Kat op klein appartement?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 07:31

Wat een knap dier. Veel geluk met haar!

Ps ik had vroeger een kater met chronische niesziekte. Ik voerde hem green chlorella (vond ie heerlijk) en hij is er ontzettend van opgeknapt.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 11:52

Dankjewel!

Bedankt voor de tip, ik vrees dat ze nu idd ook niet de beste voeding gekregen heeft bij de vorige eigenaars, was sowieso van plan dit te veranderen. Ragdolls hebben wel wat gevoelige darmen namelijk. Mijn ragdolls krijgen Almo Nature.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 11:45

Ik geef weer even een schopje.

Alles gaat goed, ik ben nog steeds heel blij met de keuze, maar ik loop helaas toch tegen een aantal dingetjes aan en zou graag wat tips krijgen. We zijn intussen ook de eerste keer naar de dierenarts gegaan en alles was goed. Niesziekte valt heel goed mee. We gaan binnen twee weken terug voor haar inentingen.

Maar dus:
1) Helaas is Lilou een enorme schrokker, ik kan dus geen eten laten staan want ze eet alles in 1x op, ik geef haar in de ochtend en in de avond een klein bakje. Nu maakt ze mij sinds een dikke week in de ochtend wakker, smekend om eten. Dit wordt elke ochtend vroeger en vroeger. Meestal geef ik na een half uur dan toe omdat ze niet stopt met janken en dan geef ik haar eten, maar begint ze een uur daarna weer te janken. Mijn slaap leidt hier dus wel onder. Ik heb geen deuren, alles is open, dus ik kan haar ook nergens even apart steken. Later in de avond eten geven heb ik ook al geprobeerd, of het eten meer verdelen over de dag heen, maar dat helpt helaas ook niet. Ik heb al een spelletje besteld waarbij ze de brokjes eruit moet vissen, hopelijk werkt dat een beetje maar ik vroeg me af of jullie nog tips hadden zodat ze mij vroeg in de ochtend/nacht niet te veel lastig valt?

2) Ik heb toch een beetje het gevoel dat ze zich wat verveeld. Ik zit in een huurhuis, dus plankjes tegen de muur monteren mag ik niet. Ze is ook geen enorme springer dus weet ook niet of ze dat überhaupt leuk zou vinden. Ze zit ook niet vaak alleen, ik ben meestal overdag een hele dag thuis. Bij de vorige eigenaars zat ze veel vaker alleen, want die waren nooit thuis. Maar ik vroeg me dus ook af of er hier mensen nog tips hebben, eventueel speelgoed, dat dingen voor haar wat interessanter maken? Ze komt wel vaak knuffelen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:52

Ik zou als ik jou was een automatische voerbak kopen. Mijn automatische voerbak kan meerdere keren verschillende porties per dag geven. Ik heb de Pretty Paws elektrische voerbak. https://www.bol.com/nl/nl/p/pretty-paws ... 9571/?s2a=

En het vervelende. Iedere keer als jij haar eten geeft terwijl ze nog miauwt, moedig je haar helaas aan. Al begrijp ik dat je het doet hoor :D

Heb je meerdere kattenmeubels in huis? Zorg dat ze van object naar object kan en niet elke keer over de grond moet om hogerop te komen.

Mijn kat kan zich de hele dag vermaken met een noppenbal en ik heb een bal in rails (zet het op een kleedje zodat de onderbuurvrouw niet gaat zeueren :+ )

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 11:57

We hebben een krabpaal besteld, maar een lage. Ik heb helaas (momenteel) geen plaats voor een grote krabpaal, maar volgens de vorige eigenaar hield ze daar ook niet van. Het is geen poes die graag in de hoogte zit, mijn badkamer en keuken zijn bijvoorbeeld met een trap omhoog, dan heeft ze overzicht over de hele living, maar daar komt ze niet zonder mij en heb de indruk dat ze dat ook niet fijn vind. Ze zit wel graag op de vensterbank om naar buiten te kijken.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:59

Wellicht kan je het ochtend voermoment naar begin van de middag verplaatsen? Het zal wel even duren voordat ze doorheeft dat het later komt. Maar vaak helpt dat wel. Wat je ook kan doen is bakje klaar hebben staan en deze gewoon geven en daarna weer verder tukken. Mijn katten willen me soms ook wel eens vroeg wakker maken omdat ze graag eruit willen (slapen snachts op mijn kamer, overdag door het hele huis). Dan doe ik de deur open en ga ik weer verder tukken. Of je zorgt voor een voerbak met een timer, dan hoef je het zelf niet te doen.

