Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:03

Ik ben voor.
Graag in zoveel mogelijk landen voor zoveel mogelijk rassen zolang ze niet bereidt zijn outcross toe te passen om de genenpoel te vergroten.
Ja, zonde. Maar de rasvereniging hebben blijkgegeven van een hoge mate van onverantwoordelijk hobbyisme met dierenleed tot gevolg.

http://pedigreedogsexposed.blogspot.com/

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:33

tamary schreef:
Mallow schreef:
Als tegengeluid, ik vraag het me af of mensen echt zoveel meer broodfok zullen gaan kopen.
Ik denk dat als mensen broodfok willen kopen ze dit toch wel doen, ongeacht of het ras verboden is of niet. Je hebt helaas nog steeds veel mensen die zich blind staren op een ongezond ras, met tal van redenen.

Ik denk dat het belangrijk is dat er een stap in de goede richting gezet word met het creëren van bewustzijn. Dat de ‘ja het zal wel ongezond zijn maar het mag nog dus het zal wel meevallen’ mensen op z’n minst overtuigd worden iets verder te kijken dan de schattige pluizige hondjes en juist uit liefde voor het ras deze ontwikkeling toejuichen.

Als die schattige hondjes normale hoofden, neuzen,etc. hebben, hebben ze zeer waarschijnlijk plotseling wel genoeg energie om stout te zijn en is opvoeden noodzakelijk nu braaf niet meer "aangeboren" is }> .

Haha ook dat nog ja :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:50

_San87_ schreef:
kimmie261 schreef:
Doe dan maar alle rassen met die rare platte koppen afschaffen ,en honden die te kleine schedels hebben...Het leed van heel veel honden kan zo bespaard worden. Het wordt ook steeds extremer lijkt wel:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Doe de dieren maar tegen de fokkers/ "liefhebbers" beschermen waarbij idioot nooit idioot genoeg is...

Geldt overigens ook voor die zogenaamde exotic bully's, vreselijk hoe die gefokt worden, tenslotte als we de mens moeten beschermen door bepaalde rassen af te schaffen, dan ook maar rassen afschaffen die tegen de mens beschermd moeten worden.

Dit is nep, toch :.

Nee -O- -O- -O- :\

Rytir

Re: Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:16

Kimmie |( zo sneu!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:35

Rytir schreef:
Kimmie |( zo sneu!

Het is veel erger dan sneu, wat mij betreft is het mishandeling.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:35

De broodfok wordt wel moeilijker met de chip-registratie plicht die er nu is. Daarom was er laatst een hele kudde chihuahua achtingen hondjes gedumpt. Het wordt te lastig om nog illegaal te fokken.

Ik vind dit een prima trend. De regels aanpassen op bv neus-lengte werkt te beperkt, er wordt alsnog mee gesjoemeld. Het is jammer dat het zo moet, maar het is te bizar dat het zo ver gekomen is.

Een deel zit ook in educatie. Veel mensen hebben geen idee wat voor kwalen er in veel rassen zitten.

Als dierenarts zie ik het zo vaak. Franse bulletjes en dan zijn mensen helemaal verbaasd dat ze zo slecht lucht krijgen.
Wat ik altijd zo raar vind: al die mensen komen pas met hun vragen op de 9 weken enting. Nog nooit heb ik er klant gehad die voor de aanschaf van een hond belde hoe en wat. Tijdens een eerste consult krijg ik soms echt bizarre vragen, en dan vraag ik me af of mensen überhaupt nadenken voordat ze een hond kopen.

Tegenwoordig zie ik ontzettend veel kruisingen met poedels. Helemaal hip sinds de labradoodle. En de oorproblemen vliegen je om de oren, evenals de allergieën. Fijn dat de mens niet of minder allergisch is, maar nu zijn de honden zelf de dupe.

Veel mensen hebben geen benul van ras problemen. Gebitsproblemen omdat kaak-afmetingen voor geen meter kloppen. Artrose op jonge leeftijd omdat de pootjes enorm krom zijn omdat ze zo kort zijn. Bulletjes die niet eten omdat ze dan in ademnood komen. Losse knietjes, chronische oogontstekingen, oorontstekingen, epilepsie, hartproblemen, botkanker, werkhonden die huishond moeten zijn en zichzelf aanvreten van de stress…

Er staan tal van lijsten beschikbaar voor iedereen op internet. Maar toch komt het nieuws zo vaak als donderslag bij heldere hemel.
Als mensen zelf niet kunnen lezen, moeten we blijkbaar zorgen dat het “product niet meer leverbaar is”.
Triest dat de mens, fokker en koper, hun verantwoordelijkheid niet kunnen nemen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:23

Ik vind het een goed besluit !

Jammer idd dat er dan waarschijnlijk kruisingen gaan komen want hoeveel ik ook van mijn old english bulldog hou zijn half broer is met 2 ingeslapen vol ellende gewoon doorgefokt en ook degene die er nog is die is niet gezond. Ondanks dat de bulldogfokker zegt de beste te zijn , ouders getest etc etc en volop advertenties heeft is hij gewoon een broodfokker die gewoon zijn gang gaat.

