Grote of kleine hond?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plukje
Berichten: 1661
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:21

Cayenne schreef:
Plukje schreef:
Wij wilden juist groot, groter, grootst. We hebben 13 jaar een grote herder gehad, maar die vonden we qua formaat echt veel te klein. Nu hebben we een Leonberger. Hij is het kleinste uit het nest en we zijn wel blij met zijn atletische bouw, maar kleiner dan dit moet het echt niet worden. Zijn rug steekt 10 centimeter boven de eettafel uit en dat is een beetje mijn graadmeter. Vroeger dacht ik dat een new foundlander ook wel wat voor ons zou zijn, maar nu we meerdere vrienden met new foundlanders hebben moeten we concluderen dat we die ook echt veel te klein vinden. Het komt er dus op neer dat we honden eigenlijk pas leuk vinden vanaf 70 kilo en 1 meter schofthoogte.


En dan is het geen Duitse dog geworden? :D :P

Nee, want we wilden ook zoveel mogelijk haar ;). Maar doordat we in het bos wonen en de hond dus de hele dag aan het ravotten is, zien we ook de keerzijde van zoveel haar. Dus ik sluit zeker niet uit dat er in de toekomst een dog komt!

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:25

Als kleine hond vind ik jack russels erg leuk.
Die hebben we dan ook al jaren.
Zoiets als Yorkshire Terrier of Chihuahua vind ik echt te fragiel.

Onze vorige hondjes
Afbeelding

Onze JR nu

Afbeelding

Als grotere hond hebben we eerst een langharige Hollandse herder gehad.
Die vonden we te lief. Echt een allemans vriend en waakte niet.
En daarom nu een Kruising. Rottweiler x Hollandse herder.
Ik vind hem echt geweldig. Voor ons erg lief, maar niemand loopt hier zo het erf op.
Maar met wandelen buiten het erf reageert hij niet op andere honden oid.

Afbeelding

De langharige HH
Afbeelding

Rianne1807
Berichten: 708
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:26

Muze schreef:
Oh ja mastins, ook prachtige honden. Heb ik in Spanje ook wel ontmoet. Heerlijk als je vrij buiten woont.

Rianne nee die twee waren ook een soort veredelde handtasjes. Erg jammer want daardoor heb ik een beetje afkeer van chihuahua gekregen.
Heb altijd dat beeld voor me van hondjes in tasjes met jasjes en roze halsbandjes.
Zijn dat dan wel hondjes waar je ook wat sportief mee bezig kan?


Begrijp ik helemaal, ik had echt hetzelfde vooroordeel.

Ja dat kan je zeker, ze zijn slim en leren makkelijk, hebben best veel energie

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:33

Vroeger een Berner sennenhond, mijn zus had mastiffs, broer Bordeaux doggen… kortom ik was gewend aan grote honden. Zelf toevallig (ze zaten in het asiel en moesten samen blijven) cocker spaniels in huis genomen. Inmiddels wonen nummer 3 en 4 bij ons. Fijne honden, zijn voor alles in, werklust én handzaam formaat. Ik kan er gewoon twee meenemen op de achterbank van mijn Aygootje. Laatst kwamen we een Ierse Wolfshond tegen in het bos, gewéldig wat een beest <3 . Mijn reu heeft nog even met hem gespeeld, want die is nergens bang voor en ook geschikter voor grote honden, want kleintjes kegelt hij om in z’n enthousiasme en lompheid.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:33

een stofzuigrobot is een must bij een reuzenhond :D

Bielsje

Berichten: 1439
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:33

Ik ben opgegroeid met een Bouvier en daarna een Hollandse Herder. Met beiden nooit een super band gehad. Per toeval werd ons een mishandelde Cane Corso aangeboden en wat een wereld hond was dat! Ideaal bij de paarden, voor erfbewaking en hij kon overal mee naartoe.