Mijn katten vervelen zich soms ook maar ik probeer ze regelmatig te verrijken met nieuwe speeltjes of items en minimaal elke dag een halfuur spelen. War erg helpt is dat mijn katten met zn tweetjes zijn natuurlijk. Ik heb laatst een Cat activity carpet gekocht bij zooplus en die vinden ze heel leuk! Daar kan je snoepjes in verstoppen, speeltjes in doen etc en ze blijven het interessant vinden. De kunst met speeltjes interessant houden is om ze af en toe aan te bieden en daarna weer op te ruimen. Zo houdt het zijn waarde en vinden ze het minder snel saai.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:01

Wij hebben een voertoren voor onze ragdoll (https://www.petsplace.nl/catit-senses-f ... BREALw_wcB, hier zelfs afgeprijsd nu). Hij is ook een herplaatser, en toen hij bij ons kwam had hij grote brokken. Daar kon hij niet mee schrokken, maar zijn ontlasting stonk gigantisch en hij had regelmatig diarree. Overgestapt naar ander voer, maar dit zijn kleine brokken en schrokt hij zo op waarna hij het meteen weer uitkotst door het schrokken.. :') Die voertoren is echt een uitkomst. Hij moet werken voor z'n eten en kan niet meer schrokken. Hij pakte het ook super snel op, na een dag wist hij precies hoe het werkte. Gelukkig stoot hij hem niet om :+ Daarom wel goed om deze groene te kopen en niet de blauwe, die stoten ze sneller om namelijk. Door de voertoren kan hij gewoon onbeperkt brokjes krijgen. Of nouja, we gooien 1x per dag een beperkte hoeveelheid erin, maar hij eet niet alles in 1 keer op dus heeft de hele dag wel brokjes.

Voor onze herplaatser gold dat we echt moesten leren hoe we met hem kunnen spelen. Hij speelt nogal... bijzonder :') Heb eigenlijk niet het idee dat hij zich nu nog verveeld. Hij is zelfs super speels voor zijn leeftijd. Maar hoe te spelen, dat is wel voor elke kat anders denk ik.
Ook leuk om te leren aan een tuigje lopen en om dan samen naar buiten te kunnen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:02

Ik wil niet wijsneuzerig doen maar deel even mijn eigen ervaring. O:)

Ik heb sinds maart er een nieuwe kat bij. Ontzettend angstig en ik mocht niet bij haar in de buurt komen. Ik heb een hoge krabpaal in de kamer gezet (adoptiemevrouw zei ook dat ze nooit de hoogte in ging) en nu eindelijk na een flink aantal weken verder gaat ze de hoogte in (toevallig nu ik dit aan het schrijven ben ook :D ), knuffelt ze het liefst in mij in doet ze juist dingen die ze bij haar vorige eigenaar niet deed. Een kat kan zich heel anders gaan gedragen als hij of zij zich in een andere situatie bevindt. Mocht je plek gaan hebben voor een hoge krabpaal, kan je altijd proberen of dat werkt.

Ik gok dat je kat over een paar weken zelf wat meer de weg begint te verkennen. Het kan soms maanden duren voordat ze echt op hun plek zitten.

En met de voerautomaat (of jij bent veel thuis) kan je juist vast momenten eten geven. Zo weet je kat ook ongeveer wanneer ze eten krijgen en zeuren ze minder.

Afbeelding

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:03

Ik had ook een hele schrokkert. Met gevolg ook alles uitspugen omdat het te veel in 1x was voor haar maag. Ik gaf ook altijd 3x per dag een portie en was binnen no time op. En maar zeuren… Ik ben toen overgegaan op altijd onbeperkt brokjes. Eerste week, kon ik dagelijks spuug ruimen, niet fijn, echt niet. Maar daarna viel het kwartje bij haar van ‘heey er staat altijd eten, ik kan eten wanneer ik wil’. En dat zorgde ervoor dat ze niet meer schrokt, kleine porties eet en zich niet overeet.
Ze heeft ook een probleem met haar gewicht, is gewoon een beetje te dik, maar sinds het onbeperkt eten geven is dit heel erg stabiel gebleven en lijkt ze nu na een jaar zelfs weer wat af te vallen. Eet blijkbaar toch echt minder dan met de afgewogen porties.

