Labradoodle

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:16

Zou ik zelf bij deze fokker kopen? Nee. Maar gezien de hoeveelheid doodles die maar 2-3x per jaar compleet vervilt bij de trimmer komen, vind ik het niet eens zo'n slecht plan. Hiermee is op dit vlak al veel meer controle en kan een hoop leed (vervilting zorgt voor het trekken aan de huid tot blauwe plekken aan toe, en smetplekken) voorkomen worden. Ieder 6-13 weken naar de trimster is een prima termijn. Hier was voor weinig onderhoud zonder de hond zeer kort te moeten doen (er bleef een centimeter of 2 op staan) iedere 6 tot maximaal 8 weken echt nodig. Daarna begon ze te vervilten. Kammen was in haar geval echt geen optie (verdroeg de prikkels niet, medische oorzaak bleek naderhand), maar bij veel mensen schiet het kammen er te vaak bij in of er wordt niet correct gekamd waardoor er wel vervilting op de huid plaats vindt, maar de bovenlaag van de vacht wel netjes uitgekamd is. Voor deze mensen komt het kaal moeten scheren en de verwondingen die tevoorschijn komen vaak als een schok (en wordt niet zelden de trimmer de schuld gegeven).

Vergis je als doodle-koper dus ook absoluut niet in het vachtonderhoud. Die is zeer hevig bij doodles, (nog) veel meer dan bij volle poedels.

Technisch gezien is het ook bij teven castratie. Dat is overigens wel iets waar je eventueel over kan overleggen bij je fokker als deze wel neutralisatie eist. Is het voldoende om enkel de eileiders/zaadleiders af te binden (of bij teven zelfs wel de baarmoeder te verwijderen, maar één eierstok te laten zitten) om te voldoen aan de neutralisatieverplichting. Op het moment dat dit gebeurt is de hond effectief onvruchtbaar gemaakt, zonder dat de hormonen verwijderd zijn. En bij teven is het risico op BMO in het geval van een baarmoederverwijdering ook verdwenen.

Ik laat zelf honden niet castreren voordat ze uitgegroeid zijn.
Honden tot 10kg: 12-18 maanden
Honden tot 25kg: 18-24 maanden
Honden tot 40kg: 24-36 maanden
Honden 40+kg: 36 maanden (dus 3 jaar!)

Hiermee heeft het hele lijf rustig de tijd gehad om volwassen te worden. Ik heb overigens bij volwassen teven wel gedragsverbeteringen gezien na castratie, stabieler geworden. Teefje van 6.3kg was al ruim 2 jaar, teef van 10.5kg was bijna 3 jaar. Bij geen fokplannen (meer) laat ik ze overigens dus wel castreren, maar dat is zeker niet per se direct na het uitgroeien. Ik kijk het rustig ook nog een tijd langer aan.

@ardo_iggy: Een F2 heeft juist meer kans om te verharen. F1 is namelijk heterozygoot voor ruwhaar (en heterozygoot voor krul), bij labrador-kruisingen zelfs heterozygoot voor langhaar (bij een sheltie-kruising is dit uiteraard niet het geval, want langhaar x langhaar).

Ik zeg ook niet dat krul + langhaar niet verhaard. Ik zeg dat ruwhaar + langhaar nauwelijks tot niet verhaard.

De engelse wikipedia heeft er een wat duidelijker stukje over:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dog_coat_genetics#Genes_associated_with_hair_length,_growth_and_texture

Afbeelding

De poedel is dus WWllrr. Een labrador is wwLLRR => F1 labradoodles zijn dus in principe WwLlRr en vallen dus onder de Wire Fox Terrier eigenlijk, maar vallen vaak doodle-achtiger uit. Long hair blijkt niet volledig recessief te zijn namelijk.
Een poedel x sheltie (wwllRR) => F1 sheltidoodles zijn dus in principe WwllRr en vallen dus onder de portugese waterhonden qua vachttype.

Een labradoodle F1 WwLlRr x F1 WwLlRr kan dus poedel geven WWllrr, maar ook juist labrador wwLLRR. Een F1b is WwLlRr x WWllrr heeft 50% kans op volledig long hair ll, volledig ruwhaar WW en volledig Curly rr. Daarmee is de kans dat deze niet verhaard inderdaad nog groter dan bij een F1.