Toen ik samen ging wonen deed ik dat met iemand die nooit een hond had gehad... Grote honden waren eng dus hebben we een Franse Bull x Engelse Stafford gekocht. Is uiteindelijk 18 kilo geworden dus die til je vrij makkelijk op! Na 2 jaar was mijn vriend gewend en hebben we er een Cane Corso bijgenomen :')
De CC is 11 geworden en vorige week overleden maar potverdorie wat mis ik die hard zeg! Zo loyaal en baasgericht. Als we monopoly gingen spelen lag zijn hoofd standaard naast me en als iemand fanatiek werd (buiten mij) dan liet hij altijd even weten dat hij er was _O- . Ik heb MS en als ik niet doorhad dat ik een slechte dag had, gaf hij me altijd even een teken. Hij ging ook rustig op schoot zitten met zijn 52 kilo :D
Die rust en het aanvoelen mis ik een klein beetje bij de staff x bull, al ben ik super dol op hem en gaat hij voor me door het vuur!

Maar als ik het voor elkaar krijg, zal de volgende toch echt weer een CC worden :=

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bielsje op 26-02-22 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:34

Ierse Wolfshond is ook geweldig. Hier verderop hadden ze er 1. Dier is wonder boven wonder heel oud geworden. Ik had ook graag zo'n hond gehad, maar gemiddeld worden ze maar 7 jaar.

Froukje
Forever young

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:44

Formaatje Friese Stabij/labrador vind ik echt perfect. Al roep ik al jaren dat ik ooit nog een Jack Russel en Duitse dog te gelijk wil hebben :+ Maar dan moeten we eerst verhuizen naar een groter huis.

Onze huidige hond zou een kruising stabij/Drentse Heidewachtel zijn met 25% boerenfox. Ik had gehoopt dat ze de stabij hoogte zou halen, maar helaas.. Dus nu hebben we een stabij in een boerenfox maat _O-
Afbeelding

En ik moet eerlijk zeggen, het is wel een handige maat. Past nog op de bank en op schoot en is nog te tillen als het moet.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:46

dat is inderdaad een handige maat.
In ons geval...... :D
Afbeelding

Lay_D

Berichten: 3721
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:48

Wij hadden tot 2019 een goldenretriever, in mijn ogen zijn dat 'kleine' honden.

Afbeelding


Momenteel een kruising Bordeaux Dog x Bullmastiff en heel ver weg zit er ook nog rottweiler in ( waar hij overduidelijk de looks van heeft).
Hem vind ik niet groot-groot, hij is net zo groot als onze mini shet, maar weegt een stuk minder :+ (55 kg)

Afbeelding

Wij zijn overigens Duitse Doggen gewend,schoonouders zijn erkende fokkers.
Maar ook dat is in onze ogen niet groot meer doordat we het gewend zijn.

Edit,

In de toekomst willen we er een Cane Corso bij.

Froukje
Forever young

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:55

Kinke schreef:
dat is inderdaad een handige maat.
In ons geval...... :D
[ [url=m/er5BFQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O- _O- _O-

Eloya

Berichten: 5216
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:58

Tja :D
Afbeelding

Dieke is onze eerste Duitse dog. Hiervoor midden maatjes met kruising bordercollie en windhond/ galgo Espagnol

Maar wij wonen op een boerderij en zo groot is dan wel heel leuk op het erf en dat de mogelijkheden ook zijn voor grote hond.

Nadelen.
Ze is een pup en nog wat onstuimig dus 1x trekken in jolige bui heeft wel wat meer impact. Eigenlijk heeft alles meer impact :') omdat ze zo lomp is. En haar poten komen soms wat hard aan XD

Majabeestje
Berichten: 3842
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:01

Nou dan ga ik die van mij ook even spammen :+


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 14:04

Oooooooh!!!! Wat zijn dat???