Korte neuzen , kleine kopjes, geen nek , rond staan aan de voorkant , lage achterkant en dan heb ik het alleen over de buitenkant zou niet mogen .

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:41

Hier even de mening van iemand met een "Designer breed" De Chihuahua. Ook bij ons ras is het slecht gesteld en dan druk ik mij heel voorzichtig uit.

Maar bij elk ras (specifiek gefokte honden die moeten voldoen aan de raseigenschappen) daar zijn problemen er zijn maar 2 rassen even uit mijn hoofd waar dat niet zo is.

Als je je alleen maar blind staart op plattere snuiten en niet in ziet wat een misvormd lijf kan doen zoals bijvoorbeeld idd de Duitse herder. Of de bully's die er in verschillende maten zijn van xxs tot xxl.

En dan nog maar niet te spreken over allergieën en problemen die ontstaan door bepaalde kleuren (vooral Merle in een ras te willen) waarom willen mensen die Merle willen nou niet gewoon een ras waar Merle gewoon voorkomt? Zat ik even te denken :')

Ik denk dat we af moeten van dat honden aan ideaal beeld moeten voldoen. En outcross meer de kans geven ook bij erkende fokkers en binnen rasverenigingen.

En dan niet één variant fokken van Chihuahua met Franse bull want dat schiet natuurlijk nog niet op. Je moet dan echt kijken naar wat het echt zou kunnen verbeteren en kan dat niet. Fok dan niet ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:54

Je moet zulke honden gewoon niet kopen.

Niet naar de overheid of fokkers wijzen.

Gewoon niet kopen. Kopen is in stand houden. Daar zit het grote probleem. Er is en blijft vraag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:59

kimmie261 schreef:
_San87_ schreef:

Dit is nep, toch :.

Nee -O- -O- -O- :

Ik kreeg t benauwd van het zien van die foto's. Hoe kunnen mensen dit fokken. Dierenmishandeling.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:00

Boras schreef:

Gewoon niet kopen. Kopen is in stand houden. Daar zit het grote probleem. Er is en blijft vraag.

Het gaat dus om vrijwel alle rassen hè waar het slecht mee gesteld is.

En heeeel veel mensen denken dat hun ras gezond is een voorbeeld bijvoorbeeld de labradors daar komt steeds vaker Dysplasie bij voor een ook de allergieën spelen een rol.
Ik denk dat veel mensen die zien als een gezond ras.

Je moet ergens beginnen en bij de rasvereniging en de fokkers lijkt me de eerste stap.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:07

BeFunny schreef:
Boras schreef:

En heeeel veel mensen denken dat hun ras gezond is een voorbeeld bijvoorbeeld de labradors daar komt steeds vaker Dysplasie bij voor een ook de allergieën spelen een rol.

Je moet ergens beginnen en bij de rasvereniging en de fokkers lijkt me de eerste stap.

Het ene ras is wel slechter dan het andere. Feit blijft dat de qua uiterlijke kenmerken meer expliciete rassen als Engelse en Franse Bulldoggen, Cavaliertjes, vele malen ongezonder zijn tot op niet meer kunnen functioneren aan toe.

Als je dan ergens moet beginnen, begin bij dit soort rassen. Dat ze een voorbeeld mogen zijn voor andere rasfokkers.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 03-02-22 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:07

Boras schreef:

1 groep aanwijzen is per definitie niet fair dus dat er nu een overall beleid is waar alle partijen wat mee moeten lijkt mij de beste oplossing.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:10

_San87_ schreef:
BeFunny schreef:

Het ene ras is wel slechter dan het andere. Feit blijft dat de qua uiterlijke kenmerken meer expliciete rassen als Engelse en Franse Bulldoggen, Cavaliertjes, vele malen ongezonder zijn tot op niet meer kunnen functioneren aan toe.

Absoluut.
Maar wat je ziet gebeuren bij rassen die nog iets minder slecht zijn dat ze wel al aan het experimenteren zijn. De labrador is er over 10 tot 15 jaar net zo slecht aan toe als de Duitse herder nu.

Mijn punt is dat we niet moeten willen fokken naar uiterlijke kenmerken maar naar gezondheid ;)

De winnende honden op shows bepalen uiteindelijk wat er gefokt wordt. De ene winnende reu is een nog groter gedrocht dan de ander. Laten we daar eerst maar eens kijken of er daar winst te behalen valt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:12

BeFunny schreef:
_San87_ schreef:

Absoluut.
Maar wat je ziet gebeuren bij rassen die nog iets minder slecht zijn dat ze wel al aan het experimenteren zijn. De labrador is er over 10 tot 15 jaar net zo slecht aan toe als de Duitse herder nu.

Mijn punt is dat we niet moeten willen fokken naar uiterlijke kenmerken maar naar gezondheid ;)

De winnende honden op shows bepalen uiteindelijk wat er gefokt wordt. De ene winnende reu is een nog groter gedrocht dan de ander. Laten we daar eerst maar eens kijken of er daar winst te behalen valt

Ja, helemaal mee eens. Die grote shows zijn vreselijk :\.