---

Voor de doodle-geïnteresseerden: het maakt dus enorm uit wat de niet-poedel kant is van de hond. Is dit een kortharige of een lang(er)harige hond? Heeft hij wel of geen baard/snor. F2 is relatief riskant omdat je dan in de meeste gevallen 25% kans loopt om de baard kwijt te raken en afhankelijk van het ras ook 25% kans om het lange haar kwijt te raken. Is het een F1 x F1b, dan is dit risico al veel kleiner. Is er zorgvuldig geselecteerd, is de F3 een veel veiligere keuze. En des te meer generaties, des te groter de kans is dat er geselecteerd is op homozygoot langhaar + baard, al dan niet met krullen.

Bedenk wat je wens is qua vacht en hoeveel tijd en geld je daar in wilt steken. Zeker als je niet in staat bent het maandelijkse trimmen zelf te doen, moet je rekenen op zo'n 400-500 euro aan trimkosten per jaar, uitgaande van dat je hem niet compleet vervilt aanlevert. Neem dat mee in het doodle-type dat je zoekt.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 06-02-22 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:23

Waardevolle post van Mizora! Ik heb 3 doodles, en ze gingen elke 8 - 10 week naar de trimsalon. De kosten zijn dan hoog. Gemiddeld betaal je voor een doodle tussen de 80-120 per keer.

Natuurlijk kan je er voor kiezen om ze kaal te scheren en dan maanden niet te gaan. Maar vraag jezelf dan af waarom je voor een doodle/poedel gaat. Ik doe nu zelf een opleiding voor hondentrimmen, en 80% van de doodles moet kort ivm de klitten/vervilting op de huid.

Maar wellicht is de moeder van TS hier allemaal al van op de hoogte :D

Lieffiefi

Re: Labradoodle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 00:37

Ik hoop het van wel. Ik zeg alleen met tegen mijn man; ik hoop oprecht niet dat ze dit onderschat.
Waarop hij even mee wilde lezen, hij snapte het.. we gaan dit wel bespreken met haar en kijken of dit ras inderdaad wel te doen is.
Wat ik lees is dat het schatten zijn van dieren. Maar erg moeilijk te krijgen en echt flink onderhoud nodig hebben.
En idd, wie weet weet ze dat. Maar daar twijfelen we aan. Dus dat checken we zeker!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:55

Citaat:
Citaat:
[quote=
Maar.. noem me naïef hoor!
Je hondje moet toch eerst loops worden voordat er gesteriliseerd mag worden?
Thans, zo was dat bij mijn vuilnisbakje..

En dat vond ik al vroeg.

Wat ik nu begrijp is dat dat bij labradoodles in ieder geval flink eerder is dan de 'normale' 6 maanden?

Bij mij in de buurt zitten een paar fokkers, minstens één daarvan laat alle pups castreren/steriliseren in het nest. Zo zijn er meer, al wordt dat voor zo ver ik weet wel wat minder nu. Ik geloof dat het bij een deel van de fokkers een stuk later mag (voor 12 of 18 maanden), maar het lijkt mij sowieso niet in het belang van het ras/de kruising om zo'n groot percentage onvruchtbaar te maken.

De honden die ik hier zie die zo jong zijn gecastreerd zijn allemaal super onzeker. Ze hebben die hormonen nodig voor hun ontwikkeling.

Ik vind het gewoon belachelijk dat de fokker voor de koper bepaald om de hond te neutraliseren. Kun je nagaan wat een hype het is dat ze als de dood zijn dat je er zelf mee gaat fokken. Ik ken geen enkel ander ras waarbij dat gebeurt. Als je bij de fokker van mijn hond aangeeft dat je zelf wilt gaan fokken helpt ze je daarbij en zoekt dan ook een geschikt teefje uit het nest. Steriliseren wordt afgeraden voor het 2e jaar door mijn fokker.[/quote]

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het zo bizar. Het wordt ook echt verteld alsof ze iets goeds voor het 'ras' doen. Ik ben er gelukkig vooraf voor gewaarschuwd, maar hoe meer ik er over leer hoe erger ik het vind.