Tigress

Berichten: 8958
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:08

Afbeelding

Hier een grote hond in een klein(er) formaatje :D
Bewuste keuze, ik vind het ras geweldig, maar ook met het oog op kindercoaching wilde ik graag een kleiner formaat hond. Iets minder imposant wellicht. Echter vond ik menig kleiner ras toch niet echt mijn ding. Ik trek heel sterk naar de herdertypes qua karakter, en dan streep je al gauw best wat rassen weg. Dit is met zijn 19 kilo alsnog een flinke kerel, best of both worlds :D
Qua dingen ermee doe... ik ben tot dusver niks tegengekomen wat ik niet met hem kon doen, wat we wel met onze lab deden. Hij maakt makkelijk kilometers met wandelen, met fietsen, en blaft me niet de oren van de kop. Het is een vocaal ras, maar niks overdreven kefferig oid (al zou ik het met zijn stemgeluid ook geen keffen noemen :)) )

boyca
Berichten: 1094
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:14

Hier dus groot, was geen discussie over mogelijk (man wilde een kleintje).
Ivm dat ik tegenover een inbreker heb gestaan op vakantie snapte hij mijn keus.
Rottweiler it is. Inmiddels is dit onze 3e reu en mijn god wat hou ik van dit ras <3 <3

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:15

Ik zocht een middenmaat hond, makkelijk overal mee te nemen en toch ook nog leuk mee te wandelen.
Alles wat kleiner dan een kat is, of gelijk formaat, is voor mij geen hond :P .
Dus, groter-dan-kat-maar-niet-te-groot formaat hond moest het worden.
Corgi had leuk geweest, sheltie ook maar ken alleen keffende versies, cocker slechte ervaringen mee, cattle dog ook.

Het is uiteindelijk een heidewachtel geworden. Nèt een slagje te groot (en 10 slagen energieker dan gewenst :+ ) maar hij kan nog wel overal mee, vind hij zelf ook.
Voor een 'moet-overal-mee-kunnen-hond' moet het echt niet groter. Als gezelschapshond en sportieve partner is hij ideaal.
Jachtinstinct is wel een stevig werkpuntje, maargoed dat weet je op voorhand.
Waakhond, dan is het vooral veel kabaal maar verder zou hij nog net niet een rondleiding van het huis geven aan iedere wildvreemde die langskomt.
Erfvast, euhm ja met goede omheining :') .

Later als ik groot ben en een groot erf heb zou ik wel een erfhond erbij willen. Ook niet te groot, waaks maar niet overdreven. Cane corso spreekt me wel aan qua uiterlijk en sommige hebben echt een leuk karakter.
Alleen ben ik allergisch aan kwijl, ik haat kwijl. En ik weet van mezelf dat ik het soms moeilijk kan hebben met het doggenkarakter; 'jaja, ik luister wel, straks, als je het lief vraagt'.
Al maakt de heidewachtel er ook wel een sport van om mij met zo'n karakter te laten copen :+.

Echt grote honden, of echt kleine, is niet aan mij besteed.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:21

Froukje schreef:
Formaatje Friese Stabij/labrador vind ik echt perfect. Al roep ik al jaren dat ik ooit nog een Jack Russel en Duitse dog te gelijk wil hebben :+ Maar dan moeten we eerst verhuizen naar een groter huis.

Onze huidige hond zou een kruising stabij/Drentse Heidewachtel zijn met 25% boerenfox. Ik had gehoopt dat ze de stabij hoogte zou halen, maar helaas.. Dus nu hebben we een stabij in een boerenfox maat _O-
[ [url=m/QVg9UG.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik moet eerlijk zeggen, het is wel een handige maat. Past nog op de bank en op schoot en is nog te tillen als het moet.


Drentse Heidewachtel heb ik nog nooit van gehoord. Is het een Drentse Patrijs of een Heidewachtel? Stabij haal ik er wel echt uit trouwens, als je naar de oren kijkt. Lief koppie heeft ze.

Froukje
Forever young

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:31

SusanH schreef:
Froukje schreef:
Formaatje Friese Stabij/labrador vind ik echt perfect. Al roep ik al jaren dat ik ooit nog een Jack Russel en Duitse dog te gelijk wil hebben :+ Maar dan moeten we eerst verhuizen naar een groter huis.

