat we een beslissing moeten gaan nemen om hem in te laten slapen. Ze zouden dat met de arts overleggen. Helaas heb ik gister eind van de middag zelf moeten terug bellen, de arts had de taak niet gezien en was er niet meer. Vanochtend vroeg word ik teruggebeld en dan hoop ik vandaag die medicijnen op te halen. Baat het niet, schaadt het ook niet meer. En ik duim gewoon heel erg dat dat gaat werken.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:19

Klinkt als iets wat al snel sterker is dan de prednison.. :( Hoop dat de nieuwe medicijnen helpen maar anders begrijp ik je lastige beslissing :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 18:24

Vandaag het eerste halve pilletje gegeven. Iemand een idee hoe snel je iets gaat merken?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:28

Hier op 8 maart begonnen met medicatie (kat volledig blind) en op 30 maart was hij weer helemaal de oude. In de periode er tussen ging het langzaam steeds beter.