Onze fokker is inderdaad ook zo. Wij hebben getwijfeld over een nestje en dat had gewoon gemogen. Ze had graag mee willen denken, zonder verplichtingen of extra kosten. We hebben er uiteindelijk niet voor gekozen, maar eigenlijk zou ikzelf uit principe al niet voor een fokker kiezen waar je je hond verplicht moet laten castreren.

Vachtverzorging is heel belangrijk ja! De waterblazer maakt het al een stuk makkelijker, maar het blijft veel werk. Wij spoelen haar pootjes zeker in de winter vrijwel dagelijks uit, want het vuil blijft hangen en zorgt ook voor vilt klitten. Wassen met zeep doen we eens in de 4-6 weken, zo min mogelijk. Ik trim haar zelf elke 6 weken, 2 keer per jaar laten we dat door een trimster doen voor het model en ter controle of ik het goed doe. Ongeveer elke 2-3 weken moet ik de oogjes vrij knippen. Daarnaast moet je eventueel ook haar uit de oren plukken. Niet iedereen is daar voor, maar wij zijn het na een ontsteking gaan doen in combinatie met eardust poeder als haar oren vochtig zijn en sindsdien heeft ze er nooit meer last van gehad. Ik borstel zo min mogelijk omdat ze er een hekel aan heeft. Nu eens per week, tijdens de vachtwissel moest dat natuurlijk wel vaker.

Ik vind het werk overigens in het niet vallen bij hoe leuk ze zijn :))

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:10

Interessante post Mizora!

Lieffiefi goed dat jullie met haar gaan praten. Misschien is er wel een ander ras net zo geschikt waar ze gewoon ook in het voortraject plezier van kan hebben. Goed contact met de fokker en samen kijken wat de beste pup voor je is, is juist zo leuk als de fokker echt betrokken is.

Ik snap echt helemaal niks van dat labradoodle wereldje en hoe makkelijk mensen daar maar in meegaan. Iemand die 11 nesten tegelijk heeft is een broodfokker, bij doodles is dat een ‘farm’ en is het volkomen normaal dat je de ouders van de pup nooit ziet. Iemand die puppy’s castreert is een dierenmishandelaar, bij doodles is het ‘om het ras te beschermen’. Iemand die een boete van tienduizenden euro’s in een contract zet als je jouw hond niet castreert is een manipulatieve klojo die de wet overtreedt. Bij doodles is het normaal. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Overigens vind ik de honden meestal wel leuk maar hebben ze ook vaak issues met angst en (fysieke) overgevoeligheid. En de vacht wordt inderdaad meestal onderschat.

Als ze echt zo’n type hond zoekt kijk dan eens naar poedels, spaanse waterhond, lagotto romagnolo.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:45

Kennissen van mij verwachten een nestje, geen idee of ze allemaal al besproken zijn, ik kan het navragen?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:53

MightyJoe schreef:
Waardevolle post van Mizora! Ik heb 3 doodles, en ze gingen elke 8 - 10 week naar de trimsalon. De kosten zijn dan hoog. Gemiddeld betaal je voor een doodle tussen de 80-120 per keer.

Natuurlijk kan je er voor kiezen om ze kaal te scheren en dan maanden niet te gaan. Maar vraag jezelf dan af waarom je voor een doodle/poedel gaat. Ik doe nu zelf een opleiding voor hondentrimmen, en 80% van de doodles moet kort ivm de klitten/vervilting op de huid.

Maar wellicht is de moeder van TS hier allemaal al van op de hoogte :D

Wij scheren onze doodle eens in de zoveel tijd kaal (niet omdat hij klitten heeft overigens, meer omdat hij borstelen verschrikkelijk vindt en wij de klitten voor willen zijn). Maar we hebben dan ook niet de doodle voor zijn vacht gekozen, maar voor zijn gedrag.

Wij hebben zelf een golden doodle gekocht bij Mc Sweeney's. Ik zie echter net dat ze alleen nog labradoodles fokken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:56

Wij ook vanuit Zuid Holland naar Jetty gegaan jaren geleden. Uiteindelijk wel een Goldendoodle maar dat vinden we achteraf alleen maar leuker zelfs. Hij is inmiddels 11 en echt de beste hond die je je kunt wensen.