Een kennis van mij mocht naar Crufts, de winnende herder kon niet eens rechtuit lopen door de zwabberende achterhand...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:14

Ik vind dit een goede zaak. Fokkers zijn vaak blind voor de problemen binnen hun ras. En pupkopers ook. Vorig jaar iemand met een Franse bull die amper kon ademen. Zei ze; ja dit is normaal want hij is opgewonden en blij. Uhhh…
Ik ben voor het fokken van een type hond Ipv perse een rashond. Heel dat papiertje zegt zo weinig. Ik schrik ook best vaak als ik embark dna uitslagen zie met een coi van best vaak boven de 30% in rashonden….

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:15

Ik zou sowieso geen honden uit showlijnen kopen, daar waar uiterlijk het belangrijkst is, delft gezondheid het onderspit. De werklijnhonden zijn zo veel mooier en gezonder.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:19

Dit is Rottweiler King. Geen NL hond. Wel een winner en een fokreu.

Afbeelding

Dat is lang niet meer wat het geweest is ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:20

BeFunny schreef:
Boras schreef:

Precies. Ik snap niet dat mensen zich niet inlezen. Waarom niet eens een dierenarts bellen om te vragen of een labrador wel zo gezond is?
Paarden laten we keuren, honden niet. Terwijl het prima kan. Zou een hoop verdriet kunnen besparen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:21

BeFunny schreef:

[ [url=m/JNpsjb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dit een raszuivere Rott :wow: . Ik mis minimaal 15 cm pootlengte en 5 cm snuit.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:27

_San87_ schreef:
BeFunny schreef:

Is dit een raszuivere Rott :wow: . Ik mis minimaal 15 cm pootlengte en 5 cm snuit.

De betreffende rottweiler is eigenlijk geen eens een reu maar was om aan te geven dat dit de standaard is.

Het is een teef (wel een winnaar en wel een fok teef) en een volle rottweiler. Waar mee gefokt wordt.

Ik vind het niet zo leuk om namen enzo te delen zeg maar vandaar hou ik het vaag.

Maar dit soort veranderingen zie je bij veel rassen.

De bull terriër werd al genoemd bijvoorbeeld.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:51

Mijn moeder fokt al bijna 40 jaar Perzische katten. Dat is dat kattenras met die platte neus. Wij fokken alleen nog maar met katten met voldoende neus en geen erfelijke gebreken.

Hebben wij bijvoorbeeld een kitten met een hartruis. Zal hij/zij worden gesteriliseerd/gecastreerd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:59

Ja bij katten is het ook een probleem, niet alleen bij plat snuiten.

Ik denk overal waar op uiterlijk geselecteerd en gefokt wordt zeg maar.

Het ergste is nog als iemand voor een pup gaat dat men doorverwijst naar erkende fokkers en rasverenigingen. En men bij shows kan gaan kijken waar ze al het moois kunnen aanschouwen en zo ook een beeld krijgen dat dat hoort. En van de winnaars staat natuurlijk net ergens een nestje gepland.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 03-02-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:00

eilleen333 schreef:
BeFunny schreef:

Precies. Ik snap niet dat mensen zich niet inlezen. Waarom niet eens een dierenarts bellen om te vragen of een labrador wel zo gezond is?
Paarden laten we keuren, honden niet. Terwijl het prima kan. Zou een hoop verdriet kunnen besparen.

Ik denk dat mensen eerlijk naar een hond en naar zichzelf moeten kijken. Je moet niet perse een hond kopen en het in stand houden. Velen praten het goed voor zichzelf. Of willen het gewoon niet horen. Zie onder andere (sorry) de ts. En zolang iedereen maar blijft kopen, geeft dat kuddedieren zoals de mens een soort van permissie om het dan ook maar te doen. Je moet wel sterk in je schoenen staan om het juiste te doen en tegen de stroom in te gaan. Of je niet over te geven aan een modeverschijnsel.

Zelf ben ik bijvoorbeeld weg van ruwharige teckels. Maar bekijk zo'n dier nu eens eerlijk. Eén blik en je kunt er echt niet omheen: het beestje ziet er alleen al qua uiterlijk harstikke onnatuurlijk en ongezond uit. En dan is er daarnaast ook nog de binnenkant.

Ik ben voor eigen verantwoordelijkheid nemen en echte dierenliefde (= empathie) te tonen. De overheid en dierenartsen proberen het al heel lang en van een groot deel van de fokkers hoeft je niets te verwachten. Inmiddels zijn honden op schandalige wijze de dupe.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:05

BeFunny schreef:

Die valt nog best mee... dit misbaksel maken ze er tegenwoordig van:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En er zijn mensen die lyrisch erover zijn en dik geld betalen voor zo'n misvormde hond, waarom moet elk ras nu zo extreem vervormd worden, ik snap er niets van... :n