Dit is mijn ervaring, wie weet helpt het bij jou ook. Het is eventjes doorbijten met een hele week spuug ruimen… maar ik heb er echt een fijnere geduldigere kat aan over gehouden.
Ik heb haar 6 jaar lang altijd porties gegeven en nu sinds 1 jaar onbeperkt. Het geeft echt een verschil bij mij.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 12:05

Fair schreef:
Wellicht kan je het ochtend voermoment naar begin van de middag verplaatsen? Het zal wel even duren voordat ze doorheeft dat het later komt. Maar vaak helpt dat wel. Wat je ook kan doen is bakje klaar hebben staan en deze gewoon geven en daarna weer verder tukken. Mijn katten willen me soms ook wel eens vroeg wakker maken omdat ze graag eruit willen (slapen snachts op mijn kamer, overdag door het hele huis). Dan doe ik de deur open en ga ik weer verder tukken. Of je zorgt voor een voerbak met een timer, dan hoef je het zelf niet te doen.

Mijn katten vervelen zich soms ook maar ik probeer ze regelmatig te verrijken met nieuwe speeltjes of items en minimaal elke dag een halfuur spelen. War erg helpt is dat mijn katten met zn tweetjes zijn natuurlijk. Ik heb laatst een Cat activity carpet gekocht bij zooplus en die vinden ze heel leuk! Daar kan je snoepjes in verstoppen, speeltjes in doen etc en ze blijven het interessant vinden. De kunst met speeltjes interessant houden is om ze af en toe aan te bieden en daarna weer op te ruimen. Zo houdt het zijn waarde en vinden ze het minder snel saai.

Dat doe ik dus op dit moment, maar helaas maakt ze me na amper een uur weer wakker. Gezien ze me nu ook elke ochtend vroeger en vroeger begint wakker te maken wordt het wat lastig. De eerste weken deed ze dit namelijk niet. Helaas blijft ze ook gewoon janken tot ik haar eten geef of opsta. Bedankt voor de tips voor het speelgoed! Lilou is geen andere katten gewend en ik vind persoonlijk mijn appartement echt te klein voor twee katten, dus een tweede is wel een no go. We spelen inderdaad ook meestal wel een half uurtje samen per dag. Overdag slaapt ze wel vooral.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:08

Ik heb twee voerpuzzels voor mijn binnenkatten. Vooral de kater was ook een gigantische vreetzak maar ik heb het idee dat de puzzels echt helpen tegen het schrokken. Doordat ie er wat meer moeite voor moet doen is hij er nu na een paar brokjes wel klaar mee, waar hij eerst gerust het hele bakje leeg at als ik hem bijvulde :=

Als ze graag naar buiten kijkt zou je dit ook kunnen proberen, heb ik ook voor mijn katten en is een grote hit!

https://www.bol.com/nl/p/kattenhangmat- ... androidapp

Het is echt heel degelijk, de zuignappen zijn nog nooit los gegaan en die van mij liggen er vaak samen op.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 12:15

@Eileen_ Ik heb inderdaad iets gelijkaardigs besteld, maar deze omdat deze betere reviews kreeg (https://www.bol.com/be/nl/p/catit-sense ... 2032/?s2a=) :+ Aan een tuigje wandelen wil ik haar inderdaad wel graag leren, maar ze is niet de grootste held waardoor ik een beetje bang ben dat ze dat eigenlijk helemaal niet leuk gaat vinden.

@Maureen95 Ik kan het altijd een keer proberen, maar helaas is er momenteel echt geen plaats voor. Ik zou in juli weer wat gaan klussen hier en dan ook een nieuwe zetel willen, waardoor ik dan weer wat meer plaats heb om eventueel een grotere krabpaal te zetten. Maar omdat ze hier ook niet graag in de keuken zit (verhoogd), ga ik ervan uit dat ze dat ook niet leuk gaat vinden. Ze zeuren helaas niet minder, de eerste weken kreeg ze echt pas eten rond 9u in de ochtend, ook altijd 's avonds op een vast uur. Maar deze ochtend stond ze om 6u aan mijn bed. Ik werk vaak in de avond dus ben dan ook laat thuis.

@Montgri onbeperkt kan ik haar echt niet geven, ze eet alles in 1x op en weegt ook 5kg. Gelukkig geeft ze niet over.

@Smee__ bedankt voor de tip!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:15

Je zou idd kunnen overwegen om gewoon onbeperkt brokken te geven, liefst via voedselverrijking.

Probeer te vermijden dat ze jou associeert met voer maar dat kan in een klein appartement lastig zijn.

En nooit toegeven aan miauwen. Hoe lastig ook… of je erbij neerleggen dat je moet reageren.

Die automatische voerbakken zie ik altijd enorm geagiteerde katten bij maar tussendoor lijken ze wel rustig.