Anders inderdaad overgaan op een normale koningspoedel of middenslag, net wat voor maat je zoekt. Wij hebben nu een klein poedeltje en echt hartstikke leuk. Net zo allergie vriendelijk als de Doodle (binnen onze familie dan weliswaar, er zijn nooit garanties) en ook geen haarverlies of honden geur in huis. Ontzettend leuke karakters ook. Alleen nog slimmer dan een doodle en dat krijgen we vaak als harde les terug van onze kleine etter. :+

Onze Doodle heeft trouwens echt ontzettend weinig vacht onderhoud nodig. Hij is echt ideaal wat dat betreft, het klit niet, ik trim hem eens in de zoveel weken zelf en hoed hem tussendoor eigenlijk nauwelijks te borstelen. Hooguit af en toe even blazen. Maar ik mag me daarmee gelukkig prijzen. Onze mini poedel heeft echt een gruwelijke hekel aan borstelen en na 2 jaar training is er weinig verbeterd. Die zet ik gewoon iedere week of iedere 2 weken dik in de shampoo en vooral cremespoeling en eigenlijk dan ook 1 á 2 weken klitloos (afhankelijk van het weer). Misschien mag ik mezelf gelukkig prijzen en het is zeker goed om je voor te bereiden op veel onderhoud, maar het hoeft dus niet altijd dramatisch te zijn haha. _/-\o_

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:00

Al die regels en eisen zijn voor mij destijds de reden geweest om toch maar voor een ander ras te kiezen. Bovendien vond ik de prijzen die voor een pup gevraagd worden belachelijk hoog.
Kwam ook nog bij dat ik op een verjaardag in gesprek kwam met iemand die 500 euro had moeten betalen om überhaupt op de wachtlijst te mogen komen. Dat bedrag zou dan verrekend worden bij aankoop van een pup. Daarna kreeg ze een paar jaar lang bij elk nest te horen dat er geen geschikte hond voor haar bij zat. Toen ze uiteindelijk besloot om er mee te kappen, kreeg ze dat geld niet terug, dat waren dan ineens administratiekosten.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:02

Erna_ schreef:
Al die regels en eisen zijn voor mij destijds de reden geweest om toch maar voor een ander ras te kiezen. Bovendien vond ik de prijzen die voor een pup gevraagd worden belachelijk hoog.
Kwam ook nog bij dat ik op een verjaardag in gesprek kwam met iemand die 500 euro had moeten betalen om überhaupt op de wachtlijst te mogen komen. Dat bedrag zou dan verrekend worden bij aankoop van een pup. Daarna kreeg ze een paar jaar lang bij elk nest te horen dat er geen geschikte hond voor haar bij zat. Toen ze uiteindelijk besloot om er mee te kappen, kreeg ze dat geld niet terug, dat waren dan ineens administratiekosten.

En het verbaast me weer niks dit. Idiote praktijken.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:31

Hier vooral positieve ervaringen met de doodles zelf. Door bokt had ik een best wel negatief beeld van de labradoodles gekregen, maar nu we verhuisd zijn en er zo’n stuk of 6 hier in de wijk lopen ben ik eigenlijk wel positief verrast hoe leuk ze zijn. Ik zie vooral leuke sociale ongecompliceerde familie honden die allemaal ook goed los kunnen lopen. Tuurlijk zijn ze niet zo braaf en gehoorzaam geboren, maar ik zie en hoor weinig gedragsproblemen. Het beeld dat mizora schetst herken ik dus helemaal niet en vind ik eigenlijk veel meer bij de volle labradors passen die ik tegen kom. Wat ik hiermee wil zeggen is: doe vooral zelf goed onderzoek, praat met veel eigenaren en probeer meerdere doodles te ontmoeten.

Het fokkers wereldje van de doodle ken ik niet. De verhalen die ik daarover hoor vind ik niet zo positief en zouden mij waarschijnlijk tegenhouden om aan het ras te beginnen. Maar ook daarbij zou ik zeggen, doe vooral goed onderzoek.