Onze huidige hond zou een kruising stabij/Drentse Heidewachtel zijn met 25% boerenfox. Ik had gehoopt dat ze de stabij hoogte zou halen, maar helaas.. Dus nu hebben we een stabij in een boerenfox maat _O-
[ [url=m/QVg9UG.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik moet eerlijk zeggen, het is wel een handige maat. Past nog op de bank en op schoot en is nog te tillen als het moet.


Drentse Heidewachtel heb ik nog nooit van gehoord. Is het een Drentse Patrijs of een Heidewachtel? Stabij haal ik er wel echt uit trouwens, als je naar de oren kijkt. Lief koppie heeft ze.

Hahaha oeps, Heidewachtel :j
Komt omdat mijn schoonvader haar elke keer met een Patrijs vergelijkt. :x

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:36

Die vind ik dus echt niet op elkaar lijken, maar dat zal zijn omdat ik zelf in de Heidewachtels zit.

Majabeestje
Berichten: 3842
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:38

Muze schreef:
Oooooooh!!!! Wat zijn dat???


Black&tan Jack russels.

Heerlijke hondjes. Verschillende rassen gehad maar dit zijn voor ons echt de allerleukste <3
Stoer, slim, grappig en lief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:40

MaiNat schreef:
Ik heb een corgi, een middelgrote hond op kleine pootjes. Ik vind het ideaal! Ik kan haar tillen en het is wel een echte hond die met gemak 15 kilometer loopt en ook qua gedrag als een grote hond. Hoewel corgi’s geen beginnershonden zijn.


Same.

En een Duitse Herder. Eentje die te groot is voor zijn rasstandaard, van 45 kg. Echt een joekel.

Is op onze pad gekomen, maar zou hierna nooit meer zo'n grote hond willen. Met kinderen in de familie is het onhandig. Hij gooit alles van je tafel. En als hij gaat trekken met uitlaten lig je omver. Doet hij meestal niet, maarja, achter een kat aanrennen is toch wel vermakelijk en dus laat ik hem meestal uit aan de fiets met een springer.

Houd zielsveel van hem, en qua karakter is het de leukste hond die ik gehad heb. Maar zou hierna altijd voor formaat Corgi of kleiner gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-22 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne1807
Berichten: 708
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:41

boyca schreef:
Hier dus groot, was geen discussie over mogelijk (man wilde een kleintje).
Ivm dat ik tegenover een inbreker heb gestaan op vakantie snapte hij mijn keus.
Rottweiler it is. Inmiddels is dit onze 3e reu en mijn god wat hou ik van dit ras <3 <3


Rottweilers zijn echt fantastisch idd <3

Leandra

Berichten: 1603
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:46

Ik ben zelf opgegroeid met een middenslag poedel, een Westy en een border terriër. Ik heb stage gelopen bij een Ierse wolfshond fokker en toen verliefd geworden op het ras.

Op dit moment hebben we nog 2 katten met allebei een gedragsprobleem en medische dingen. Ze zijn momenteel 14 en het is nog even de vraag hoe lang ze het uit gaan houden. 1 van de 2 kan niet goed met honden (drijft ze in een hoek en mept ze in elkaar) dus zolang hij er nog is komt hier nog geen hond.

Maar als het dan zover is komt er een Ierse wolfshond :D

Vorig jaar zijn we ook bij de fokker wezen kijken.
Afbeelding
Met mijn jongste dochter van 4.

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:49

Ik heb een grote en een kleine.
Ik wilde een grote, dus er is een labrador en mijn man (geloof het of niet) wilde een chihuahua, dus er is ook een chihuahua.

De grote is een sul, veel makkelijker in omgang. De kleine is inderdaad zo'n k*tkeffer, ik haat dat.
De kleine is daarentegen fijner om langere afstanden mee te wandelen, die loopt gerust moeiteloos en vlot 15 km mee, terwijl die labrador daar helemaal geen zin in heeft.
Als ze er niet meer zijn en ik zou nog een hond willen, zou ik gaan voor een middenmaatje. Iets met het zachte karakter van de labrador, maar de energie van de chihuahua ofzo.