Mijn aanpak zou toch zijn om te schakelen naar onbeperkt. Bvb met een voerbal.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:24

Onbeperkt brokken werkt hier echt niet, bij geen van de katten. Dat heb ik jarenlang geprobeerd… zelfs na 3 jaar ging er eentje nog steeds wekelijks schrokken en spugen en alle katten waren te dik tot moddervet.
Dan raad ik echt zo’n voerbak die je op bepaalde tijdstippen kan instellen aan.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:37

CalipsoLover schreef:
Ik geef weer even een schopje.

Alles gaat goed, ik ben nog steeds heel blij met de keuze, maar ik loop helaas toch tegen een aantal dingetjes aan en zou graag wat tips krijgen. We zijn intussen ook de eerste keer naar de dierenarts gegaan en alles was goed. Niesziekte valt heel goed mee. We gaan binnen twee weken terug voor haar inentingen.

Maar dus:
1) Helaas is Lilou een enorme schrokker, ik kan dus geen eten laten staan want ze eet alles in 1x op, ik geef haar in de ochtend en in de avond een klein bakje. Nu maakt ze mij sinds een dikke week in de ochtend wakker, smekend om eten. Dit wordt elke ochtend vroeger en vroeger. Meestal geef ik na een half uur dan toe omdat ze niet stopt met janken en dan geef ik haar eten, maar begint ze een uur daarna weer te janken. Mijn slaap leidt hier dus wel onder. Ik heb geen deuren, alles is open, dus ik kan haar ook nergens even apart steken. Later in de avond eten geven heb ik ook al geprobeerd, of het eten meer verdelen over de dag heen, maar dat helpt helaas ook niet. Ik heb al een spelletje besteld waarbij ze de brokjes eruit moet vissen, hopelijk werkt dat een beetje maar ik vroeg me af of jullie nog tips hadden zodat ze mij vroeg in de ochtend/nacht niet te veel lastig valt?

2) Ik heb toch een beetje het gevoel dat ze zich wat verveeld. Ik zit in een huurhuis, dus plankjes tegen de muur monteren mag ik niet. Ze is ook geen enorme springer dus weet ook niet of ze dat überhaupt leuk zou vinden. Ze zit ook niet vaak alleen, ik ben meestal overdag een hele dag thuis. Bij de vorige eigenaars zat ze veel vaker alleen, want die waren nooit thuis. Maar ik vroeg me dus ook af of er hier mensen nog tips hebben, eventueel speelgoed, dat dingen voor haar wat interessanter maken? Ze komt wel vaak knuffelen.

Waarom mag je in een huurhuis geen plankjes tegen de muur schroeven? Mijn hele huurhuis hangt vol met van alles! Als je de gaten maar dicht maakt als je ooit weggaat.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:26

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 13:27

Tooske: Staat in het contract dat ik geen gaten mag boren in de muren. Dus daar ga ik me ook aan houden.

poes: ik zal proberen om inderdaad even op mijn tanden te bijten en niet meer toe te geven aan het miauwen... Wordt even lastig :+ Ik heb het linkje gepost van de voerbak die ik nu besteld heb, hopelijk werkt dat een beetje.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:30

Wat betreft eten: wij hebben voor onze schrokker laatst een likmat gekocht. Daar zitten allemaal gaatjes en gleufjes en patroontjes in waar je prakjes en brokjes over uit kan smeren en in kan proppen. Werkt perfect, wat een uitvinding.

Afbeelding

Doordat die van ons er langer over doet en niet de kans krijgt om alles op te schrokken, merkt ze ook opeens dat ze geen honger meer heeft en laat dan opeens wel wat staan.

Je hebt ze ook nog "moeilijker" en met meer gaatjes enzo waardoor ze echt moeite moeten doen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:53

Ik voer ook onbeperkt en het gaat sinds dat moment veel stabieler met het eten. 5kg voor een ragdoll is ook niet heel zwaar hoor, die van mij weegt momenteel 7 en is nog in de groei.

Katten hebben ook minstens 3 keer per dag eten nodig, ik zou dus zeker overstappen naar 4 keer voeren op een dag. Katten eten van nature ook kleinere porties verdeeld over de dag. Voer je ook natvoer bij? Het kan ook aan de kwaliteit van het brok liggen, brok met veel vulling zoals graan etc vult ook veel minder.
Vergelijk het met McDonald's en een zelfgekookte maaltijd.

Ken je de website Catmoneo daar staat een voerlijst op met uitleg over de goede en slechte merken

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:32

Tegen het jou wakker maken voor eten: zorg ervoor dat je kat jou niet associeerd met het vullen van de etensbak. Koop bijvoorbeeld een automatische voerbak.