Wat ik wel veel hoor is allergieën, de vroege castraties (en incontinentie) en dat ze vaker non-responders zijn op hun enting. Ik titter mijn hond al (geen doodle maar wel een non-responder) maar mocht ik een doodle hebben zou ik dat zeker doen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:55

Mizora schreef:
Ik vind een hoop doodle-combinaties leuk, maar de labradoodle vind ik vaak de slechte kanten van de poedel (hypergevoelig en heel actief) en de slechte kanten van de labrador (onbesuist, lomp/plaat voor de kop en close contact/geen gevoel voor persoonlijke ruimte) in de nakomelingen naar voren komen. Een hond voor een ervaren eigenaar die veel gaat wandelen én trainen én beseft dat er nogal eens gedragsproblemen voorkomen moeten worden door vroegtijdig ingrijpen, omdat het anders helemaal geen prettige maar ook geen gelukkige honden zullen zijn.

Dit is precies hoe onze labradoodle was en een groot probleem werd in ons drukker wordende gezin, hebben hem herplaatst.
Ik hoor het ontzettend veel, hypernerveuze labradoodles met gedragsproblemen. Zou er zelf nooit meer aan beginnen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:58

Nanna schreef:
Hier vooral positieve ervaringen met de doodles zelf. Door bokt had ik een best wel negatief beeld van de labradoodles gekregen, maar nu we verhuisd zijn en er zo’n stuk of 6 hier in de wijk lopen ben ik eigenlijk wel positief verrast hoe leuk ze zijn. Ik zie vooral leuke sociale ongecompliceerde familie honden die allemaal ook goed los kunnen lopen. Tuurlijk zijn ze niet zo braaf en gehoorzaam geboren, maar ik zie en hoor weinig gedragsproblemen. Het beeld dat mizora schetst herken ik dus helemaal niet en vind ik eigenlijk veel meer bij de volle labradors passen die ik tegen kom. Wat ik hiermee wil zeggen is: doe vooral zelf goed onderzoek, praat met veel eigenaren en probeer meerdere doodles te ontmoeten.

Het fokkers wereldje van de doodle ken ik niet. De verhalen die ik daarover hoor vind ik niet zo positief en zouden mij waarschijnlijk tegenhouden om aan het ras te beginnen. Maar ook daarbij zou ik zeggen, doe vooral goed onderzoek.

Wat ik wel veel hoor is allergieën, de vroege castraties (en incontinentie) en dat ze vaker non-responders zijn op hun enting. Ik titter mijn hond al (geen doodle maar wel een non-responder) maar mocht ik een doodle hebben zou ik dat zeker doen.

Ik onderschrijf de ervaring van Mizora helaas wel. Van de 10 doodles die ik tegenkom, zijn 9 ongeleide projectielen, nerveus, opdringerig naar mens en dier, en de helft regelrecht agressief naar andere honden.

Ik denk dat dat te maken heeft met dat iedere jandoedel een doodle wil zonder zich in te lezen. Poedels zijn niet per definitie makkelijke honden, en labradors zijn dat ook niet per se.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:59

Majabeestje schreef:
Mizora schreef:
Ik vind een hoop doodle-combinaties leuk, maar de labradoodle vind ik vaak de slechte kanten van de poedel (hypergevoelig en heel actief) en de slechte kanten van de labrador (onbesuist, lomp/plaat voor de kop en close contact/geen gevoel voor persoonlijke ruimte) in de nakomelingen naar voren komen. Een hond voor een ervaren eigenaar die veel gaat wandelen én trainen én beseft dat er nogal eens gedragsproblemen voorkomen moeten worden door vroegtijdig ingrijpen, omdat het anders helemaal geen prettige maar ook geen gelukkige honden zullen zijn.

Dit is precies hoe onze labradoodle was en een groot probleem werd in ons drukker wordende gezin, hebben hem herplaatst.
Ik hoor het ontzettend veel, hypernerveuze labradoodles met gedragsproblemen. Zou er zelf nooit meer aan beginnen...

