Vergis je als doodle-koper dus ook absoluut niet in het vachtonderhoud. Die is zeer hevig bij doodles, (nog) veel meer dan bij volle poedels.
Technisch gezien is het ook bij teven castratie. Dat is overigens wel iets waar je eventueel over kan overleggen bij je fokker als deze wel neutralisatie eist. Is het voldoende om enkel de eileiders/zaadleiders af te binden (of bij teven zelfs wel de baarmoeder te verwijderen, maar één eierstok te laten zitten) om te voldoen aan de neutralisatieverplichting. Op het moment dat dit gebeurt is de hond effectief onvruchtbaar gemaakt, zonder dat de hormonen verwijderd zijn. En bij teven is het risico op BMO in het geval van een baarmoederverwijdering ook verdwenen.
Ik laat zelf honden niet castreren voordat ze uitgegroeid zijn.
Honden tot 10kg: 12-18 maanden
Honden tot 25kg: 18-24 maanden
Honden tot 40kg: 24-36 maanden
Honden 40+kg: 36 maanden (dus 3 jaar!)
Hiermee heeft het hele lijf rustig de tijd gehad om volwassen te worden. Ik heb overigens bij volwassen teven wel gedragsverbeteringen gezien na castratie, stabieler geworden. Teefje van 6.3kg was al ruim 2 jaar, teef van 10.5kg was bijna 3 jaar. Bij geen fokplannen (meer) laat ik ze overigens dus wel castreren, maar dat is zeker niet per se direct na het uitgroeien. Ik kijk het rustig ook nog een tijd langer aan.
@ardo_iggy: Een F2 heeft juist meer kans om te verharen. F1 is namelijk heterozygoot voor ruwhaar (en heterozygoot voor krul), bij labrador-kruisingen zelfs heterozygoot voor langhaar (bij een sheltie-kruising is dit uiteraard niet het geval, want langhaar x langhaar).
Ik zeg ook niet dat krul + langhaar niet verhaard. Ik zeg dat ruwhaar + langhaar nauwelijks tot niet verhaard.
De engelse wikipedia heeft er een wat duidelijker stukje over:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dog_coat_genetics#Genes_associated_with_hair_length,_growth_and_texture

De poedel is dus WWllrr. Een labrador is wwLLRR => F1 labradoodles zijn dus in principe WwLlRr en vallen dus onder de Wire Fox Terrier eigenlijk, maar vallen vaak doodle-achtiger uit. Long hair blijkt niet volledig recessief te zijn namelijk.
Een poedel x sheltie (wwllRR) => F1 sheltidoodles zijn dus in principe WwllRr en vallen dus onder de portugese waterhonden qua vachttype.
Een labradoodle F1 WwLlRr x F1 WwLlRr kan dus poedel geven WWllrr, maar ook juist labrador wwLLRR. Een F1b is WwLlRr x WWllrr heeft 50% kans op volledig long hair ll, volledig ruwhaar WW en volledig Curly rr. Daarmee is de kans dat deze niet verhaard inderdaad nog groter dan bij een F1.
---
Voor de doodle-geïnteresseerden: het maakt dus enorm uit wat de niet-poedel kant is van de hond. Is dit een kortharige of een lang(er)harige hond? Heeft hij wel of geen baard/snor. F2 is relatief riskant omdat je dan in de meeste gevallen 25% kans loopt om de baard kwijt te raken en afhankelijk van het ras ook 25% kans om het lange haar kwijt te raken. Is het een F1 x F1b, dan is dit risico al veel kleiner. Is er zorgvuldig geselecteerd, is de F3 een veel veiligere keuze. En des te meer generaties, des te groter de kans is dat er geselecteerd is op homozygoot langhaar + baard, al dan niet met krullen.
Bedenk wat je wens is qua vacht en hoeveel tijd en geld je daar in wilt steken. Zeker als je niet in staat bent het maandelijkse trimmen zelf te doen, moet je rekenen op zo'n 400-500 euro aan trimkosten per jaar, uitgaande van dat je hem niet compleet vervilt aanlevert. Neem dat mee in het doodle-type dat je zoekt.