Dit gaat wel even tijd en frustratie kosten en het gedrag zal in het begin juist erger worden maar op een gegeven moment ben jij dan niet meer de hand die voed maar die automaat en zou het gedrag minder moeten worden. Denk dat je dan eigenlijk ook geen snoepjes meer moet gaan geven. :)

Ik zag laatst online ergens ook een automatische voerbak die steeds een paar brokjes zou kunnen afgeven. Speciaal tegen het schrokken.

Evalien86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:44

Alleen als je zelf ook veel thuis bent. Mijn ervaring van vroeger is dat een kat erg ongelukkig is alleen op een klein appartementje. Ik ken het van een vriend. Toen ik opperde er 1 bij te nemen zag je haar opleven. Hij werkte niet eens echt veel, 3 dagen. Maar verschilt wel per kat. Ik zou uit het asiel een lekkere slome, oudere kat uitzoeken hihi.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:54

Ik heb een Brits Korthaar uit het asiel gehaald die toen bijna 2 jaar oud was. Mijn appartement is wel iets groter, 75m2. Maar het gaat prima! Ik werk 36 uur en overdag is ze dus vaak alleen. Als ik er wel ben (in het weekend bijvoorbeeld) dan slaapt ze dus ook een groot deel van de dag en wordt 's avonds weer actief. Ze houdt niet van andere katten, dus die komen er ook niet :)

Er is inderdaad heel veel 'voerspeelgoed' te krijgen, werkt goed.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 17:01

Mocht je toch iets met plankjes willen proberen, ik heb goede ervaring met de zelfklevende schroeven van TESA, waarbij je dus niet hoeft te boren. Kan 10 kilo per schroef hebben, dus een niet te zware plank+kat moet op twee schroeven lukken :)

https://www.tesa.com/nl-be/consument/mo ... -schroeven

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:27

Evalien86 schreef:
Alleen als je zelf ook veel thuis bent. Mijn ervaring van vroeger is dat een kat erg ongelukkig is alleen op een klein appartementje. Ik ken het van een vriend. Toen ik opperde er 1 bij te nemen zag je haar opleven. Hij werkte niet eens echt veel, 3 dagen. Maar verschilt wel per kat. Ik zou uit het asiel een lekkere slome, oudere kat uitzoeken hihi.

Ik heb het omgekeerd gehad. Woonde niet klein maar ik had er twee. Toen er eentje weg ging leefde de ander enorm op. Zeker op kleine ruimtes is het echt vaak niet beter.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 12:52

Ik was vannacht (uitzonderlijk) redelijk laat klaar met werken, heb haar nog een heel klein beetje brokjes gegeven en ben gaan slapen. Om 7u kwam ze me al weer wakker maken maar heb het genegeerd, niet veel later begon ze weer, weer genegeerd, tot ze stopte, ben dan opgestaan en heb haar eten gegeven. Uitzonderlijk, maar voor het eerst heeft ze niet alles in 1x opgegeten én bijt ze ook op haar brokjes. Normaal schrokt ze alles in 1x op zonder ook op haar brokken te bijten. Het anti-schrok speelgoed ga ik morgen ophalen want is bij mijn moeder geleverd.

@Amber anne: volgens mijn DA was 4,6kg het ideale gewicht voor haar, maar het is inderdaad ook geen kleine kat. Héél erg bedankt voor de tip van die lijst, ik ga die zeker bekijken want qua voer zijn we idd ook aan het omschakelen. Ze krijgt nu (nog van vorige eigenaars) Laga Lara, maar mijn ragdolls bij mijn moeder zijn heel goed op Almo Nature.

Ik denk dat een automatische voerbak misschien inderdaad geen slecht idee is.

Evelien: Ik ben zelf redelijk vaak thuis. Zeker nu want ik heb vakantie. Ik ben soms een paar uurtjes weg, maar kom overdag tussen mijn schooluren bijvoorbeeld ook nog naar huis. Voor de zomer gaat ze mee naar mijn moeder, want ik moet veel werken en ga ook reizen deze zomer. Daar is het groter en zijn er nog twee ragdolls, moest ik nu merken dat ze daar echt open bloeit en ik een totaal andere kat heb daar in vergelijking met hier, ja dan ga ik ze ook niet meer terug meenemen. Lilou is geen andere katten gewend, dus we zullen nog wel zien hoe dat verloopt. Ik blijf hier sowieso nog een jaar wonen, daarna ga ik op zoek naar een iets groter appartement.