Ik ken zelf een stuk of 20 labradoodles vrij goed (werkte bij een opvang in het Gooi, dus dan weet je het wel :')) en dit is ook mijn ervaring. Bijna allemaal echt nerveuzig, hypersensitief, daardoor slecht/niet luisteren, pikken slecht signalen van andere honden op en daardoor vond ik ze vaak ronduit irritant. Had het zelf ook niet zo extreem verwacht := Maar nu ik er zoveel ken die dit gedrag in meer of mindere mate vertonen.. Mij echt niet gezien.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:20

Silenna schreef:
Majabeestje schreef:
[

Ik ken zelf een stuk of 20 labradoodles vrij goed (werkte bij een opvang in het Gooi, dus dan weet je het wel :')) en dit is ook mijn ervaring. Bijna allemaal echt nerveuzig, hypersensitief, daardoor slecht/niet luisteren, pikken slecht signalen van andere honden op en daardoor vond ik ze vaak ronduit irritant. Had het zelf ook niet zo extreem verwacht := Maar nu ik er zoveel ken die dit gedrag in meer of mindere mate vertonen.. Mij echt niet gezien.

Ik heb er ook 1, en die heeft inderdaad stront in d'r oren, ze is nu dan ook wel 9 maanden. Druk, de hele dag is ze aan het spelen. Moet haar echt naar haar plek sturen om even rustig te liggen.
Mijn poedel is ook wel druk op momenten, maar die vloeit veel beter af en gaat gewoon rustig liggen.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:38

De eerste stap om een hond te kopen, kijk bij de rasvereniging. ALAEU of de WALA (wereldwijd). Koop je hond bij 1 van deze fokkers waar je je goed bij voelt (je moeder dan haha) en die bewijzen heeft van de gezondheidstesten die bij de ouders zijn gedaan.
Er is een enorme wildgroei aan doodles en via de rasvereniging heb je de meeste kans op een australian labradoodle met de vacht en temperament die je moeder zoekt.

Dat gezegd hebbende, poedels zijn een stuk goedkoper, net zo slim en leuk. Je hoeft een poedel niet in poedelknip te zetten.

Edit nav wat reacties die ik nu pas lees :+

Ik heb zelf een australian labradoodle, echt een super leuk heerlijk dier. Rete slim, wilt heel graag met mij samen trainen maar kan daardoor ook heerlijk relaxt liggen. Hij heeft wel wat nerveuze trekjes, weet niet zo goed waar het aan ligt maar hij vind vreemden echt niks, hij vind ze spannend en wilt niet geaaid worden. Hij blaft ook naar vreemden als ze donker gekleed zijn of hem willen aaien / aanspreken. Prima te managen en ik hoop dat het nog iets verbeterd wbt het blaffen, maar mijn hond is op straat geen allemansvriend. Voor mij en iedereen die bij ons thuis komt is hij een enorme knuffel.
Verder is ie ook super relaxt, gaat overal mee naar toe en gaat overal lekker slapen. Ik ben mega mega blij met hem, maar kies wel gewoon echt een goede fokker.
Ik heb zelf tijdens mijn zoektocht gekeken naar alle fokkers, als je wilt kan je me pb’en dan stuur ik een lijstje van fokkers die ik aan zou raden. Maar het inlezen in poedels is ook zeker de moeite waard. (Of bichon frise, waterhonden etc.)
Laatst bijgewerkt door noox op 06-02-22 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:39

Caesar schreef:
https://www.dogsparadiselabradoodles.com/

Dit is wel een grote fokker maar ik vond het echte liefhebbers. Succes!

Volgens mij zijn zij in het proces om te verhuizen naar Spanje en fokken ze weinig op dit moment.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:55

Geen idee of je er iets aan hebt hoor, maar wij hadden altijd een klant in de winkel die doodles fokte. Dit is haar website: https://www.ridderdoodles.nl/
Kwam altijd vriendelijk en netjes over. Heb ook veel nakomelingen gezien en dat zag er allemaal in orde uit. Tot zo ver ik verstand heb van doodles.

Ik hoop dat jullie er iets verder mee komen. Doodles zijn inderdaad zeer gewenst atm dus let goed op .. :) Succes!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:19

Jeetje ik heb echt alleen maar goede ervaringen met doodles (van bekende en ervaren fokkers welliswaar). Ik herken wel het nerveuze gedrag maar bij onze hond is dat meer geuit als bang voor veel dingen, zoals het uitslaan van een vuilniszak, de stofzuiger, gladde vloeren en (licht) bewegende vloeren. Maar verder echt een wereldhond en had met betere training echt geweldig goed geluisterd (maar hé, eerste hond :') ).

We zijn ook wel eens naar de Doodle dag bij Jetty gegaan en dan liepen er honderden doodles los voor mijn gevoel (het waren er echt veel) en eigenlijk leken ze allemaal goed met elkaar te gaan. Vriendelijk, gezellig. Enige wat ik bij de labradoodle wel regelmatig zag is dat ze één lompe bonk energie zijn. Echt een labrador dingetje volgens mij. Ben achteraf dan ook erg blij met een golden retriever kruising. :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:32

ardo_iggy schreef:
Citaat:
Na het eventueel (niet verplicht) neutraliseren van de volwassen hond ontvang je van ons de officiële stamboom, kies je voor het fokverbod dan ontvang je een kopie met watermerk.
Wil je een teefje of reutje voor de fok gaan gebruiken, dan gelden er andere regels, prijzen en begeleiding
We verwachten dat onze pups 4-8 x per jaar bij ons in de salon worden geknipt. Zo kunnen we ze op de voet volgen en jullie persoonlijk begeleiden. Dit wordt ook in het contract vastgelegd.
Zijn er kinderen onder de 6 jaar in het gezin of wonen jullie verder dan 50km? Dan kunnen we helaas geen pup bij jullie plaatsen.

Een officiële stamboom? Van welke organisatie dan?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:33

Dutchdoodles komt de onze vandaan. En de vorige uit Australië.

Ik vind de reacties hierboven behoorlijk overdreven. De opvoeding van je pup ben je natuurlijk helemaal zelf bij.
Als je de vacht gewoon bijhoudt valt het allemaal mee. Ik zit liever savonds op de bank f 10 minuutjes te borstelen dan dat ik de hele godsganselijke dag overal haar weg kan halen ;)
Onze doodle gaat niet naar de trimsalon, houden we gewoon zelf bij. Meeste gewoon met schaar en 2-3 keer per jaar scheren. Onze doodle loopt iedere dag los en gaat regelmatig het water in maar die loopt er prima netjes bij.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:36

Chubby schreef:
Citaat:
Na het eventueel (niet verplicht) neutraliseren van de volwassen hond ontvang je van ons de officiële stamboom, kies je voor het fokverbod dan ontvang je een kopie met watermerk.
Wil je een teefje of reutje voor de fok gaan gebruiken, dan gelden er andere regels, prijzen en begeleiding
We verwachten dat onze pups 4-8 x per jaar bij ons in de salon worden geknipt. Zo kunnen we ze op de voet volgen en jullie persoonlijk begeleiden. Dit wordt ook in het contract vastgelegd.
Zijn er kinderen onder de 6 jaar in het gezin of wonen jullie verder dan 50km? Dan kunnen we helaas geen pup bij jullie plaatsen.

Een officiële stamboom? Van welke organisatie dan?[/quote]

Dit staat op een van de gegeven websites.

Welke organisatie zou ik ook niet weten want er is geen officiële die stamboek papieren voor een doodle geeft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:05

Vacht onderhoud? Ik borstel hoogstens eens per maand. En iedere zes weken het scheerapparaat er over. Lekker kort.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:24

@ Chubby, een stamboom van de ALAEU

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:44

_San87_ schreef:
Ik onderschrijf de ervaring van Mizora helaas wel. Van de 10 doodles die ik tegenkom, zijn 9 ongeleide projectielen, nerveus, opdringerig naar mens en dier, en de helft regelrecht agressief naar andere honden.

Ik denk dat dat te maken heeft met dat iedere jandoedel een doodle wil zonder zich in te lezen. Poedels zijn niet per definitie makkelijke honden, en labradors zijn dat ook niet per se.

Idem hier. Ik kom er heel veel tegen met wandelen, maar de meeste zijn echt een beetje 'raar' geworden. Zal ongetwijfeld liggen aan gebrek aan opvoeding/training/uitdaging. Ik denk dat de meeste mensen te makkelijk denken over dit ras.